Zoosite forum - [Fotoverslag] Drakenwereld

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 21, 2012, 10:19:16 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Nederland
| | |-+  [Fotoverslag] Drakenwereld
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: [Fotoverslag] Drakenwereld  (gelezen 1694 keer)
theoo
Zoo Freak!

« Gepost op: juni 11, 2010, 06:06:34 pm »

weinig tekst, veel foto's uit het "Cactus- en Reptielenhuis de Drakenwereld"

net buiten het Limburgse Reuver staat deze kas:

eerste aanblik

eerste verblijf

met 2 wel erg jonge wasberen

hier woont een eenzaam stekelvarken

verblijf voor de 2 stinkdieren

hier leeft

het hoogtepunt van de dag

een vrij schuw lybische gestreepte wezel, in Europese zoos verder alleen in Plzen. Ik zag maar 1 dier, maar ik was al blij;)

hier zou een bijtschildpad moeten leven:

ik zag slechts een geelwang sierschildpad

hier leeft een blauwgele ara

hier een amazone

maar welke is het:

? zoals veel andere vogels leek hij het vrij warm te hebben, het was ook zeker 30 graden in de kas. In dit redelijk simpele gedeelte leven verder nog witbuikegels, australische wateragamen, chincilla's, groene leguanen en nog wat ongewervelden. Qua uiterlijk lijkt het meer op een dierenwinkel dan een fatsoenlijke dierentuin.

het 2e gedeelte is de cactustuin, waar godzijdank ook interessante diersoorten te zien zijn, want ook hier was het ruim 30 graden.

hier leeft bijvoorbeeld een ander hoogtepunt

hier zag ik 2 witstaartmangoesten, de grootste mangoestensoort met een lengte van 1,20. Deze soort is in slechts 2 andere europese tuinen te zien en dat was de 2e nieuwe zoogdierensoort voor mij, binnen een kwartier(+2 :))

verspreid door de kas staan verschillende flatjes:

waar 2 verschillende reptielensoorten leven, 1 boven en 1 onder. Hier waren dat een vierstreepgordelhagedis en een doornstaartagame(Uromastix spec.)

dit huisje is het huis

van een witkeelvaraan

hier leeft een

langstaarthagedis

naast teju's, blauwtongskinken, 2 soorten boa's, kraaghagedissen, 2 soorten parelhagedissen, kolonistenagamen zag ik ook deze baardagaam

gewoon een of't andere kweekvorm?

verder volgen verblijven voor rode neusberen

blauwgele ara's:

met als onderbezetting, deze enigsinds vreemd uitziende parelhoenders

een of andere interessante ondersoort?? zo'n kop heb ik bij een parelhoen nog nooit gezien

wat volgt zijn nog verblijven

met dwergmangoesten

wat knaagdieren als perzische gerbil, turkse stekelmuis, veelstreepgrasmuis en afrikaanse dwergmuis:

en hier nog wat voor de vogelliefhebbers

Mexicaanse boomkwartel en roodmus.

hier leven nog verdere

witbuikegels

tot slot zag ik nog deze schildpaddensoort in het verblijf van een sporenschildpad

maar ja welke?? panterschildpad?

tot slot nog deze foto

Drakenwereld heeft een lelijke kant, met simpele en vaak ondermaatse verblijven. Maar de cactuskas is fraai en de meeste verblijven daar zijn ook een stuk fraaier en beter voor de dieren. Voor de liefhebber zijn er met gestreepte wezel, witstaartmangoeste, roodmus en een aantal minder getoonde reptielensoorten ook wat interessante soorten te zien. Ik vond het leuk om het een keer gezien te hebben, maar ik zou er niet heel snel weer naar teruggaaan, er zijn interessantere dierentuinen in Nederland. Al is 5,50 niet heel duur voor een dierentuinbezoek. Voor een bezoek zou ongeveer 1-2 uur ingepland moeten worden, ik was er maar 35 minuten, maar dat lag meer aan mijn verdwaalvermogen.

Harald
Zoo Freak!

« Reageer #1 Gepost op: juni 11, 2010, 07:36:54 pm »

dierentuinvergunning?
Stichting Artisklas Haarlem
www.artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiele dierentuin van Nederland
Harm
Zoo Freak!

Mijn Foto's
« Reageer #2 Gepost op: juni 11, 2010, 07:37:44 pm »

De website van het parkje is wel leuk: www.drakenwereld.nl. Hier staan ook alle dieren.
jtb
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #3 Gepost op: juni 11, 2010, 08:43:37 pm »

prachtige handelstuin met als hoofd doel waarschijnlijk cactustuin en dierenhandel dus geen vergunning nodig.
Ik moet eerlijk zeggen dat het wel leuk is om gewone parelhoenders bij je neusberen te zetten. ik weet een ding zeker dat kun je bij de meeste parelhoenders niet doen, bij alle neusberen wel maar die vinden het dan ook meestal wel lekker.
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #4 Gepost op: juni 11, 2010, 08:53:44 pm »

prachtige handelstuin met als hoofd doel waarschijnlijk cactustuin en dierenhandel dus geen vergunning nodig.
Ik moet eerlijk zeggen dat het wel leuk is om gewone parelhoenders bij je neusberen te zetten. ik weet een ding zeker dat kun je bij de meeste parelhoenders niet doen, bij alle neusberen wel maar die vinden het dan ook meestal wel lekker.

de parelhoenders zitten dan ook samen met ara's...

Volgensmij geen dierentuinvergunning, tenminste vindt hem niet in de lijst van het desbetreffende topic.

Harald
Zoo Freak!

