Dierennieuws, dierenvragen etc 2011-2012

Zoosite forum - Dierennieuws, dierenvragen etc 2011-2012

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 21, 2012, 10:52:01 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  Dierennieuws, dierenvragen etc 2011-2012
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 27 Omlaag Print
Auteur Topic: Dierennieuws, dierenvragen etc 2011-2012  (gelezen 14454 keer)
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Gepost op: januari 01, 2011, 02:15:58 am »

Als opener voor het nieuwe jaar, de lijst met nieuw ontdekte soorten van het vorige jaar, bedank Conservation International maar...

http://www.ouramazingplanet.com/new-species-discovered-2010-0900/
« Laatst bewerkt op: april 25, 2012, 09:53:54 pm door Borisje » Gelogd
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
tigger
Zoo Liefhebber

« Reageer #1 Gepost op: januari 02, 2011, 08:45:03 pm »

Goed nieuws over de Mediterrane monniksrob! ;D

Wetenschappers ontdekken zeldzame robben

Wetenschappers hebben in Griekenland een kolonie zeer zeldzame mediterrane monniksrobben ontdekt. Deze soort is de meest bedreigde zeehond ter wereld. In totaal leven er nog circa zeshonderd van deze dieren, aldus de BBC vrijdag.

De onderzoekers houden de locatie van de robben geheim, om te voorkomen dat de dieren gestoord worden door menselijke bezoekers. De robben liggen op het geheime eiland veel te zonnebaden op het strand, anders dan op de al bekende plekken waar de robben holen langs de kust prefereren.

Volgens de wetenschappers is het zonnebaden het „originele gedrag”. Pas toen mensen het leefgebied van de mediterrane monniksrob verstoorden, trokken de dieren zich terug in grotten. De onderzoekers hopen dat het geheime eiland beschermd gebied wordt, zodat de robben kunnen blijven zonnebaden.

De mediterrane monniksrob heeft de kritieke status. Dat is de laatste categorie voor uitgestorven in het wild.

Telegraaf.nl
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #2 Gepost op: januari 03, 2011, 09:01:47 pm »

600 dieren en je bent al kritiek? Damn dat stemt echt niet positief voor heel veel soorten...
wel goed nieuws dat een nieuwe populatie is ontdekt, vraag me altijd af hoe dat werkt, zo'n "ontdekking", ik neem aan dat lokale bevolking dat al langer weet dan...
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #3 Gepost op: januari 03, 2011, 10:34:05 pm »

600 dieren en je bent al kritiek? Damn dat stemt echt niet positief voor heel veel soorten...
wel goed nieuws dat een nieuwe populatie is ontdekt, vraag me altijd af hoe dat werkt, zo'n "ontdekking", ik neem aan dat lokale bevolking dat al langer weet dan...

Bij het bepalen van de status worden wel meer factoren meegenomen dan alleen de aantallen. Als je echt geinteresseerd bent kan je bij de iucn kijken. Is wel een forse lap tekst die je wel meer dan eens moet doorlezen voor alle details.
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #4 Gepost op: januari 04, 2011, 01:44:12 pm »

Betere bescherming voor bruinvis

WAGENINGEN - Het Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek NIOZ en de Nederlandse afdeling van de Europese Unie voor Kust & Zee EUCC-NL werken aan een beschermingsplan voor de bruinvis.

Dat zoogdier was vrijwel uitgestorven in het Nederlandse deel van de Noordzee, maar is teruggekeerd en leeft nu onder wat wetenschappers noemen 'matig ongunstige' omstandigheden.
Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie wil weten welke maatregelen nodig zijn om de bruinvis beter te beschermen.

Daarvoor is onder meer samenwerking met de visserij nodig. De bruinvis is een walvisachtige, die ongeveer 1.80 meter lang wordt en zo'n 60 kilo weegt.
Bruinvissen werden sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw niet meer in de Noordzee gezien. In het begin van deze eeuw werden ze weer waargenomen. Vorig jaar ontdekten onderzoekers de dieren zelfs in de Oosterschelde.

