[fotoverslag] ZooParc de Beauval, St. Aignan sur Cher

Zoosite forum - [fotoverslag] ZooParc de Beauval, St. Aignan sur Cher

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
februari 09, 2012, 09:11:28 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Europa
| | |-+  Frankrijk
| | | |-+  [fotoverslag] ZooParc de Beauval, St. Aignan sur Cher
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: [fotoverslag] ZooParc de Beauval, St. Aignan sur Cher  (gelezen 715 keer)
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Gepost op: juni 13, 2009, 09:12:03 pm »

ZooParc de Beauval in het Franse St. Aignan is de meest soortenrijke en drukstbevolkte dierentuin van Frankrijk. Meer dan 4000 dieren, in zo’n 450 soorten, verwelkomen de bezoekers van deze Franse dierentuin.

Vanaf de ingang lopen we netjes de nummertjes af van de meegekregen plattegrond, waar overigens ook de entree, de winkels en de restaurants op genummerd zijn. Via een ringstaartmaki-eiland en de rivier van de exotische eenden (zo heet het echt!) komen we bij de baai van de 70 pinguins. Een leuk verblijf, natuurlijk kleiner dan het verblijf uit Emmen, maar er is zeker niets mis mee!

Na de pinguins lopen we terug langs de andere oever van de rivier van de exotische eenden, langs een papegaaienlaan opweg naar een niet al te grote voliere voor Steller Zeearenden.

Beauval telt in totaal 4 “tropische” huizen. We komen aan bij de eerste, binnen zijn met name neushoornvogels en kikkers te vinden, naast wat losvliegende kleinere vogeltjes. Via de achteruitgang van het gebouw lopen we weer naar buiten en vinden daar de zogenaamde Nursery waar een pasgeboren reuzen miereneter met de hand wordt grootgebracht (net als een flink aantal vogels).

Volgens de kaart bevinden zich hier ook nog meer volieres met papegaaien. We zien flamingo’s, neushoornvogels en hoornraven, vreemde papegaaien ;)

Na alle vogels (papegaaien, kaketoes, roofvogels) lopen we tegen het eerste, en niet veel later ook tweede, gevlekte hyena verblijf aan. Het eerste verblijf is kaal met veel zand en rotsen en huisvest negen hyena’s. Het tweede verblijf is veel bosrijker en huisvest minstens twee hyena’s.

Na de hyena’s lopen we langs een groen verblijf met sitatunga’s, emoes en maraboe’s. Een van de trotsen van het park, de witte leeuwen, kijken recht op dit verblijf, voor de leeuwen ongetwijfeld een leuke verrijking.

Via de gewone dierentuinleeuwen (foto links) lopen we richting de savanne waar we tot onze verrassing nog een hyena verblijf zien. Het blijkt een verlenging van het eerste verblijf met de negen dieren te zijn, al betwijfelen we of de dieren hier ooit komen...

De savanne zelf is erg groot en huisvest onder andere maraboes, giraffen en neushoorns. Het pad leidt ons langs de stallen naar de drinkplaats op de savanne.

Achter ons, dicht op de savanne, leven ook nog stokstaartjes en lepelhondjes.

Na de Savanne volgen de servals en de tweede, twijfelachtige, trots van ZooParc de Beauval, de witte tijgers. De witte tijgers blijken in totaal drie verblijven te hebben, al is volgens de kaart een van die verblijven bedoeld voor Sumatraanse tijgers. Tot onze verbazing huisvest dit verblijf inderdaad een vrouwelijke Sumatraanse tijger, maar is haar metgezel een witte tijgerman!

Langs de sterk verouderde poema en bruine beren verblijven, via de stekelvarkens, komen we bij de verblijven voor sneeuwpanters en perzische panters (foto links). Tegenover deze katten is een ouderwetse apenlaan, waar vroeger ongetwijfeld veel te veel soorten in werden gehouden. Nu heeft iedere soort twee koepels tot zijn beschikking wat de ruimte op zijn minst iets acceptabeler heeft gemaakt.

