Zoosite forum - Landgoed Hoenderdaell

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 07:26:20 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Nederland
| | |-+  Landgoed Hoenderdaell
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 23 Omlaag Print
Auteur Topic: Landgoed Hoenderdaell  (gelezen 23510 keer)
Da-Rude
Zoo Liefhebber

Dierentuin en Zoo

Ruud's Foto Site
« Gepost op: augustus 26, 2009, 04:07:14 pm »

Roofdieren in de Polder ( Pantera verhuisd van Friesland naar Landgoed Hoenderdaell )

Anna Paulowna - Landgoed Hoenderdaell in Anna Paulowna van de familie Kruijff wordt op termijn uitgebreid met roofdieren en een apeneiland.
Stichting Pantera, dat zich naar eigen zeggen als enige instantie binnen Europa bezig houdt met de opvang van wilde katachtigen, verhuist van Nijeberkoop naar de Polder.
In Nijeberkoop zijn momenteel dertig roofdieren te vinden. De dieren bij Pantera komen voornamelijk uit de circuswereld en uit dierentuinen.
De verhuizing zal niet eerder dan volgend jaar zijn. Eerst moeten de dierenverblijven op Hoenderdaell in orde worden gemaakt.

« Laatst bewerkt op: mei 02, 2010, 12:27:35 pm door Da-Rude » Gelogd
jwer
Zoo Freak!

« Reageer #1 Gepost op: augustus 26, 2009, 04:10:18 pm »

Roofdieren in de Polder ( Pantera verhuisd van Friesland naar Landgoed Hoenderdaell )

Anna Paulowna - Landgoed Hoenderdaell in Anna Paulowna van de familie Kruijff wordt op termijn uitgebreid met roofdieren en een apeneiland.
Stichting Pantera, dat zich naar eigen zeggen als enige instantie binnen Europa bezig houdt met de opvang van wilde katachtigen, verhuist van Nijeberkoop naar de Polder.
In Nijeberkoop zijn momenteel dertig roofdieren te vinden. De dieren bij Pantera komen voornamelijk uit de circuswereld en uit dierentuinen.
De verhuizing zal niet eerder dan volgend jaar zijn. Eerst moeten de dierenverblijven op Hoenderdaell in orde worden gemaakt.

Bronnetje derbij ???

Klinkt als een geniaal initiatief...
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2009, 07:40:03 pm door Svenneke » Gelogd
I stand on the crossroads where the roads of ideology and reality meet
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #2 Gepost op: augustus 26, 2009, 04:11:48 pm »

Blijft panthera een aparte vereniging met huisvesting in hoenderdael,zoals de reptielen in Paradisio. Of gaan de dieren over naar hoenderdael?

Komt er plaats bij voor nieuwe dieren op te vangen?
Soms zou ik een vogel willen zijn.
Da-Rude
Zoo Liefhebber

Dierentuin en Zoo

Ruud's Foto Site
« Reageer #3 Gepost op: augustus 26, 2009, 04:15:52 pm »

Bron is het Noord- Hollands Dagblad, zie :

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/schagen/article5070296.ece/Roofdieren+in+de+Polder

Dat was ik vergeten. Ik was zo blij hiermee dat ik voordat ik het 3 kranten artikelen las hier even neerzette. :D

--------
Opvang voor roofdieren naar Anna Paulowna

ANNA PAULOWNA - Stichting Pantera verhuist binnen afzienbare termijn van het Friese Nijeberkoop naar dierenpark Hoenderdaell in Anna Paulowna.
De opvang voor roofdieren sluit haar deuren in Friesland. De dertig panters, leeuwen, tijgers en andere dieren krijgen een nieuw onderkomen op het Polderse landgoed. De katachtigen bij Pantera komen voornamelijk uit de circuswereld en uit dierentuinen.
Volgens voorzitter Arno van der Valk kan Pantera met de nieuwe locatie een andere weg inslaan. "Zestien jaar lang hebben we geen entreekaartje verkocht. Alleen donateurs mochten een kijkje in de opvang komen nemen, want wij zijn geen dierentuin."
Landgoed Hoenderdaell heeft nog meer plannen voor de toekomst. Zo wordt half september een apeneiland geopend met ringstaartmaki's.

