Mijn nieuwe zoo

Zoosite forum - Mijn nieuwe zoo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 07:18:45 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Community
| |-+  Fictieve zoo's
| | |-+  Mijn nieuwe zoo
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Mijn nieuwe zoo  (gelezen 1587 keer)
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Gepost op: juni 08, 2009, 10:38:03 pm »

Omdat het hier al een tijdje stil is en het kriebelde toch weer komt hier dan toch mijn eigen bedachte zoo. Als eerste heb ik mijn Afrikaanse oerwoudgebied gemaakt. Dit gebied zal de grotere dieren maar ook de minder bekende dieren vertegenwoordigen.. De hekken die er staan zijn om de bezoekers te scheiden van de (on)zichtbare scheidingen. de verblijven komen over als openere plekken in een oerwoud en goed zoeken is vereist.Veel diersoorten worden gecombineerd en de vegetatie is geheel aangepast aan het gebied van herkomst.

Je kom binnen via een stenen boog, een teken dat je een nieuw gebied ingaat. de zeer hoge beplanting valt meteen op, niet te brede paden slingeren door het gebied.Als eerste werp je een blik op het verblijf van de dwergnijlpaarden. Een grote glaswand waardoor de dieren zowel onder als bovengronds te zien zijn. Door een sterke filter kun je de dieren goed zien onder water. Als je verder loopt , loop je door een schuilhut wat je blik geeft op het gehele eerste nijlpaardenverblijf.

Omdat Dwergnijlpaarden solitaire dieren zijn hebben ze een tweede verblijf met meer landgedeelte.Het kans dus zijn dat de dieren zich verschuilen. Een waterval zorgt voor vers water. De weg vervolgd door paden door de vegetatie, met rechts een sluiproute die achter de infopanelen weer bij het hoofdpad uitkomt. Rechts zien we het eiland van de drills. Een lang eiland met veel verhogingen waardoor de dieren goed het overzicht kunnen houden.

Het volgende verblijf is een voliere voor een koppel palmgieren en de zeldzame kroonarenden. Met veel takken om op te rusten en de kans om echt de vleugels los te slaan. We volgen de hoofdroute en gaan linksom en zien een groter goed beplant verblijf voor Afrikaanse woudbuffels en de kleinere penseelzwijnen.

De zwijnen nemen vaak een bad aan het water en de buffels scharrelen al etend tussen de bomen door. We komen dan ook aan bij het kleinere okapiverblijf. niet alleen okapi’s kunnen we hier vinden maar ook blauwe duikers. Net als de dwergnijlpaarden hebben de okapi’s 2 verblijven, die voor de duikers beide wel toegankelijk zijn. terug bij de zwijnen en buffels hebben we nog een kijk op het verblijf van de Drill’s en okapi’s en vervolgen we de weg naar de Congo-hal.

Aangekomen bij de Congohal zien we het buitenverblijf van de vlekhalsotters. Een landgedeelte en een eiland waar de altijd speelse otters zich meestal in het water bevinden.
Als we eenmaal de hal zijn betreden merken we aan de temperatuur dat we nu in echt tropisch Afrika zijn. Links is het binnenverblijf van de vlekhalsotters. Tussen de paadjes door  zien we het groepsverblijf van de Westelijke laaglandgorilla’s. Eerst een droge gracht en later een glaswand scheidt de bezoekers van de dieren. Achter de schermen zijn nog 4 grote hokken waar dieren zich al dan niet verplicht kunnen afzonderen. De gorilla’s zitten ook niet alleen, deze zitten samen met de Debrazzameerkatten en monameerkatten.

Over een vlonder komen we aan bij de breedvoorhoofdkrodillen. Die je bijna altijd onderaan de waterval kan vinden. Dan komen we bij de galago , een nachtdier uit Afrika.  We zie naast dit verblijf een koppel Afrikaanse goudkatten, ook een zeldzaamheid.  De congopauwen daarnaast scharelen over de grond. Aan het riviertje dat door de hal loopt zit nog een voliere voor toerako’s en werpen als laatste nog een blikje in het binnenverblijf van de okapi’s.

De geelrugduikers zitten aan de overkant en zijn zeer schuchter maar aan het einde van de middag zijn ze goed te zien.Het grote gorilla eiland wordt gekenmerkt door de glooiende structuur en de bossages die zich bevinden. Een apart eiland voor de meerkatten zorgt voor de rust binnen de groep.

Aan de rechterkant een verblijf voor echte Afrikaans luipaarden, ook hier 2 verblijven. Deze dieren zijn in beslag genomen en dus raszuiver. Nu kun je met een vlonder nog een kwart van het gorillaverblijf zien en aan de rechterkant ook een stuk open bos met bongo’s en rode duikers.