Hydrofoons
Er loopt nu een onderzoek met behulp van hydrofoons, die geluiden oppikken onder water, om erachter te komen of de bruinvissen de zeearm in en uit kunnen zwemmen, ondanks de waterkering.
Het is niet precies bekend hoeveel bruinvissen er op dit moment weer in de Noordzee zwemmen. Duidelijk is wel dat de dieren bedreigd worden door visnetten waarin ze vast komen te zitten, door de aanleg van windmolenparken op zee en door het laten exploderen van landmijnen in het zeewater.
Het ministerie wil dat alle betrokken partijen meewerken aan het beschermingsplan, zodat het voortbestaan van de zeezoogdieren gewaarborgd is.

nu.nl
ChasinDreams
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #5 Gepost op: januari 07, 2011, 12:37:04 am »

Een aap die op zijn voorpoten loopt, dat is wel heel bijzonder:

http://www.ad.nl/ad/nl/1008/Planet-Watch/article/detail/561919/2011/01/06/Aap-loopt-op-voorpoten.dhtml
naeff002
Zoo Liefhebber

« Reageer #6 Gepost op: januari 19, 2011, 12:20:59 am »

Afrikaanse olifant als draagmoeder mammoet kloon
http://www.c2wlabnews.nl/japanner-wil-mammoet-klonen.121012.lynkx
schoenbekooievaar
Zoo Liefhebber

« Reageer #7 Gepost op: januari 19, 2011, 01:22:55 am »

Ik ken de details niet uit het hoofd, maar ik hoor toch dat deze soort er echt zeer slecht voor staat. Een van de soorten waarvoor het vijf voor twaalf is. Niet zomaar een van de vele bedreigde soorten. Dit zegt genoeg: http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/13653/0
Een tot nu toe ongekende populatie ontdekken, dat noem ik dan ook zeer belangrijk nieuws.
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #8 Gepost op: januari 19, 2011, 11:18:40 am »

Afrikaanse olifant als draagmoeder mammoet kloon
http://www.c2wlabnews.nl/japanner-wil-mammoet-klonen.121012.lynkx

Geen nieuws dat ze dat willen doen via hedendaagse olifanten, dat heb ik meer dan tien jaar geleden al gehoord. Maar nu zijn ze dus een stapje verder. Ben echt benieuwd wat hier uit gaat komen...

Volgens mij vermoeden wetenschappers vaak dat er nog ergens een kolonie zit omdat er dieren ver buiten de bekende kolonies worden waargenomen, alleen is niet bekend waar die kolonie zich bevindt, of hoe groot die dan is. De tweede optie is de meldingen van de lokale bevolking serieus nemen, en dat dan onderzoeken denk ik.
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #9 Gepost op: januari 20, 2011, 10:33:12 am »

Citaat
Woensdag leeuwengehaktdag TUCSON -  Een restaurant in Tucson in de Amerikaanse deelstaat Arizona wil op woensdag 16 februari taco's met leeuwenvlees serveren. „Iedere woensdag doen we alles een beetje anders”, aldus de eigenaar van restaurant Boca Tacos y Tequila, Bryan Mazon.

Zo stonden eerder al taco's met python, kaaiman, kangoeroe, kippenbilletjes, schildpad en wapiti, een hertensoort, op het menu, zo meldt de Arizona Daily Star

De leeuwentaco's zijn met 8,75 dollar (6,50 euro) per stuk ruim twee keer zo duur als eerder geserveerde exotische taco's, omdat leeuwengehakt 100 dollar (75 euro) per pond kost. Leeuwenbiefstukjes van de haas kosten 400 dollar (300 euro) per pond.

Volgens de Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit FDA mogen leeuw en andere exotische dieren worden geserveerd, zolang het geen bedreigde diersoort betreft.

Bron: www.telegraaf.nl
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #10 Gepost op: januari 20, 2011, 11:02:35 am »

hmm, misschien moet ik met flipje maar eens naar Tucson gaan.
heb al veel gegeten, maar leeuw nog niet. ben wel benieuwd hoe het smaakt.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #11 Gepost op: januari 20, 2011, 12:01:53 pm »

Ben ook wel benieuwd eigenlijk, maar het is zo verdomd duur. En wat nou als het niet smaakt, dan heb je mooi veel geld uitgegeven voor niks :o In australie flake gegeten ( haai), smaakt zelfs beter dan de gewone fish en chips. Kan ik je wel aanraden ( en is goedkoper).
BINTURONG
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #12 Gepost op: januari 20, 2011, 04:18:25 pm »

nou schijnt kat naar konijn te smaken maar hoe smaakt zo grote kat dan......
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #13 Gepost op: januari 20, 2011, 04:27:59 pm »

Naar een heel groot konijn ;)
BINTURONG
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #14 Gepost op: januari 20, 2011, 04:45:51 pm »

bijgoochem  :D
Pagina's: [1] 2 3 ... 27 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Dierennieuws, dierenvragen etc 2011-2012 - Theme by Mustang Forums