[Verslag] 1 dag x 3 Franse dierentuinen

Zoosite forum - [Verslag] 1 dag x 3 Franse dierentuinen

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
februari 09, 2012, 09:29:00 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Europa
| | |-+  Frankrijk
| | | |-+  [Verslag] 1 dag x 3 Franse dierentuinen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: [Verslag] 1 dag x 3 Franse dierentuinen  (gelezen 734 keer)
kuifmangabey
Zoo Fanatiekeling

Zoo Fotopic
« Gepost op: mei 24, 2009, 02:58:36 pm »

1 dag x 3 Franse dierentuinen
23 mei 2009

Gisteren, vroeg in de morgen vertrokken richting Frankrijk, om heel verrassend; een aantal dierentuinen te bezoeken. Na zo’n tweeenhalf uur rijden aangekomen bij de eerste; het Parc Zoologique Fort Mardyck. Dit parkje aan de kust bij Dunkerque is slechts 2 hectare groot en in 2005 na 2 jaar van verbouwen geheel vernieuwd geopend. Vanaf de hoofdweg is het park goed bewegwijzerd. Je wordt over smalle straatjes dwars door het dorp geleidt. De dierentuin opent om 10 uur en een paar minuten over 10 waren we er. Een mooie timing dacht ik zo. De auto kon dan ook als 5e auto op P1.

Ingang Parc Zoologique Fort Mardyck

De ingang is netjes en komt dan ook goed over. De entreeprijs is 3 euro per persoon, maar gelukkig mocht ik na mijn ov-studentenkaart te hebben laten zien voor 1,50 naar binnen. Daar zie je als eerste pelikanen, aalscholvers en zeehonden. Het gebouw ernaast is ingericht als tentoonstellingsruimte en vanuit de kelder zijn de zeehonden ook onderwater te zien in helder water. Goed vond ik dat ook in een klein parkje als dit op de informatieborden de soortnamen in 3 talen stonden. Helaas waren ze hier niet erg consequent in; soms stond het in het Nederlands, soms in het Duits.

Overzichtje (voor: flamingo's, achter: zeehonden)

De route door het park is makkelijk te vinden; er is namelijk maar een weg die je door het hele park leidt. Toch krijg je bij de ingang een plattegrond mee. In totaal zijn er 40 diersoorten te zien. Als volgende komen we een aantal volieres tegen voor oehoes, kerkuilen en zwarte ibissen. Ook een net verblijf voor roze flamingo’s;  3 volwassenen en 2 jongen. Hier tegenover een grotere voliere voor kleine zilverreigers, kwakken en koereigers. Helaas wordt je hier op een afstandje gehouden door een extra hek, waardoor het moeilijk is om foto’s zonder gaas te maken.

In de volgende verblijven langs de route vinden we de otters en bevers, waarvan ook de binnenverblijven min of meer te zien zijn. Het glas is alleen erg donker waardoor dit moeilijk is. Jammer, omdat er volgens het bordje een dag eerder jongen geboren zijn bij de bevers. De buitenverblijven zijn mooi afgewerkt met kunstrotsen. Via een boerderij kom je uit bij verblijven voor o.a. genetkatten, rendieren en Alpen steenbokken. Vooral het verblijf voor de lynxen vond ik erg mooi, met een grote waterval. Hiernaast zitten de bruine beren in een moderne versie van een berenkuil. Als eerste zie je het verblijf van de zijkant en lijkt het erg klein, maar later van de andere kant is het toch nog vrij ruim voor de twee beren.

