Maandag 21-09De Bronx zoo stond vandaag op het programma. Wederom al veel te vroeg wakker, dat tijd verschil blijft toch raar en na het opstaan protocol de metro opgezocht om af te reizen naar de Bronx. De tuin opent pas om 10.00 in de ochtend, dus we hadden er op gegokt dat als we rond 9.00 de metro zouden pakken we wel op tijd zouden zijn, vanuit Manhattan.
We zagen elke ochtend de stad wakker worden, weliswaar moeilijk want de stad slaapt nooit..Het New York uit de actie films, waar overal de gangsters en gaaiers je opwachten en waar iedereen met pistolen rond loopt…Dat moet zich afspelen in de Bronx. Zo’n idee had ik dus bij de Bronx. De rit van 45 minuten laat het veilige Manhattan steeds verder achter je liggen, de metro gaat in de Bronx vanuit de grond de lucht in. Overal zie je graffiti, kapotte wegen en lelijke gebouwen….Op de plaats van bestemming uitgestapt, mij zelf zo groot mogelijk gemaakt en richting de zoo gelopen…Het gevaarlijkste wat we tegen kwamen was een kapot stoplicht en voor de rest alleen normale mensen.. ;-)
Wij arriveerde aan de Bronx River gate een van de drie ingang zone’s, de parkeerplaats was nog vrij leeg en dat beloofde dan ook veel goeds, het is dan ook vrij rustig gebleven in de dierentuin. Met een oppervlakte van 107 hectare lijkt het allemaal enorm groot als je de plattegrond in je handen krijgt, maar achteraf viel dat wel mee. De afstanden zijn korter dan het je doet denken.

Bij de ingang kies je uit twee tarieven het normale tarief of het Total Experience ticket. Met het totaal kaartje kun je alle attracties bezoeken en gebruik maken van een shuttle treintje. Echter hoefde ik de kinderboerderij en de vlinderkas niet per see te bezoeken en lopen kan ik ook wel, dus we konden gewoon doorlopen omdat we met onze toeristen kaart gratis toegang hadden.
Via een vrij grote weide met bizons liepen we door naar het eerste complex
World of Birds. Mijn liefde voor dieren is al vrij beperkt mijn liefde voor vogels is het zelfde als dat wat ik voor mijn vriendin koestert..Kortom vrij weinig. (ze leest dit toch niet)
Echter het complex zelf is zeer interessant. Een groot beton massief blok met een soort van twee landingsbanen liggen verscholen tussen de bomen. Het oogt allemaal erg jaren zeventig maar eenmaal de deur geopend, ben je meteen verkocht…(als vogelliefhebber dan)

In diverse nagebootste tropische biotopen en vrije vlieg ruimtes leven allerlei soorten vogels, waaronder waarschijnlijk een hoop zeldzamere soorten. Je wandelt wat door het gebouw en opeens sta je weer buiten via een van de ufo landingsbanen ga je weer naar binnen om daarna weer verder het gebouw te verkennen. Het is er dus vrij groot en uitgebreid.
Zeldzaam? Of is dit maar een ordinair vogeltje? Wie het weet mag roepen
Na al dit vogel geweld via weides met wat hertjes richting
Tiger Mountain. Echter door stormschade was dit stuk afgesloten en waren de tijgers dus niet thuis, geeft niets de naastgelegen vijvers met zwanen waren ook interessant. Mijn hartje ging sneller kloppen toen ik oude rotsen in hagenbeck stijl zag opduiken, mijn hartje ging nog sneller kloppen toen er ook nog beren inzag zitten.
Deze ouderwetse typische beren verblijven zijn eigenlijk de laatste discutabele verblijven in de tuin. Vooral de bruine beren zitten best goed de ijsbeer zou voor de meeste niet meer acceptabel gehuisvest zitten.

Naast de beren heb je nog het
Himalayan Highlands gebied bestaand uit wat kraanvogels en verblijven voor sneeuwpanters en rode panda’s ook hier alles leuk aangekleed met een Aziatisch sausje, met veel bamboe dus. Vanuit hier wandelen we door richting de Asia Plaza een gebied met horeca, theatertje en het belangrijkst Jungle World en de Monorail.

