Mismanegement Oostvaardersplassen

Zoosite forum - Mismanegement Oostvaardersplassen

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 21, 2012, 10:26:34 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  Mismanegement Oostvaardersplassen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Mismanegement Oostvaardersplassen  (gelezen 2211 keer)
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Gepost op: juli 28, 2010, 07:17:07 pm »

Laatste dagen wat dieper in de kwestie Oostvaardersplassen gedoken.

Wat info
De oostvaardersplassen is een door mensen aangelegd wildpark in Nederland dat wordt beheerd door Staatsbosbeheer. Het is 5600 hectare groot, 'slechts' 2000 hectare is bewoonbaar door de grote grazers, de rest is water. Staatsbosbeheer is begonnen met een grazerproject om het gebied open te houden, wilgen zullen verdwijnen en andere planten die tegen grazers opgewassen zijn zullen blijven.

Er is begonnen met 32 Heck runderen(oerossen) en 20 koninkpaarden uit te zetten. Dit gebeurde in de jaren tachtig, in de jaren negentig volgden 57 edelherten. In totaal dus 109 grazers die er van nature niet voorkomen. Een telling uit 2009 levert op dat er toen 2327 edelherten, 1132 koninkpaarden, en 569 heckrunderen leefden. Voor de strenge winter leefden er dus ruim vier duizend dieren.

Wat is nu het probleem
Sinds 2005 is er een grote stijging in de sterfte van de grote grazers. Zo stief  bijvoorbeeld rond de 27% van de edelherten in 2009. Dit jaar is de sterfte natuurlijk hoger dan normaal door de strenge winter. Normaal sterven de meeste dieren in maart, maar nu is er ook een grote sterfte in april en mei. Het hele biotoop is verstoord doordat de grazers de bossen intrekken en daar eten gaan zoeken. Veel bomen hebben geen bast door de voedseldrang die de grazers hadden

Dit verstoort de natuurlijke balans, 30-100% van de broedende vogels in het natuurgebied is tussen 1997 en 2002 verdwenen door het uitbreiden van de grazerkuddes.

Cijfers 2010
Staatsbosbeheer zegt dat er dit jaar 140 heckrunderen zijn gestorven. De stichting grote grazers beweert aan de hand van luchtfoto’s die er gemaakt zijn dat er 312 heckrunderen zijn gestorven. Dat is dus 3/4 van de totale populatie. Aan de luchtfoto's komen ze ook met 297 koninkpaarden en 672 edelherten die het loodje gelegd hebben.

Het gaat niet alleen om de aantallen maar ook de manier waarop de meeste dieren sterven. Ze komen om van de honger en verdrinken in een van de plassen. het sterven va de grazers kan tot 90 dagen duren omdat de dieren alles eten wat ze kunnen vinden en de reserves langzaam opgaan. De Veluwe heeft  een afschietbeleid maar dat is hier niet van kracht. Boswachters kunnen wel de kogel geven als het dier geen kans meer heeft. Staatsbosbeheer gaat er niets aan doen omdat de natuur de gang moet laten gaan.

Om het wat duidelijker te maken zijn er ook beelden van. Als je er niet tegen kan zou ik niet kijken. De eerste reportage is van 11 maart en de tweede is van 27 juli van dit jaar.
Klik hier, winterreportage

Zomerreportage: http://www.eenvandaag.nl/binnenland/36199/_dierensterfte_oostvaardersplassen_groter_dan_gemeld_

Door bemoeienis is er door de politiek geeist dat er bijgevoerd moest worden. Dode koninkpaarden en heckrunderen vallen onder de veewet en deze moeten dus worden opgeruimd, edelhertkadavers mogen blijven liggen.

Mijn mening
Ik vind dat er iets niet klopt, kan je in een door mensen gecreeerd natuurgebied spreken van survival of the fittest? Dieren moeten niet onnodig lijden in een gebied waar staatsbosbeheer graag grote grazers ziet rondlopen. In zo’n situatie ben ik voor het afschieten want zoals de beelden laten zien hoort niet in een gezond natuurgebied en als ook nog een de biodiversiteit wordt verstoord schiet alleen staatsbosbeheer er wat mee op….