Bron : http://www.astroh.nl

PS: Ik zal vanavond even kijken of ik de krantenartikelen op de site kan zetten.
jtb
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #4 Gepost op: augustus 26, 2009, 06:20:23 pm »

ze moeten eerst nog wel even de papierwinkel rond krijgen en dat lijkt me goed.

en ze moeten het wel eens blijven en dat lijkt mij ook een moeilijk verhaal worden.
de planning is begin 2010 en dat lijkt mij helemaal knap.
maar ja hij is gescheiden dus wellicht moet ie wel
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #5 Gepost op: augustus 26, 2009, 07:40:54 pm »

Op aanvraag van Da-Rude heeft dit nieuwtje een eigen topic gekregen
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
jtb
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #6 Gepost op: augustus 26, 2009, 08:22:39 pm »

net al even snel gereageerd

hier nog even een linkje met intervieuwhttp://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_61758.aspx in het nederlands anders had ik het vertaald

de berichten hier op de radio/radio gaven aan dat de het spul in nijeberkoop verkocht gaat worden en dat jaren van onderzoek heeft uitgewezen dat dieren het niet erg vinden dat er publiek komt kijken.

ik zie in elk geval 1 voordeel de dieren kunnen er alleen maar op vooruitgaan want in Nijeberkoop was en is het echt een zootje.

Verder in ben ik benieuwd waneer er dan onderzoek is gedaan want dat heb ik nog nooit gezien daar.
zoals ik al zei is Arno van der Valk gescheiden van zijn vrouw en helaas voor hem zij is de eigenaar ,via een BV, van de boerderij waar ze nu zitten met een waarde van ik denk zo'n miljoen of 2 a 3 inclusief grond. en voor zover ik weet is die schoon afbetaald.

het gekke is dat hij altijd heeft verkondigd dat pantera geen bezoekers toelaat behalve dan donateurs op slechts 6 opendagen (ivm het niet kunnen voldoen aan de eisen van een dierentuinvergunning) omdat dit slecht zou zijn voor het welzijn van de dieren.

ik hou niet zo van kwaadsprekerij maar ik geef hier gewoon even de feiten weer.
voor de dieren is het beter maar het is jammer voor de mensen Pantera steunen want feitelijk geven ze hun geld aan A van der Valk en leeft er vrolijk van (hij heeft nl zelf geen inkomen)

het is leuk voor Hoenderdeal want nu hebben ze een attractie erbij die ze anders niet kregen ze proberen het nl al jaren zvia de normale weg.

Maar ze moeten eerst de vergunningen maar eens rond krijgen en de ontheffing overschrijven.

Morgen meer nieuws in de Leeuwarder courant

Da-Rude
Zoo Liefhebber

Dierentuin en Zoo

Ruud's Foto Site
« Reageer #7 Gepost op: augustus 26, 2009, 09:23:07 pm »

Jtb, dat had ik nog niet gevonden. Leuk dat je dat even op de site wilt vermelden.
Ik hoorde dat de heer Kruiff alles gaat betalen in het gesprek.

Zoals ik al verteld had heb ik even foto's van de artikelen gemaakt. Zie de foto's :
Het artikel van de krant :

De grotere versie.
http://rudoko.smugmug.com/photos/630906440_eoVU8-X2.jpg

En nog 2 artikels.

PS: Ik hoop dat jullie dit kunnen lezen. ;)
PS 2 : Deze artikelen komen uit het NHD : Schager Courant. ;)
PS 3 : Bedankt Svenneke.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2009, 10:21:51 pm door Da-Rude » Gelogd
jtb
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #8 Gepost op: augustus 27, 2009, 09:02:47 am »

Het eerste artikel staat al vol onzin

er is nog nooit echt research gedaan door pantera.
Dat vlees een bottelnek zou zijn voor de opvang van dieren is onzin bel duitsland (dieter farell) en je krijgt wat je wilt.
En het verzorgers tekort komt doordat ze zelf zo bot zijn je kunt er genoeg mensen voor vinden alleen dan moet je wel een beetje sociaal zijn iedereen die ik ken die daar gewerkt heeft is er weggegaan onder omstandigheden die niet uitnodigen om er nog eens te komen.

Ik snap ook niet hoe ze het zien met een tekort van 40.000 euro om er nu een enorme kostenpost bij te halen los van de investering want die smeer je uit.
Adriana
Zoo Groentje
*

« Reageer #9 Gepost op: augustus 27, 2009, 10:21:25 am »

Ik vind het goed nieuws! Ik denk dat Hoenderdaell een stuk leuker gaat worden!!
Harald
Zoo Freak!

« Reageer #10 Gepost op: augustus 27, 2009, 10:53:39 am »

ik hoop dat het gaat lukken. volgens mij kunnen grote dierentuinen niet overleven zonder subsidie van gemeente
Stichting Artisklas Haarlem
www.artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiele dierentuin van Nederland
Bor
Zoo Liefhebber

« Reageer #11 Gepost op: augustus 27, 2009, 11:39:38 am »

Lijkt mij duidelijk een win-win situatie.

De dieren zullen er normaal gesproken op vooruit gaan qua huisvesting. Dat er nu publiek komt lijkt mij zeker voor ex-circus of ex-dierentuindieren geen probleem.