Na de panters komen we bij het Jaguarverblijf en een groot verblijf voor een groep berberapen. Vanaf de berberapen kunnen we ook de eilanden zien voor zwart-wit vari’s, slingerapen en wanderoe’s.

De wasberen, Aziatische kleinklauwotters en rode panda’s hebben allen soortgelijke verblijven en zijn, samen met het verblijf voor de volwassen miereneters, de laatste verblijven voor de grote showarena.

ZooParc de Beauval geeft dagelijks twee shows die ongeveer een uur duren. Beide shows zijn hetzelfde ingedeeld en beginnen met een roofvogelshow met meer dan 50 vogels waaronder gieren, wouwen, bataleurs, zeearenden en andes-condors. Daarna volgt een show met zeeleeuwen. Mensen die ons een beetje kennen weten dat we geen fans zijn van shows met zeezoogdieren en dat is na een verplichte show meekijken in Beauval niet verandert, zeker niet als al snel blijkt dat de zeeleeuwen eigenlijk alleen tijdens de show toegang hebben tot het grote buitenbad, in totaal zo’n uur per dag. De vogelshow is echter wel erg leuk, heel veel vogels die rondvliegen en een Amerikaanse zeearend die een mooi stukje prooi-uit-het-water-vangen toont.

Na de show lopen we het tweede tropenhuis van Beauval binnen en komen oog in oog te staan met een van de, zo niet HET, hoogtepunt van dit park: een enorme bak met onderwaterzicht voor vijf lamantijnen. Het water in de bak is kraakhelder en gezien de fokresultaten vinden de dieren dit heerlijk. Hier kan Burgers’ maar zeker ook Berlijn nog heel wat van leren, nergens hebben we ooit zo’n heldere bak voor zoveel van deze (en vele vele andere dieren waaronder volgroeide arapaima’s) gezien.

Buiten dit tropenhuis wonen de gorilla’s, gecombineerd met gueraza’s en huzarenapen. Tegenover de gorilla’s woont een andere, grote mensaap, de orang-utans die hun verblijf delen met gibbons.

De binnenverblijven van de orang-utans liggen in het derde tropenhuis, waar ook de chimpansees hun binnenverblijven hebben.

Aan het einde van dit tropenhuis is een klein vivarium te vinden met enkele slangen en hagedissen. Buiten hebben de chimpansees natuurlijk ook nog een verblijf.

Dan wordt het tijd om de weg over te steken, op weg naar het vierde en laatste tropenhuis. Dit tropenhuis huisvest dieren uit Australie (en Nieuw-Guinea), waaronder de beroemde koala.

Naast Koala’s huisvest dit tropenhuis echter ook twee soorten boomkangeroes, Matschie en Goodfellow.

Buiten leven de kangeroe’s en wallabies van het park alsook een nevelpanter. Aan deze kant van het park is ook het enorme verblijf voor Afrikaanse olifanten te vinden. 5 hectare ruimte voor 5 dieren is met foto’s en woorden nooit zo indrukwekkend al er daadwerkelijk staan. Ook de olifantenstal is overigens voor publiek te bezoeken en huisvest nog een groepje mangoesten en stokstaartjes.

Vlakbij de olifanten staan de enige okapi’s die in Frankrijk te vinden zijn (volgens het park). De buitenverblijven zijn ongelofelijk groot, maar ook de stal liegt er niet om.

Na dit indrukwekkende stukje dierentuin hebben we nog maar een paar verblijven te gaan, we lopen terug richting de ingang langs een grote vijver voor pelikanen (met een klein eilandje voor de vogels) en de somalische wilde ezels.

De Zuid-Amerikaanse pampa met maras, capybaras en tapirs (inclusief jong) en een eiland voor Rode Vari’s brengen ons weer bij de ingang en de shop van de zoo.

