Zoosite forum - vragen over maken (fictieve) zoo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 07:06:17 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Community
| |-+  Fictieve zoo's
| | |-+  vragen over maken (fictieve) zoo
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: vragen over maken (fictieve) zoo  (gelezen 3924 keer)
Stijn
Zoo Liefhebber

« Gepost op: februari 09, 2009, 10:21:23 pm »

Ik ben de laatste tijd een beetje bezig met het maken van een fictieve zoo, ik bots alleen dan soms nog wel eens tegen een aantal vragen op. Als dit soort vragen in een anders subforum thuishoren dan mag het wel verschoven worden :bengel:

maar ik had dus nog wat vragen:
Afrikaanse Olifanten.. in hoeverre kunnen deze dieren worden gecombineerd? (met dieren die in dezelfde omgeving leven)
Ik heb deze zelfde vraag ook over afrikaanse kleine en grote katachtigen.
Dan vraag ik me ook nog af in hoeverre apen, papegaaien en toekans vrije beweegruimte kunnen krijgen in een soort van burgers bush
Dan zit ik ook nog met de combinatie orka's en dolfijnen. Is dat ook goed te doen? dezelfde vraag of (1 van) deze dieren ook zijn te combineren met zwarte zwaardwalvissen.
en zijn californische zeeleeuwen te combineren met zeeotters?
dan ook nog de vraag: is het gevaarlijk koekoek(achtigen) in een doorloopvoliere te stoppen (ivm kweek andere kleine vogels in diezelfde voliere)

ik heb dan ook nog een architectonische vraag: Heeft de bush in burgers ondersteunende pilaren? en tot welk oppervlak in ha kun je een dak maken zonder ondersteuning (aan de binnenkant)

dat waren even wat vragen voor nu (A) wieweet bedenk ik me nog wat
De Klauw
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #1 Gepost op: februari 09, 2009, 11:00:17 pm »

Ik zet nu gewoon neer wat in me opkomt:

Olifanten: SBB's combinatie met bavianen werkt volgens mij goed. Andere voorbeelden heb ik niet voor de hand.

Kleine en grote katachtigen laten zich niet makkelijk combineren, maar het is niet onmogelijk. Was er niet een dierentuin die leeuwen samenhield met stokstaartjes?

Bush: er vliegen (vlogen?) kleinere papegaaisoorten in de Bush. Een kleinere apensoort is volgens mij in principe ook mogelijk, maar grotere apen- en papegaaiensoorten richten teveel vernielingen aan. Toekans zijn vrij gevoelig en hebben een meer gecontroleerde omgeving dan de Bush nodig om goed te kunnen functioneren.

Bij zowel orka's als zwarte zwaardwalvissen als zeeleeuwen geldt dat de dieren agressief kunnen zijn, en een combinatie daardoor vrij lastig is. Ik kan zelf geen goede combinaties bedenken tussen orka's of zwarte zwaardwalvissen en kleinere dolfijnensoorten.

Niet alle koekoekachtigen zijn broedparasieten. De renkoekoek bijvoorbeeld legt gewoon een ei in een zelfgemaakt nest. Onze inheemse koekoek natuurlijk wel. Ik denk dat je die zelfs niet aan het voortplanten krijgt zonder het nest van een kleine zangvogel in de buurt. Misschien als je alleen mannetjes houdt?
jwer
Zoo Freak!

« Reageer #2 Gepost op: februari 09, 2009, 11:30:01 pm »

Ook ik zet neer wat in me opkomt, en das hetzelfde als De Klauw, met wellicht een kleine aanvulling hier en daar :)

Afrikaanse Olifanten.. in hoeverre kunnen deze dieren worden gecombineerd? (met dieren die in dezelfde omgeving leven)

Is al vrij veel over gepraat op Zoochat, veel meer voorbeelden dan de apen in Beekse Bergen kwamen er niet uit. In de VS waren nog enkele combinaties meen ik, maar niet veel. Ik vermoed dat de afrikanen net iets te fel zijn om te combineren, laat staan als je er een bul bij wilt zetten. Aan de andere kant, zo heel veel is het niet geprobeerd en je weet het pas zeker als je het probeert. Volgens mij moet het combineren met een kopje met klipspringers bijv. best kunnen...

