Zoosite forum - Unieke diersoort in Artisklas

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 21, 2012, 10:38:03 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Nederland
| | |-+  Unieke diersoort in Artisklas
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Unieke diersoort in Artisklas  (gelezen 1383 keer)
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Gepost op: november 06, 2010, 12:49:00 am »

Het heeft ongeveer een jaar geduurd. Een jaar van plannen maken, dieren zoeken, vergunningen aanpassen, transportdocumenten regelen, quarantaine voorbereiden, ...
Maar vandaag was het dan zover, Artisklas is de enige nederlandse dierentuin die de inheemse ringslang (natrix natrix natrix) in de collectie heeft. Een groepje van 5 jonge dieren heeft vandaag zijn intrek genomen in een terrarium achter de schermen. Als ze goed groeien, zullen ze vanaf volgend voorjaar te zien zijn in het nieuw aangelegde vijverbiotoop van de Artisklas.

Dit nieuwe gebied is dit jaar aangelegd en huisvest al schildpadden, waaronder een flinke bijtschildpad en axolotls. Behalve de ringslangen zullen er ook muurhagedissen en geelbuikpadden te zien zijn. Alle 3 soorten die inheems zijn in Nederland en worden zelden in dierenparken getoond. De dieren van artisklas komen allemaal uit nakweek en zijn ware ambassadeurs voor hun soortgenoten in het wild.

De plannen en bouwwerken begonnen al in 2009 vorm aan te nemen, maar de zoektocht naar de dieren verliep niet zo vlot. Padden en muurhagedissen waren tamelijk snel gevonden, maar de juiste ondersoort ringslang vinden bleek veel moeilijker te zijn. Uiteindelijk vonden we nakweekdiertjes uit 2010 bij een Duitse kweker van deze en andere Europese soorten.En toen kon de papierwinkel gaan draaien.

Eerst de dieren gaan bekijken en reserveren. overdrachtsdocumenten werden al opgemaakt. Aangezien een gewone dierentuinvergunning niet voldoet om ringslangen te mogen houden, worden ook hier de nodige aanpassingen gedaan. Wanneer dit enkele weken later in orde is, kan de aanvraag gedaan worden om de dieren te transporteren en in Nederland in te voeren. en zo komen we aan bij vandaag. Met alle nodige papieren op zak, worden de dieren op transport naar Nederland gezet, waar ze na een voorspoedige rit aankomen.

Een geslaagd einde van een lange en soms vermoeiende zoektocht en een mooie aanwinst voor de artisklas. we kijken uit naar het moment dat deze prachtige dieren voor de bezoekers te zien zullen zijn.

Persoonlijk vond ik het een super belevenis om Harald geholpen te hebben bij de zoektocht naar en het ophalen van de dieren en het brainstormen over de opbouw van het verblijf.

Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #1 Gepost op: november 06, 2010, 01:09:05 am »

Leuk, ben benieuwd naar de eerste foto's!
BINTURONG
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #2 Gepost op: november 06, 2010, 08:54:11 am »

Super, eindelijk gelukt ! Vraagje Afgelopen zomer stond ik tot mijn knieen in de maarseveense plassen toen er n ringslang voorbij kwam gezwommen Op nog geen halve meter afstand, totaal niet bang en op zijn gemak Is dit normaal gedrag ? Dier zag er gezond uit Ps weet dat dit beter bij dieren algemeen hoort maar de vraag kwam op toen ik dit nieuws las
« Laatst bewerkt op: november 06, 2010, 09:11:42 am door BINTURONG » Gelogd
Harald
Zoo Freak!

« Reageer #3 Gepost op: november 06, 2010, 10:44:28 am »

Het heeft inderdaad behoorlijk wat meer werk gekost dan ik verwacht had maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.
Het zijn prachtige dieren en niet alleen voor de Nederlandse dierentuinen een primeur maar ook voor mijzelf. Hoewel het de meest voorkomende slang in Nederland is, had ik er nog nooit een gezien.
Sven, nogmaals bedankt voor je hulp.
Stichting Artisklas Haarlem
www.artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiele dierentuin van Nederland
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #4 Gepost op: november 06, 2010, 01:29:38 pm »

Super, eindelijk gelukt ! Vraagje Afgelopen zomer stond ik tot mijn knieen in de maarseveense plassen toen er n ringslang voorbij kwam gezwommen Op nog geen halve meter afstand, totaal niet bang en op zijn gemak Is dit normaal gedrag ? Dier zag er gezond uit Ps weet dat dit beter bij dieren algemeen hoort maar de vraag kwam op toen ik dit nieuws las

hoe actief was jij aan het rondbanjeren in de plassen?
slangen registreren ons over het algemeen veel sneller dan dat wij hen zien, maar vaak rekenen ze op hun camouflage om onontdekt te blijven. als deze actief zwom, zou ik denken dat jij niet echt als bedreiging overkwam en het dier daarom gewoon langszwom.

