Verslag: Marineland Antibes, Frankrijk

Zoosite forum - Verslag: Marineland Antibes, Frankrijk

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
februari 04, 2012, 12:42:42 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Europa
| | |-+  Frankrijk
| | | |-+  Verslag: Marineland Antibes, Frankrijk
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Verslag: Marineland Antibes, Frankrijk  (gelezen 2998 keer)
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Gepost op: februari 27, 2010, 12:28:20 am »

Op maandag 22 en dinsdag 23 februari hebben Adriaan en ik (Bassie) Marineland Antibes bezocht.

Dit park begon in 1965 met tuimelaardolfijnen en kreeg in 1969 zijn eerste orka. Inmiddels is dit park uitgegroeit tot een van de grootste dolfinaria in Europa. Met het grootste orkabassin ter wereld en de grote collectie vinpotigen moet je dit park eens bezocht hebben.
Naast Marineland licht ook een groot waterpretpark, mini-golf en een soort klein attractieparkje. Allemaal van dezelfde eigenaar.

Aankomst
Na aangekomen te zijn met de taxi, die ons op het vliegveld van Nice sixteen meedeelde, en er onderweg waarschijnlijk over nagedacht had dat hij vanavond nog met z'n vrouwtje naar het duurste restaurant van Nice moest, deelde hij ons, in een soort verrot weggetje voor Marineland, doodleuk mee dat hij SIXTY euros bedoelde. Nouja, 30 euro lichter en we waren nog geen eens binnen.
Het was inmiddels 9.15 uur en het park opent om 10.00 uur. Besloten om maar even om het park heen te lopen. In de andere parken werd flink gerenoveerd en verbouwt, waardoor er een grote modderbende ontstond. Beiden dachten we naar wat voor verrot park we nu waren vertrokken..

Om 10.00 uur konden we het park in en gelijk door naar het orkabassin. Dit bassin is in 2000 gebouwd en heeft een diepte van 11 meter en is 30 meter breed. Het grootste orkabassin ter wereld.  Op dat moment geen dieren in het showbassin, maar in een van de achterbassins. Toen ik ze voor het eerst van dichtbij zag, dan krijg je echt een kick, je verwacht niet dat ze zo groot zijn. Het leek ons een erg sociale groep, de 4 dieren zwommen in formatie naast elkaar en verdwenen niet van elkaars zijde. Adriaan zei dit niet in Loro Parque gezien te hebben. Misschien toeval dat we dit zagen, of het is een erg sociale groep.

Het orkabassin, met een diepte van 11 meter.

Lagune
Een half uurtje rond de bassins gelopen en de dieren geobserveerd. Daarna doorgelopen naar de 'lagune', die zicht achter het orkabassin bevindt. Een bassin dat ook groter was dan we verwachten en wat mooi aangekleed was met spuitbeton. Het grote hoofdbassin is in 3 stukken verdeeld, waar de dolfijnen verblijven, een afgezet stuk met de Zuid-Afrikaanse zeeberen en een Pathagonische zeeleeuw (jaa wat een dierencombinaties in dit park (zie verder verslag), en een afgezet stuk met twee vrouwelijke Pathagonische zeeleeuwen. Deze zeeleeuwen worden ook gebruikt voor het interactieve programma waarbij je zeeleeuwen kunt aaien etc. Deze stukken waren mooi afgesloten met drijvende rotsen en daaronder was waarschijnlijk een net bevestigd. Achter het hoofdbassin bevonden zich ook twee kleinere bassins. Een bassin voor een interactief programma met de dolfijnen en een ander rond serperatie bassin.
Bij de lagune bevind zich ook een glaswand van zo'n 10 meter en nog geen 2 meter hoog. Niet bepaald goed afgezet. Langs sommige stukken kon je zo met je handen in het water komen. Wat waarschijnlijk ook regelmatig gebeurt.

De lagune met tuimelaardolfijnen, zeeberen en pathogonische zeeleeuwen.

Orkashow
Daarna rond 11.15 uur naar het orkabassin gelopen, waar om 11.30 uur een show zou zijn. Na wat popmuziek, frans genuil op een van de nog werkende beeldschermen begon de show. Het begon met spuitende waterstralen over het water heen. Daarna 7 over-vrolijke trainers die over de trappen na het platform toe renden. De show begon erg rommelig, na wat wikken en weeen een 3 samensprongen van de vier orka's. Erg mooi om te zien, zeker als eerste keer. Vervolgens een reeds andere gedragingen. Het liep allemaal erg moeilijk en er verschenen dan ook veel stiltes met dieren die niets wouden doen. Na wat ruilen met dieren naar de achterbassins verder gegaan en verliep de show aardig. Ik heb zo m'n bedenken over de manieren van stationeren van de dieren en het belonen in de vorm van aandacht en vis, maar daar zal ik jullie niet mee opzadelen. Het bassin kon inmiddels aan de buitenkant wel een opknap beurtje gebruiken, veel uitlopend roest, kapotte rotsen etc..