Ik heb deze zelfde vraag ook over afrikaanse kleine en grote katachtigen.

Katten combineren niet makkelijk met iets wat ze theoretisch zouden kunnen doden. Wellicht zijn bijv. servals te combineren met stekelvarkens ofzo?

Dan vraag ik me ook nog af in hoeverre apen, papegaaien en toekans vrije beweegruimte kunnen krijgen in een soort van burgers bush

Voor zowel kleine apen als toekans geldt dat ze zich graag voeden met jonge andere vogels of met eieren. Wellicht als je nestboxen totaal uit de grip van een kleine apensoort weet te houden dat je (vooral de boomsap-liefhebbende tamarin-soorten) wel kan proberen. Toekans zijn daarnaast ook nog eens vrij gevoelige dieren zover ik weet...

Dan zit ik ook nog met de combinatie orka's en dolfijnen. Is dat ook goed te doen? dezelfde vraag of (1 van) deze dieren ook zijn te combineren met zwarte zwaardwalvissen.

Ben het wel eens met De Klauw, hooguit een combinatie van arctische soorten (beluga met een zeehondensoort of commerson's) zou nog mogelijk zijn? De grotere zwaardwalvisachtigen zijn wss wel te agressief.

en zijn californische zeeleeuwen te combineren met zeeotters?

Denk het niet, sowieso niet als er jongen te verwachten zijn bij de zotters

dan ook nog de vraag: is het gevaarlijk koekoek(achtigen) in een doorloopvoliere te stoppen (ivm kweek andere kleine vogels in diezelfde voliere)

Lang niet alle koekoeksoorten leggen eieren in andermans nest, ligt er aan welke soort je wilt houden he ;)

ik heb dan ook nog een architectonische vraag: Heeft de bush in burgers ondersteunende pilaren? en tot welk oppervlak in ha kun je een dak maken zonder ondersteuning (aan de binnenkant)

Burgers' Bush heeft geen steunpilaren. Ik vermoed dat je een gigantische hal kan maken, maar dat de kosten na een tijdje exponentieel gaan groeien ten opzichte van de vierkante meter. Oftwel, veel groter dan de Bush wordt wss schreeuwend duuuuuur.
I stand on the crossroads where the roads of ideology and reality meet
zooparcfan
Zoo Bezoeker
**

« Reageer #3 Gepost op: februari 10, 2009, 02:47:58 am »

Oke even van wat ik me nog herinner uit bestaande parken;

Orca  :male:(Ulyses)en 1.2. Tuimelaars (Barcelona Zoo)
Afrikaanse olifant en witte neushoorn( Madrid Zoo)
Afrikaanse olifant en stokstaartjes(Guadalajara Parque)
Afrikaanse olifant , nijlpaarden en zebras ( Duitsland?)
(weet alleen niet meer of hier een bull bij zat maar hadden wel jongen, die olifanten in Madrid!
Deze kudde is trouwens weg daar en nu leven de White neushoorns met een gazelle soort samen op het zelfde perk, wie weet waar deze kudde heen is?

Nieuwe wereld apen zijn heel goed te combineren in een setting zoals de bush, maar wel de goede combinaties maken niet alle soorten kunnen bij elkaar of bij en met andere dieren!