Hoenderdaell wordt hierdoor een stuk interessanter voor het grote publiek. Een leuk roofdierbestand trekt nu eenmaal meer bezoekers dan kinderboerderijdieren, vogels en een paar aapjes. Dit is trouwens een relatief eenvoudige en snelee manier om aan deze dieren te komen.

Verder kan Hoenderdaell hiermee de naamsbekendheid flink verhogen. Momenteel is Hoenderdaell alleen bekend bij de regionale bevolking en een aantal zoofreaks. Met een juiste marketingstrategie kunnen ze hier veel publiciteit en goodwill mee behalen.

Wel moet duidelijk zijn dat er ook verplichtingen meekomen. Het zijn niet voor niets dieren die nergens terecht kunnen. interessante exemplaren voor een fokprogramma zouden hier niet zitten. Het gaat dus allemaal om niet-zuivere, doorgefokte of oververtegenwoordige bloedlijnen. Fokken (werkt altijd leuk voor de publiciteit) is dus uit den boze. De dieren dienen gewoon een mooi verblijf en een goede verzorging te krijgen totdat ze uiteindelijk het loodje leggen. het is en blijft tenslotte een opvang.

Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #12 Gepost op: augustus 27, 2009, 02:16:42 pm »

Is het dan ook opengesteld voor publiek?
Da-Rude
Zoo Liefhebber

Dierentuin en Zoo

Ruud's Foto Site
« Reageer #13 Gepost op: augustus 27, 2009, 05:24:50 pm »

Ik neem aan van wel. Ik kan me niet voorstellen dat ze de dieren achter dichte verblijven wilt. Want als je naar de bestaande verblijven wilt moet je dan langs het kinderboerderij waar ze de dieren op willen vangen. Ik ben gister nog even gaan kijken. En de boerderij is 40 x 30. Daar achter naast waar nu de zebra's lopen is groter en ongeveer 40 x 100 meter. (dit is een schating) Daar zullen de dieren wel komen denk ik. Ik hoop niet dat ze de Hyena's en Wolven die helemaal achter op het landgoed ligt weg doen.
Ik voor jullie even een plattegrond gemaakt zodat jullie een indruk krijgen van de situatie.

Als jullie op de plattegrond kunnen zien heb ik de gebieden even gekleurd. Het gele is het huidige wandelpad die langs het blauwe zebra verblijf loopt en langs het rode de kinderboerderij.
Rechts naast de kinderboerderij is de weide met vogels, eenden en bevers. via het gele pad kan je dan naar de 2 verblijven van de hyena's en de wolven in het groene gedeelte.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Wat me opviel bij binnenkomst is dat ze aan het begin van de landgoed een hekwerk aan het neerzetten zijn voor de kinderboerderij. Dit is in het bos gelijk aan de linkerkant als je vanuit de ingang het bospad inloopt.

jtb
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #14 Gepost op: augustus 27, 2009, 07:17:27 pm »

de kinderboerderij gaat idd naar de ingang en op die plek zou pantera moeten komen.
hoenderdael word er idd beter van.
volgens mij kunnen grote zoo's best zonder subsidie of krijgen bb, burgers,ouwehand, rehnen, zodiac allemaal prive tuinen die afgezien van algemen subsidies' volgens mij niks krijgen.  mensen het is gewoon bussiness. als er 1 miljoen mensen komen a 20 euro is dat 20 miljoen lijkt mij een lekker bedrag om een zoo te exploiteren als de helft komt is het ook leuk en heeft de betreffende zoo meestal ook niet van die enormen projecten.

het probleem met hoedendael is dat ze geen zoo zijn en dat ook altijd op problemen heeft gestuit bij de gemeente.

ik vind het voor de dieren prima en voor hoenderdael ook maar het is jammer dat pantera (=A vd V) er zo mee weg komt en verder kan gaan met zijn malafide stichting en zo zonder te werken geld ontrekt aan de stichting (door donateurs gegeven voor dieren). Hij is nooit actief en geeft echt niets om het welzijn van zijn dieren. en ik kan het weten.

voorbeeld: hij had gifslangen, allemaal gekocht, toen de verzorger die dat deed ermee ophield heb ik dat erbij genomen en alles eens schoongemaakt enik kwam krante op de bodum tegen van 5 jaar oud. en hij heeft er nooit een blik op geworpen. Net als de katten hij kwam nooit buiten alleen voor de pers. allemaal in tochtige hokken en zekker in de winter natte hokken. en kom niet zeuren over geld want er waren jaren bij dat er zo voor een ton euro aan ervenissen binnen kwam.

Pagina's: [1] 2 3 ... 23 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Landgoed Hoenderdaell - Theme by Mustang Forums