Stijns fictieve zoo

Zoosite forum - Stijns fictieve zoo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 07:07:35 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Community
| |-+  Fictieve zoo's
| | |-+  Stijns fictieve zoo
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Stijns fictieve zoo  (gelezen 2648 keer)
Stijn
Zoo Liefhebber

« Gepost op: februari 18, 2009, 12:02:57 am »

Het topic 'vragen over maken (fictieve) zoo' laat ik nu maar even voor vragen over het maken van fictieve zoos en dan ga ik het hier over mijn fictieve zoo hebben.
©  :P
Zoals ik terloops in het vorige topic heb gezegt, wil ik mijn zoo graag gaan indelen in 20 gebieden over de hele wereld:
1 Europees gebied
4 Afrikaanse gebieden
5 Aziatische gebieden
1 Oceanisch gebied
3 Zuid Amerikaanse gebieden
2 Noord Amerikaanse gebieden
2 Arctische gebieden
en 2 zeese gebieden
Er zit groot verschil in de maten van de gebieden.. ze zijn allemaal thematisch op natuurlijke wijze ingericht. (ook educatief)
Het word ook wel een dierentuin die behoorlijk 'over de top'. Qua formaat en hoeveelheid dieren word het wel 1 van de grootse van Europa.
De gebieden worden in een volgorde gezet die op een meest logische wereldreis lijkt.. (aanliggende gebieden in de werkelijkheid naast elkaar in mijn zoo)

Laat ik maar beginnen over de ingang van de dierentuin.. het is een ingang die aspecten uit alle werelddelen bevat. Natuurlijk maar toch ook wel strak en modern..
Het eerste gebied waar je dan binnenkom is Europa.. dit heeft 2 hoofdredenen.. het is logisch om te beginnen (en eindigen) met je wereldreis in Europa.
De 2e reden is dat bezoekers vaak weinig waarde hechten aan de Europese dierenwereld.. Het is een grote dierentuin, die je misschien niet in 1 dag helemaal kan bezoeken.. mensen zouden er dan vaak voor kiezen om het Europagebied over te slaan.. Als ze er direct binnenkomen zien ze toch de schoonheid die Europa kan hebben en zou het ook beter bezocht worden.
Nu de bezienswaardigheden in dit gebied:
Je start dat je een bos binnenloopt.. Je loopt door zo'n houten hekje die je vaak in het bos ziet waardoor je echt het gevoel hebt dat je een gebied inloopt waar het wild tussen je loopt. In het eerste verblijf loopt het echter nog niet tussen je door. Aan beide kanten van de weg is het zelfde verblijf (word verbonden door een 'wildviaduct')
Hier lopen: Wilde Zwijnen - Wisents - Damhert - Edelhert - Ree - Europese Kraanvogel
Het verblijf is goed begroeit, maar niet te dicht.. Het is een ruim verblijf voor dierentuinbegrippen, maar daar zou deze dierentuin sowieso om bekend staan.
Het al eerder genoemde wildviaduct is een tunnel onder het verblijf van het grote wild, en bevat ook meerdere dieren:
Europese Mol - Europese Das - Wezel - Hermelijn - Steenmarter - Egel
Naast deze zoogdieren bevat de tunnel ook een onderwateraanzicht met Europese zoetwatervissen.
Als je de tunnel uitkomt kom je bij het verblijf van de Bruine Beren. Optisch zie je het grote wild er ook nog 'bij' lopen. Tegenover de beren zitten Euraziatische Lynxen.
Na het bos en waterrijke verblijf van de beren kom je in een vrijevluchtvoliere voor vogels van het Europese Bos.. Hierin vliegen behoorlijk wat vogels en lopen er een aantal zoogdieren.. (nu niet zo'n tijd voor een opsomming.. op verzoek doe ik het wel) Ook zitten er wat verblijven met de iets 'gevaarlijkere' vogels..
Wanneer je hier uitkomt gaat het bos over in open gras.. In deze overgang lopen Rode Vossen rond. Hierna kom je weer een vrijevluchtvoliere binnen maar nu voor weide- en watervogels. Ook hier laat ik de opsomming en de exacte indeling van deze voliere (die waarschijnlijk in 2e word gedeeld) nog even achterwege.
Wanneer je hier uitkomt kom je in een dorpje, wat er al een beetje bergachtig uitzag. Hier zitten wat dieren die wat vaker in bewoonde gebieden vertonen. Hier is tijd en ruimte om iets te eten (in het cafe die ook dingen serveerd die je vaker tegenkomt richting de Alpen)
Daarna ga je de Alpen in tussen die heerlijke Milkakoeien die hun verblijf delen met Alpensteenbokken en Gemzen.
Ook vind je Alpenmarmotten bij de Alpensneeuwhoenders en Steenpatrijzen en een grote voliere voor de Steenarends.

