Mooiste savanne van de Benelux?

Zoosite forum - Mooiste savanne van de Benelux?

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 21, 2012, 10:14:39 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dierentuinen algemeen
| | |-+  Mooiste savanne van de Benelux?
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Mooiste savanne van de Benelux?  (gelezen 2258 keer)
willem
Zoo Freak!

« Gepost op: april 19, 2010, 06:41:29 pm »

Zat mezelf net te bedenken wat ik het mooiste savanneverblijf van de Benelux vind, en wat jullie de mooiste kunstmatige savanne vinden. Wanneer ik de vlaktes van Beekse Bergen buiten beschouwing laat, staat die van Arnhem bovenaan. Mooi groot, mooie poelen erin, mooie thematisering met  het congrescentrum en restaurant op koppies, leuke soorten en veel soorten. Enige nadelen voor mij zijn de kleinere perkjes vooraan tegen de koppies die het geheel een rommelig idee geven, het feit dat niet alle dieren bij elkaar getoond worden en de soms mindere zichtbaarheid van de dieren.
Runner up is Emmen. Mooi glooiend groen geheel. Wederom leuke soortencombi en vaak goed zichtbaar. Visueel misschien wel aantrekkelijker dan Arnhem, maar minder interessante soorten en minder groot. Penseelzwijntjes zijn leuke soorten, maar horen er niet.
Blijdorp en Artis komen daarna. Allereerst Blijdorp. Dit verblijf heeft me echt positief verbaasd en is mooi geworden. Hoewel het relatief klein is, met weinig soorten, oogt het wel mooi en open, en dat is knap midden in de stad aan een spoorlijn. De boabab is een leuke toevoeging en de omringende verblijven sluiten er goed bij aan,dit in tegenstelling tot Arnhem en Emmen. De savanne van Artis is ook niet al te groot, maar is een leuke combi van soorten en ziet er in de zomer mooi uit. Helaas is het hier minder goed gelukt de stad uit de tuin de houden, dit in tegenstelling tot een groot deel van de rest van Artis. Ben heel benieuwd hoe dit wordt wanneer de giraffen erbij komen.
Savannes die ik behoorlijk lelijk vind zijn die van Gaiapark, Ouwehand en Amersfoort. Bij Gaiapark is de combinatie van soorten niet heel erg vernieuwend, maar vooral die afzichtelijke rode rotsen hebben me van begin af aan gestoord. Bij Ouwehand bestaat de savanne uit een zandbak met giraffen en springbokken, niet spectaculair. Voor Amersfoort geldt hetzelfde (alleen andere soorten, iets natuurlijkere uitstraling).
Nu ik zo dit overkijk, besef ik dat dit topic meer slaat op Nederland. Antwerpen heeft geen savanne. Die van Paradiso (Parai desio?, wat was het ook alweer?) en Planckendaal ken ik niet.
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #1 Gepost op: april 19, 2010, 06:57:54 pm »

Van wat ik heb gezien zeg ik:

1. Burgers; erg mooi, groot, gethematiseerd, soortenvol, maar helaas niet overal zichtbaar en soms wel erg groen..

2. Emmen; mooi groot, erg leuke combie's, zou wel wat meer gethematiseerd mogen worden.

3. Blijdorp; mooie giraffenstal, interessante dieren combinatie, had wel groter gemogen als dat mogelijk was.
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #2 Gepost op: april 19, 2010, 07:30:12 pm »

In Planckendael leven een groep van 7 Kordofangiraffen samen met Kaapse elandantilopen en impala's. Dit is geen onaaardige savanne met kijkruiten in de giraffenstal en mooi uitzicht vanaf het balkon daar. Foto's uit het openingsjaar dus wat weinig gras.
Voor Willem:

Emmen vind ik een leuke savanne omdat daar de dieren altijd bij elkaar zijn, meer soorten dan Arnhem. Er lopen ook gnoes, neushoorns en zebra's tussen en die kunnen ook behoorlijk etterbakken. De grasmat die altijd groen is samen met de eikenbomen langs de rand van de savanne maakt het een  mooi aanzicht. Het concept van deze savanne bestaat al sinds de jaren '70 en werkt nog steeds goed voor een stadstuin.

Burgers' Zoo vind ik vooral heel ruim, maar hoor daar veel mensen klagen over de zichtbaarheid. De collectie antilopen is groot en veel dieren kunnen niet tegelijk de savanne op, waardoor het bij de separatieperken erg rommelig uitziet. Je kunt hier wel mooi de kuddes opserveren en bijvoorbeeld de verschillende zebraharmens vinden.