Hoe denken jullie hier over?
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #1 Gepost op: juli 28, 2010, 07:24:37 pm »

Het kan gewoon niet in nederland. Men moet dan ook ophouden het te proberen, nederland is gewoon een stadsstaat met grote ruimtes, wat ook nog grotendeels voor landbouw gebruikt wordt. Laten we dat nou eens onder ogen zien, ipv dieren in een gebied vrij te laten waar ze eerder slachtoffer worden van beleid dan van de natuur.
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
De Klauw
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #2 Gepost op: juli 28, 2010, 07:51:57 pm »

Kan iemand mij meer vertellen over die Stichting Grote Grazers? Ik weet niets van hun deskundigheid of hun achtergrond, en ik kan niet eens een website van ze vinden. Ik weet dus ook niet of de bewering dat '75% van alle runderen is gestorven' wel uit een betrouwbare bron komt. Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar de bron die zegt dat in vijf jaar tijd 30 tot 100% van alle broedvogels is verdwenen. Dat was een tikfout, hoop ik. Honderd procent?
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #3 Gepost op: juli 28, 2010, 08:13:17 pm »

Ik plaats grote twijfel bij de cijfers van deze geitenwollensokkenstichting. zelf ben ik in juni in het kader van mijn studie in de OVP geweest en dat verhaal over die broedvogels?? zeker zullen er bepaalde (vooral grondbroedende) soorten te leiden hebben onder de gigantische druk van de herbivoren, maar veel vogelsoorten floreren in de OVP. Al is de populatie kleine zilverreigers sterk gedaald in de afgelopen winter, kan dit niet teruggevoerd worden op de herbivoren, maar op de strenge winter. Je kan niet alles met herbivoren verklaren, al zullen zij in de OVP zeker een sleutelrol spelen in het ecosysteem.  Die 100% was denk ik 1 broedpaar van een bepaalde soort, die zich dus niet in het gebied gevestigd heeft, dat gebeurd vaker.

Overigens worden dieren die zeker zullen sterven altijd uit hun lijden verlost in de OVP, wat ik krom vindt, als zij zelf zeggen dat ze zo weinig mogelijk (cq. niet) willen ingrijpen.

Bijvoeren helpt niet, je maakt het probleem alleen maar erger en schuift het voor je uit, omdat een aantal "gossiepossiemensen" dat zielig vinden en de macht dus bij de verkeerde mensen ligt.

Een jaarlijkse sterfte van +-25% is normaal voor edelherten, maar voor de meeste mensen klinkt dit als heel hoog.

Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #4 Gepost op: juli 28, 2010, 09:48:15 pm »

ik vind uitzetten van dieren eigenlijk altijd fout als het een negatieve impact op het biotoop heeft. als die cijfers kloppen en als de dieren idd te weinig eten vinden en het bos intrekken, vern**k je gewoon biotopen omdat je graag grote dieren ziet.

geen idee hoe "correct" het uitzetten van edelherten in de plassen is, maar ongeacht hoe ze nauw ze aanleunen bij wilde dieren, heckrunderen en konikpaarden zijn gewoon vee en als ze negatieve impact op het biotoop hebben, moeten ze eruit. althans zo zie ik het.

Op de kalmthoutse heide wordt de populatie schapen en hooglandrunderen ook onder controle gehouden. voldoende dieren om de heide in stand te houden, maar niet teveel zodat de omliggende bosbiotopen niet verstoord worden.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #5 Gepost op: juli 28, 2010, 09:49:50 pm »

Het probleem is in mijn ogen niet dat dergelijke zaken 'niet kunnen' in Nederland, maar dat er altijd zgn natuurbeschermers vinden dat het niet goed gedaan wordt. Ik blijf erbij dat het wel kan, maar dan als compleet ecosysteem, inclusief predatoren. Vraag me af of voor de natuurbeschermers de massale sterfte van de hoefdieren wel het echte probleem zou moeten zijn, mij lijkt de grote verwoesting van bomen en planten een veel groter probleem voor de toekomst van het gebied.

EDIT: 312 runderen dood op 596 startpopulatie is overigens niet in de buurt van 3/4 (75%), dus dat is al flinke onzin.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2010, 01:25:16 am door Borisje » Gelogd
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
jtb
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #6 Gepost op: juli 30, 2010, 12:36:46 pm »

Dit is wel een leuke dus ik doe ook mijn deel.