Bruine berenverblijf

Langs gieren gaat de route verder door een voliere voor ooievaars, waar meerdere nesten met jongen waren. Tot slot nog wat kleinere verblijven met peccari’s, oeistities en ara’s. Door de winkel waar we eerder ook het toegangskaartje hebben gekocht verlaten we na een bezoek van 1 uur het park om verder te rijden richting Lille. Ik vond het een leuk parkje om een keer gezien te hebben. De rest van de dag volgt binnenkort ;)

Ooievaarsvoliere
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #1 Gepost op: mei 25, 2009, 11:46:05 am »

Leuk verslag! Ben erg benieuwd naar de rest!!!
kuifmangabey
Zoo Fanatiekeling

Zoo Fotopic
« Reageer #2 Gepost op: mei 25, 2009, 08:25:54 pm »

Leuk verslag! Ben erg benieuwd naar de rest!!!
Dat is fijn om te horen :), bij deze deel 2:

Parc Zoologique de Lille
Een klein uur rijden later kwamen we aan op het enorme parkeerterrein in Lille. Gelukkig dat we er voor gekozen hebben om de dierentuinen in deze volgorde te bezoeken en niet andersom; dit scheelde namelijk kilometers file omdat iedereen op weg naar het strand was. Na een korte wandeling door het park en een attractieparkje zijn we bij de ingang van het Parc Zoologique de Lille. Ondanks dat je hier gratis naar binnen kunt lopen staat er wel een medewerker klaar om je vriendelijk te begroeten. Ook op andere plekken in het park dat zo’n 3,5 hectare groot is staan medewerkers om de boel in de gaten te houden. Het park maakt een verzorgde indruk.

Plattegrond en rode pandaverblijf

Rechtsom door het park lopen we eerst langs een rij volieres met o.a. hokko’s, rijstvogels, kookaburra’s en sneeuwuilen, afgewisseld met verblijfjes voor beermarters, vosmangoesten, stokstaartjes en neusberen. Vervolgens komt het tropenhuis, wat tegelijkertijd gedeeltelijk nachtdierenhuis is. Achter glas vinden we hier bijvoorbeeld meerdere rolstaartberen. Verder delen de kantjils een verblijf met oeistities en zijn er groene leguanen, Aldabra reuzenschildpadden en diverse slangensoorten te vinden. 

Pelikanen en gibboneilanden

Langs een oude muur en een weide met verschillende soorten ganzen komen we achteraan het park, waar een aantal eilanden gelegen zijn. Deze worden bewoond door gibbons, pelikanen en kapucijnapen. Vervolgens een grote zandvlakte die bevolkt wordt door een groep alpaca’s en nandoes. En dan iets wat ik niet echt verwachtte in een parkje als dit; de witte neushoorns die hun vlakte delen met elandantilopen en zebra’s. Het leuke is dat je ze kunt zien bij doorkijkjes tussen het vele groen dat dit park rijk is.

Neushoorns tussen het groen

Als laatste komen we nog langs verblijven voor o.a. ringstaartmaki’s, rode- en bonte vari’s en rode panda’s. Dit parkje heeft me toch wel positief verrast en is de toegangsprijs dan ook meer dan waard. Wellicht leuk om te bezoeken in combinatie met het stadscentrum. Vanwege de tijd hebben we dit nu niet gedaan, maar vanuit de auto zag Lille er best aardig uit. Het is inmiddels half twee als we vertrekken richting Maubeuge waar de derde en grootste dierentuin van vandaag gelegen is.
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #3 Gepost op: mei 25, 2009, 09:32:24 pm »

Lille is echt een fantastisch tuintje en voor die prijs! ;)
Was het nieuwe lemuren huis/verblijf al open?
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
kuifmangabey
Zoo Fanatiekeling

Zoo Fotopic
« Reageer #4 Gepost op: mei 27, 2009, 02:00:57 pm »

Lille is echt een fantastisch tuintje en voor die prijs! ;)
Was het nieuwe lemuren huis/verblijf al open?
Het was me eigenlijk niet opgevallen dat het nieuw was, maar ja het is af en bewoond :P. Helaas geen foto van gemaakt.
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #5 Gepost op: mei 28, 2009, 11:05:45 am »

Komt er nog een verslag van de 3de tuin??
kuifmangabey
Zoo Fanatiekeling

Zoo Fotopic
« Reageer #6 Gepost op: mei 29, 2009, 09:11:14 pm »

Komt er nog een verslag van de 3de tuin??
Nee, alleen van de eerste 2 ;)

