In de zomervakantie van 2008 heb ik met mijn ouders en zusje een 3 weken lange rondreis met een camper door oost-Cananda gemaakt. Na 2 en halve weken stranden we bij familieop een boerderij op 2uur rijden van Toronto. Vanaf hier heb ik 3 dierenparken bezocht. We begonnen met de African Lion Safari een groot fout safaripark, wat mij vooral boeide vanwege de op een na grootste kudde Aziatische olifanten in een dierentuin ter wereld. We vertrokken ’s ochtends vroeg en 2 Canadese familieleden gingen mee. De reis duurde ongeveer anderhalf uur.
African Lion Safari 08-08-08We reden maar gelijk door naar de safari die uit 7 delen bestaat. We begonnen rustig met de ’’ Nairobi Sanctuary’’ een vrij simpel veld met Watusirunderen, Lama’s, kroonkraanvogels, ooievaars, Nandoe’s en Egyptische ganzen. Daarna werd het wat spannender met de ‘’Simba Lion Country’’ de naam zegt het al een groot veld met Afrikaanse leeuwen. Het was hier erg druk de leeuwen lagen op de rotsplateaus langs de weg. Omdat het verkeer niet goed doorstroomde kwam er een jeep uit de bosjes die met een wandelstok wat leeuwen naar de andere kant jaagden erg nep en fout allemaal. Het safaripark heeft zijn eigen fokcentrum voor cheetah’s waar je niet erg veel van kon zien, wel waren er cheetah’s te zien in het openbare verblijf de ‘’Duma cheetha reserve’’. Hierna werd het pas echt leuk! De ‘’Wankie Buschland Trail’’ huisvest een hele grote groep groene bavianen. We kwamen aanrijden bijna de hele groep zat op de auto’s voor ons, ze draaiden zich allemaal tegelijk om ,kregen glinsterende oogjes toen ze de camper zagen en renden in volle vaart op ons af. Voor we het wisten zaten er iets van 30 bavianen op de camper we hoorden een hoop gerommel op het dak en zagen door het dakraampje af en toe een bavianenvoet. Op een gegeven moment sprong er een baviaan met een steen op de motorkap oeps……..nu wordt het uitkijken. We reden snel het gebied uit maar daarvoor moest eerst een ranger al die bavianen van het dak afjagen. Het grootste veld is het ‘’Rocky Ritch veldt’’ oftewel de Afrikaanse savanne met zebra’s, manenschapen, struisvogels, elandantilopen, witte neushoorns, giraffes en gewone gnoes. Het’’Eurasia’’ deel wordt bewoond door sikahetren, yaks, nijlgauantilopen, thargeiten, moeflons en een apart gedeelte voor schroefhoorngeiten. Ik vind dit het mooiste gedeelte vanwege het grote meer in het veld. De ‘’Americas’’ wordt bewoont door hoe kan het ook anders bizons, damherten en het Amerikaanse edelhert(elk). Toen was de safari afgelopen het waren vooral grasveldjes met hier en daar een struikje met lelijk gaas eromheen maar ik vond het soortenaanbod wel hoog!
Het was tijd voor het dagelijkse olifanten zwemmen om 12:30. Ik was de kudde een klein stukje tegemoet gelopen. En al snel kwamen er 5 olifanten inzicht waaronder 3 volwassen koeien, een 8jarige bul en een 2 jaar oud mannelijk kalf. Er liepen 3 verzorgers met een olifantenhaak een voorop , een bij de bul en een achterop. Ook liep er een verzorgster met een hondje die gewoon tussen de reuzen doorliep. Echt uniek omdat als 12jarige in de westerse wereld nog te zien! Toen ze bij een van de 3 meren aankwamen doken ze gelijk het water in een geweldig gezicht. Het hondje was langs de kant aan het blaffen zodat ze niet te dicht bij kwamen. Echt Super!
Toen was het tijd voor de wandelsafari oftewel ‘’Safari Oasis’’! Het begon met een kinderboerderij en zwembad, daarna iets te kleinen volieres voor roofvogels er waren ook 2 vogelshows een met papegaaien en een met roofvogels. We hebben alleen die laatste bezocht maar er was weinig aan. Nu toch voor mij het hoogtepunt: De ‘’Tusker Trail’’ ,die eigenlijk ook niet zoveel voorstelt, begint met de ‘’Elephant round up’’, een foute show waarin 4 olifantenkoeien boomstammen verslepen, verven, trommelen, stijgeren enz. Tegenover de showarena lag een klein perkje waar op olifanten werd gereden!!! Hier schrok ik wel een beetje van voor 5 dollar kon je een rondje maken op een olifant…….fout,fout,fout. Er liep een lang pad naar het olifantenverblijf waarlangs ook een leuk vijvertje voor flamingo’s zat. Het olifantenverblijf de ‘’elephant Lookout’’ bestaat uit 2 te kleine perken. Zou te zien was er net 3 weken geleden een bulletje geboren. Hier liepen 8 olifanten waaronder 3 kalfjes. Achter de schermen bevond zich nog de 2e groep die werd gebruikt voor de show en het zwemmen, de 2 jonge bullen van 7 en 8 en de volwassen fokstier Rex.
Het was inmiddels weer bijna tijd om naar huis te gaan we hadden de hele dag mooi weer gehad en nu begon het te regenen. We sloten de dierentuindag af met de ‘’African Queen boat cruise’’. Een bootsafari die langs de eilanden vaarden van de brulapen, rode en zwart-witte vari’s, ringstaartmaki’s, witwanggibbons en brulapen. Het was zoals verwacht een groot fout leuk safaripark alleen de olifantenverblijven vielen me een beetje tegen. Rond 15:00 gingen we terug naar de boerderij.
Foto's:
http://picasaweb.google.nl/blijdorpkabouter/AfricanLionSafari#