Vinpotigen
Vervolgens teruggelopen naar het andere deel van het park. Daar de vinpotigen bassins bekeken. De Californische zeeleeuwen (waarschijnlijk een fokgroep) met een mannelijke Pathaghonische zeeleeuw (jaa wat een dierencombinaties!) bevinden zich daar in een soort kuil met bassin, de gewone zeehonden bevinden zich afscheiden met een muur ook in deze kuil met een bassin en een stukje land. In alle muren zit een schuif om alle verblijven samen te voegen.

Even over de mannelijk Pathogoon bij de Californische zeeleeuwen: dit dier leek zich nogal verdrukt te voelen door de andere dieren en bevond zich ook een groot deel van de dag in dezelfde hoek van het bassin. Als je dan geen plek meer hebt voor dit dier, breng hem dan naar een andere zoo, of serpareer hem. Maar druk hem niet in een familie zeeleeuwen waar die waarschijnlijk geen eens mee kan communiceren!

Vinpotigen kuil, met verschillende verblijven voor vinpotigen: Californische zeeleeuwen. Op de achtergrond een verblijf met Humboldt Pinguins.

Bassin met 5 gewone zeehonden, wat onderdeel uitmaakt van de vinpotigen kuil

Iets verder door gelopen bevindt zich een bassin met zo'n 4 vrouwelijke en 1 mannelijke Pathagonische zeeleeuwen bevonden. EN een grijze zeehond (!!! wat een dierencombinaties!). Dit aardig dikke dier bevond zich slapend, snurkend en knorrend bovenop een rots. Leek er ook een beetje opgejaagd op te liggen, maar sliep verder relaxt en snurkend/knorrend verder.
Deze Pathogonen bevonden zich vroeger in een verdeeld achterbassin van het showbassin van de dolfijnen en zwommen soms ook tussen deze dieren (jaaa wat een dierencombinaties!) maar omdat hier nu verbouwd wordt, zitten ze hier waarschijnlijk.
Het bassin zag er een beetje vervallen uit, met een oude plank voor een soort binnenverblijf waar ze niet in mochten.

Bassin met Pathogonische zeeleeuwen en een grijze zeehond.

Doorgelopen kwamen we bij het showbassin uit van de Californische zeeleeuwen. Een mooi ruim bassin waar tot 2000 de Tuimelaardolfijnen verbleven. Even een show/training gezien. Zag er allemaal goed uit, met een mannelijke en vrouwelijke zeeleeuw. Het mooie aan dit bassin is dat de dieren hier overdag kunnen zwemmen en een ruim achterbassin hebben waar meerdere dieren verblijven. Rond 16.00 uur zagen we dat alle sluizen open waren en de dieren bij elkaar konden en in alle verblijven konden komen. Erg mooi, de dieren hebben de ruimte en kunnen zich van elkaar afzonderen. Iets wat ik niet eerder heb gezien.
In het showbassin zit een decor dat drijf op een groot vlot.

Showbassin voor zeeleeuwen, met achter het decor bassins en aan de andere zijde van een grote muur achter bassins.

Vanuit daar doorgelopen naar een aardig nieuw bassin voor twee mannelijke Stellerzeeleeuwen die in 2007 vanuit het Dolfinarium in Harderwijk naar Marineland verhuisden. Een mooi ruim bassin, met een serperatiebassin met land, en een binnenverblijf. Verder is het grote bassin ook in twee delen te splitsen.
Een van de dieren was erg actief en zwom dan ook druk heen en weer en kwam soms op de kant kijken. Het andere dier lag op de kant te slapen en leek een beetje afwezig. Ook van deze soort een show gezien:
Beginnend met popmuziek van Michael Jackson (oooh wat een sfeer :'( :shutup:). Vervolgens kwam een vrouwelijke trainer in wetshuit een frans praatje houden over het op afstand trainen en dat de dieren uit harderwijk komen. Daarna komt de tweede trainer op en start er popmuziek. Een zeer actieve show start met mooie gedragingen en goede consequente training. Alles hands-of dus niet over het stroomdraad langs het bassin. Het is mooi om te zien dat de dieren door het hele bassin heen worden gestationeerd en dus niet steeds bij elkaar zitten. Beiden waren we erg enthousiast over deze show door de actieve gedragingen en het hoge tempo.

