Zoosite forum - Minirondje Frankrijk: Lille, Nausicaa en Fort Mardyck

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
februari 04, 2012, 12:45:38 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Europa
| | |-+  Frankrijk
| | | |-+  Minirondje Frankrijk: Lille, Nausicaa en Fort Mardyck
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Minirondje Frankrijk: Lille, Nausicaa en Fort Mardyck  (gelezen 683 keer)
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Gepost op: mei 05, 2010, 11:07:54 pm »

met de rest van het ZooSite team dit weekend "le departement du Nord" onveilig gemaakt.

eerste stop was de zoo van Lille.
nog steeds gratis, nog steeds klein, maar niettemin een leuke tuin met een mooie collectie.

Meest schokkende: het lemurenverblijf was af!!!!
dat ding was al een jaar of veel een bouwproject.
Intussen werd er ook verbouwd aan het laantje aan de ingang. als ik me niet vergis, waar de stokstaartjes vroeger zaten.

het oude sneeuwpanterverblijf werd bewoond door laplanduilen.
op zich leuk, maar ik had het toch verbouwd voor de neusberen die het park al had.

ook in het tropenhuisje wat nieuwe terraria en dito bewoners.
persoonlijk toch mijn favo deel van het parkje: leuke kleine zoogdieren, zooi reptielen alleen jammer dat het hier en daar wel erg donker in de verblijven is.

afgesloten met rondje langs de savanne, pampa en apen eilanden en daarna doorgereden naar fort Mardyck, vlakbij duinkerke.

Deze kleine zoo was voor ieder van ons nieuw en was een aangename verrassing.
bestaat al erg lang, maar is volledig op de schop gegaan jaren 80-90 en er is gekozen voor een overwegend europese bezetting.
grote dieren zijn er nauwelijks. de meest imposante bewoners zijn lynxen en bruine beren (waarvan de dame nog meegespeeld heeft in de film l'ours) Verder wat rendieren, steenbokken en een combiverblijf van een leuke (en misschien aparte?) geitensoort en vale gieren.

Rest van het rondje langs een leuk otterverblijf, een inspiratieloos beververblijf en een open! verblijf voor genetkat(ten)
tussendoor nog volieres met oehoe's, torenvalken en een vijver met eendjes, flamingo's, ...

Ik vermoed dat ook Jwer zijn hartje wel zou kunnen ophalen: verschillende verblijfjes met korenwolven, hamsters, relmuizen, ... zijn tegen de grotere verblijven aangebouwd. eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat we in veel verblijven geen bewoners vonden.

Bijna vergeet ik de "kinderboerderij" met fretten, konijnen, poitou ezels (met veulen, wat er erg schattig uitziet voor een ezel) pony's en (als ik me niet vergis) somalischapen.

Ons rondje eindigt bij de vijvers met pelikanen, aalschovers en zeehonden.
klein parkje, maar lekker goedkoop en eigenlijk niet verkeerd. ik zou er niet speciaal heen rijden, maar in combinatie met andere zoo, dagje zee of als je er gewoon in de buurt bent, best aan te raden. Ze hebben trouwens meer parkings dan blijdorp (al zijn de parkings wel kleiner)

We eindigen de dag in Nausicaa.
nog steeds een van mijn favoriete aquaria al zijn ze even duur als menige grote zoo.
nieuw voor mij, de pinguins, de aldabra schildpadden (al had ik op die plek klapperdieven of zo gezet, sluit beter aan op het thema), meer kwallen (waaronder kompaskwal)  en de tijdelijke tentoonstelling rond madagascar.

zeker die laatste is leuk opgezet, met wat zeedieren rond de kust, kameleons, kikkers, kakkerlakken, schildpadden ... in een avonturiersthema.
toch vind ik enkele gemiste kansen: geen zoogdieren (tenrecs oid waren leuk geweest) geen madagascar gekko's, vooral focus op de regenwouden en niet of nauwelijks het droge gebied.

rondje verder gedaan langs de mediterane aquaria, de rifvijver en de haaien.
op het "diepe rif" trouwens een eiverzamelaar. toch eens vragen naar het succes van dit systeem in een aquarium.
nog steeds schitterende koralen, prachtige vissen en jammer genoeg beschadigde haaien.

via de zeeleeuwen, toch een van de stoerdere tunnels en een 4D film van Cousteau het rondje afgemaakt.

Verslag redelijk oppervlakkig gehouden, maar mijn collega's zullen vast nog wel hun indrukken (en foto's?) willen delen.
Scleropages formosus (Aziatische arowana)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #1 Gepost op: mei 06, 2010, 12:33:44 pm »

Leuk verslag! :)
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #2 Gepost op: mei 06, 2010, 12:39:05 pm »

zijn korenwolf en hamster niet hetzelfde :bengel: maar relmuizen zijn wel toffe dieren, hadden ze ook hazelmuizen/eikelmuizen? de adelaarsrog in Nausicaa nog gezien?
ralph
Zoo Freak!