Groeten, Erik
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #4 Gepost op: februari 10, 2009, 08:28:22 am »

Er vliegen nog een paar kleiner papegaaiensoorten rond in de bush, maar grotere dieren zouden te veel schade aan de vegetatie aanrichten, apen in de Bush niet proberen, die eten graag een eitje/vogeltje. Neushoornvogels gaat daarom ook niet en toekans weet ik niets van, het is noch niet geprobeerd in Arnhem.
DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #5 Gepost op: februari 10, 2009, 11:18:33 am »

De kleinere Nieuwe Wereld Apen zijn zeer territoriaal, dus meer als 1 familie gaat je niet lukken daarnaast lusten ze graag een ei of een jong vogeltje.
Papegaaien zijn slopers zelfs de kleinere soorten (muv de hangpapegaaitjes) verder zijn ook papegaaien agressief richting elkaar (beste is om ze per koppel te huisvesten)
Ook toekans lusten graag een jong vogeltje en kunnen niet gehuisvest worden met andere soorten.

Stijn
Zoo Liefhebber

« Reageer #6 Gepost op: februari 10, 2009, 05:43:34 pm »

Oke  :)

Die Orka's verwachte ik al min en ook de zeeleeuwen.. die ga ik dus maar apart intekenen
Ook de olifanten zet ik maar apart neer.
Met die grote papegaaien enzo ga ik het dan ook nog maar niet wagen.

Over die ape zit ik alleen nog een beetje te dimdammen.. ik heb apen van de nieuwe wereld, apen van afrika, azie en madagaskar in mn gedachte. Ik weet dat in volgensmij Zwitserland een madagaskarhuis is waar apen en vogels tussen elkaar rondlopen.. volgensmij heb ik ook wel eens foto's gezien van goudenleeuwaapjes enzo in zo'n huis..

Dan nog het schreeuwend dure van een groter gebouw dan bush.. het blijft fictie dus wellicht kan ik het erin gaan verwerken. Het leek mij wel mooi een overdekte savanne te make met allemaal mooie vogeltjes in de vrije ruimte 8)
Lijkt me wel lastig met groot wild in een gebouw.. word er hier hetzelfde overgedacht?

De gewone Europes koekoek ga ik ook maar niet plaatsen tussen de kleine vogeltjes.. Geld dat ook voor de afrikaanse diederikkoekoek?

Verder kan ik al wel wat vertellen over mijn fictieve zoo.. Ik wil hem graag gaan indelen in 20 gebieden over de hele wereld:
1 Europees gebied
4 Afrikaanse gebieden
5 Aziatische gebieden
1 Oceanisch gebied
3 Zuid Amerikaanse gebieden
2 Noord Amerikaanse gebieden
2 Arctische gebieden
en 2 zeese gebieden
Er zit groot verschil in de maten van de gebieden.. ze zijn allemaal thematisch op natuurlijke wijze ingericht. (ook educatief)
Het word ook wel een dierentuin die behoorlijk 'over de top'. Qua formaat en hoeveelheid dieren word het wel 1 van de grootse van Europa.
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #7 Gepost op: februari 10, 2009, 05:46:21 pm »

ik ben benieuwd  ;D
De Klauw
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #8 Gepost op: februari 10, 2009, 06:16:29 pm »

De diederik is ook een broedparasiet, op wevervogels.
stick
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #9 Gepost op: februari 10, 2009, 09:48:32 pm »

In de seaworld orlanda worden tuimelaars en zwarte zwaardwalvissen samen gehouden en in seaword san diego worden tuimelaars en grienden samen gehouden.
stick
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #10 Gepost op: februari 10, 2009, 09:49:11 pm »

Oh, vergeten, in seaworld san antonio worden witflankdolfijnen met beluga's gehouden.
stick
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #11 Gepost op: februari 10, 2009, 10:00:37 pm »

ah en in het park waar vroeger keiko (free willy) zat werd de orka samen met tuimelaars gehouden. En in Miami seaquarium word de orka ook met witflankdolfijnen gehouden.
Stijn
Zoo Liefhebber