Bassin voor twee mannelijke Stellerzeeleeuwen.

Dolfijnen
Vervolgens bij de dolfijnen gaan kijken in het showbassin. Groot bassin waar tot 2000 de orka's in verbleven. 3 dieren in het showbassin en 2/3 dieren in de achterste twee bassins.
De dieren leken zich sterk te vervelen en dobberden een beetje rond in het showbassin. De dieren in de achterbassins leken wat actiever en stoeiden wat met elkaar.
Vervolgens een show bekeken. Wat ik zeg: weinig bijzonders, beetje traag gedoe. Een aantal salto's wat door de dieren samen tegelijk werd gedaan, wat er mooi uitzag. Verder wat standaard sprongen en wat waterwerk. Een aantal sprongen door hoepels, wat nog best zeldzaam is in het west-europa. We zijn niet erg enthousiast over deze show. En ook na hem meerdere keren gezien te hebben waren we er niet enthousiaster over. Zeer jammer dat deze dieren niet buiten de show bezig worden gehouden met enig speelgoed of door de dieren bij elkaar te laten buiten shows om.

Dolfijnenbassin met twee serperatiebassins met een diepte van 5 meter.

Pinguins
Daarna even bedacht waar we bij in de buurt waren en bedachten ons ineens dat we het nieuwe 'Antartica' verblijf helemaal vergeten waren. Dit verblijf hebben we ons erg op verheugd omdat het er op de foto's erg mooi uitzag. Toen we hier aankwamen, wachtte ons al de eerste tegenslag. Het verblijf was namelijk in het oude gebouw, en hier een deel van het oude verblijf gesloopt en aan een bestaand verblijf is het nieuwe verblijf gebouwd. Het oude verblijf zag er eigenlijk niet uit. Het nieuwe verblijf zag er mooi uit. Een ronde glaswand met een witte oppervlakte voor zo'n 18 Koningspinguins en Kuifpinguins (als ik dit goed heb). Qua wateroppervlakte viel het wat tegen, ook omdat de dieren niet onder het stuk land kunnen zwemmen. We hadden ook wat 'nepsneeuw' verwacht, maar dit bleek er ook niet te zitten. Mooi was wel dat er losse kiezelsteentjes aan de waterrand lagen waar de Koningspinguins van schijnen te houden.
Voor deze glaswand is een wandelgang en daarachter bevindt zich een restaurant. Het lijkt allemaal wat op het verblijf in Loro Parque, maar dan kleiner en leuk nagemaakt. Een leuk concept om naar de dieren te kijken als je aan het eten bent. Jammer dat het restaurant gesloten was.

Verder bevindt zich verder in het park ook een verblijf voor Humboldtpinguins. Een leuk klein verblijfje met een doorkijkwand. Ook aardig diep lijkt me. Ik gok dan ook dat hier hiervoor een vinpotigen soort in dit verblijf heeft gezeten.

Restaurant met pinguinverblijf.

Aquaria
De aquaria.. Iets waar we niet veel van verwacht hadden. Dus met een klein beetje nieuwsgierigheid naar op naar de aquariums. Eerst door een heel heel klein mangrove halletje, het zag er niet uit, met lelijke glimmende bruine rotsjes neppe planten en ga zo maar door. Er zit een bak met Piranhas en nog wat andere vissies. Niet erg boeiend. Achterin zit een bak met vier roggen. Ik kan me de soort niet meer heugen. Vervolgens door een deur naar buiten met een perkje, vijver en stenen. Daarna door een klapdeur door naar het aquarium. Waar je vervolgens meteen de kleren van je lijf gooit door de enorme warmte. Nadat we dus bijna halfnaakt naar de eerste paar bakjes liepen, zagen we (volgens Adriaan) een aantal bijzondere soorten. Erg mooi ingerichte bakken met zeer goed belichting. Vervolgens lopen we door naar een aantal grotere wanden met bijzondere soorten zoals in een bak een Barracuda (waarschijnlijk al wat ouder dier). Ineens werden we enthousiast over deze aquaria en werden erg nieuwsgierig naar de volgende bakken. In de volgende bakken komen we een aantal mooie soorten tegen in aardige hoeveelheden. Vele en mooi ingerichte aquari in schuine vormen en met overlopend water.
Ineens waren we stomverbaasd over de mooie aquaria terwijl we een paar 'Munster bakjes' verwacht hadden.

