Zoosite forum - Verdwenen dolfinaria in Belgie en Luxemburg

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 07:47:53 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Belgie & Luxemburg
| | |-+  Verdwenen dolfinaria in Belgie en Luxemburg
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Verdwenen dolfinaria in Belgie en Luxemburg  (gelezen 1947 keer)
Gie
Zoo Groentje
*

« Gepost op: december 05, 2009, 04:12:07 pm »

Voor een geschiedkundige terugblik op dolfinaria die in Belgie en Luxemburg bestaan hebben ben ik op zoek naar een zo uitgebreid mogelijke informatie (start- en einddatum, gegevens ivm de aanwezige dierencollectie, gegevens ivm het gebouw, de bezoekers, de eigenaars en het personeel, opvallende gebeurtenissen (bvb. geboorten, ...), reden waarom het gesloten werd, bestemming van de dieren nadien, enz...).

In het bijzonder zoek ik gegevens over:
Belgie
- dolfinarium in het Waalse Huy (Hoei), 1977-1980: dit was een dependance van Harderwijk
- dolfijnen in Walibi (Wavre/Waver), 1977-1984
Luxemburg
- dolfinarium in het Wildpark Hosingen, 1977-?

Op het web of via andere bronnen kan ik weinig over deze dolfinaria vinden. Wie beschikt over krantenknipsels, foto's/postkaarten, toeristische informatie, folders, ... of andere documentatie en kan mij helpen bij mijn onderzoek?

Alvast veel dank!

Gie Robeyns
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #1 Gepost op: december 05, 2009, 05:32:46 pm »

Antwerpen 196? tot 1999
Soms zou ik een vogel willen zijn.
Gie
Zoo Groentje
*

« Reageer #2 Gepost op: december 05, 2009, 08:33:45 pm »

Antwerpen dolfinarium geopend in 1968 maar pas in december 1969 officieel ingehuldigd.
Dat men het in 1968 al in gebruik nam heeft te maken met het jubileumjaar (125 jaar Zoo Antwerpen in 1968) en misschien ook wel met het dolfinarium dat in mei van dat jaar in het Limburgse Wellen bestond. Na 1,5 jaar, in september of oktober '69 sloot dit dolfinarium echter alweer haar deuren.

Mijn zoektocht naar informatie gaat echter specifiek over de drie genoemde dolfinaria in Huy (Hoei), Wavre (Waver) en Hosingen.

Gie
stick
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #3 Gepost op: december 06, 2009, 12:06:14 am »

Amai, dees is zeer interessant!! Hier wil ik ook wel meer over weten!! Ik zal dit topic op de voet volgen.
john
Zoo Liefhebber

« Reageer #4 Gepost op: december 06, 2009, 11:52:07 am »

Enne ik, op mijne flipper!
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #5 Gepost op: december 05, 2010, 08:29:31 pm »

Mij is ooit iets verteld over een griend die in Antwerpen gezeten zou hebben, iemand die dit kan bevestigen of niet?
stick
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #6 Gepost op: december 05, 2010, 08:44:09 pm »

in antwerpen hebben wel meer speciale soorten gezeten. Volgens mij beluga's en boto's
kuine
Zoo Freak!

« Reageer #7 Gepost op: december 10, 2010, 09:27:23 pm »

in antwerpen hebben wel meer speciale soorten gezeten. Volgens mij beluga's en boto's

Waar hebben die in vredesnaam gezeten dan?

Vond het al heel wat dat ze vroeger zeeolifanten hadden.
stick
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #8 Gepost op: december 10, 2010, 09:31:33 pm »

In het dolfinarium zeker, waar nu de zeeleeuwen zitten. Ze hebben nog meer bijzonder dieren gehad, zoals Afrikaanse, Amazone en Caribische lamantijnen, Baikal robben en volgens mij ook zadelrobben. En natuurlijk ook zeeolifanten, daar hebben ze ooit een jong van gehad, maar weet niet of die het gehaald heeft.
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #9 Gepost op: december 10, 2010, 09:48:23 pm »

Zijn er fotos van die griend ergens te zien?
Harm
Zoo Freak!

Mijn Foto's
« Reageer #10 Gepost op: december 10, 2010, 09:52:04 pm »

Volgens Zootierliste hebben er ook weddellzeehonden en een Sotalia dolfijn (volgens mij de Sotalia dolfijn die vorig jaar nog in Muenster zat) gezeten.
DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #11 Gepost op: december 11, 2010, 12:16:09 am »

In het dolfinarium zeker, waar nu de zeeleeuwen zitten. Ze hebben nog meer bijzonder dieren gehad, zoals Afrikaanse, Amazone en Caribische lamantijnen, Baikal robben en volgens mij ook zadelrobben. En natuurlijk ook zeeolifanten, daar hebben ze ooit een jong van gehad, maar weet niet of die het gehaald heeft.

De jonge zeeolifant heeft het inderdaad gered en is op een gegeven ogenblik naar Berlijn verhuist.
Gie
Zoo Groentje
*

« Reageer #12 Gepost op: december 15, 2010, 08:54:47 pm »

In het dolfinarium van de Antwerpse Zoo werden nooit een griend, beluga's of boto's gehouden.

Alvast ter info: in de volgende twee nummers van "International Zoo News" verschijnt het tweedelig artikel over de 10 verdwenen dolfinaria in de Benelux waarvoor ik onder andere via dit forum informatie zocht. Deel 1 geeft een overzicht van de verdwenen dolfinaria in Belgie en Luxemburg, deel 2 handelt over Nederland.

Gie
stick
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #13 Gepost op: december 15, 2010, 09:00:02 pm »

waar werden deze dan gehouden, of hebben ze nooit gehad?
Gie
Zoo Groentje
*

« Reageer #14 Gepost op: december 15, 2010, 09:08:01 pm »

Nooit gehad.

Gie
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Verdwenen dolfinaria in Belgie en Luxemburg - Theme by Mustang Forums