Gaiapark vind ik niet zo slecht als de meeste van jullie, de roze kuil doet wel erg af aan deze weerspiegeling van Namibia. Een mooi kopje in de savanne met stokstaartjes en vosmangoesten wat goed in het landschap past.

In  Blijdorp is vooral de giraffestal blikvanger van het gebied. Als de Thomsongazelles eenmaal buiten lopen zal het een mooie blik geven. Vanaf de vlondeer heb je mooi uitzicht over het verblijf en op ooghoogte de giraffen. Het had natuurlijk 1 groot gebied kunnen zijn maar in Rotterdam zijn ze nog steeds niet zo van de combinaties.

Artis vind ik nu eigenlijk geen savanne, dat is een combinatieverblijf van Grevy’s en witstaartgnoes met pelikanen. Mischien verandert dat na de toevoeging van de giraffen.

Ouwehand’s is ook geen savanne. Nu lopen er welgeteld 2 giraffen en wat impala’s en kroonkraanvogels(geen springbokken, foei Willem) De stallen zij oud, krap en voldoen niet meer aan deze tijd.

Dierenpark Amersfoort heeft best een leuke savanne, jammer dat ze niets met het pad rond de savanne doen. Met een mannengroep giraffen, een mooie waterpartij en een bebost stuk erachter is deze zo slecht nog niet. De houten dam werkte niet meer zo goed en deze is vervangen door een met elektriciteitskabel wat toch een minder gezicht geeft maar beter is voor de veiligheid.

Beekse bergen heeft ook leuke savannes waarvan die aan het begin het mooist is met grote groepen hoefdieren en wandelroute er omheen.

Een savanne met veel soorten is niet meteen beter. Hannover heeft bijvoorbeeld 4 kleinere savannes die wel leuke combinaties geven en veel soorten laten zien. En dan hebben ze nog Nyala, kleine koedoe, roans, dik-dik’s in de rest van de tuin.

Savanne1: Grant zebra’s, Kaapse elandantilopen, impala’s ,Thomsongazelles
Savanne 2: Kaapse hartedieren, Struisvogels, Thomsongazelles
Savanne 3: Rothschildgiraffen, Blesbokken, Springbokken, Hartman bergzebra’s
Savanne 4: Somalische wilde ezels, Adaxen, dorcasgazelles.

Ik vind de savanne van Leipzig het mooiste geheel vormen.
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #3 Gepost op: april 19, 2010, 08:17:05 pm »

Visueel gezien vind ik die van emmen het mooist, en vooral de toevoeging van het verhoogde terras is een goede zet geweest, het uitzicht is schitterend. Minder spectaculair dan het terras van burgers, maar wel een stuk doeltreffender. Na 36 jaar is dit nog steeds een zeer goed verblijf, helaas moet je als je in de toekomst een bijdrage leveren aan het fokprogramma van de neushoorns, en de zebra's niet altijd gescheiden wilt houden als er jongen van andere soorten zijn, keuzes maken. In het nieuwe concept zien we dan ook een opgesplitste savanne.

Qua grootte en soorten ga ik voor die van burgers. Ik vind het alleen jammer dat het altijd zo rommelig oogt, dan heb je aan een kant het mooie savanneterras, en de rest van de savanne past er eignelijk niet bij. Onder de brug heb je een verblijfje voor kirk's dik diks, dat volgegroeid zit met onkruid, de hekken bij de leeuwen en cheetah's werken storend. Overigens zijn beide verblijven mooi ruim, en de stallen zien er ook mooi uit. Goede zet om deze bij de bush aan te bouwen.

Artis heeft ook wel een mooie savanne om te zien, en is voor een stadstuin als artis ook wel een mooie attractie.

Amersfoort heeft ook een mooi ruime savanne, alhoewel niet echt spectaculair.

Die van blijdorp heb ik nog niet gezien, maar aan de hand van de foto's moet dat wel mooi zijn geworden. Daar kan ik eigenlijk nog geen beoordeling over geven verder.
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #4 Gepost op: april 19, 2010, 09:36:35 pm »

Emmen en Zoo Parc Beaval
Harm
Zoo Freak!

