Zoosite forum - vragen over maken (fictieve) zoo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 07:06:41 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Community
| |-+  Fictieve zoo's
| | |-+  vragen over maken (fictieve) zoo
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] Omlaag Print
Auteur Topic: vragen over maken (fictieve) zoo  (gelezen 3924 keer)
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #30 Gepost op: februari 12, 2009, 07:51:20 pm »

Citaat
je europese vogelvoliere is een beetje een verzameling leuke soorten. Waterhoen is een watervogel, korhoen houdt wel van open plekken en de kwartelkoning en hop zijn meer van de open gebieden.
Ik dacht dat Hop samen met de tortels hoger in de bomen zitten en dan de korhoen en kwartelkoning op de grond en de waterhoen bij de waterplas. Heb je nog andere ideen voor soorten in deze voiliere of  andere soorten?

Citaat
misschien kunnen in het waterdeel ook Zeehondsoorten komen 

Ja, maar de soorten die er nu zitten zijn eigenlijk allemaal te vinden in de buurt van beplanting. Zeehonden is meer een zeegebied. Dat kan ik ook maken met kustvoilere erbij. Of er moeten nog andere soorten zijn voor Moerasgebied Europa.

Citaat
iets met veelvraten...

Maar die heb ik dus al bij Alaska. Alaksa heeft IJsberen, veelvraten, lemming, poolvossen,sneeuwuilen(die dus geen Europa, Bosrendieren en muskusossen staan op de safari) verder nog Walrussen, Keizergans, Papegaaiduiker,Eidereend. Ik heb geen zin in een tweede arctica maar andere soorten heb ik nog niet gevonden.

theoo
Zoo Freak!

« Reageer #31 Gepost op: februari 12, 2009, 07:53:49 pm »

Ik dacht dat Hop samen met de tortels hoger in de bomen zitten en dan de korhoen en kwartelkoning op de grond en de waterhoen bij de waterplas. Heb je nog andere ideen voor soorten in deze voiliere of  andere soorten?

Leuke soorten uit een naaldbos zijn de zwarte specht, notenkraker en kuifmees. Echt ruig wordt het met auerhoenders, die kunnen wel samen leven met vogels die meer in bomen leven.
stef
Zoo Liefhebber

« Reageer #32 Gepost op: februari 16, 2009, 04:59:00 pm »

de combinatie van bv edelhert en kraanvogel klinkt erg leuk
maar naar mijn idee moet je een heel uitgekiend ontwerp maken wil het voor beide soorten werken.
ik zelf ken eigenlijk geen succesvolle combi's van vogelsoort en grote zoogdieren (behalve de grote loopvogels nandoe struisvogel emoe)
emmen had kraanvogel met bizon en eland
artis emmen en vast nog een aantal de bekende combi kroonkraanvogel met savanne dieren
temaiken zoo argentinie zag ik zelfs combi secretarisvogel met bongo of koedoe
en zadelbek met zebra
vroeger in blijdorp maraboes en zebra
etc etc
maar ik zie deze vogels eigenlijk altijd verpieteren en nooit jongen groot brengen
volgens mij moet je als je ze in 1 verblijf wilt houden plekken creeren waar ze de andere grote dieren kunnen ontlopen en broeden bv door eilandjes of paaltjes waar zij alleen door kunnen etc of zoals blijdorp veel doet visueel 1 biotoop maar wel verschillende verblijven

het allermooiste zijn de combi's maar soorten als bv kraanvogels zijn naar mijn mening  niet de soorten voor dat soort experimenten daar moet je mee willen kweken.
dat parelhoenen worden gebruikt als opvulling geen probleem. elk jaar gewoon een paar uitbroeden en de verliezen van het jaar weer opvullen maar niet met de moeilijkere soorten.

mijn punt dat ik wil maken is dat de lijstjes van soorten in de combi verblijven leuk klinken maar of ze slagen is een tweede
wat vinden jullie daarvan.