PLATTEGROND:

1 Dwergnijlpaard
2 kroonarend
3 Drill
4 penseelzwijnen en bosbuffels
5 Okapi
6 geelrugduikers
7 vlekhalsotters
8  Westelijke laaglandgorillas
8 Breedvoorhoofdkrokodillen
9 Galago
10 Afrikaanse goudkat
11 Congopauw
12 Afrikaans luipaard
13 Rode duikers en bongo
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #1 Gepost op: juni 08, 2009, 10:47:30 pm »

ik proef wat invloeden van BioParc ;) En ik dacht dat je blauwe duikers bij de bongo's ging houden?
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #2 Gepost op: juni 09, 2009, 07:12:24 am »

klinkt leuk
waar denkt deze zoo een koppel afr. goudkatten vandaan te halen? want voor zover ik weet zijn die momenteel niet in gevangenschap te vinden
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #3 Gepost op: juni 09, 2009, 07:18:00 am »

klinkt leuk
waar denkt deze zoo een koppel afr. goudkatten vandaan te halen? want voor zover ik weet zijn die momenteel niet in gevangenschap te vinden

vanuit diezelfde inbeslagname van afrikaanse panters  ;)

hup, ziet er leuk uit.
1 opmerking/suggestie. je gebruikt heel veel water als afscheiding/in verblijven.
leuk, maar ik vind het in zoo's altijd zo jammer dat die waterpartijen nooit meer zijn dan dat.

is het geen idee om ze te verbinden tot een kronkelende rivier(tje) en je bezoekers wat meer over bruggen en vlonders te laten lopen?
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #4 Gepost op: juni 09, 2009, 10:24:09 am »

klinkt leuk

uit Afrika? ;)
En anders gewoon de truc die vele zoos met panters doen, je plaatst gewoon een aziatische panter in je Afrika deel... dat kan met goudkatten natuurlijk ook!
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #5 Gepost op: juni 09, 2009, 04:12:21 pm »

Maar er is een groot verschil tussen Luipaarden en Goudkatten. Een Aziatische Goudkat een Afrikaanse Goudkat noemen is hetzelfde als een Lynx een Poema noemen, of een Gemsbok Bongo. Verschillende soorten, verschillend geslacht, verschillend uiterlijk, verschillende leefwijze etc.
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #6 Gepost op: juni 09, 2009, 07:08:05 pm »

Ik denk ook dat ik heel erg serieus was aangezien het hier een FICTIEVE zoo betreft  ;)
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #7 Gepost op: juni 09, 2009, 07:53:11 pm »

Kan best zijn, maar het is altijd leuk als een fictieve zoo een beetje realistisch is ;)
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #8 Gepost op: juni 09, 2009, 07:56:21 pm »

realistisch genoeg, alles is te importeren, je moet het niet willen misschien, maar het kan altijd... kijk naar San Diego :P
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #9 Gepost op: juni 09, 2009, 08:09:25 pm »

Michealfan: Die zwartvoetkatten en Aye-Aye's uit jou zoo zijn wel realistisch? ;)

@Sven: De nijlpaarden zitten aangesloten op helder filter. Het water bij de bosbuffels en penseelzwijnen is meer een modderpoel. Dus er kon niet veel aangesloten worden, maar bij de bongo's en gorilla's heb je toch het vlondergevoel.
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #10 Gepost op: juni 09, 2009, 08:16:55 pm »

ook niet echt nee, maar die zoo is al weer gedateerd :D
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #11 Gepost op: juni 09, 2009, 08:35:27 pm »

Was misscien leuker geweest om die tropische hal centraler te plaatsen, zodat je de dwergnijlpaarden ook binnen kan zien. Verder prima bedacht.
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
stef
Zoo Liefhebber

« Reageer #12 Gepost op: juni 09, 2009, 10:21:18 pm »

altijd leuk plannetjes bekijken. klasse
leuke opzet maar ik vind zelf de verblijven nogal aan de kleine kant
(als ik er van uit ga dat de wandelpaden +/- 6 meter zijn zijn veel verblijven net wat klein)
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #13 Gepost op: juni 09, 2009, 10:24:10 pm »

Ben niet echt goed in verhoudingen tekenen, maar het moeten dus ruime en grote verblijven voorstellen, en het pad loopt er als indicatie waar de bezoeker loopt.
ralph
Zoo Freak!

Ralph's picasa
« Reageer #14 Gepost op: juni 09, 2009, 10:57:33 pm »

Gaat dat goed, 2 meerkat soorten bij elkaar? Is dat wel eens ergens gedaan?

Verder misschien borstelstaartstekelvarkens bij de galago's...voor wanneer deze laatsten niet te zien zijn. :)
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Mijn nieuwe zoo - Theme by Mustang Forums