Zoo de Maubeuge
Na wederom een uur rijden komen we aan bij de laatste dierentuin van vandaag; Zoo de Maubeuge. Deze dierentuin is 7 hectare groot en er zijn zo’n 60 diersoorten te vinden, waaronder vele grote dieren als olifanten, giraffen en nijlpaarden. Bij de ingang krijgen we om nog onduidelijke reden (ja mijn Frans was op dat moment even heel slecht) gratis entree. Normaal gesproken kost deze dierentuin 8 euro per persoon, dus dat scheelt weer. Het eerste verblijf bij de ingang is een grote voliere die op dit moment verbouwd wordt. Daarnaast vinden we witte tijgers en Aziatische leeuwen in nette en ruime verblijven. Het bruine berenverblijf hiernaast staat leeg na de verhuizing naar een andere dierentuin. Wel is er zo te zien veel aan verbouwd, dus ik verwacht dat er zeer binnenkort nieuwe bewoners zullen aankomen.

Was- en neusberenverblijf

In dit gedeelte van het park liggen verder nog verblijven voor o.a. kamelen, pelikanen, mara’s, capybara’s en manenwolven. Ook een combiverblijf voor neusberen en wasberen in een oude berenkuil, die voor deze kleinere soorten groot genoeg is. Na wat te drinken gehaald te hebben dalen we af naar een pad tussen twee oude enorme stadsmuren. In deze geweldige omgeving vinden we verblijven voor o.a. struisvogels, watussi runderen, stekelvarkens, Indische antilopen en kraanvogels. Vooral bij de nijlpaarden en de colobusapen is de oude muur echt een passend onderdeel van het verblijf.

Nijlpaardenverblijf

En dan begin de klim terug naar boven. Langs een verblijf voor kangoeroes komen we bij een dubbel hek, waarna we midden in het verblijf van de guanaco’s staan. Dit is echt wel echt een gaaf stukje dierentuin. Hoewel de guanaco’s totaal geen moeite hebben met de steile hellingen is er voor ons gelukkig nog een trap verder omhoog. Vanaf daar heb je een geweldig uitzicht over zowel de dierentuin als de stad. Midden in het verblijf, op de top, vinden we een voliere met pauwen.

Terug beneden komen we langs de zebra’s op een weilandje tussen het groen. Verder ara’s die een vleermuis imiteerden door op de kop te gaan hangen, giraffen (hoewel ik er maar een gezien heb), poema’s en Aziatische olifanten, die net even lekker gingen badderen. Het is inmiddels vier uur als we de dierentuin verlaten. Tot mijn verbazing is de wachtrij voor de kassa dan langer geworden. Voor wie hier geweest is; tot aan de weg! Voor wie er niet geweest is (en dus zeker nog een keer moet); lang!

Het was een superdag. Eindelijk heb ik het laatste doel dat ik mezelf voor 2008 gesteld had ook alsnog gehaald; vandaag heb ik mijn 50e (verschillende) dierentuin bezocht ;D.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #7 Gepost op: mei 30, 2009, 07:35:05 am »

en toch vind ik nog steeds dat ze die "kloof" tussen de stadwallen moeten overspannen met een brug en alle verblijven beneden gewoon afbreken. dan heb je toch gewoon een kick-ass savanne met origineel inkijkpunt.
Scleropages formosus (Aziatische arowana)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Harimau
Anti-edit-groep
Zoo Liefhebber
*

« Reageer #8 Gepost op: mei 30, 2009, 06:59:34 pm »

Maar dan heb je wel een verrekijker nodig om toch de dieren een beetje goed te kunnen bekijken... :D
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #9 Gepost op: mei 31, 2009, 08:52:55 am »

Maar dan heb je wel een verrekijker nodig om toch de dieren een beetje goed te kunnen bekijken... :D

maken ze aan weerszijden (waar je nu dus tussen de verblijven loopt) toch ook gewoon inkijk punten.
en installeer op die brug en de wallen nog enkele van die verrekijkers zoals je ze aan de kust ziet, KLAAR!!!
Scleropages formosus (Aziatische arowana)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, [Verslag] 1 dag x 3 Franse dierentuinen - Theme by Mustang Forums