ZooParc de Beauval heeft alles wat je van een zoo met geschiedenis mag verwachten, licht verouderde verblijven, prachtige nieuwe verblijven, bijzondere soorten en een fantastsiche uitstraling. Na wat minder positieve geluiden over dit park in verslagen van anderen te hebben gelezen kan ik alleen maar zeggen: ga dat zien, je zal echt niet teleurgesteld raken!
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #1 Gepost op: juni 13, 2009, 09:58:39 pm »

tot aan de foto's van het lamantijnenhuis had ik zoiets van: mwa, wordt blijkbaar toch overroepen.
maar je eindigde het verslag echt wel in schoonheid.

ik moet dringend toch ook eens daarheen.
Scleropages formosus (Aziatische arowana)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #2 Gepost op: juni 13, 2009, 10:00:47 pm »

ja, neem wel je portemonnee mee voor de tolwegen :(
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #3 Gepost op: juni 13, 2009, 10:02:58 pm »

ja, neem wel je portemonnee mee voor de tolwegen :(

ja, frankrijk he.
hoeveel was je nou kwijt tot beauval?
(kan ik kijken of het veel scheelt in vgl met parijs)
Scleropages formosus (Aziatische arowana)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #4 Gepost op: juni 14, 2009, 08:40:57 am »

ik ben afgelopen jaar ook in Beauval geweest, is idd een mooi park. Enkele vraagjes die bij mij oprijzen na het lezen van dit verslag:
-Zijn er nog Gieren te vinden in het park (naast de roofvogelshow)? Bij ons zaten er enkele vale gieren bij de Sitatunga's ed en stonden er bij de nursery ook nog enkele volieres met o.a. Koningsgieren.
-Zitten de rolstaartbeertjes nog in het 1e tropenhuis?
-Zijn er nog alpaca's in de dierentuin te vinden? Deze stonden bij ons op de plek waar jij nu volgens mij de Reuzenmiereneters beschrijft
-Zou je de plattegrond willen inscannen? Ik kan me enkele dingen namelijk anders herinneren dan jij verteld in je verslag en ik ben m'n eigen plattegrond kwijtgeraakt :p

verder een prima verslag!
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #5 Gepost op: juni 14, 2009, 09:48:49 am »

Gieren, ja sowieso in de show, maar ook naast de papegaaien (roofvogels noem ik dacht ik in het verslag).
Alpaca's heb ik ect niet op gelet, kan zomaar zijn dat die bij de kamelen liepen, iig niet bij de miereneters.
Rolstaartbeertjes zitten niet meer in het tropenhuis, ook nergens anders gezien.
Plattegrond komt nog wel een keer, dit verslag is grofweg op de numerieke volgorde van de plattegrond.

EDIT: plattegrond vind je HIER (in PDF formaat)

@Svenneke, ik ben niet van huis direct naar Beauval gereden en kan het je dus niet precies vertellen, maar ik zou rekening houden mer 30 euro of meer. Ik denk dat je twee lange stukken over de tolwegen moet, van Belgie naar Parijs en daarna van Parijs nog een stuk richting St. Aignan
Grace
Zoo Freak!

Bezig Bijtje

Jeanette's foto's
« Reageer #6 Gepost op: juni 14, 2009, 09:58:39 am »

Ik had hetzelfde als Svenneke; tot aan de lamantijnen had ik een beetje zoiets van mmmmmm waar de ophef over; maar het laatste stuk maakt veel goed. Het park ziet er zeker mooi uit; maar dat geeft juist weer het stukje extra.

Goed verslag. Hoeveel tolwegen moet je berijden?
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #7 Gepost op: juni 14, 2009, 10:30:00 am »

ik gok twee, we hebben er echter wel meer gehad, maar dat komt omdat we ook felins, doue en la fleche hebben bezocht.
Grace
Zoo Freak!