« Reageer #12 Gepost op: februari 10, 2009, 10:20:34 pm »

oke, dat van die zeezoogdieren combineren vind ik toch wel interresant..
in 1 van die zeese gebieden wil ik een gibraltarverblijf maken nml. Daar zit je dus met orka's, zwarte zwaardwalvissen, tuimelaars, gestreepte dolfijnen, gewone dolfijnen, grienden en bruinvissen.
de 3 dolfijnen (voor zover ze in gevangenschap te krijgen zijn) zouden opzich gecombineerd worden nam ik aan. Daarnaast leken grienden mij ook geen groot probleem met combinatie. De zwarte zwaardwalvissen zijn van nature toch wel wat gevaarlijk voor andere zeezoogdieren volgensmij, maar ze zitten dus nog wel eens gecombineerd. Ik zag net zelfs op wikipedia een kruising tussen tuimelaars en zwarte zwaardwalvissen. Orka's zijn ook wel eens gecombineerd dus, maar volgensmij zijn dat dan aleenstaande dieren. Zo heeft Grundun in Dolfinarium volgensmij ook bij de tuimelaars gezeten..
Aleenstaande dieren vind ik zelf een slechte instelling van een dierentuin.. ik vind dat als een dier mogelijk geschikt kan zijn voor kweek, dan moet dat dier daar ook voor gebruikt worden.
Dan is het laatste dier van dat gibraltarverblijf de bruinvis.. Het leek mij opzich niet het meest geschikte dier om bij die andere te zette, zeker niet bij orka's..
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #13 Gepost op: februari 10, 2009, 10:51:24 pm »

Als het niet erg is plaats ik hier ook een vraag over mijn fictieve zoo.

Mijn wereldelen met de bijbehorende gebieden:
Afrika
Ethiopie (Grevy zebra, gelada, Klipdassen en Heilige ibissen)
Congo (Okapi, gorilla, Duikers, bosbuffel, debrazza)
Wetlandn(Nijlpaard, krokodil, kaffers, schoenbek, grote vliegkooi met nimmerzat enz.)
Madagascar(Maneibis, kuifcoua, kroonmaki, fossa, bamboemaki)
Kaapse kust ( Zeebeer, Zwartvoetpinguins, griel)
Afrikaans dorp (lepelhond, serval, honingdas, aardvarken Afrikaanse olifant

Azie
Siberie (Siberische tijger, sperweruil, steenbok, kraanvogel, nonnetjes, lynx)
Himalaya (Sneeuwpanter, takin, reusapen, lammergier, sneeuwgeit)
Japan (Serau, JPmakaak, mantsjoerijsse kraanvogel, manoel, sikahert)
Perzie( Perzische panter, kropgazelle, kameel Meer sugesties??)
Indonesie (Anoa, Wandroe, Sumtraanse orang, bintourong, Dhole)
Fillepijnen (Visayazwijn, Prins.A hert, Bengaalse tijgerkat saruskraanvogel)
Aziatisch moerasgebied (Tapir, A. kleinklauwotters, sambar, vissende kat pantserrino.)
Asiadome (Nevelpanter, siamng, Komodovaraan, mutslangoer,

Australie (als Oceanie
Nieuw-guinea (M.Boomkangoroe, helmcasuaris, Ekitna, koeskoes,regenbooglori)
Nieuw zeeland( Kea Kiwi..? Weta?)
Australie Oasis (Koala, uilnachtzwaluw,wombat, zoutwaterkrok, voskoesoe)
Australisch wetland (Au. pelikaan, moeraswalaby, zwarte zwaan, witgezichtreiger )

Zuid-Amerika
Amazonia (Jaguar, roodgezichtslingeraap, rotshaan,brulaap, tapir, Tamandua)
Wetland (Lamantijnen, mississippialigator, roze lepelaar, mangrovereiger)
Reuzenvoiliere CB Flamingo, zonneral, trompetvogel, aras, fluitreiger, incastern)
Andes (Brilbeer, andesflamingo, vicunia, condor, geoffrykat)
Pampa (Boshond, manewolf, miereneter, briluil, poedoe)
Galapagos(reuzenschildpad, zeeleeguaan, fregatvogel, blauwpootJVG)

