Zoosite forum - Onbekende zeldzaamheden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 21, 2012, 10:25:41 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  Onbekende zeldzaamheden
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Onbekende zeldzaamheden  (gelezen 2265 keer)
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Gepost op: juli 27, 2010, 02:20:10 pm »

Als je je wat verveelt in de vakantie ga je maar wat surfen op Zootierliste om wat collecties te bekijken. En zo kwam ik toch wel wat leuke diersoorten tegen. IN nederland weet iedereen wel de bekende soorten maar er waren voor ook wat nieuwe:

Zo blijkt Apenheul een Bruine wolaap te hebben tussen de ''normale'' wolapen. Het gaat om 1 dier dat behalve in Monkey world nergens te zien is. Dierenpark Wissel heeft een 0.1 goudrugdoodshoofdaapje achter de schermen, en is Europees gezien 1 van de 2 houders.

Wij vinden het heel normaal dat we in Nederland op 2 plekken rotseekhoorns kunnen zien maar op Menagerie des plantes na zijn dat de einge houders binnen Europa. Artis is samen met een Engelse houder de enige plek waar je de Noordelijke suikereekhoorns kan zien.

Zijn er mensen die nog meer van deze soorten weten of boeit het niemand :P
JobWilbrink
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #1 Gepost op: juli 27, 2010, 03:20:01 pm »

Als ik me verveel kijk ik ook wel is op zootierliste en vind ik het ook wel intressant om te zien dat er bijzondere soorten zijn hier in Nederland. Maar ik verdiep me er verder weinig in, vaak is het alleen kijken en dan weer verder :P
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #2 Gepost op: juli 27, 2010, 05:06:52 pm »

Kruising ijsbeer met bruine beer in Osnabruck:

http://adriaanzoo.hyves.nl/album/52952884/Osnabruck_ZOO/-9nxYD06/fotos/1033674100/0/CMHF/
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #3 Gepost op: juli 27, 2010, 06:07:46 pm »

Die was bij mij bekend. Ik denk dat de meesten ook wel weten dat tussen al onze onzuivere NVD zoo-leeuwen ook 1 zuivere Angolaleeuw(Burgers') en 2 zuivere Somalische leeuwen(Beekse Bergen) en 7 Transvaalleeuwen (Ouwehands en Mondo verde) lopen. Heeft eimand nog meer van zulke voorbeelden?

Dierenrijk heeft bv Siamang X hybride gibbon. En de gibbons van Artis zijn Zuidelijke witwanggibbons(tottaal 4 houders)
Harm
Zoo Freak!

Mijn Foto's
« Reageer #4 Gepost op: juli 27, 2010, 06:31:38 pm »

De wenkbrauwral in Burgers'Mangrove is de enige van Europa. Maar ook een van de weinige over de hele wereld. Totaal zijn er volgens ISIS maar 2 houders over de hele wereld!
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #5 Gepost op: juli 27, 2010, 09:09:42 pm »

Kruising ijsbeer met bruine beer in Osnabruck:

http://adriaanzoo.hyves.nl/album/52952884/Osnabruck_ZOO/-9nxYD06/fotos/1033674100/0/CMHF/

heeft/had thoiry ook 2 dieren. wel al erg op leeftijd, vandaar de eventuele had.

zowat het bijzonderste dat ik de afgelopen jaren gezien heb: philipijnse krokodil. enkel krokodillezoo en een paar andere parken die ze via hen gekregen hebben. ik geloof europese populatie een 8-tal dieren. (gaviaal past in hetzelfde straatje, maar die gelden niet bepaald als onbekend)
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
ZOOgr
Zoo Freak!

« Reageer #6 Gepost op: juli 27, 2010, 10:10:38 pm »

Oh er zijn er zoveel,

Er zijn alleen al zoveel apen.
Wat te denken van de Grote katmaki's in Zurich,  Nancy Ma's Nachtaap (Aotus nancymaae) in Madrid en de Zwarte baardsaki (Chiropotes utahickae) in Mulhouse. Die laatste is misschien niet heel onbekend. Maar er zijn er zoveel...
JobWilbrink
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #7 Gepost op: juli 28, 2010, 01:10:36 pm »

Net op zootierliste gevonden; Overloon is het enige park in Europa met Zadelrugtamarins.
jwer
Zoo Freak!

