Aquarium

Zoosite forum - Aquarium

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 07:30:37 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  Aquarium
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 8 Omlaag Print
Auteur Topic: Aquarium  (gelezen 6548 keer)
Johnny
Zoo GOD

« Gepost op: september 14, 2009, 12:20:46 pm »

Na een aantal jaren aquariumloos te zijn geweest, heb ik onlangs weer een aquarium opgestart. Omdat mijn vakantie er tussen kwam had ik nog niet al teveel vissen er in gedaan, maar ik heb er eerst maar twee indische modderkruipers in gedaan, 2 gastromyzons, en 2 japonicagarnalen. De modderkruipers deden vrij snel waar ze bekend om staan ( modderkruipen) en ik zag ze 2 dagen niet. De dag daarna vond ik dus 1 van de vissen gemangeld in de filter ( waar hij te groot voor had moeten zijn). Nummer 2 tot op de dag van vandaag nog niet weer gezien. De andere 4 bewoners doen het perfect. Inmiddels 5 chinese danio's bijgekocht, en 2 nieuwe modderkruipers. Ook de danio's doen het perfect, en ik wil van de week de school gaan vergroten naar 10. Een van de nieuwe modderkruipers zie ik regelmatig, de andere niet, hoop dat ie nog leeft. De bedoeling is om er botia's bij in te kopen, en graag zou ik een mannelijke kempvis willen hebben of een labeo, het schijnt helaas dat deze niet geschikt zijn voor mijn bak. Nu maar kijken of dwerggoerami's tot de mogelijkheden behoort.

Zijn er nog meer mensen met deze hobby ( met uitzondering van svenneke, die zijn hobby op een niveau heeft staan dat de meesten van ons nooit zullen bereiken)?
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
elly
Zoo Liefhebber

« Reageer #1 Gepost op: september 14, 2009, 12:55:33 pm »

Hoe groot is die betreffende bak eigenlijk?
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #2 Gepost op: september 14, 2009, 12:57:28 pm »

Elly, je was me voor.

Ik heb momenteel niets meer staan i.v.m. een verhuis binnenkort. Heb 2 aquariums, 1 van 54 liter en 1 van 175 liter. Die van 54 gaat zeker snel terug opgestart worden, die van 175 weet ik nog niet. Mogelijk komt er geen of een grotere.
Soms zou ik een vogel willen zijn.
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #3 Gepost op: september 14, 2009, 01:09:44 pm »

Vrij klein, iets meer dan 50 liter geloof ik. Ik ga het ook niet overmatig bevolken, en heb gekozen voor een inrichting met zandbodem, en een aziatisch thema. Ben wel van plan om tzt een grotere bak te kopen, maar laat ik eerst maar eens weer 'inkomen' met deze.
elly
Zoo Liefhebber

« Reageer #4 Gepost op: september 14, 2009, 02:41:59 pm »

Ik heb wel enige ervaring met een aquarium en volgens mij zit je bij 50 liter al behoorlijk vol met die 2 modderkruipers en de 10 danio's. Om er dan nog een schooltje botia's bij te kopen en nog wat dwerggoerami's .....

Misschien is het beter om er even weer wat in te komen met wat je nu hebt en bij een grotere bak wat meer in te plannen.
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #5 Gepost op: september 14, 2009, 02:57:39 pm »

Ik heb wel enige ervaring met een aquarium en volgens mij zit je bij 50 liter al behoorlijk vol met die 2 modderkruipers en de 10 danio's. Om er dan nog een schooltje botia's bij te kopen en nog wat dwerggoerami's .....

Misschien is het beter om er even weer wat in te komen met wat je nu hebt en bij een grotere bak wat meer in te plannen.

Volgens de "literatuur" heb je overschot van gelijk, maar ik ga er vanuit dat je in een aquarium van 60 cm. (54 liter) tussen de 15 en de 25 vissen kan houden afhankelijk van de grootte van uw vissen.

Ik heb in gelijkaardige bak 3 jaar zonder veel problemen volgende samenstelling kunnen houden:

3 Corydoras
1 Ancistrus
8 Zebradanio
4 Guppy
4 Platy
6 Algenetende slakken

Het enige wat ik deed was 3 wekelijks 1/3de water verversen en de filter lichtjes spoelen. 1x per half jaar ververste ik 2/3de water. Heb Danio's van bijna 2 jaar gehad,wat zeer oud is.
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #6 Gepost op: september 14, 2009, 03:46:59 pm »

Dat klopt, maar alleen als je uitgaat van tot hoe groot ze uit kunnen groeien. Het is al twijfelachtig of ze hun maximale lengte halen, en er zal ongetwijfeld wel wat uitval zijn. ik maak me dus vooralsnog geen zorgen ;) De regel 1 cm vis op 1 liter ( of 2, tis maar wie je wil geloven) is er om teveel afvalstoffen in het aquarium tegen te gaan. Mijn eindoel is; 10 danio's, 2 botia's, 2 japonica's, 2 modderkruipers, 1 kogelvis, 2 gastromyzons, 2 bijtjes en 1 kempvis/dwerggoerami. En bijtjes zijn vrij klein ( 1 cm ofzo), mn broertje heeft al een kogelvisje, en die zal er vrij lang over doen om zn maximale grootte te bereiken en de modderkruipers en gastromyzons zijn zo'n beetje de minst opvallende vissen. En de modderkruipers en japonica's zijn echte opruimers, dus dat gaat ook wel een en ander schelen.