Voor de monorail moet apart betaald worden als je geen gebruik maakt van het totaal pakket, echter de kassa was wel bemand, de mevrouw kon ons ook vertellen dat de eerste trein pas om 11.30 zou rijden echter konden we nog geen kaartje kopen. (het was 11.00) Dat kon pas om 11.15.
Hierop bezochten we eerst maar het
Jungle-world dit ligt goed verscholen tussen het bamboe en het groen dus de grote van het complex was moeilijk in te schatten. Achteraf is het echt een super complex. Het gehele complex is vrijwel omgetoverd in een Aziatische jungel. De tour begint met een vlonder gelegen over water met linkse otters en rechts boomkangeroe’s. (let op het woordgrapje in de zin)
Boomkangeroe verblijfVia een soort van grotje met wat slangen kom je uit bij de langoeren, na pongoland in leipzig ben ik verliefd op binnen verblijven waar gras groeit.

Na de langoeren weer wat reptielen en dat soort gespuis in een grotje met daarna een schitterend verblijf voor langoeren (francois langoeren). Het is voorspelbaar maar het was een ruim en schitterend ogend verblijf.
Na deze apen komen we nog langs een prachtig verblijf met panters om daarna via naar mijn idee het verblijf voor tapirs bij een deur uit te komen. Echter stond dit verblijf leeg voor onderhoud. Via een deur staan we opeens buiten om daarna 5 meter verderop via een deur weer binnen te komen. Na een insecten afdeling komt er een soort ruime hal met veel water, rotsen en blijkbaar ook gibbons. Deze heb ik echter niet kunnen ontdekken. De waterpartij bestaat uit 2 niveaus gescheiden door waterval en rotspartij. De onderste word bewoond door wat vogels en schildpadden de bovenste partij door vissen.

Het was inmiddels bijna half 12 en konden nu wel onze tickets voor de
Wild Asia monorail kopen, ondanks het nog geen half 12 was konden we instappen en vertrok de zo goed als lege monorail voor ons Aziatisch avontuur.

De rondrit duurt een minuut of 20 en passeert vooral een hoop antiloop en hertachtige waarvan er zeker een hoop vrij bijzonder moesten zijn. Verder nog Siberische tijgers, Indische neushoorns, hertenzwijnen, gaurs, przewalskipaarden, bantengs en het hoogte punt de Aziatische olifanten.
De meeste dieren zijn in het dicht begroeide bos gebied wel redelijk te zien. Nadeel is wel dat je bijvoorbeeld de olifanten alleen met de monorail kan bewonderen die ook nog het halve jaar gesloten is.

Het olifantenverblijf werd bewoond door twee dames en werd er door de gids alleen maar gesproken over 2 olifanten. Terwijl doordat ik achter het karretje probeerde te kijken om het stallen complex te bekijken nog een derde olifant zag zitten in een kleine ren. Naar mijn weten is er hier geen fok-bul, wat gezien de ruimte jammer is.
Na deze innoverende rit had ik behoefte aan cola uit de automaat, want daar zit in New York zo’n heerlijke chloor smaak van het leidingwater aan. Aangezien het rustig was en er niemand stond te wachten, liep ik meteen naar de kassa jufvrouw. Maar nee voor mijn eigen veiligheid moest ik toch echt eerst even langs de raling lopen. Gelukkig heb ik een steentje bijgedragen aan een terroristisch vrij Amerika door 2,5 meter om te lopen!

Vanuit hier zijn we een groot stuk langs de
African plains gewandeld, de savanne van het park met hoefdieren, zebra’s en in een apart verblijf giraffe’s. Roofdieren waaronder heyena’s, wilde honden en leeuwen maken ook deel uit van dit gebied.Voor het oog maakt het leeuwen verblijf deel uit van de savanne. De heyena’s en wilde honden zitten in een andere hoek. Ook hier weer prima en ruime verblijven.
Prachtig dat jacht instinct van die dieren…Het
Carter giraffe building is een mooie stukje nostalgie, althans naar mijn idee. Hier bevinden zich zoals de naam wel doet vermoeden de binnenstallen voor de giraffen een verblijf met dwergmangoesten en het leukste was een leuk verblijf voor aardvarkens. Deze aardvarkens waren zeer actief.

