1 dag x 3 Franse dierentuinen23 mei 2009Gisteren, vroeg in de morgen vertrokken richting Frankrijk, om heel verrassend; een aantal dierentuinen te bezoeken. Na zo’n tweeenhalf uur rijden aangekomen bij de eerste; het
Parc Zoologique Fort Mardyck. Dit parkje aan de kust bij Dunkerque is slechts 2 hectare groot en in 2005 na 2 jaar van verbouwen geheel vernieuwd geopend. Vanaf de hoofdweg is het park goed bewegwijzerd. Je wordt over smalle straatjes dwars door het dorp geleidt. De dierentuin opent om 10 uur en een paar minuten over 10 waren we er. Een mooie timing dacht ik zo. De auto kon dan ook als 5e auto op P1.
Ingang Parc Zoologique Fort MardyckDe ingang is netjes en komt dan ook goed over. De entreeprijs is 3 euro per persoon, maar gelukkig mocht ik na mijn ov-studentenkaart te hebben laten zien voor 1,50 naar binnen. Daar zie je als eerste pelikanen, aalscholvers en zeehonden. Het gebouw ernaast is ingericht als tentoonstellingsruimte en vanuit de kelder zijn de zeehonden ook onderwater te zien in helder water. Goed vond ik dat ook in een klein parkje als dit op de informatieborden de soortnamen in 3 talen stonden. Helaas waren ze hier niet erg consequent in; soms stond het in het Nederlands, soms in het Duits.
Overzichtje (voor: flamingo's, achter: zeehonden)De route door het park is makkelijk te vinden; er is namelijk maar een weg die je door het hele park leidt. Toch krijg je bij de ingang een plattegrond mee. In totaal zijn er 40 diersoorten te zien. Als volgende komen we een aantal volieres tegen voor oehoes, kerkuilen en zwarte ibissen. Ook een net verblijf voor roze flamingo’s; 3 volwassenen en 2 jongen. Hier tegenover een grotere voliere voor kleine zilverreigers, kwakken en koereigers. Helaas wordt je hier op een afstandje gehouden door een extra hek, waardoor het moeilijk is om foto’s zonder gaas te maken.
In de volgende verblijven langs de route vinden we de otters en bevers, waarvan ook de binnenverblijven min of meer te zien zijn. Het glas is alleen erg donker waardoor dit moeilijk is. Jammer, omdat er volgens het bordje een dag eerder jongen geboren zijn bij de bevers. De buitenverblijven zijn mooi afgewerkt met kunstrotsen. Via een boerderij kom je uit bij verblijven voor o.a. genetkatten, rendieren en Alpen steenbokken. Vooral het verblijf voor de lynxen vond ik erg mooi, met een grote waterval. Hiernaast zitten de bruine beren in een moderne versie van een berenkuil. Als eerste zie je het verblijf van de zijkant en lijkt het erg klein, maar later van de andere kant is het toch nog vrij ruim voor de twee beren.
Bruine berenverblijfLangs gieren gaat de route verder door een voliere voor ooievaars, waar meerdere nesten met jongen waren. Tot slot nog wat kleinere verblijven met peccari’s, oeistities en ara’s. Door de winkel waar we eerder ook het toegangskaartje hebben gekocht verlaten we na een bezoek van 1 uur het park om verder te rijden richting Lille. Ik vond het een leuk parkje om een keer gezien te hebben. De rest van de dag volgt binnenkort

Ooievaarsvoliere