Dit was mijn eerste gebied in het kort en hier hou ik het even bij voor nu.. hopelijk valt zo'n gebied wel in de smaak :)
kelpgoose
Zoo Liefhebber

« Reageer #1 Gepost op: februari 18, 2009, 08:15:34 am »

welke vogels zitten er isn de volieres  >:D
kuifmangabey
Zoo Fanatiekeling

Zoo Fotopic
« Reageer #2 Gepost op: februari 18, 2009, 03:53:22 pm »

Citaat
Je loopt door zo'n houten hekje die je vaak in het bos ziet waardoor je echt het gevoel hebt dat je een gebied inloopt waar het wild tussen je loopt. In het eerste verblijf loopt het echter nog niet tussen je door.
Beetje nutteloos dan, vind je niet? ;)

Verder leuk trouwens, ben benieuwd naar de rest.
Stijn
Zoo Liefhebber

« Reageer #3 Gepost op: februari 18, 2009, 04:44:32 pm »

Beetje nutteloos dan, vind je niet? ;)

Haha, technisch gezien wel :P terwijl ik het typte schoot het me te binne en ik vond het opzich een leuk sfeerelement. Je moet denken als klein kindje die daar dan loopt en dan zo'n wildhek ziet, met zo'n bord erbij dat je een gebied ingaat met (loslopend) wild. Ik denk dat dat een soort van stoer en spannend gevoel geeft.. dat vond ik tenminste vroeger toen ik in het bos kwam.. Je ziet ook niet direct het hekwerk van de herten enzo staan he.. verscholen tussen de bomen een eindje verderop..
Practisch gezien is het echter ook niet zo geschikt misschien ivm rolstoelen/kinderwagens/drukte.
Mogelijk kan het er gewoon als ongebruikt sfeerobject staan..

De beschrijving + lijst met vogels enzo van die 2 doorloopvolieres zou ik dan ook nog maar even geven:
De bosvoliere:
Er lopen in deze voliere Europese Eekhoorns en Bosmuizen los rond. Aan vogels kun je er vinden:
Auerhoen - Korhoen - Gewone Fazant - Draaihals - Zwarte Specht - Groene Specht - Grote Bonte Specht - Appelvink - Europese Kanarie - Goudvink - Kruisbek - Vink - Winterkoninkje - Boomkruiper - Boomklever - Koolmees - Staartmees - Zanglijster - Merel - Nachtegaal - Roodborstje - Bonte Vliegenvanger - Goudhaantje - Boompieper - Houtsnip - Fluiter en Heggemus.
In het water dat door het bos stroomt zijn Europese Otters te vinden (deze kunnen dan niet gebruik maken van de gehele voliere.
Ook zijn er vogels die niet van het gehele gebied gebruik kunnen maken. Dat zijn:
Europese Oehoe - Boshuil - Ransuil - Buizerd - Sperwer - Havik - Rode Wouw - Wespendief - Raaf - Roek - Kauw - Ekster - Vlaamse Gaai en Koekoek.
Bij deze bovenstaande vogels heb ik nog niet echt gedacht over welke ik met welke combineer.. Ik wil het liefst zo weinig mogelijk verschillende losse verblijven hebben, maar al deze vogels in 1 verblijf lijkt mij iets te link.
Verder zijn er in 2 losse hokken (verwerkt in de omgeving zoals in een holle boom of tussen rotsen ofzo) Gewone Adders en Ringslangen te vinden.