Verschillende vormen aquariums met mooie soorten in hoge aantallen. Mooi ingerichtte bakken.

Aquarium met mooie soorten en een Barracuda.

Haaien en Zeeschildpadden
Ook een van de verblijven waar we ons zeer op verheugden. Buiten aangekomen, aanschouwen we een buitenverblijf waar de zeeschildpadden in konden zwemmen. Helaas nu niet omdat het blijkbaar te koud was (het water liep gewoon door, alleen was de opening afgesloten met een hek). Verder had het buiten ook een klein strandje. Waarschijnlijk hopen ze op jongen..

Buitenverblijf met strandje voor zeeschildpadden.

Binnen aangekomen zijn de binnenaquaria te zien van de twee zeeschildpadden. Een mooie bak die in twee delen is verdeeld door een bruggetje waar je over loopt als je binnenkomt. Wat mij opviel is dat de bak niet erg diep is.. Ik weet niet of dit wat uitmaakt voor zeeschildpadden?

Bassin voor twee zeeschildpadden.

Daarna liepen we door langs een groot haaien skelet. Vervolgens door een glazen tunnel door een haaienbassin heen. Met o.a. verpleegsterhaaien, stierhaaien, grijze haaien en een pijlstaartrog! Er schijnt hier ook goed gefokt worden met haaien. Een mooie bak met een groot aantal haaien. Ook een echte topper om te zien!
Als je uit de tunnel komt zijn er nog twee ruiten waardoor de bak hoed te zien is.

Tunnel door haaienbassin heen.

Oordeel
Een mooi park wat door menig dierentuinliefhebber ook eens bezocht zou moeten worden! Zeker voor Aquaria, de haaien en de collectie vinpotigen en natuurlijk de orka's!

Plus punten
- Mooie ruime verblijven
- Prachtig ingerichtte aquaria
- Veel diersoorten
- weinig tot niets achter de schermen, alles dus zichtbaar

Min punten
- veel gare tentjes op het park die gesloten zijn
- oudere afgeraffelde verblijven
- stukken net- niet af
- sommige shows saai of een chaos

Een park waar wij na 2 dagen heel voldaan weggingen en zeker nog een bezoek waard is!

Voor meer foto's: http://adriaanzoo.hyves.nl/album/48865684/Marineland_Antibes_France/0T7H5Ofp/
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2010, 10:22:25 pm door Dutch-Dolphin » Gelogd
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #1 Gepost op: februari 27, 2010, 01:25:59 am »

Mooi verslag! We hebben ons zeker vermaakt.
Ik weet dat hier veel niet-dolfinaria liefhebbers zijn, toch vind ik dat elke dierentuin freak dit park bezocht MOET hebben.
Een groot voordeel is dat je alle dieren ook buiten de shows kan zien.
( zo heb ik bijna de hele 2de dag bij de orcaverblijf gestaan ).

Met transavia vlieg je hier voor een prikkie heen. Je kan zelf als je wil op een dag heen en weer:

( s'ochtends om 06:40 op Schiphol weg en om 21:40 weer terug vliegen )
ZOOgr
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #2 Gepost op: februari 27, 2010, 01:30:34 am »

Leuk verslag!
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #3 Gepost op: februari 27, 2010, 11:39:10 am »

het orkabassin klinkt mij niet erg groot. toch zeker niet voor het grootste ter wereld.

verder leuk verslag en mooie foto's.
euh, die haaien. stierhaaien zijn makkelijk te houden maar groot en best agressief, ook naar andere soorten.
zeker dat je geen stierkophaaien bedoelt?
Scleropages formosus (Aziatische arowana)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
tigger
Zoo Liefhebber

« Reageer #4 Gepost op: februari 27, 2010, 12:08:19 pm »

Leuk om te lezen! Inhoudelijk hebben we het er al op een andere manier over gehad.

het orkabassin klinkt mij niet erg groot. toch zeker niet voor het grootste ter wereld.
Naast ruim 30 meter breed, is het ook ruim 60 meter lang. ;)
Adriaan
Zoo Freak!

« Reageer #5 Gepost op: februari 27, 2010, 12:23:36 pm »

verder leuk verslag en mooie foto's.
euh, die haaien. stierhaaien zijn makkelijk te houden maar groot en best agressief, ook naar andere soorten.
zeker dat je geen stierkophaaien bedoelt?