Noord Amerika
Canada (Zwarte beer, Urzon, poema, Amerikaanse zeearend, Canadese otter)
Alaska (Zeeotter, Karibou, veelvraat, lemming, walrus, muskusos, ijsbeer)
Prarie (prariehond, coyote, kraanvogel,prariehoen)
Mexicania (renkoekoe,  Caracara, jaguaroendi, kitvos, konijnuil,halsbanpercari)

Europa
Europees woud (Steenmarter, hermelijn, wisent, wilde kat, hop, korhoen)
Alpen(steenbok, sneeuwhoen, haas, gems, steenarend)
watergebied( Otter, bever,ooievaar, weidevogels)

Mischien wat moeilijk te overzien maar mijn vraag is of het een beeld laat zien van de dierenwereld in 1 dierentuinbezoek. heb ik soms dieren verkeerd ingedeeld bij gebied of komen ze er niet voor, zeg het. Soms staan er ook vraagtekens, hier weet ik geen aanvulling, iemand enig idee?Veel hoefdieren zijn afwezig deze staan in het safaristuk. De dieren die er achter zijn zeg maar de hoofdbewoners van de gebieden. Daaromheen leven kleinere dieren.

Stijn
Zoo Liefhebber

« Reageer #14 Gepost op: februari 10, 2009, 11:58:15 pm »

Als het niet erg is plaats ik hier ook een vraag over mijn fictieve zoo.
Ik heb er geen problemen mee. Misschien is het zelfs handig om van dit topic een standaard topic te maken voor vragen en ideeen voor mogelijke (fictieve) zoos. In dat geval open ik binnenkort voor mijn zoo een apart topic.

maar ik vind het een leuke en interesante lijst voor een zoo die je hebt gemaakt :)
Citaat
Mischien wat moeilijk te overzien maar mijn vraag is of het een beeld laat zien van de dierenwereld in 1 dierentuinbezoek.
Opzich heb je het grootste gedeelte van de gebieden op aarde aangetipt. Wat ik wellicht alleen mis zijn de 2 polen en misschien ook de zeeen, maar die laatste kan natuurlijk ook een bewuste keuze zijn om dat buiten beschouwing te houden.

In de Aziatische gebieden die je noemt mis ik misschien India.. Dat is ook 1 van mijn gebieden en ik heb toch wel ondekt dat die aardig wat andere soorten hebben in vergelijking met Zuid-Oost Azie die ik vroeger als 1 pot nat beschouwde.

Afrikaans dorp vind ik wel een aparte.. na mijn idee is dat niet echt een apart gebied is (wat ik wel vind van grote steden in de westerse landen) maar het Afrikaans dorp past dan ook dus niet zo goed tussen de andere. ( ik vind het trouwens wel een erg leuk idee om een Afrikaans dorp na te bouwen in een dierentuin) De Afrikaanse olifant is natuurlijk ook een beetje een rare snuiter in dat gebied.. ze worden niet echt in dorpen gehouden zoals dat wel bij de Aziatische soort gebeurt. Ik snap wel dat je er mee bedoeld dat het toch nachtelijke bezoekers zijn van de dorpen, maar ik zie ze denkik toch liever in een dierentuin in een safarigebied.

Ik heb trouwens zelf ook het idee dat de manoel verkeerd staat ingedeeld.. volgensmij is hij meer iets voor in Perzie dan Japan. En de Ekitna ken ik helemaal niet.. kon hem ook niet op google vinden.. wat is dat precies?

Hopelijk heb je wat aan mij gehad :P en veel plezier en succes verder met je zoo ;)
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, vragen over maken (fictieve) zoo - Theme by Mustang Forums