Ik denk dat ik met deze foto wel de ngc wild-life foto 2009 ga winnen..We zijn nu een paar stappen verwijderd van de attractie waar ik toch zeker wel 3 dollar voor over heb het
congo gorilla forest. Achteraf stom dat we betaald hebben, bijna al die Amerikanen liepen gewoon via de uitgang naar binnen.

Vanaf de start van de route tot aan eind van de route is dit stukje dierentuin een pareltje, je waant je hier echt in een Afrikaanse jungel, lianen, planten, bomen, mist, Afrikaanse geluiden en natuurlijk de bekende politie sirenes.
Het eerst wat we tussen het groen verscholen zien liggen is het verblijf met colobus-apen, via een grote hollen boom kijk ik door een van de spleten en sta opeens oog in oog met een okapi. Dit is misschien wel het mooiste okapi verblijf wat ik ooit gezien heb, nou ja weet wel zeker normaal staan ze op een stukje gras met een verdwaalde steen.
Okapi verblijf. (Foto geleend van Jeanette ,die was hier in 2008).Je hebt eigenlijk maar slecht zicht op de dieren, maar door de begroeiing komt het heel natuurlijk over. Wat ook weer een nadeel is, door de begroeiing is het ook vrij donker en zijn de foto’s niet veel waard. Via kronkelpaden, watervallen wandel je ongemerkt het groot overdekt complex binnen. Maar eerst nog een kleine blik in het buitenverblijf van de penseelzwijnen gecombineerd met mandrils en brazza apen.

Eenmaal in het gebouw bestaat de eerste hal uit terrariums met reptielen, insecten enz. Dit is eigenlijk wat standaard terrarium werk en niet zo heel jungel-achtig. Apart was bij een teraarium met pytons dat je eigen lijf daarop werd geprojecteerd zoals een slang dat ervaart. Ik had blijkbaar erg rode oortjes, maar daar is verder die dag niets meer van gekomen…als je begrijpt wat ik bedoel.

Hierna volgt nog een ruit met het verblijf van de penseelzwijnen en apen. Hierna volgen nog wat zeer goed weergegeven verblijven met vogels en apensoorten om daarna uit te komen bij het geen waar het omdraait, namelijk de gorilla groep.
Je kunt vrij dichtbij deze varkentjes komen.Dit verblijf is vrijwel niet te beschrijven, je komt binnen in een soort ronde cirkel met ruiten. Grenzend aan de ruiten zijn heuvels met veel beplanting, klimmogelijkheden en vooral veel gorilla’s. Je ziet zo beetje overal zitten en hangen.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar door zeer goed gecamoufleerde afscheidingen bestaat het verblijf uit 2 aparte verblijven, maar het zouden er ook drie kunnen zijn.

Vanuit de ronde/ ovale cirkel loop je via een glazen tunnel dwars door een stuk van het verblijf heen. In een van deze hoeken zat een aap een bizar ritueel te herhalen. Hij stak eerst zijn tong uit, wat tot hoop hilariteit zorgde om daarna te gaan braken en weer alles terug in zijn bek te stoppen. Om zo weer het te herhalen…

Via nog een zeer prachtig uitkijk punt met wat watervallen en waterpartijen verlaat je het gebied en kom je weer uit op het wandelpad waar iedere bezoeker mag komen. Ook hier nog een uitkijk punt in het gorilla verblijf.

Via een niet zo hele boeiende standaard fazanterie lopen we langs een vijver met flamingo’s naar het Dancing crane cafe. Een plein met een restaurant en souvenirs winkel. Het is inmiddels 13.00 dus we beginnen trek te krijgen. Er is een hoop keus met voornamelijk veel vettige snacks en te grote portie’s dus we gingen maar voor de sandwich. Het klinkt ongeloofwaardig, maar zelfs met een sandwich kun je hier delen en zit je maag vol…
Word vervolgd.