weet iemand waarom de combi witvleugelboseend en neushoorn in blijdorp (naar mijn mening een geslaagde combi) gestopt is?
(combi met eenden ganzen zwanen met grotere zoogdieren zijn vaak wel geschikt doordat iedere soort zijn gebied opzoekt    water-land)

ps burgers is in nederland wel de meester in combi's die werken
blijdorp de grootste angsthaas (weinig combi)
artis de grootste prutser met de hupeldepup kroonkraanvogels, pelikanen en de grootste slopers in dierentuin wereld de zebra (ps de stokstaartjes vind ik wel weer leuk en als het een keertje een dood gaat is dat niet zo'n ramp want elke dierentuin heeft een stokstaarten fabriek
de andere tuinen weet ik minder goed
niels
Zoo Freak!

dierenleed de wereld uit!

« Reageer #33 Gepost op: februari 16, 2009, 07:08:30 pm »

het punt van de edelherten en europese kraanvogels heb ik ook verwerkt zitten in de European Nationalparc Zoo. Dit is zeker een combi die mogelijk is ( lopen tevens wisenten bij ). Voor jonge vogels te kweken zijn rust plaatsen zoals eilandjes wel handig. Maar wie zegt dat je moet kweken met dieren. je kan ook kiezen voor een manne groep kraanvogels bijv.
ralph
Zoo Freak!

Ralph's picasa
« Reageer #34 Gepost op: februari 16, 2009, 08:20:45 pm »

In SBB lopen ook kraanvogels (witnek, Mantsjoerijse, sarus) tussen de verschillende hoefdieren (edelhert, nijlgau, markhor, banteng, sikahert, P-D-hert, kulan).Dus indien er genoeg ruimte is moet dat geen probleem zijn
Stijn
Zoo Liefhebber

« Reageer #35 Gepost op: februari 16, 2009, 08:33:20 pm »

Ik kom weer even tussen het kraanvogelgesprek met weer een dierentuinvraagje :bengel:

Is er ergens een site, of zijn er lijsten waarin je kan zien hoeveel het kost voor dierentuinen (bepaalde) dieren aan te schaffen? prijslijsten dus eigelijk..
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #36 Gepost op: februari 16, 2009, 09:20:39 pm »

Ik geloof dat er over het algemeen gewoon gerolen wordt tussen zoos, en er geen geld aan wordt gegeven. Dit geld alleen voor kleinere zoo's als bijvoorbeeld Artisklas, die geloof ik een hoop particulier verkrijgen
Stijn
Zoo Liefhebber

« Reageer #37 Gepost op: februari 16, 2009, 09:22:08 pm »

Ik geloof dat er over het algemeen gewoon gerolen wordt tussen zoos, en er geen geld aan wordt gegeven. Dit geld alleen voor kleinere zoo's als bijvoorbeeld Artisklas, die geloof ik een hoop particulier verkrijgen

Hoe zit dat dan met startende tuinen.. die hebben weinig om terug te ruilen.. of is het liefdadigheid van andere tuinen?
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #38 Gepost op: februari 16, 2009, 09:22:38 pm »

Geen flauw idee, heb nog nooit een startende zoo gehad :D
Flipje
Zoo Freak!

Tip van de week; verheug je op het voorjaar!

« Reageer #39 Gepost op: februari 16, 2009, 09:38:06 pm »

Hoe zit dat dan met startende tuinen.. die hebben weinig om terug te ruilen.. of is het liefdadigheid van andere tuinen?

