[verslag] in Zoeff tempo door Maubege daarna iets trager

Zoosite forum - [verslag] in Zoeff tempo door Maubege daarna iets trager

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 07:17:21 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Europa
| | |-+  Frankrijk
| | | |-+  [verslag] in Zoeff tempo door Maubege daarna iets trager
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: [verslag] in Zoeff tempo door Maubege daarna iets trager  (gelezen 775 keer)
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Gepost op: april 18, 2007, 07:37:00 pm »

afgelopen maandag moest ik voor men werk naar frankrijk. in de omgeving van maubeuge.
ik was er ooit al geweest met zoeff, struikskippy, ... maar  toen stonden we voor een gesloten poort omdat 1 cm sneeuw te eng is voor franse zoobezoekers

nu had ik een uurtje tijd tijdens de middag, dus wat doe je dan? uiteraard zootje bezoeken (kwestie van die lunchpauze nuttig te besteden.)

ik was aangenaam verrast!

de entree is best klein (1 kassa in een soort tuinhuisje) daarna kom je in het park zelf.

dit is recent bijna helemaal op de schop gegaan. je komt langs een voliere met afrikaanse vogels (ibissen, kroonkraanvogels, ooievaars, ...) loopt via een brugje over de pelikanenvijver (mannengroep kroeskoppen) en komt zo bij de nieuwe roofdierverblijven.

hier vind je witte tijgers, aziatische leeuwen (die er nog niet zijn, verblijf bijna klaar) en nog 1 perk in aanbouw (voor de beren, die zitten nog echt fout.)

verder gaan we over loopbruggetjes langs kamelen manenwolven, capibara's, neusberen en wasberen in een combiverblijf.
het is af te leiden dat dit vroeger een groot perk was, vermoedelijk voor neushoorns of zo. de loopbruggen komen uit aan een australiedeeltje met wallaby's, emoe's, zwarte zwanen en een koppel casuarissen (welke op het moment samenzaten)

nu gaat het langs en helling naar beneden. het lijkt een soort oude vestingmuur of stadswal die nu deel uitmaakt van de zoo, waartegen verblijven gebouwd zijn. hier zitten stekelvarkens, struisvogels, nijlpaarden, zebra's. ook staan hier oude roofdierenverblijven die zijn omgebouwd voor vogels. o.a. gieren, hoornraven en kraanvogels.

iets verder is het oude chimp verblijf. dit wordt nu omgebouwd voor ara's. ernaast ligt een ruim verblijf voor europese lynxen en een voor guanaco's. deze zijn in een cirkel aangelegd waar je rond loopt

langs de andere kant gaat het pad weer omhoog en komen we bij de colobusapen en giraffen. het gaat verder langs de poema's, een ruim verblijf voor 4 dieren, de olifanten (de 2 ex-antwerpendames dina en daisy) hiernaast ligt een grote, bolvormige kooi met een familie gibbons.

we hebben nu ongeveer de hele tuin gehad, behalve een klein, ietwat verborgen liggend vijvertje met enkele dwergflamingo's
en het berenverblijf. dit is het enige "foute" verblijf van de zoo. een typische kleine berenkuil met waterpartijtje huisvest 2 bruine beren. gelukkig komen deze dieren binnenkort in een nieuw, ruim, natuurlijk ingericht perk naast de leeuwen en tijgers.

samengevat. maubeuge is typische kleine zoo, maar eentje die grote vooruitgang boekt. alle verouderde gebouwen/verblijven zijn ofwel gesloopt en hebben plaats gemaakt voor nieuwe, leuk aangeklede perken. ofwel zijn ze aangepast voor kleinere diersoorten. ook huizen er best enkele zeldzame dieren. aziatische leeuwen, manenwolven, witte tijgers, ...

het is geen tuin waar je een hele dag in kunt verdwalen. maar als je in de buurt bent, is het zeker de moeite. ook combinatie met een andere zoo is een optie. nadeel is wel dat er niet veel echt in de buurt ligt. het is +-1 uur van lille af (nóg kleinere tuin) of paradisio

NB: sorry, geen foto's, had geen camera of fotografe bij.