@ adriaan, ik heb enkele foto's met mobiel genomen, maar die zijn niet van super kwaliteit. ik kijk straks ff of ik er een paar kan posten. voor andere foto's, reken ik op Harald.
DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #5 Gepost op: november 06, 2010, 02:24:27 pm »

Gefeliciteerd Harald :) heel netjes. En dit is een extra reden om volgend jaar eens een bezoek te brengen aan Artisklas :)
BINTURONG
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #6 Gepost op: november 06, 2010, 07:04:34 pm »

To sven : ik stond gewoon stil, te praten met iemand en zag toen wat bewegen vanuit mijn ooghoeken Overigens 3de keer dat ik er 1 zag daar en aan lauwe reacties van andere badgasten te merken laten ze zich vaker zien
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #7 Gepost op: november 07, 2010, 09:16:31 am »

bij deze een paar foto's van voor het transport

Harald
Zoo Freak!

« Reageer #8 Gepost op: november 07, 2010, 09:34:15 am »

nu lijken ze erg groot op de foto maar ik schat dat het stokje op de eerste fot iets van 1 cm dik moet zijn.
ze hebben gisteren direct goed gegeten en zijn niet echt schuw, dus dat gaat wat beloven voor wanneer ze in hun buitenverblijf zitten.
ik maak vandaag even wat foto's in hun quarantaineverblijf.
www.artisklas-haarlem.nl
BINTURONG
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #9 Gepost op: november 07, 2010, 09:42:35 am »

Het blijven mooie slangen om te zien, echt complimenten Harald en Sven
JobWilbrink
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #10 Gepost op: november 07, 2010, 12:43:11 pm »

Een leuke diersoort erbij voor Artisklas, top gedaan!  :)
jtb
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #11 Gepost op: november 07, 2010, 01:01:37 pm »

mooie actie niet echt een bijzondere soort maar wel leuk in het educatieve spectrum.

overigens als je een beetje in de opvang zit hier in het noorden dan krijg je ze vaak genoeg door de handen 99 % vd meldingen is een ring, ring slang en dan denken ze dat je er als steve irwin achteraan gaat.  Ik moet zeggen uit huis wil ik ze nog wel weghalen maar als ze in de tuin zitten dan laat ik het en vertel ik dat de mensen trots moeten zijn en dat ze onschuldig zijn.

Ik zou zeggen nu voor de adder gaan kan best zou ik denken mooi buiten terrarium en niet echt gevaarlijk
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #12 Gepost op: november 07, 2010, 01:51:56 pm »

Interessante dieren!

In wat voor soort verblijven komen ze precies?
Harald
Zoo Freak!

« Reageer #13 Gepost op: november 07, 2010, 09:22:15 pm »

mooie actie niet echt een bijzondere soort maar wel leuk in het educatieve spectrum.

ik weet dat het qua slang niet een echt bijzondere soort is maar we merken nu toch wel aan ons bezoek dat veel mensen zich niet bewust zijn dat er in nederland slangen voorkomen.
ook de zeldzaamheid in Nederlandse dierentuinen is natuurlijk wel heeel erg leuk.

Ik zou zeggen nu voor de adder gaan kan best zou ik denken mooi buiten terrarium en niet echt gevaarlijk
hebben we ook nog een fractie aan gedacht maar aangezien wij geen ervaring hebben met (behalve qua gedrag) giftige dieren, leek het ons niet verstandig deze soort te gaan houden.

Interessante dieren!
In wat voor soort verblijven komen ze precies?
een ruim buitenverblijf, dat half in onze beekloop komt te staan
www.artisklas-haarlem.nl
jtb
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #14 Gepost op: november 08, 2010, 09:54:39 pm »

het was zeker niet negatief bedoeld ik wilde eigenlijk juist zeggen wat je antwoorde en dat educatieve meen ik echt.

wat betreft de adder de giftigheid valt wel wat mee dus ik zou het wel aandurven. en het maakt het wel compleet ;)

en nog even een compliment voor de moeite die je toch genomen hebt
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Unieke diersoort in Artisklas - Theme by Mustang Forums