In mijn ogen bestaat natuur niet meer zeker niet in west Europa en zeker niet op macro niveau.
Dit betekend dus dat alle flora en fauna beheerd worden. voor wat de flora betreft is het simpel wat je wilt hebben kun je stimuleren wat het niet red is jammer.
Maar gaat het over de fauna dan speelt er duidelijk iets anders. Hier gaat het over keuzes maken en die moeten wij mensen maken want wij beheren.
Het is duidelijk dat er verschillende visie's zijn zoals werken met predatoren, wel- of geen afschot.
Echter als je vaststelt dat echte natuur niet bestaat en ook niet zal gaan bestaan dan ben je in alle gevallen beheerder/eigenaar van de dieren die op een terrein lopen.
Als ik dan een simpele vergelijking maak tussen bv een boer die zijn vee niet goed verzorgd en staatsbos dan zie ik dat als hetzelfde. en dit gaat op twee manieren op.
ten eerste de zorgplicht. en ten tweede de draagkracht van je gebied/land.

Stel een boer heeft 100 koeien en elke koe heeft 1 hectare nodig om een jaar van te kunnen eten dan heeft die boer dus 100 hectare nodig (hetzij zelf hetzij dat hij voer aankoopt).
Bij de OVP werkt het dus andersom. je hebt x hectare met een bepaalde draagkracht. ( op basis van inrichting en keuzes voor flora en kleinere fauna) dan kun je dus grofweg uitrekenen hoeveel herten, koeien, schapen, paarden, er kunnen lopen.

dan zit je nog met het probleem afschieten of wegvangen. wel dat is in mijn optiek simpel je zult zo nu en dan wat vers bloed moeten brengen. Maar dat is niet het belangrijkst. Je kunt soms wat levend verkopen voor nieuwe gebieden, ook dat zal niet veel voorkomen. Dus moet je afschot plegen. En naar mijn idee lekker opeten want het is op en top scharrelvlees en dat is in mijn ervaring het alder alder alder lekkerst.
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #7 Gepost op: juli 30, 2010, 12:42:54 pm »

Nog een leuke voor tussendoor: wat is natuur?
corotauria
Zoo Fanatiekeling

Corotauria Natuurfotografie
« Reageer #8 Gepost op: juli 30, 2010, 02:40:46 pm »

Leuke discussie; mijn mening.

De grote grazers in de Oostvaardersplassen zijn destijds natuurlijk niet uitgezet omdat Staatsbosbeheer graag grote grazers in hun (ons?) natuurgebied ziet, maar om de successie van bosvorming tegen te gaan. Een (moeras)gebied dat meer voorin de successie zit (riet, open water, slikken, vochtige graslanden), biedt namelijk aan andere soorten onderdak dan een (moeras)gebied dat achterin de successie zit (verland rietland en bos). Aangezien Nederland voor een heel aantal soorten van die eerste - open - vorm van moerasgebied in meer of mindere mate een belangrijke rol speelt in het voortbestaan ervan, en diezelfde soorten het in Nederland in de afgelopen jaren niet al te best hebben gehad, is er ooit de keuze (ja in Nederland worden gebieden inderdaad beheerd...) gemaakt om die successie zo veel mogelijk te remmen. Dit kan door het hele gebied eens in de zoveel tijd structureel te maaien (incl. de rietlanden), het water op diepte te houden, etc. Nogal kostbaar. Een meer natuurlijke variant hiervan is het inzetten van grote grazers. Zij hebben dus in mijn ogen ook tot doel op het gebied een beetje op te houden (dat ze de bossen intrekken en daar de biotopen vernielen, zie ik dus iets anders - al moet ik eerlijk zeggen dat het ook mij is opgevallen dat na afgelopen winter vrijwel alle bomen tot een bepaalde hoogte zijn ontdaan van de bast...).

So far, so good. Door gebrek aan (natuurlijke) predatoren lijkt het aantal grote grazers ietwat uit het gebied te groeien. En dan wordt het wat ingewikkelder naar mijn mening. In een natuurlijke situatie (zoals Staatsbosbeheer het graag ziet volgens eigen woorden, toch?) zou een deel van de dieren zeker wegtrekken op zoek naar voedsel. In de situatie van de Oostvaardersplassen wordt dit enigszins bemoeilijkt door een groot hek dat om het hele gebied heen staat. Door het ontnemen van de eigen mogelijkheden van de grote grazers om een meer evenwichtige situatie te creeren, maakt het dat je mijn inziens wil aan wildbeheer moet doen. Bij gebrek aan beter, mens in de rol van predator (en dus zeker niet als 'boer'), simpelweg om het evenwicht een soort van in balans te krijgen (ja, wederom naar menselijk inzicht). Dan kan het natuurlijk nog steeds zo zijn dat er dieren omkomen van verhongering; dat hoort simpelweg bij 'de natuur'. Ik ben het wel met Theo eens dat bijvoerderen absoluut uit den boze is. Het enige wat je daarmee bereikt, is dat nog meer dieren de winter doorkomen en het probleem een herfst verder een stuk groter is!