EDIT: topictitel aangepast
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2007, 09:36:52 am door Svenneke » Gelogd
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Zoeff
Zoo Freak!

Mede-oprichter van Zoosite

« Reageer #1 Gepost op: april 18, 2007, 07:43:24 pm »

Is dit park te vergelijken met Olmen?
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #2 Gepost op: april 18, 2007, 08:22:19 pm »

Is dit park te vergelijken met Olmen?

in welk opzicht bedoel je?

Zoeff
Zoo Freak!

Mede-oprichter van Zoosite

« Reageer #3 Gepost op: april 18, 2007, 08:53:57 pm »

Huisvestiging..infrastructuur...
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #4 Gepost op: april 18, 2007, 09:55:16 pm »

Huisvestiging..infrastructuur...

beetje een "olmen meets jardin des plantes"

bij olmen voel je gewoon dat het priveparkje is. hier heb ik toch het idee dat de stad er mee tussen zit.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #5 Gepost op: augustus 18, 2007, 09:35:21 am »

Omdat het me tamelijk nutteloos lijkt een volledig nieuw verslag te schrijven, haal ik dit oude topic maar ff naar boven.

vorige zondag 12/8 met borisje, Icequeen en hupie in maubeuge afgesproken. wij waren (naar Svenneke normen) heel op tijd in de zoo. (slechts 5min te laat, volgens mij een nieuw record) hun waren uiteraard al binnen, de zoofreaks!!!

tja, veel details ga ik niet meer vermelden, enkel de highlights en ons mini-masterplan ...

*beren zijn intussen verhuisd naar het nieuwe verblijf. ze zijn nog wat stereotiep, maar hebben nu veel meer ruimte om het te zijn  ;D
borisjes suggestie voor het oude verblijf: waterdicht maken en zeehonden oid in pleuren. suggestie unaniem goedgekeurd door de rest van ons.

*ook indische leeuwen waren nu aanwezig. of was aanwezig, we hebben enkel een vrouw gezien.

*de lynxen bleken jongen te hebben (tijdens mijn zoeffbezoek vast ook al, maar heb het volledig gemist) en bij gevolg waren de kattenfreaks vertederd.

*het stukje beneden aan de stadswal: het viel nu pas op hoe ziekelijk veel stekelvarkens ze hebben (mede door de 5 jongen van dit jaar) en hoe lekker actief die waren (zie je toch zelden)
borisje en svennekes suggestie voor dit deel: voor en achterzijde afzetten. alle hekwerk eruit slopen en savanne van maken. dieren die er nu zitten kunnen bijna allen blijven: zebra, watussi, nijlpaard, stekelvarken, hoornraaf, struisvogel. we zouden enkel een soort barriere creeeren voor de nijlpaarden en de stekelvarkens. voor de bezoekers zouden dan bruggen over dit deel moeten komen, een vaste brug voor kinderwagens en rolstoelen en een hangbrug voor de avontuurlijke zielen onder ons.
nu de zoo nog overtuigen van onze ambitieuze plannen.

*de nieuwe papegaaienvoliere schiet niet op. er is niets veranderd sinds mijn laatste bezoek en de ara's zitten nog overal in de zoo verspreid. maar ach, dit wordt vast het project van 2008.

denk dat dit zowat het grootste nieuws is.
deze keer maar liefst 3 fototoestellen en evenveel fotografen bij. dus nu zijn er wel foto's. hupie heeft de zijne al gepost, afwachten tot de rest klaar is met uitzoeken
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #6 Gepost op: augustus 18, 2007, 10:04:36 am »

vorige zondag 12/8 met borisje, Icequeen en hupie in maubeuge afgesproken. wij waren (naar Svenneke normen) heel op tijd in de zoo. (slechts 5min te laat, volgens mij een nieuw record) hun waren uiteraard al binnen, de zoofreaks!!!

