Zoosite forum - Mismanegement Oostvaardersplassen

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 21, 2012, 10:26:59 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  Mismanegement Oostvaardersplassen
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] Omlaag Print
Auteur Topic: Mismanegement Oostvaardersplassen  (gelezen 2211 keer)
ChasinDreams
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #45 Gepost op: mei 11, 2011, 05:40:06 pm »

Oke, leuke opsomming, als je het nu ook onderbouwd met feiten, kunnen we verder.
schoenbekooievaar
Zoo Liefhebber

« Reageer #46 Gepost op: mei 13, 2011, 11:00:38 am »

Przewalskipaarden zijn gewoon een ondersoort van het Euraziatische wilde paard, waarvan een ondersoort hier leefde. Lijkt me dat die dus nauwer verwant zijn aan de tarpan dan welk ander nog levend dier dan ook. Waarom zou je dan niet die andere wilde ondersoort uitzetten in plaats van een gedomesticeerde vorm? Bovendien heeft de soort waartoe het przewalskipaard behoort hier dus vroeger gewoon geleefd, dus het is aannemelijk dat ze zich prima zullen kunnen aanpassen aan onze natuurgebieden (zo is ook gebleken in de Ooijpolder).
Volgens mij verschilden Przewaskipaarden en de wilde paarden uit Europa toch nog meer van elkaar dan je denkt. Je mag je in zo'n geval niet altijd laten leiden door de huidige taxonomie (wat is een soort? wat is een ondersoort?). Przewalski's en tarpans (en de huispaarden) verschillen bjivoorbeeld in aantal chromosomen. Vergeet ook niet dat de koniks ontstaan zijn uit kruisingen met de laatste wilde tarpans (ik weet wel niet hoeveel). Als ik moest kiezen, dan koos ik toch ook voor de koniks. Zeker nu die er al enkele decennia lopen.
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #47 Gepost op: mei 13, 2011, 11:34:06 am »

Oke, leuke opsomming, als je het nu ook onderbouwd met feiten, kunnen we verder.

dan raad ik je aan om oa de volgende artikelen te lezen:
- Grote grazers en behoud van Biodiversiteit (L. Kuiters, 2005)
- uit het boek: Trophic cascades: predators, prey and the changing dynamics of nature, de conclusie "Our trophically degraded planet" (Terborgh & Estes)
- Fragmentation of rangelands: Implications for humans, animals, and landscapes (Hobbs et al., 2008)

verder is het dan nuttig om colleges te volgen aan de leerstoelgroep  Nature Conservation and Plant Ecology aan de Wageningen UR.

Qua soorten:

waargenomen soorten in de OVP:
Vlinders: 25 soorten, waarvan 3 dwaalgasten, overige soorten zijn zeer tot vrij algemeen en kunnen in grote delen van het land worden aangetroffen
Libellen: 26 soorten, waarvan 1 dwaalgast. ter vergelijking in de Weerribben zitten 50 libellensoorten, landelijk 68 soorten. 3 soorten zijn niet algemeen in NL.
Zoogdieren: 27 soorten, allen (zeer) algemeen.
Sprinkhanen: 7 soorten, vrij weinig, al is de OVP geen zandgrond, geen zeldzaamheden.
Planten: 213 soorten, enkele zeldzaamheden, meestal kenmerkend voor moerasgebieden/vochtige weilanden.

Ter vergelijking: waargenomen soorten in de gemeente Utrecht:
Vlinders 24 soorten, waaronder 1 dwaalgast, rest algemeen
Libellen 33 soorten, waaronder 1 dwaalgast en enkele zeldzaamheden
Zoogdieren 30 soorten, waaronder 2 zeldzaamheden
Sprinkhanen 16 soorten, waaronder 3 zeldzaamheden
Planten  576 soorten, al zal een niet onaanzienlijk deel hiervan verwilderde tuinplanten zijn.

bron: www.waarneming.nl

ChasinDreams
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #48 Gepost op: mei 13, 2011, 08:56:42 pm »

Je laat de vogels bewust buiten beschouwing?
DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #49 Gepost op: mei 14, 2011, 12:43:03 pm »

Ik was ook verrast dat de vogels er niet tussen stonden, want bij mijn weten zijn die aantallen nog bedroevender (met name weide vogels en grondbroeders die erg onder druk staan)
ChasinDreams
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #50 Gepost op: mei 14, 2011, 12:51:31 pm »

Dat is waar, maar voor veel vogels zijn de Oostvaardersplassen van groot belang (geweest) voor het herstel van de bijna of zelfs helemaal verdwenen Nederlandse populaties. Voorbeelden; aalscholver, baarmannetje, kleine zilverreiger, grote zilverreiger, zeearend.
kuine
Zoo Freak!

« Reageer #51 Gepost op: mei 14, 2011, 01:17:11 pm »

Dat is waar, maar voor veel vogels zijn de Oostvaardersplassen van groot belang (geweest) voor het herstel van de bijna of zelfs helemaal verdwenen Nederlandse populaties. Voorbeelden; aalscholver, baarmannetje, kleine zilverreiger, grote zilverreiger, zeearend.

Grote zilverreiger?
Aalscholver?

Kan me niet voorstellen dat die zeldzaam geweest zijn..
ChasinDreams
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #52 Gepost op: mei 14, 2011, 01:33:57 pm »

Wel degelijk.

