Zoosite forum - Bezoek Zoo de Maubeuge een jaar na de storm.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
februari 04, 2012, 12:44:02 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Europa
| | |-+  Frankrijk
| | | |-+  Bezoek Zoo de Maubeuge een jaar na de storm.
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Bezoek Zoo de Maubeuge een jaar na de storm.  (gelezen 304 keer)
sylvio
Zoo Bezoeker
**

« Gepost op: september 22, 2009, 08:41:28 pm »

Na op woensdag 9 september van 10.00 uur tot 15.00 uur in het prachtige Parc Paradisio geweest te zijn besloot ik nog even door te rijden naar Zoo de Maubeuge. Als gevolg van het stadsverkeer van deze in het centrum gelegen tuin arriveerde ik hier iets na 16.30 uur. De uitgang was geopend tot 18.00 uur, maar de ingang was om 16.30 uur al dicht gegaan. Nadat ik door de uitgang naar binnen ging en aangaf dat ik dierentuinliefhebber uit Nederland was kon ik gelukkig toch nog naar binnen. Als eerste naar mijn favorieten; de olifantendames Dina en Desi, afkomstig uit Zoo Antwerpen. Desi vind ik een schitterende olifant, met een heel mooi uiterlijk en een heel statige manier van lopen. Toen ik haar riep kwam ze met de oren wijd langzaam naar mij toe gelopen. Toen ik Dina riep kwam deze ook. Na de 'olifantenshow' van Karl van gisteren en van Koen vandaag (zie verslag Paradisio) werd ik nu door enkele omstanders vriendelijk bedankt voor 'mijn show'. Dankzij mij konden zij (en ikzelf) namelijk een mooie foto schieten. Het probleem is dat deze olifanten 's middags (ik heb ze hier nog nooit 's morgens gezien) beiden, staand voor de staldeur, nogal veel stereotiep gedrag vertonen, verder weinig rondlopen en nauwelijks het toch voor twee olifanten ruime perk benutten. Dit heeft absoluut niet met de huisvesting in Maubeuge te maken. Integendeel! Met gedragsverrijkende elementen zoals een rioolbuis met gaten om hooi uit te plukken en in de stal het hooi hoog opgehangen in netten (exact zoals in Antwerpen) doet de tuin juist prima haar best. Het probleem is dat deze dieren van oorsprong uit een circus komen waar het de gewoonte was om veel aan de ketting te staan. Leer die vastgeroeste gewoonte tot 'waven' maar eens af!

Daarna een rondgang door de rest van de tuin. Dit kon snel, aangezien ik in september vorig jaar ook nog in deze compacte tuin was geweest. Ik 'hoefde' dus alleen maar te kijken naar de veranderingen. Na de mooie verblijven van de witte tijgers en Aziatische leeuwen kwam ik bij de meest grote noviteit van dit jaar; de brilberen (2.0, uit Cerza en Doue de la Fontaine). De bruine beren zijn verhuisd naar de Olmense Zoo. Wat ik niet zo positief vond was verder het gebrek aan verandering ten opzichte van vorig jaar. Juli 2008 heeft er een grote storm gewoed over deze tuin. Er werd tijdens mijn vorige bezoek op borden aangegeven dat de grote schade hersteld moest worden. Nu, een jaar later, valt mij op dat veel van deze schade nog steeds niet hersteld is. De voliere is nog steeds dakloos, waardoor de zes ooievaars nog steeds in de voormalige tijgerkooi zitten. Het schitterende lynxenverblijf (een mooie groene heuvel) is ook helaas niet in ere hersteld. Men heeft hier nu maar kangoeroes in gezet! Vorig jaar stond er op het giraffen/ reptielenhuis dat het 'tijdelijk' gesloten was vanwege renovatie. Nu was dat bordje weg, terwijl het nog steeds gewoon voor publiek gesloten is. Waarschijnlijk gaat het nooit meer open. Het hart van het eerste gedeelte van de tuin ligt ook nog steeds overhoop en is afgezet. Zo te zien lijkt het erop dat men de oude bruine berenkuil gaat afbreken. Een troosteloos gezicht is de souvenirshop naast de giraffen met half afgebrand dak. Gelukkig is er nabij de ingang een nieuwe shop geopend. Bijzonder dat zo'n kleine tuin een beetje in continenten is ingedeeld. Bijzonder vind ik ook de nijlpaardenrivier. Topverblijf in Maubeuge blijft natuurlijk het zeer ruime en unieke guanaco en moefflonverblijf met doorloopmogelijkheid. Ik vind dit met al die bergen absoluut het mooiste guanacoverblijf wat ik ken. Tenslotte kan ik nog aangeven dat Zoo de Maubeuge een tuin is die een dierentuinliefhebber gezien moet hebben. Om twee redenen. Ten eerste omdat de collectie 'grote standaard dierentuindieren' er, zeker voor een kleine tuin, aanwezig is. (olifanten, nijlpaarden, giraffen, leeuwen, tijgers, beren, kamelen.) Ten tweede omdat deze maar nauwelijks over de Belgische grens gelegen tuin voor een Franse tuin niet ver weg is.

Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Bezoek Zoo de Maubeuge een jaar na de storm. - Theme by Mustang Forums