Er zit 44 miljoen liter water in dat basin:

http://adriaanzoo.hyves.nl/album/48865684/Marineland_Antibes_France/0T7Hmx4Q/fotos/885420962/0/gMrG/

http://adriaanzoo.hyves.nl/album/48865684/Marineland_Antibes_France/0T7Hmx4Q/fotos/885420962/0/gMrG/#media_navigator_1=1&media=8.885420956.JK4B&__state__=2

http://adriaanzoo.hyves.nl/album/48865684/Marineland_Antibes_France/0T7Hmx4Q/fotos/885420962/0/gMrG/#media_navigator_1=2&media=3.885420955.FS5K&__state__=2
Harm
Zoo Freak!

Mijn Foto's
« Reageer #6 Gepost op: februari 27, 2010, 12:30:02 pm »

Mooi verslag!
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #7 Gepost op: februari 27, 2010, 12:39:46 pm »

Leuk om te lezen! Inhoudelijk hebben we het er al op een andere manier over gehad.
Naast ruim 30 meter breed, is het ook ruim 60 meter lang. ;)

ja, ok, dat moet ie er dan wel ff bij zeggen :P
Scleropages formosus (Aziatische arowana)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Will
Zoo Freak!

Noir desir / Svarta änkan

PBase
« Reageer #8 Gepost op: februari 27, 2010, 01:17:40 pm »

leuk eens een verslag van deze tuin te zien. Ik heb totaal niets met dolfinaria, maar deze lijkt me leuker dan harderwijk aangezien er ook pinguins en aquaria zijn. En het doet niet zo kermisachtig aan als harderwijk :)
Een aantal van die zeeleeuwhokjes zien er wel wat klein uit.
/// If we´re all gods children, what is so special about Jezus? /// Science has proof without any certainty. Creationists have certainty without any proof ///
Foto's
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #9 Gepost op: februari 27, 2010, 01:40:30 pm »

Leuk verslag! Klinkt een stuk boeiender dan Harderwijk (ondanks het gemis van de walrussen), alleen jammer dat ze die Patagonen overal bij hebben gezet in plaats van ze gewoon een fatsoenlijk, eigen verblijf te geven.

1 vraagje: Waren de Kuifpinguins Rotsspringers of Macaronipinguins? Of weet je dat niet meer?
Adriaan
Zoo Freak!

« Reageer #10 Gepost op: februari 27, 2010, 01:53:21 pm »

leuk eens een verslag van deze tuin te zien. Ik heb totaal niets met dolfinaria, maar deze lijkt me leuker dan harderwijk aangezien er ook pinguins en aquaria zijn. En het doet niet zo kermisachtig aan als harderwijk :)
Een aantal van die zeeleeuwhokjes zien er wel wat klein uit.

Het park zelf is niet echt een kermis, maar de parken er om heen wel.

Hier nog een foto van het nieuwe ijsberen verblijf in aanbouw:

http://adriaanzoo.hyves.nl/album/48865684/Marineland_Antibes_France/0T7Hmx4Q/fotos/887064392/0/94jO/#media_navigator_1=1&media=0.887064392.94jO&__state__=2
JobWilbrink
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #11 Gepost op: februari 27, 2010, 03:50:56 pm »

Erg leuk verslag om te lezen! :D
Johnny
Zoo Freak!

« Reageer #12 Gepost op: februari 27, 2010, 05:27:40 pm »

Klinkt goed allemaal, en mooie foto's adriaan. Alleen zou ik bij een dergelijk orcaverblijf liever een grote panoramaruit zien dan zo'n doorzichtige wand. Maar goed, je kan niet alles hebben ;) Hoe verhoudt dit park zich tot oceanographique valencia? Beter, minder of vergelijkbaar?
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
Adriaan
Zoo Freak!

« Reageer #13 Gepost op: februari 27, 2010, 06:01:01 pm »

Klinkt goed allemaal, en mooie foto's adriaan. Alleen zou ik bij een dergelijk orcaverblijf liever een grote panoramaruit zien dan zo'n doorzichtige wand. Maar goed, je kan niet alles hebben ;) Hoe verhoudt dit park zich tot oceanographique valencia? Beter, minder of vergelijkbaar?

Minder, alleen de orca's is een grote plus.

Als je een grote panoramaruit hebt moet je steeds geluk hebben dat ze er maar net voor zwemmen. Nu kan je ze vaak onderwater zien.
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #14 Gepost op: februari 27, 2010, 09:05:03 pm »

Hier nog een filmpje van de zeeschildpadden:

http://www.youtube.com/watch?v=bViIzDEYVzo

Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Verslag: Marineland Antibes, Frankrijk - Theme by Mustang Forums