Dan nu het Weide- en Waterverblijf:
Zoals ik volgensmij al in mn eerste bericht had gezegt, wou ik dit verblijf maar gaan splitsen in 2en. In het ene deel zitten vooral kleinere vogels en in het andere vogels zoals reigers en dat durf ik toch maar niet te combineren ivm broedverstoring enzo.
Het eerste deel is nu vooral voor weidevogels en er zit ook water, maar dan wel meer de rietvelden en dichtbegroeide wateren. Het tweede deel bevat dan meer open water voor de grotere vogels.
Het weide deel:
Zoogdieren los: Europese Haas - Gewoon Konijn - Korenwolf - Veldmuis
Vogels los: Kemphaan - Kievit - Grutto - Wulp - Tureluur - Kwartel - Spreeuw - Veldleeuwerik - Snor - Graspieper - Grote Karekiet - Geelgors - Gele Kwikstaart - IJsvogel en Waterral
Naast deze dieren bevat het ook een soortgelijk verblijf als dat van de otters in het bosgedeelte, maar dan nu voor de Muskusrat hier.
Ook de Blauwe Kiekendief - Slechtvalk en Velduil hebben hier een afgeslote verblijf.
Het grote watergedeelte bevat:
Lepelaar - Kleine Zilverreiger - Kwak - Ralreiger - Woudaapje - Roerdomp - Aalscholver - Knobbelzwaan - Grauwe Gans - Wilde Eend - Slobeend - Krakeend - Tafeleend - Zomertaling - Wintertaling - Fuut - Meerkoet en Waterhoen.

In het 'dorpje' zijn dan ook nog aan dieren de Torenvalk - Kerkuil - Steenuil - Kraai - Huismuis - Houtduif - Turkse Tortel - Putter en Huismus te vinden.

Dit waren dan de vogels van dit gebied.. Aardig wat, maar ze hebben ook de ruimte. Er kunnen natuurlijk altijd nog weizigingen komen..
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #4 Gepost op: februari 18, 2009, 05:10:09 pm »

Ziet er tot nu toe erg interresant uit... Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf geen fan ben van multi-combinatieverblijven, maar als ik dit zo lees denk ik dat ik hier toch wel van zou kunnen genieten ;)
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #5 Gepost op: februari 18, 2009, 06:05:08 pm »

Leuke combi's al weet ik niet of ze in het echt ook zullen werken.

Die bosmuizen liggen de hele dag te pitten dus dan zou je een nestkast moeten maken waar je in kan kijken.
Stijn
Zoo Liefhebber

« Reageer #6 Gepost op: februari 18, 2009, 09:47:06 pm »

Leuke combi's al weet ik niet of ze in het echt ook zullen werken.

Die bosmuizen liggen de hele dag te pitten dus dan zou je een nestkast moeten maken waar je in kan kijken.

Dat van die muizen en tevens ook hamsters zat ik zelf ook al aan te denken.. ik dacht zelf aan dat op te lossen net als bijv die tunnel in burgers' zoo waar je tevens ook de holen kan bekijken van de dieren.. Dat zou ik dan ook kunnen gebruiken in holle bomen of stenen..

Bij het groot wild kan er tevens een groot seperatiegebied worden gemaakt aan de ene kant van het 'wildviaduct'. Dat is waarschijnlijk wel makkelijk, want bijna al die dieren hebben hun periodes in een bepaalde tijd van het jaar.
kelpgoose
Zoo Liefhebber

« Reageer #7 Gepost op: februari 18, 2009, 10:32:57 pm »

Kor en auer saamen da kan ni goe gaan.
Kievit bij al die andervogels moete slachtoffers vallen.
en aalscholvers bij de lepelaars ook geen goede combinatie
En dan fuut bij al die eenden ga slecht aflopen
En den meerkoet en waterhoen zoon moordenaars bij al dat spul.
Daar moet nog serieus aan gesleuteld worden.
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #8 Gepost op: februari 18, 2009, 10:36:34 pm »