De aalscholver is aardig zeldzaam geweest en de grote zilverreiger was zelfs decennia lang (als broedvogel) uitgestorven in Nederland!
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #53 Gepost op: mei 15, 2011, 04:48:36 pm »

Ik heb vogels er bewust uitgelaten omdat er ook veel dwaalgasten etc. zijn waargenomen (bijv. grote grijze snip, een amerikaanse soort) en het dus moeilijk is om een goede wintergast/broedvogellijst te bepalen. Maar qua bodembroeders, zoals de typische weidevogels en blauwe kiek is het dramatisch, al die grote grazers (zie ook een alterrarapport uit 1998 daarvoor). Voor 2 soorten is het gebied nu nog echt belangrijk:
- zeearend, 1 van de ondertussen +-4 broedparen in nL
- kleine zilverreiger, samen met de waddeneilanden de belangrijkste plek, maar sinds winter 2010 is het kleine zilliebestand flink gedecimeerd in NL.

stef
Zoo Liefhebber

« Reageer #54 Gepost op: mei 24, 2011, 01:20:53 am »

idd worden de meeste gebieden zwaar beheerd omdat het gaat om seminatuurlijke landschappen (heide,  veen, onze bossen, kalkgraslanden, groeves etc.) die mensen willen behouden, deels vanwege de hoge biodiversiteit, de cultuurhistorische waarde etc. die er niet zou zijn als je het zijn gang laat gaan.

volgens mij zijn het geen semi natuurlijke landschappen maar cultuur landschappen met een wel of niet hoge natuurwaarde. ze zijn namelijk totaal door menselijk handelen ontstaan (heide, zandvlaktes, dennenbossen, weides)
ze zijn wel erg mooi en hebben misschien wel een hogere diversiteit maar het is geen natuur in de pure zin van het woord, volgens mij
burgers zoo is ook erg mooi en heeft een hoge biodiversiteit maar het wordt grondig beheert net als de heide dus voor mij geen 'echte' natuur.

ps ik kan erg genieten cultuurlandschappen misschien nog wel meer dan van de ovp want die is keihard maar daarom niet nep.
ik was er afgelopen weekend nog en het zag er nog steeds overbegraast uit, wel met gezonde dieren van af mijn standpunt

en of het oer natuur is of niet vind ik niet intressant het klinkt mij een beetje als juresic park. als het oerrund niet was uitgeroeid dan hadden ze die genomen nu hebben ze zijn kleine achterneefje van stal gehaalt met hopelijk een vergelijkbaar effect op het landschap, ruigtes op eten.

het probleem is dat je de natuur zijn gang helemaal niet kan laten gaan,

de vraag is niet of het kan maar of je het wil.
als je in de ovp niks doet (los van waterbeheer) dan zijn er over 10 of 100 jaar nog steeds dieren en zeer waarschijnlijk ook edelherten en koninks en allerlei andere soorten.

met alle respect kan ik niet begrijpen waarom het niet zou kunnen. ik kan wel begrijpen waarom sommigen er geen voorstander van zijn.

ik heb ook gemengde gevoelens bij het leed aan het eind van de winter. maar de ijsvogel treft hetzelfde lot. ja hij kan weg vliegen maar de evolutie heeft het zo geregelt dat de soort dat niet doet en kennelijk beter af is als ze blijven. hij creeert zijn eigen hekwerk net als de stieren in de ovp die pas hun terretorium verlaten als ze op sterven na dood zijn.

het is inderdaad ironisch dat in een van de meest kunstmatige stukjes nederland het natuurlijkste proces zich voltrekt. ik denk ook daarom dat het het enige gebied is waar het kan. Er waren namelijk nog geen mensen met hun invloed op het landschap (de landheer, boer, jager etc). en nog belangrijker geen mensen met hun mening en tradities. Een kaal stuk land alsof de zee zich had teruggetrokken waar de ovp op los kon gaan (met behulp van wat natuurlijke graasmachines). (ja ik weet dat dit niet helemaal waar is)

een hypothese.....
een aantal jaren gelden is een dode das aangespoeld op ameland. stel dat was een drachtig vrouwtje geweest. en ze hadden zich ontwikkeld tot een populatie. zou je ze dan op den duur dieren moeten afschieten voor een gezonde populatie. ik denk van niet ik denk dat ze zich zelf reguleren. is er veel voedsel dan zijn er veel dassen. is er weinig voedsel dan gaan er veel dassen dood.
ps reeen zijn daadwerkelijk op eigen kracht naar ameland gezwommen (alleen bokken, de hindes zijn door jagers uitgezet)

met deze hypothese wil ik laten zien dat er in de dierenwereld ook veel barrieres zijn waardoor dieren min of meer gedwongen zijn in een bepaald gebied te leven (rivieren, bergen, zeeen etc)
in bv de amazone leven heel veel verschillende soorten apen doordat de rivieren als het ware eilandjes creerde waar de soort als het ware gevangen zat en zich net iets anders kon ontwikkelen (boek van van Roosmalen, blootsvoets door de amazone)

misschien moeten we een biertje doen in cafe vrijdag of nescio of bij mij thuis dan bomen we er nog eens over door

Pagina's: 1 2 3 [4] Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Mismanegement Oostvaardersplassen - Theme by Mustang Forums