Fictieve tip: zorg eerst dat je jarenlang in een zoo een respectabele functie hebt gehad zoals directeur of curator. Dan ken je de hele zoo-wereld en is het piece of cake. Vraag in de ontwerpfase al je tijdelijke proef-lidmaatschap aan bij EAZA (moet je wel met een APK-masterplan komen natuurlijk en de nodige bouwtekeningen) en vervolgens gaat het van een leien dakje... mits je goed personeel inhuurt die ook de weg kent.
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #40 Gepost op: februari 16, 2009, 10:28:48 pm »

Citaat
Zoals flipje zegt, tuinen moeten eerst plannen laten zien(gaan jaren vooraf). Een tuin als Gaiapark heeft ook geen dieren gekocht maar die ook verkregen (van Madrid tot aan Helsinki). Met Apenheul achter je heb je natuuurlijk al beetje kennis. Zelfde geld voor Valencia. Directeur is Kroen brouwer, ook niet onbekend in de dierentuinwereld.

@stef: Het is nog altijd Fictief he. Ik kan wel alles heel mooi verzinnen en dan een prachtig olifatenverblijf teken en er later achter komen dat dit midden in m'n park ligt en dat er met geen mogelijkheid een EKIPA vrachtwagen bij kan komen, ja daar heb je ook niets aan ;)

Citaat
mijn punt dat ik wil maken is dat de lijstjes van soorten in de combi verblijven leuk klinken maar of ze slagen is een tweede
wat vinden jullie daarvan.
Ik denk als er genoeg ruimte is met afzonderingsmogelijkheid dan moet dat lukken. Maar de zoos van tegewoordig gaan geen lanen, oftwel fazanterien meer bouwen. Zodat elke soort een eigen verblijf heeft. Ik weet niet hoe groot de fokresulaten zijn, maar voor de bezoeker is het een veel grotere beleving. Die zien liever de reuzenvlucht in paradisio dan een een rij met hokjes.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #41 Gepost op: februari 17, 2009, 02:50:27 am »

Ik weet niet hoe groot de fokresulaten zijn, maar voor de bezoeker is het een veel grotere beleving. Die zien liever de reuzenvlucht in paradisio dan een een rij met hokjes.

om gelijk dat laatste voorbeeld te gebruiken. daar zit de fok echt wel goed. enige "probleem" is dat jongen van de kleinere soorten (denk aan eenden en zo) al wel eens ten prooi vallen aan nimmerzatten e.d. dus als ze die willen opfokken moeten ze toch uitvangen.

dieren laten voortplanten in een combi zonder risico op predatie is niets moeilijk. maar gooi wat maraboe's of gieren op een savanne en het wordt toch al wat lastiger voor sommige soorten. het is zeker niet onmogelijk te fokken in een combi verblijf, alleen is het in sommige gevallen een wat grotere uitdaging.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
stef
Zoo Liefhebber

« Reageer #42 Gepost op: februari 17, 2009, 06:07:29 pm »

ik ben ook zeker voor grote vluchten en sommige soorten doen het daar ook erg goed.
dat jonge eendjes af en toe worden gegeten daar kan ik wel meeleven want de meeste soorten zijn makkelijk voorhanden
maar ik vindt het jammer als soorten waar er maar weinig van zijn als vulling worden gebruikt en niet de mogenlijkheid krijgen om te kweken
maar ik ben benieuwd welke vogelsoorten het goed doen in combi met grote zoogdieren. (uitgezonderd de grote loopvogels)
(en met goed bedoel ik dat ze zich zo op hun gemak voelen dat ze tot kweken en groot brengen van de jongen overgaan)
DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #43 Gepost op: februari 23, 2009, 10:28:34 pm »

Het beste voor kweekresultaten is soortgewijze huisvesting. Maar zoals eerder gezegd voor het publiek zijn combi's beter.
jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #44 Gepost op: maart 05, 2009, 08:06:04 pm »

Voor zover ik weet lopen er in Amersfoort op de savanne kroonkraanvogels rond, en ik heb ze daar wel degelijk op een nest zien zitten (heb ik zelfs een foto van denk ik).
Maar als ik het me goed herinner was dat door middel van water of iets dergelijks afgescheiden van de eigenlijke savanne, dus daar zal het ook wel aan gelegen hebben.
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
Pagina's: 1 2 [3] Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, vragen over maken (fictieve) zoo - Theme by Mustang Forums