Het enige wat ik uit het verhaal van jtb wel onderschrijf is, dat als er dan toch koeien / paarden / herten worden afgeschoten (en het is verantwoord), gooi het dan maar op de markt. Verdien je als Staatsbosbeheer wellicht nog iets terug voor het beheer van het gebied...

Groet,
Rick

P.S. De vraag van Theo is ook wel interessante. Wat is natuur? Daar kom ik wellicht later nog eens op terug. Het is in mijn optiek in ieder geval meer dan de woorden van jtb omschrijven...

DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #9 Gepost op: juli 30, 2010, 02:46:41 pm »

Ik vind dat er iets niet klopt, kan je in een door mensen gecreeerd natuurgebied spreken van survival of the fittest?

Nu is het sterven van een groot aantal van de grazers juist bij uitstek een voorbeeld van survival of the fittest, alleen de dieren die het best zijn aangepast om in dit gebied te overleven (door of beter aangepast zijn om voedsel te vinden of door juist langer te overleven op weinig voedsel). De grote grazers in deze gebieden zullen zich dus vanzelf aanpassen aan de omstandigheden.

Daarnaast is het zo dat de Oostvaarder plassen een erg klein gebied is, waar het aantal grote grazers erg is toegenomen en een grote invloed op het ecosysteem hebben.  Verder zijn er nog volop discussies gaande over welke rol wisenten en oerossen speelden in het ecosysteem.  Het introduceren van de grote grazers is de Oostvaarderplassen is daarom altijd al omstreden geweest (en dan niet alleen om het zielig gehalte door de verhongerde dieren in de winter).

theoo
Zoo Freak!

« Reageer #10 Gepost op: juli 30, 2010, 03:02:58 pm »

Het hele idee van die grote grazers is ontstaan uit de hersenspinsels van Frans Vera, die beweerd dat Europa lang lang geleden een "parkachtig landschap" was, oftewel grasland met her en der bomen en kleine bossen, een landschap waarbij de grote grazers de "key stone species"(als deze soorten verdwijnen, verandert het hele systeem/landschap ingrijpend) waren. Vera is echter een van de weinigen die in deze theorie geloofd en de meeste ecologen zijn van mening dat NW-Europa vooral veel bos is geweest, Nederland uitgezonderd, want dat was een gigantische wetland.

Het grote vershchil tussen de OVP en het "parkachtig landschap" van Vera is vooral het ontbreken van predatoren en daardoor de gigantische hoeveelheden grote grazers in de OVP. Dat lijkt mij niet een situatie die gewenst is, al is de OVP natuurlijk ook nog in ontwikkeling. Maar toen ik er was leek het meer op Safaripark Beekse Bergen dan op een natuurgebied.

Het goede(?) nieuws is dat de OVP binnenkort verbonden zal zijn met een bosgebied bij zeewolde en dat in de verdere toekomst er een verbinding zal ontstaan tussen de Veluwe en de OVP, maarja dit is het probleem van overbevolking alleen maar vooruitschuiven zolang er geen natuurlijke vijanden zijn. Als er geen natuurlijke vijanden zijn, waarom kan de mens dan niet als kunstmatige vijand gaan spelen, dmv afschot (bij de herten) en overplaatsing/sterilisatie ed (bij de runderen en paarden). Hierop zij een beheerder van de OVP, "maar dan blijf je bezig", dat klopt maar een wolf stopt ook niet met eten...
jtb
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #11 Gepost op: juli 31, 2010, 10:15:56 am »

Het ging er mij niet zo zeer om wie of waarom die grazers er lopen of wat het idee achter de OVP was en is.
Voor mij betekend dieren houden is dieren beheren en of het nu in een zoo is of semi safari wij hebben die dieren in een beperking geplaatst dus hebben we zorgplicht en dat betekend dus dat je niet meer dieren kunt houden dan je draagkracht toelaat.

