Zoosite forum - [Verslag] Alligator Bay & Domaine de la Bourbansais

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
februari 04, 2012, 12:44:42 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Europa
| | |-+  Frankrijk
| | | |-+  [Verslag] Alligator Bay & Domaine de la Bourbansais
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: [Verslag] Alligator Bay & Domaine de la Bourbansais  (gelezen 741 keer)
Ottertje
Zoo Liefhebber

« Gepost op: augustus 30, 2009, 12:11:30 pm »

Laat ik ook maar eens mijn eerste verslag schrijven  ;D

Deze zomer was ik op vakantie in Bretagne, en daar heb ik ook 2 dierenparken bezocht. Ik begin met Alligator Bay.

Alligator Bay - Beauvoir                   http://www.alligator-bay.com

Alligator Bay is een reptielenpark, onderverdeeld in een krokodillen/alligator gedeelte, een schildpadden gedeelte, en een labyrintgedeelte met een heleboel andere reptielen. Ik begon in het schildpaddengedeelte. Dit is buiten en hier zijn alle soorten schildpadden wel te zien. Je begint bij wat kleine schildpadden in een paar vijvertjes en dan kom je uit bij een plek waar je - heel leuk- in het verblijf van de Afrikaanse schildpadden ( ik weet de naam niet) mag en ze mag aanraken. Hier is het wel een beetje een modderpoel, dus oppassen geblazen! Deze schildpadden zijn al redelijk groot, maar even later kom je bij de reuzen van dit gedeelte: de Seychellenschildpadden. Deze zijn echt onvoorstelbaar groot! Hierna heb je het schildpaddengedeelte ook wel gehad en dus ging ik naar het labyrintgedeelte. Hier leven onvoorstelbaar veel reptielen. Kinderen ( en sommige die dat menen te zijn) kunnen via sluipweggetjes en trappetjes in glazen bakken komen die in het verblijf van bijvoorbeeld een slang zitten. Verder is hier in het labyrint ( het is geen echt labyrint hoor, gewoon een gebouw met verblijven en hier en daar een sluipweggetje) ook een babykamer met allemaal jonge reptielen en een bak met een waterschildpad. Ook leven hier grote varanen, slangen en alle andere reptielen die je maar kunt bedenken. Na een tijdje had ik  het wel gezien met al die kleine reptielen en ben ik naar het meest spectaculaire deel van Alligator Bay gegaan: de krokodillenserre. Hier leven krokodillen, alligators en kaaimannen. Er zijn twee grote verblijven: een met een groep Nijlkrokodillen en een met een groep alligators, en aan de zijkanten nog wat kleine verblijven met wat bijzondere soorten. Maar helaas, zoals het een echt reptiel betaamt, lagen deze meestal te rusten en zag je maar af en toe iets bewegen. Maar desondanks toch een leuk gezicht met al die dieren bij elkaar.
Dit was het wel zo'n beetje, Alligator Bay is namelijk niet erg groot en de voederingen waren pas een paar uur later, dus zijn ik en mijn familie weer gegaan.
p.s. pas op voor peuterklasjes en kleuterklasjes, die zijn hier veel te vinden en je raakt er zo in verstrikt. :P

Domaine de la Bourbansais - Pleugueneuc               http://www.labourbansais.com/

Dit is een dierenpark op een kasteeldomein, ik begin met het dierenpark:

Ik en mijn vader kwamen heel vroeg aan in dit park. Er was nog bijna niemand, en het was dus lekker rustig. De eerste dieren die je tegenkomt zijn wallabies en een soort ganzen. Dan kom je bij een doodshoofdaapjeseiland. Hierna kom je bij een paar weitjes met geitjes, pony's, emoes en dergelijke. Later op de dag was hier ook nog een geit ontsnapt. Dan kom je bij een eiland met Colobusapen en Dianameerkatten. Vervolgens pelikanen, en dan een laantje met gibbons, maraboes, ara's en toekans. Deze verblijven waren niet erg groot. De ara's en toekans waren ook bijna niet te zien omdat ze alleen zitstokjes aan de achterkant van de kooi hebben gemaakt, en daarvoor struiken groeien. Nou loop je langs flamingo's, ibissen en kroonkraanvogels, en je komt uit bij een pleintje. Hier is een restaurant, een terras, een afhaalbalie, toiletten, een vaag hokje en een frettenkooi. De eerste keer dat we er langs kwamen was het leeg en gesloten, maar toen we later terugkwamen waren alle stoelen bezet, en stond er een rij bij de afhaalbalie. Van sneu pleintje naar topdrukte. Na dit pleintje volgen tijgers, kapucijnapen, nog meer apen, lama's en -leuke dieren- miereneters. Deze werden net naar buiten gedaan en waren dus lekker actief. Hierna kom je bij de savanne: Een weiland met twee zebra's, een paar struisvogels en wat watussirunderen.  Na de savanne kom je bij verblijven voor grote roofdieren. o.a. poema's, panters, leeuwen, maar ook tamarins, een paar vogeltjes en bord van de Roofdierencampagne. Nou kom je bij iets vreemds: het Hertenbos. Hier leven drie soorten herten: Een edelhert, een paar damherten en een paar Kobs. Ja, Kobs, ze zetten hier Afrikaanse en Europese soorten bij elkaar, terwijl een Kob niet eens een hert is. Hierna kom je bij een Wolvenbos en een eiland voor maki's en vari's. Via dromedarissen en lynxen kom je bij neusberen, dik-diks en neushoornvogels, en je sluit de route af met Gelada's, Giraffen en weer wat geiten en schapen. Dit was het dierentuingedeelte, maar dit park heeft nog meer te bieden. Een speeltuin, een maisdoolhoof, een kasteeltuin, het kasteel zelf en een jachthondenhok. Hier geven ze ook shows mee, maar dat was pas later op de dag. Ook wordt hier nog een roofvogelshow gehouden en zelfs een show met ooievaars.

Conclusie dierenparken: Beide parken leuk om te bezoeken maar zeker La Bourbansais is geen wereldpark en Alligator Bay is leuk als je van (veel) reptielen houdt, en anders ben je daar ook wat sneller doorheen. Maar bij Alligator Bay zijn de krokodillen voor iedereen leuk om gezien te hebben en La Bourbansais heeft ook wel leuke soorten. Ik raad beide aan!

p.s. Van Alligator Bay heb ik wel een paar foto's maar ik wist niet hoe ik die er op moest zetten, vandaar.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2009, 07:00:52 pm door Ottertje » Gelogd
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #1 Gepost op: september 03, 2009, 11:13:56 am »

leuk verslagje.

over de foto's: http://www.zoosite.nl/forum/index.php/topic,33.0.html
Scleropages formosus (Aziatische arowana)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, [Verslag] Alligator Bay & Domaine de la Bourbansais - Theme by Mustang Forums