« Reageer #8 Gepost op: juli 28, 2010, 01:47:07 pm »

Net op zootierliste gevonden; Overloon is het enige park in Europa met Zadelrugtamarins.

Die familie is gigantisch groot met een berg ondersoorten, Overloon is de enige met Weddel's zadelrugtamarin idd...

Ik snap wel waar je op uit bent Hupie, maar ik vind het lastig om zo even wat te verzinnen behalve dieren als de brillangoer, francoislangoer, merriam's kangeroerat, swiftvossen (die van Blijdorp en Burgers), goudjakhals, slangehalsvogels, schreeuwpiha's, boomkangeroe, smalstreepmangoest en die wist je vast wel...

I stand on the crossroads where the roads of ideology and reality meet
JobWilbrink
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #9 Gepost op: juli 28, 2010, 07:06:59 pm »

Antwerpen is de enige in Europa met de 'Bird poop frog' :P
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #10 Gepost op: juli 28, 2010, 08:46:06 pm »

Wat te denken van de Grote katmaki's in Zurich, 

boeiend inderdaad, maar ze hebben er 1 die los loopt in een hal van 1,1 hectare, zeer miniscule kans dat je dat diertje ooit ziet, helaas. Dus wat is dan het nut van het houden er van, vraag ik me dan af.

Verder verdiep ik me niet zo in die manier in diersoorten, van de diersoorten die ik boeiend vind heb ik het overgrote deel wat gehouden wordt in Europa al gezien en zeldzaamheden die ik nog wil zien zijn alleen buiten Europa te zien.

Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #11 Gepost op: juli 29, 2010, 02:25:01 pm »

Het is dus moeilijk te zeggen wat iemand al weet, wat dus nieuw is aan zeldzaamheden. Als je zou vragen wat zijn de zeldzaamste antilopen in Europa zouden er denk ik veel met curvier gazelles, hartedieren of thomsongazelles komen. Terwijl de duingazelles in Planckendael de enige van hun soort in Europa zijn, de rest heeft meer houders.

Bij de vogelskenners vast bekend, Emmen is 1 van de 2 Europese houders van de grijsnekbosral(?)
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #12 Gepost op: juli 29, 2010, 07:27:19 pm »

De vraag aan Hupie is dan, wat is zeldzaam? Als een dier in weinig tuinen zit of als er weinig dieren van zijn?
Klipspringers zitten in drie tuinen, maar er zijn er maar 5. Duingazellen zitten maar in 1 tuin, maar die groep is veel groter dan vijf dieren.
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #13 Gepost op: juli 29, 2010, 07:35:53 pm »

en daarop aansluitend: het is niet omdat wij het in europese dierentuinen niet of nauwelijks hebben, dat de soort zeldzaam is.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #14 Gepost op: juli 29, 2010, 08:41:11 pm »

Ik weet ook wel dat dierentuinpopulaties geen eerlijke afspiegeling zijn van de dieren in het wild. Want dan hebben we veel amoerpanters en weinig berggorilla's. Maar in dit geval gaat het puur om de in gevangenschap levende dieren.

Laat het vooral duidelijk zijn dat zowel klipspringers als de duingazelles beiden zeldzaam zijn. Hier gaat het om de onbekendheid van de soorten, en ik denk dat niet veel mensen weten hoe dat zit bij de duingazelles en dat de situatie van klipspringers meer bekend is. Als er maar 1 houder is, maakt dat de kans op nieuwe (zonder import) ook kleiner. Zeker de levenswijze van beide soorten. Niet voor niets dat Poznan haar laatste dieren aan Mechelen heeft gegeven.
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Onbekende zeldzaamheden - Theme by Mustang Forums