« Reageer #5 Gepost op: juni 11, 2010, 10:02:17 pm »

deze  heeft wel degelijk een vergunning nodig.
meer dan 10 soorten dieren en meer dan 6 dagen open.
als je aan beide criteria voldoet, heb je een dierentuinvergunning nodig.
het kan niet onder de winkels vallen (voor welke 100% winkel moet je een toegangsprijs betalen)

ze zullen hem in deze opstelling nooit krijgen, hier liep het bij sauria ook op vast.
de winkel MOEST los van de dierentuin gekoppeld worden.

zou wel makkelijk wezen. gewoon je eigen nakweek dieren openlijk verkopen en je hoeft geen dierentuinvergunning meer te hebben.  ::)
www.artisklas-haarlem.nl
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #6 Gepost op: juni 12, 2010, 12:44:45 am »

top verslag. lekker veel verblijven foto's!!
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #7 Gepost op: juni 12, 2010, 10:05:42 am »

@harald bedankt voor die uitleg. Neem aan dat die situatie dus ook geldt voor de Haagse vogelkelder?
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
jtb
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #8 Gepost op: juni 12, 2010, 08:27:03 pm »

sorry dat van die parelhoenders had ik verkeerd gehoord alhier dus geen punt. verder is het idd een mooi fotoverslag.

het lijkt mij idd ook dat ze wel degelijk een vergunning nodig hebben maar wat ik bedoelde is dat zij het waarschijnlijk gooien op het idee dat het een cactustuin is en restaurant en dat je daarvoor betaald en dat die dieren niet de hoofdmoot van de inkomsten vormen en dan kun je er in mijn herinnering onderuit. het zou raar zijn als ze dat lukt want het ziet er toch echt anders uit maar zolang je je in aanvraag bent of procedeerd zul je wel open kunnen blijven?. in elk geval wat mij betreft nog steeds dichtgooien en die dieren er weg halen of er echt voor gaan en dan gelijk de dingen goed doen waarmee ik bedoel een degelijke verzorging.
Harald
Zoo Freak!

« Reageer #9 Gepost op: juni 12, 2010, 08:50:31 pm »

@harald bedankt voor die uitleg. Neem aan dat die situatie dus ook geldt voor de Haagse vogelkelder?
voor de haagse vogelkelder hoef je volgens mij geen entree te betalen

maar wat ik bedoelde is dat zij het waarschijnlijk gooien op het idee dat het een cactustuin is en restaurant en dat je daarvoor betaald en dat die dieren niet de hoofdmoot van de inkomsten vormen en dan kun je er in mijn herinnering onderuit.
nee hoor, anders zouden veel meer instellingen op die manier wat gaan doen.
ik denk meer dat ze van drakenwereld iets begonnen zijn zonder op de hoogte te zijn van de regelgeving.
www.artisklas-haarlem.nl
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #10 Gepost op: juni 12, 2010, 09:02:07 pm »

voor de haagse vogelkelder hoef je volgens mij geen entree te betalen

Sinds het verhuisd is en Avonturia de vogelkelder heet, moet je voor een deel geld betalen waar ook dieren zitten. Ik weet niet wat voor dieren, maar in ieder geval een mangoestensoort en fennec (volgens een folder), we hebben nog geen zin gehad om 5 euro te betalen om het te gaan bekijken ;)
Harald
Zoo Freak!

« Reageer #11 Gepost op: juni 12, 2010, 09:56:22 pm »

Sinds het verhuisd is en Avonturia de vogelkelder heet, moet je voor een deel geld betalen waar ook dieren zitten. Ik weet niet wat voor dieren, maar in ieder geval een mangoestensoort en fennec (volgens een folder), we hebben nog geen zin gehad om 5 euro te betalen om het te gaan bekijken ;)
als er meer dan 10 soorten zitten, moeten ook zij een vergunning hebben.

veel instellingen doen maar raak, zonder te informeren wat wel of niet mag.
zij staan bij L.N.V. vaak ook niet bekend dat zij dieren tentoonstellen en zullen dan ook niet gecontacteerd worden.
dit neemt niet weg dat zij een vergunning nodig hebben.
www.artisklas-haarlem.nl
jan harteman
Zoo Freak!

Harteman Wildfowl
« Reageer #12 Gepost op: juni 12, 2010, 11:23:36 pm »

met als onderbezetting, deze enigsinds vreemd uitziende parelhoenders

een of andere interessante ondersoort?? zo'n kop heb ik bij een parelhoen nog nooit gezien

Deze parelhoenders zijn (net als vrijwel altijd) helmparelhoenders, Numida meleagris.
Waarschijnlijk vond je ze er vreemd uitzien omdat het jonge dieren zijn.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #13 Gepost op: juni 13, 2010, 07:13:33 am »

Deze parelhoenders zijn (net als vrijwel altijd) helmparelhoenders, Numida meleagris.
Waarschijnlijk vond je ze er vreemd uitzien omdat het jonge dieren zijn.

:cheer: dan ben ik toch niet gek!
ik zat al te denken: dat is toch de 12 in een dozijn helmparelhoen?
maar gezien mijn fenomenale ornithologische kennis, dacht ik beter mijn mond te houden.

@ theoo: schildpad is idd een jonge panterschildpad (geochelone pardalis)
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #14 Gepost op: juni 13, 2010, 10:07:35 pm »

Ik vond deze helmparelhoenders er zo "wild" uitzien, maar ze zien er gewoon zo uit omdat ze zo jong zijn dus.
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, [Fotoverslag] Drakenwereld - Theme by Mustang Forums