Mijn Foto's
« Reageer #5 Gepost op: april 19, 2010, 09:46:33 pm »

Ik heb nog niet alle savannes bezocht dus hier mijn lijstje:

1. Burgers'. Ruim, mooi kopje en mooie stallen. Erg jammer dat niet alle soorten buiten zijn. Maar het lukt nu om de giraffen, zebra's, gnoes, waterbokken, neushoorns, paarantilopes en koedoes samen op de vlakte te laten, en dat zijn al aardig wat soorten. Verder moet er nog iets meer gras op groeien, de plas in het midden dicht gestort worden en wat bomen in het middelste groeneilandje gekapt worden. Zo wordt het zicht van af het terras mooi. En als er pelikanen, duikers, dikdiks, kroonkraanvogels bij de parelhoenders komen wordt het helemaal mooi.
2. Blijdorp. Mooi geheel samen, mooie stallen, groen en mooi zicht. Verblijven rond om de savanne passen goed bij de savanne. Alles is wel klein, maar prima voor de dierjes.

3. Beekse Bergen. Lekker groot, veel savannes, groen en autosafari. Prima voor de dieren.

4. Amersfoort. Lelijke stallen,loopbrug en omheining (rood/wit lint).  Soorten zijn goed, mogen alleen nog wat impala's of springbokken bij. Mooie groep parelhoenders.

Edit:
5. Ouwehands. Helemaal vergeten. Lelijke stallen, maar wel een mooi geheel met de wrattenzwijnen en zebra's. Verder is de collectie te mager 1 impala en 2 giraffen en wat zebra's.

Artis en Emmen worden dit jaar nog bezocht.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2010, 05:30:11 pm door Harm » Gelogd
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #6 Gepost op: april 19, 2010, 09:48:07 pm »

Emmen en Zoo Parc Beaval
Hebben ze dat verplaatst naar de benelux? :P
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #7 Gepost op: april 19, 2010, 10:47:04 pm »

Hebben ze dat verplaatst naar de benelux? :P

Stom, dan alleen Emmen!
willem
Zoo Freak!

« Reageer #8 Gepost op: april 20, 2010, 05:18:54 pm »

foei Willem

Sorry baas!  ;)

Hupie, jij weet dat vast wel, of anderen uiteraard: Waarom zetten ze in Blijdorp bij de zebra s niet weer wat elandantilopen ofzo? Ik vind dat sowieso een prachtige soort, en het lijken me dieren die die zebras wel aankunnen. Daarnaast passen ze er ook qua ruimte best bij. Vind het nu zo zonde dat die hele lap grond enkel voor zebras en een struisvogel wordt benut...
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #9 Gepost op: april 20, 2010, 06:05:38 pm »

Gebrek aan stalruimte? Oninteressante soort? Verzin het maar :)
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #10 Gepost op: april 20, 2010, 06:33:20 pm »

Ik denk ook omdat zebra's grote etterbakken kunnen zijn. Vooral bij jonge dieren van een andere soort.  Dan moet je deze weer apart houden introduceren in de groep. Daarbij zijn de stallen niet erg groot.
pino
Zoo Liefhebber

« Reageer #11 Gepost op: april 21, 2010, 06:43:42 pm »

Vindt Burgers Zoo en Emmen het mooist. :D
ZOOgr
Zoo Freak!

« Reageer #12 Gepost op: april 21, 2010, 07:44:50 pm »

Ik vind emmen de mooiste.
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #13 Gepost op: april 21, 2010, 07:57:10 pm »

emmen=golfbaan :D, maar estetisch zeer fraai gedaan, jammer dat er geen springbokken, kleine koedoes en hartedieren meer rondlopen. maar een van de 3 fraaiste van Nederland
Burgers, fraai restaurant, maar van sommige antilopen zouden er wat meer rond mogen lopen. Zou ook mooi zijn als ze een keer gras zouden inzaaien.
Gaiapark vind ik erg leuk gedaan, maar bij mijn bezoek was het wat leeg.
ralph
Zoo Freak!

Ralph's picasa
« Reageer #14 Gepost op: april 22, 2010, 12:14:15 am »

Wat me vooral stoort bij Gaipark is dat het in een kuil ligt.
Niet alleen vind ik er dat onrealistisch uitzien (een savanne zie ik toch als een ''eindeloze'' vlakte en niet een omheind stukje zand en gras,
maar voor de dieren is het ook minder, zij kijken de hele dag tegen die rode rotsen aan.
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Mooiste savanne van de Benelux? - Theme by Mustang Forums