Zoosite forum - Dierennieuws, dierenvragen etc 2010

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 07:56:07 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  Dierennieuws, dierenvragen etc 2010
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 15 Omlaag Print
Auteur Topic: Dierennieuws, dierenvragen etc 2010  (gelezen 11219 keer)
Okapi
Zoo Liefhebber

« Reageer #15 Gepost op: maart 16, 2010, 01:59:13 pm »

In de krant "de Pers" stond vandaag een artikel over het verhandelen van dieren.

Het artikel doet het voorkomen alsof er een immens groot circuit van (il)legale handel is en dat daaraan nauwelijks aandacht wordt besteed door de overheid.
Ik weet dat sommige van jullie hier veel dichter op zitten dan een leek als ik en vroeg me af of dit ook jullie gevoel is.
Met andere woorden: Is het echt zo erg als in het artikel gesuggereerd, of is dit een klassiek voorbeeld van journalistieke overdrijving?

Link naar het artikel: http://www.depers.nl/binnenland/463105/Goud-geld-verdienen-zonder-risico.html
Please don't lie to me, unless you're absolutely sure I'll never find out the truth.
DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #16 Gepost op: maart 16, 2010, 03:26:14 pm »

ik kan alleen over de vogelwereld spreken en daar is er sprake van illegaal aanbod. Maar om nu te zeggen de  AID er niks aan doet is overdreven. Er wordt veel gecontrolleerd en er worden regelmatig handelaar voor de rechter gedaagd. Het is een probleem maar er wordt aan gewerkt.  Dus ja er is sprake van handel in illegale vogels maar het artikel dikt het erg aan.
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #17 Gepost op: maart 16, 2010, 10:42:42 pm »

Hoe wil je dat allemaal controleren dan? Want die handelaren kennen wel truukjes natuurlijk, waarbij controleurs het nakijken hebben. Of papieren zijn zo goed vervalst dat ze nauwelijks van echt te onderscheiden zijn.
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #18 Gepost op: maart 16, 2010, 11:42:37 pm »

Europese vogels moeten correct geringd zijn zo niet illegaal, bij cites dieren moeten papieren zitten bij de rest inderdaad niet te controleren.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #19 Gepost op: maart 17, 2010, 12:56:03 am »

flink uitvergroot, dat artikel.

De voorbeelden van bv die boa's: dat zijn nakweekdieren, dat geef ik je op een briefje. lekker nuttig voorbeeld van illegale handel, denk ik dan.

ja, er zal heus wel een en ander illegaal europa binnenkomen. maar zeker qua levende soorten zijn die aantallen vrij beperkt wanneer het om handel gaat. ik denk dat toeristen die een schildpadje, kameleon of zelfs een aap meenemen uit een vakantieland  meer illegaal het land binnenbrengen.

Zowel import als export worden vrij goed gecontroleerd. toegegeven, er zijn altijd mazen, maar dat geldt voor ongeveer elke internationale business. en steeds meer dieren worden gekweekt, zeker als het op vissen en reptielen aankomt. Zat visfarms in Azie, leguanen- en schildpadfarms in Amerika, ...

om de zoveel tijd, duiken er dit soort dramaverhalen op. maar uit verschillende studies is gebleken dat de handel in exotische huisdieren een verwaarloosbaar effect heeft op dierpopulaties. In de eerste plaats is dat nog altijd habitatverlies. het verhaal van de zeepaardjes in traditionele medicijnen is een ander verhaal. dat is idd puur verbruik op grote schaal. maar de aantallen voor de aquariummarkt zijn op dat punt compleet verwaarloosbaar.  zeker als je weet dat ook dit weer een soort is die steeds vaker gekweekt wordt.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Bor
Zoo Liefhebber

« Reageer #20 Gepost op: maart 18, 2010, 11:51:19 am »

Jachtluipaard terug in Angola

AMSTERDAM - Wetenschappers hebben voor het eerst in dertig jaar weer jachtluipaarden waargenomen in het zuiden van het door een burgeroorlog ontwrichte Angola. Dat heeft milieugroep Cheetah Conservation Fund woensdag gezegd. Na een drie dagen durende zoektocht in het droge district Iona, aan de grens met Namibie, werd de snelle gevlekte katachtige waargenomen.

De jachtluipaarden jagen onder meer op gazelles, zoals springbokken, die eveneens zijn teruggekeerd naar de wildernis van Iona.
Aanvankelijk raakte het leefgebied van het jachtluipaard ontwricht door een slepende burgeroorlog in het Afrikaanse land. De burgeroorlog eindigde in 2002, waarmee de omstandigheden ten gunste keerden van het roofdier.
Bor
Zoo Liefhebber

« Reageer #21 Gepost op: maart 22, 2010, 03:53:06 pm »

‘Orang-oetans kunnen toch zwemmen’

AMSTERDAM – Hoewel orang-oetans meestal uit de buurt van water blijven, blijken de dieren wel te kunnen zwemmen. Canadese wetenschappers hebben daarvoor het bewijs geleverd. De onderzoekers van York University in Toronto bestudeerden de activiteiten van een groep jonge orang-oetans die opgroeiden in een opvangtehuis in Borneo, maar recentelijk zijn vrijgelaten in het wild. In tegenstelling tot de meeste van hun soortgenoten bleken de dieren totaal niet bang voor water. De onderzoekers observeerden hoe sommige dieren een poging deden tot zwemmen. Twee andere apen bedreven zelfs de liefde in het water.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Comparative Psychology. Verschillende foto’s van de dieren dienen als bewijs. Volgens de wetenschappers is het zeer opmerkelijk dat orang-oetans zich in de buurt van water vertonen. “Orang-oetans staan bekend om hun angst voor water”, verklaart hoofdonderzoekster Anne Russon in het Britse tijdschrift New Scientist. “Ze hebben een zwaar lichaam dat bijna onherroepelijk zinkt in het water.”