@ corotauria wij zijn het met elkaar eens  volgens mij>Doe jij de marketing dan doe ik de slacht wel. Huhu lekker smikkelen en smullen (citaat Bor de wolf)
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #12 Gepost op: juli 31, 2010, 12:45:35 pm »

Dieren in een natuurgebied loslaten betekend dat je afstand gaat houden, het is geen dierentuin. Wat is anders het nut van een natuurgebied? Het natuurgebied zul je in zn geheel wel moeten beheren, aangezien het in nederland behoorlijk onder druk zal staan ( blijf erbij dat het zonde is van landbouwgrond in zo'n klein land), maar dat is wat anders dan puur de dieren beheren. In een beperkt natuurgebied zul je pas in moeten grijpen wanneer het echt mis dreigt te gaan ( en zelfs dat is nog behoorlijk subjectief blijkt nu).
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
De Klauw
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #13 Gepost op: augustus 01, 2010, 06:15:14 pm »

@ corotauria wij zijn het met elkaar eens  volgens mij>Doe jij de marketing dan doe ik de slacht wel. Huhu lekker smikkelen en smullen (citaat Bor de wolf)

Het idee om het vlees te verkopen van runderen, eigenlijk bedoeld voor natuurbeheer, is echt niet nieuw hoor. Ik sprak laast iemand van een ecologisch moestuincomplex die een barbecue ging houden met gallowayvlees uit de nabijgelegen Millingerwaard.Kijk bijvoorbeeld hier.

"Smikkelen en smullen"  was van Lowieke de Vos.
stef
Zoo Liefhebber

« Reageer #14 Gepost op: augustus 02, 2010, 07:33:34 pm »

volgens een aantal studies / biologen (waaronder Frans Vera), hebben (top)roofdieren in de meeste gevallen een 'af romende' functie en niet zo zeer een regulerende functie en dat vooral de hoeveelheid voedsel de aantallen reguleerd.

als het waar is dat de hoeveelheid voedsel de aantallen dieren reguleerd heb ik weinig bezwaar tegen het huidige ovp beleid. graag zou ik het gebied wel groter willen zien met meer verschillen in biotopen

door de ovp uit te breiden met biotopen dat in eerste instantie niet primair habitat is voor grote grazers maar waar in tijden van voedsel schaarste toch voedsel te vinden is zoals bv bosgebieden krijg je volgens mij al een demping van sterfte in de populatie zonder dat de populatie sterk toeneemt

vaak zie je in populatie ontwikkelingen een piek gevolgd door sterfte waarna de populatie zich vaak op een lager niveau stabiliseerd.
dus misschien zitten we wel vlak bij een punt waarop de populatie zijn eigen evenwicht vindt (hoewel een evenwicht ook altijd fluctueerd) 

alhoewel er ook soorten zijn zoals lemmingen waar eens in de zoveel jaar door honger een groot deel van de populatie sterft en het evenwicht juist per definitie geen evenwicht is

met andere woorden volgens mij is het heel natuurlijk dat bij sommige soorten een groot deel van de populatie sterft maar heb het idee dat we in onze 'maakbare' samenleving daar geen plaats meer voor willen maken. we willen alles regelen controleren en beheren. er is heel veel dieren leed in de natuur maar het is een onderdeel daarvan.

wat vinden jullie:
als de sterfte op deze schaal min of meer gewoon is voor een natuurlijke populatie mogen ze dan gewoon sterven of kunnen wij mensen dat niet aanzien \ moeten we helpen?
bv zeehonden virus in de noord zee of
koolmezen in je nestkastje waarvan ook een zeer groot percentage elk jaar sterft, (door de nestkastjes kunnen meer koolmezen broeden waardoor er meer jongen en dus uiteindelijk meer dieren sterven) of
trekvogels die massaal sterven tijdens hun trek of
vissen die massaal sterven in de zomer hitte en zo kan ik als ik goed mijn best doe nog wel een aantal diersoorten populaties vinden die soms lokaal flink in aantal achteruit gaan

of  geld het alleen voor dieren met een bepaalde grote (knuffel factor) of dieren met een begrenst leefgebied, een omheining in de vorm van een hek of dieren waarvan de dood gefilmd wordt / zichtbaar is.
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Mismanegement Oostvaardersplassen - Theme by Mustang Forums