Ralph's picasa
« Reageer #3 Gepost op: mei 06, 2010, 03:11:09 pm »

Een korenwolf is maar 1 soort hamster, misschien hebben ze nog andere soorten.

Ben heel benieuwd naar de foto's!
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #4 Gepost op: mei 07, 2010, 01:50:46 pm »

In Lille kregen de stokstaartjes een nieuw verblijf in het laantje. Ik vind het een leuk tuintje, leuk dan ze rolstaartberen hebben en een minisavanne met 2 witte neushoorns, 2 kaapse elandantilopen en 3 grant zebra's. Duinkerke wist ik helemaal niets van af en kwam en kon dus alle kanten op. Op het begin wat ara's, penseelooraapjes en halsbandpercari's. De geiten bij de vale gieren waren van een huisdierenras. Wat kleine verblijven voor 2 rendieren en een paar alpensteenbokken. De geiten bij de poitouezels waren kameroenschapen. Best en grappig tuintje voor 3 euro midden in een woonwijk.

Nausicaa was voor mij ook nieuw, best lang uitgehouden voor een niet aquariumfreak. Ik vind het dan leuk als ze meer hebben dan vis, nu dus zeeleeuwen, kameleons, legunanen en pinguins dus ik kon me er zeker vermaken. Grappig dat je bij de grote koraaltank zowel van boven als onder(water) kan bekijken. Fotos volgen.
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #5 Gepost op: mei 07, 2010, 07:03:06 pm »

Ik was al een keer in Lille geweest, maar het blijft een leuk parkje, zeker omdat je er gratis naat binnen loopt en ze er best leuke soorten hebben: neushoorns, tapirs, rode panda's. Daarnaast een leuk tropenhuis, jammer dat het er zo donker is, er valt geen foto te maken, maar ja, kan niet alles hebben ;)

Ik was nog nooit in Fort Mardyck geweest, ik had ook geen idee wat ik moest verwachten, maar ik vond het erg leuk. Een paar leuke diersoorten (o.a. genetkat) en aardige verblijven, alleen dat beververblijf sloeg nergens op.

Nausicaa was ook de eerste keer. Ik kan me meestal wel vermaken in een aquarium en nu ook. Er valt veel te zien, maar dat mag ook wel voor die prijs. Ik vond de Madagscarexpo wel leuk, ik miste alleen wat soorten (daggekko's enzo). Ik was onder de indruk van de zandtijgerhaaien, 1tje was echt enorm! Verder wel heel veel educatiedingen, dat kwam op een gegeven moment wel m'n neus uit. ;)
Bor
Zoo Liefhebber

« Reageer #6 Gepost op: mei 08, 2010, 04:37:12 pm »

Afgelopen week ook in Fort Mardyck geweest. Zat net aan de andere kant van de grens, dus een uitstapje was zo gemaakt. Inderdaad een leuk parkje om te bezoeken in een combi of als je toch in de buurt bent.
sharkmember
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #7 Gepost op: mei 08, 2010, 07:55:53 pm »

Hoeveel Zandtijgerhaaien hebben ze nu, en is het adelaarsrog ook al zienbaar in de aquaria's of nog in Qaurantain?

Ik hou van HAAIEN maar het meest nog van mijn gezin:)
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #8 Gepost op: mei 08, 2010, 09:25:18 pm »

Komen deze tuinen ook in de BBB?
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #9 Gepost op: mei 08, 2010, 10:08:35 pm »

Komen deze tuinen ook in de BBB?

Nee, die staan allang op ZooSite onder ons stukje Frankrijk :P Alleen worden ze nu geupdate met foto's en vernieuwde info.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #10 Gepost op: mei 09, 2010, 06:52:46 am »

Schandalig eigenlijk hoe slecht onze eigen leden ZooSite kennen
:stangen:
Scleropages formosus (Aziatische arowana)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Johnny
Zoo Freak!

« Reageer #11 Gepost op: mei 09, 2010, 01:14:34 pm »

Ik vind het forum altijd wat fijner om nieuws en info op te doen dan de zoosite. En even voor de duidelijkheid, dat komt omdat ik het contact met gelijkgestemden prettig vind, niet omdat ik de zoosite minder vind.
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #12 Gepost op: mei 09, 2010, 02:43:43 pm »

Ik moet wel bekennen dat ik de pagina's op Zoosite zonder foto's niet erg interessant vind.
sharkmember
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #13 Gepost op: mei 09, 2010, 03:37:22 pm »

Er staat wel goede informatie op en je bent er weg mee. Je hebt alles van de tuin of aquaria erop met site, routebeschrijving, hun specials, enz....
Ik vindt het toch tof de site.

Ik hou van HAAIEN maar het meest nog van mijn gezin:)
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #14 Gepost op: mei 09, 2010, 08:56:39 pm »

Een indruk bij het verslag van Nausicaa:

Gratis zeeleeuwen kijken vanaf de kust

Van boven

Onder water
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Minirondje Frankrijk: Lille, Nausicaa en Fort Mardyck - Theme by Mustang Forums