Toch lijken de dieren wel te weten hoe ze moeten zwemmen. “Op een dag zagen we een orang-oetan met de naam Sif naar diep water waden”, aldus Russon. “Ze leunde vervolgens naar voren en begon simpele peddelbewegingen te maken met haar armen en benen. Het was een soort hondjesslag. Ze kwam ongeveer een meter vooruit.” De twee apen die de liefde bedreven in het water, kozen die locatie volgens Russon vooral uit strategische overwegingen. “Ik vermoed dat het mannetje die plek koos, omdat hij daar minder snel gestoord zou worden door een ander dominant mannetje.”

Bron: Nu.nl

Johnny
Zoo GOD

« Reageer #22 Gepost op: maart 22, 2010, 07:32:18 pm »

Haha. Wel grappig dat er blijkbaar mensapen zijn die in het water paren. Je gaat je afvragen hoeveel variatie mensapen kennen in paargedrag.
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #23 Gepost op: april 12, 2010, 08:15:46 pm »

Site van isis is veranderd, maar het is verre van een verbetering.
Soms zou ik een vogel willen zijn.
sharkmember
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #24 Gepost op: april 22, 2010, 07:15:56 pm »

Een vraagje, waarom kan een phirana in een grote visvijver overleven?  Er is bij ons aan de visput een grote Phirana gevonden op het water, was al dood. Maar er zouden er nog zitten waarschijnlijk.

Ik hou van HAAIEN maar het meest nog van mijn gezin:)
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #25 Gepost op: april 22, 2010, 07:47:44 pm »

Een vraagje, waarom kan een phirana in een grote visvijver overleven?  Er is bij ons aan de visput een grote Phirana gevonden op het water, was al dood. Maar er zouden er nog zitten waarschijnlijk.

Biotische factoren:
- concurrenten, nee
- voedsel, ja, heel veel zelfs
- draagkracht, hoog want veel voedsel

abiotische factoren:
-Watertemperatuur, weet niet wat het minimum is wat ze nodig hebben, maar de laatste drie weken was het boven water lekker warm
-Zuurgraad ed, om die andere vissen in leven te kunne houden zou die wel oke zijn
-zuurstofgehalte idem als vorige

Dus zolang het niet te koud is....
Maar er zullen nog wel meer factoren spelen, maar dat laat ik aan andere over. kan nog wat vertellen over niches maar in hoeverre dat van toepassing is?
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #26 Gepost op: april 29, 2010, 12:27:07 pm »

Jammer dat deze ''meneer'' niet aan zijn verwondingen is overleden:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/6628125/__Stierenvechter_gespiest__.html?p=22,2
jwer
Zoo Freak!

« Reageer #27 Gepost op: mei 04, 2010, 04:38:05 pm »

Tis weer eens rustig op het werk, dus maar weer even het net afgeschuimd naar nieuwtjes. Vorig jaar zijn er in Al Wabra nog weer een paar Spix' ara's gekipt. Maar wat ik altijd intrigerend vind om te lezen is dat er naar schatting zo'n 120 spix' ara's in gevangenschap zijn, maar er maar 80 meedoen met het kweekprogramma. Die overige 40 vind je eigenlijk nergens iets van terug. En aangezien ze de aantallen in gevangenschap steeds maar blijven schatten ben ik wel benieuwd wie de rest van die dierjes angstvallig (waarschijnlijk terecht) achter de schermen houdt. Heeft iemand hier ooit wel eens iets over gehoord? Zouden ze bij een of andere schatrijke verzamelaar zitten ofzo?

Zover ik weet zijn de dieren uit Zwitserland (sinds 2005 zit daar niets meer), in Duitsland (0.2 in 2009), Loro Parque (achter de schermen), de Filippijnen (zitten volgens mij inmiddels ook in Al Wabra) en Brazilie reeds in het kweekprogram...

Opvallend dat zo iemand geen zin heeft om mee te doen met het kweekprogramma. Zou dat puur de publiciteit zijn?
I stand on the crossroads where the roads of ideology and reality meet
DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #28 Gepost op: mei 04, 2010, 04:57:07 pm »

Er zijn in totaal 71 ara's ingeschreven in het studbook. Er zouden nog 12 ara's in Zwitserland zitten bij private kwekers, maar dit wordt betwijfeld aangezien niemand dit hard heeft kunnen maken.   Het nummer 120 komt oorspronkelijk van de Birdlife website, maar ook zij kunnen dit aantal niet bewijzen (oftewel niet zeggen waar de ontbrekende 50 dieren zitten. 
Er is trouwens ook weer een spix-ara geboren op Tenerife :).

john
Zoo Liefhebber

« Reageer #29 Gepost op: mei 07, 2010, 07:22:27 pm »

In hoeverre is de mens (Homo sapiens) verwant aan de Neanderthaler (Homo neanderthalensis)? Iemand een idee?
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 15 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Dierennieuws, dierenvragen etc 2010 - Theme by Mustang Forums