Bezig Bijtje

Jeanette's foto's
« Reageer #8 Gepost op: juni 14, 2009, 11:14:20 am »

Als k die kant op ga dan ga ik zeker doue en la fleche ook doen.
Dat ligt relatief dicht bij elkaar.
Will
Zoo Freak!

Noir desir / Svarta änkan

PBase
« Reageer #9 Gepost op: juni 14, 2009, 11:28:44 am »

ik ben in beauval geweest voor er olifanten, okapis, australie ed waren en zelfs toen al vond ik het een gave tuin. Niet over de top aangelegd, geeft een echt dierentuingevoel.
/// If we´re all gods children, what is so special about Jezus? /// Science has proof without any certainty. Creationists have certainty without any proof ///
Foto's
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #10 Gepost op: juni 14, 2009, 12:08:20 pm »

Will geeft het mooi weer in 1 woord: dierentuingevoel.
Dat had ik idd bij deze zoo. Er is zoveel te zien qua verblijven en dieren, waarvan ik maar een paar dingen wat minder vond (puma's/beren stukje en de apenkooien daar vlakbij, duidelijk een oud stukje zoo) en waar ook flink wat mooie dingen te vinden zijn zoals lamantijnenbak, austaliehuis, olifanten. Wij kijken altijd rustig rond, vooral in nieuwe zoo's, op een gegeven moment begon het er op te lijken dat we het niet eens allemaal gezien zouden krijgen voor de sluitingstijd die wij in gedachte hadden, maar gelukkig waren ze langer open en sloten de huizen pas om 19.00 uur, waardoor we nog hele actieve lamantijnen hebben gezien ;D
Ik zou deze zoo dan ook aan iedereen aanraden en zou er zo zelf ook weer heen gaan (hoewel ik verlopig wel genezen ben van Frankrijk, wat een <piep> land!).
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #11 Gepost op: juni 14, 2009, 12:28:06 pm »

Beaval is naar mijn menning de top tuin van Frankrijk met het beste olifanten verblijf wat ik gezien heb.
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #12 Gepost op: juni 21, 2009, 10:29:00 pm »

-Zou je de plattegrond willen inscannen? Ik kan me enkele dingen namelijk anders herinneren dan jij verteld in je verslag en ik ben m'n eigen plattegrond kwijtgeraakt :p

en? heb je je eigen geheugen nog vergeleken met de huidige plattegrond? ben erg benieuwd wat bij jou anders was?
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #13 Gepost op: juni 22, 2009, 04:44:59 pm »

Het huidige miereneter verblijf werd bij mijn bezoek nog bewoond door Alpaca's en iets van emoes/nandoes (miereneters zouden toen in het zuid-amerika verblijf moeten zitten maar niet gezien), alle apenverblijven tegenover de panters & tijgers hadden nog verschillende bewoners, het kangoeroeverblijf wat je tegenkomt als je de weg oversteekt kan ik me niet herinneren, er zaten enkele vale gieren bij de sitatunga's, tegenover de Pelikanen ed zaten Beverratten (of hebben we toen een wild exemplaar gezien?), er zaten geen mangoesten (zebra&stokstaartje) bij de olifanten, enkel stokstaartjes bij de savanne, de eerder genoemde rolstaartbeer uiteraard en ik geloof dat de colobusapen destijds nog tegenover berberapen ed zaten (evenals Bonte vari's en Baardapen geloof ik) Dat is alles wat ik zo uit mn hoofd weet ;)
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #14 Gepost op: juni 22, 2009, 07:37:04 pm »

tegenover de berberapen zitten dus nog altijd rode vari's (bonte vari's bestaan gelukkig nauwelijks in zoos en zijn een hybride vorm tussen rode en zwart/witte vari's), baardapen en slingerapen.

Gelukkig zijn de apen nu beter verdeeld over de verblijven en zijn er andere apen danwel verhuisd binnen de tuin danwel de tuin uitgegaan.
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, [fotoverslag] ZooParc de Beauval, St. Aignan sur Cher - Theme by Mustang Forums