6 minuten! en voordat je ook daadwerkelijk binnen was 13!!!
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #7 Gepost op: augustus 18, 2007, 10:08:24 am »

dat laatste konden we niet helpen he.

staat er een immense rij gekke fransmannen die ook per se naar de zoo willen voor onze neus!
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #8 Gepost op: augustus 18, 2007, 06:21:30 pm »

Mijn foto's duren nog wel ff, ben nog steeds met de vakantie bezig ;) Maar ik heb me wel vermaakt in deze tuin, ook met foto's maken. Leuk klein tuintje voor een leuk bedrag om een paar uur in te vertoeven.
Ik ben blij dat de beren inmiddels een nieuw verblijf hebben, want dat oude verblijf ziet er echt vreselijk uit! Aan de andere kant trouwens wel een leuke keul voor wasberen en neusberen, leuke combi!
De verblijven voor tijgers en leeuwen zien er mooi uit en ook de puma's hebben best een leuk verblijf, ik had het me in ieder geval anders voorgesteld (behalve in Olmen, had ik nog nergens een leuk verblijf voor puma's gezien). En de kleine lynxjes.... aaaaaaaaaaah :D
Nu nog het verzonnen masterplan doorvoeren en je hebt een supertuintje ;)
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #9 Gepost op: augustus 18, 2007, 07:03:22 pm »

Mijn eerste Franse tuin en gelijk een leuk tuintje, jammer dat ze niet meer gebruik hebben gemaakt vand e oude stadsmuren(?). Het eerste stuk zag er nieuw uit en was ook nog meteen het leukste. De giraffestal waren ze aan het renoveren. Noucanou is in April naar Ouwehands gegaan, omdat haar moeder zwanger is. 3 Giraffen op dat kleine stukje gaat net.
jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #10 Gepost op: augustus 29, 2007, 10:39:49 pm »

Ik ben vandaag naar maubeuge geweest(en zondag naar amiens, daar zeg ik mss ook nog iets over) en wat ik erg leuk vond was het gigantische doorloopperk voor guanaco's en schapen, met die steile hellingen en al, echt geweldig, vreemd dat er in jullie verslagen daar niks over wordt gezegd.
voor de rest is alles wel mooi, 10 keer beter dan Amiens(dat stelt echt geen zak voor).
Het olifantenverblijf hier heeft ook wel wat weg van atnwerpe, en dan bedoel  ik voornamelijk het buitenverblijf.
euhm, ik ging nog een ding zeggen... aahja, ik weet het waar, de nagels van de helmcasuarissen waren enooorm lang, daar heb ik ook nog een foto van.
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #11 Gepost op: augustus 29, 2007, 10:41:54 pm »

schapen hebben we niet gedaan omdat de bejaarden die bij ons waren dat niet aandurfden...

Vraagje, wat zou jij vinden van een grote savanne onderaan de muur waar nu de hippo's etc zitten?
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #12 Gepost op: augustus 29, 2007, 11:16:09 pm »

schapen hebben we niet gedaan omdat de bejaarden die bij ons waren dat niet aandurfden...

Hey!!! die ene guanaco had een heel enge blik in de ogen.
trouwens, van de rechter mag niet binnen een straal van 20m van enig schaap komen
 :bengel:
jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #13 Gepost op: augustus 30, 2007, 12:24:21 am »

Een savanne aldaar? Dat zou niet misstaan, de nijlpaarden, zebra's en struisvogels zitten er toch al.

@svenneke, schiet me daar plots een liedje van hans teeuwen te binnen :P :D
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #14 Gepost op: augustus 30, 2007, 09:41:18 am »

@svenneke, schiet me daar plots een liedje van hans teeuwen te binnen :P :D

laat maar horen (misschien best via pm als het wat grof is)
ik beloof je dat mijn reactie maar heel even heel erg pijn zal doen
 :D
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, [verslag] in Zoeff tempo door Maubege daarna iets trager - Theme by Mustang Forums