Citaat
3 Corydoras
1 Ancistrus
8 Zebradanio
4 Guppy
4 Platy
6 Algenetende slakken

En guppy's en platy's wou ik sowieso al niet, omdat ik die jongen krijgen bij het leven.

ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #7 Gepost op: september 14, 2009, 04:20:47 pm »

Kogelvisje, niet doen. Dat is een vinnenbijter eerste klas.
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #8 Gepost op: september 14, 2009, 04:37:23 pm »

Klopt, maar daar heb ik inmiddels al andere ervaringen mee. Tubifex eten ze ook, dan laten ze de andere vissen met rust. Bovendien is dit exemplaar nog heel erg klein.
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #9 Gepost op: september 14, 2009, 04:58:51 pm »

Tubifex eten ze ook, dan laten ze de andere vissen met rust.

Zeer interessant te noemen, moet ik misschien ook eens proberen dan.
ralph
Zoo Freak!

Ralph's picasa
« Reageer #10 Gepost op: september 14, 2009, 05:22:11 pm »

Ik heb eens een vrij groot aquarium gehad, hierin o.a. zigzagmodderkruipers, kersenbuiken en levendbarende visjes (tetra's e.d.) gehouden. En onze oude goudvis heeft er zijn laatste jaren in geleeft (dat dierje is nog best oud geworden)
jan harteman
Zoo Freak!

Harteman Wildfowl
« Reageer #11 Gepost op: september 14, 2009, 05:49:08 pm »

levendbarende visjes (tetra's e.d.)

Uhh. tetra's zijn volgens mij net zo levendbarend als dat struisvogels kunnen vliegen.
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #12 Gepost op: september 14, 2009, 06:55:41 pm »

En onze oude goudvis heeft er zijn laatste jaren in geleeft (dat dierje is nog best oud geworden)

Wat heet jij oud, een gewone goudvis kan een gemiddelde leeftijd van 15 - 20 jaar halen. Het absolute record staat op 49 jaar, hiermee is een goudvis uitgeroepen door mij tot de beste investering die er is. Vis (5 stuks) + bak ( 100 x 40 x 60) + pomp kost ongeveer een 350 €, aan 20 jaar leeftijd voor de vis komt dit neer op 17,50€, tel daar het water, electriciteit en voeding bij en je zit op zo'n 25€ per jaar. Daar hou ik geen warmwateraquarium van dat formaat mee draaiende.

Dus een goudvis koop je niet voor enkelle maanden in een rond bokaaltje. Dat koop je voor een zeer lange tijd.
elly
Zoo Liefhebber

« Reageer #13 Gepost op: september 14, 2009, 08:01:01 pm »

Het valt mij wel op dat de tendens van de discussie is "hoeveel visjes kun je maximaal in een aquarium stoppen", terwijl we het elders op dit forum over eens zijn dat dieren ruime verblijven verdienen.... Nu zijn het natuurlijk geen gorilla's o.i.d.
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #14 Gepost op: september 14, 2009, 08:07:27 pm »

Het valt mij wel op dat de tendens van de discussie is "hoeveel visjes kun je maximaal in een aquarium stoppen", terwijl we het elders op dit forum over eens zijn dat dieren ruime verblijven verdienen.... Nu zijn het natuurlijk geen gorilla's o.i.d.

Nu sla je de nagel op de kop en pak je me op mijn eigen woorden  :shutup:

Daar hou ik wel van, als het menselijk gebeurt.  ;)

Maar gelijk heb je, maar het is dus wel mogelijk meer vissen te zetten dan vooropgesteld.

De volgende opstelling in dit bakje word zeer eenvoudig:

3 modderkruipers
8 gouddanio
1 algenetende schol (naam kwijt)
6 algenetende slakken

Nog een mooi gevulde bak,maar al veel beter. Slakken moet je trouwens niet mee tellen, in uw centimeters. Met deze opstelling kom ik op 58 cm. vis --> 58 liter en ik heb er 54.

Maar dat is toekomstmuziek.
Pagina's: [1] 2 3 ... 8 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Aquarium - Theme by Mustang Forums