Kor en auer saamen da kan ni goe gaan.
Kievit bij al die andervogels moete slachtoffers vallen.
en aalscholvers bij de lepelaars ook geen goede combinatie
En dan fuut bij al die eenden ga slecht aflopen
En den meerkoet en waterhoen zoon moordenaars bij al dat spul.
Daar moet nog serieus aan gesleuteld worden.
En nu in het Nederlands?  :shutup:
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #9 Gepost op: februari 18, 2009, 10:39:24 pm »

En nu in het Nederlands?  :shutup:

Ik heb het begrepen hoor, lijkt me trouwens een vrij correcte uitleg. Alles zomaar bij elkaar is om probs vragen,ookal is het fictie.

Kan je net zo goed een savanne met leeuwen, zebra's, gnoe's en antilopen maken. Eens zien wat er na een jaar nog op uw savanne zit  :bengel:
Soms zou ik een vogel willen zijn.
Stijn
Zoo Liefhebber

« Reageer #10 Gepost op: februari 18, 2009, 10:54:18 pm »

Bedankt voor die aanweizingen over die vogelcombi's  ;)
ik geloof wel dat je gelijk hebt ja.. al zou ik het van tevore niet goed hebben voorzien.. Zo blijkt maar weer dat vogels toch anders te combineren zijn dan zoogdieren.. fuut - eenden - meerkoet lijkt op het eerste gezicht een aardige combi.. meerkoet moordenaars? je ziet ze nogal vaak tussen eenden zetten..
Met welke andere vogels zijn kievits wel goed te combineren? (het liefst voorbeelden van dierentuinen)
Kor en Auer worden mannetjeshanen gevechten neem ik aan?
Stijn
Zoo Liefhebber

« Reageer #11 Gepost op: februari 18, 2009, 11:00:01 pm »

(ik wil mijn vorige bericht editen maar die knop kan ik niet vinden.. is die hier wel op het forum?)

Maar ik wou nog even reactie geven op leeuwen, en antilopencombi van Ezeltje :P Die combi zie ik ook nog wel fout gaan.. de roofvogels, eksters, kraaien enzo zijn ook apart gezet, net als de reigers ect van de kleine vogeltjes van het grasland.. Ik leer hier dan wel weer veel van :)
sandra
Zoo Groentje
*

« Reageer #12 Gepost op: februari 18, 2009, 11:08:51 pm »

bv een koppel kievitten bij groepje grutto's , wulpen , kemphaan ^-^
kelpgoose
Zoo Liefhebber

« Reageer #13 Gepost op: februari 18, 2009, 11:19:07 pm »

Je moet de natuur niet vergelijken met gevangenschap.
Een fuut is een heele gevoelige vogel en ze zitten nin het wild idd samen maar ze zitten nooid konstand op de zelfde vijveKor en auer heonders de haanen zullen idd vechten maar ze zullen ook kruisen.En dan gaa je rakelhoenders kweeken en da is niet de bedoeling he.
Een kievit is een zeer agresieve vogel zeker tegen soortgenooten.
En meerkoeten zijn ook moordenaars.
die riegers alemaal same steken zouw ik ook niet doen.
Ik zie lievr woudaapjes in een klijnere voliere zitten.mischien saamen met steltloperkes of zangvogels.
sandra
Zoo Groentje
*

« Reageer #14 Gepost op: februari 18, 2009, 11:24:31 pm »

waarom niet 2 kleinere volierres erin ?
met groot wateroppervlak
koppel meerkoeten en  en ralreiger en eventueel wat kleinere zangvogels
en 2de koppel waterhoen  met woudaapjes en zangvogels?
wel rekening mee houden dat voornamelijk de waterhoen echt overal zal inklimmen
dus veel nakweek moet je in die volierre niet verwachten

meerkoet daarentegen blijft bijna altijd op het water
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Stijns fictieve zoo - Theme by Mustang Forums