[nieuwtjestopic] Aquatopia

Zoosite forum - [nieuwtjestopic] Aquatopia

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 06:36:28 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Belgie & Luxemburg
| | |-+  [nieuwtjestopic] Aquatopia
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: [nieuwtjestopic] Aquatopia  (gelezen 5180 keer)
Dragonlady
Admin
Administrator
Zoo Freak!

A clean house is a sign of a broken computer

Davinia.nl
« Gepost op: juli 15, 2008, 07:54:54 pm »

Persbericht van Aquatopia

Citaat
Persbericht
UNIEK IN EUROPA: TRIO VAN STIERKOPHAAI !

AQUATOPIA verwelkomt exclusieve haaiensoort

De gestreepte stierkophaai of ‘heterodontus zebra’ komt voor het eerst naar Antwerpen...naar België. Meer nog, het is een unieke gebeurtenis in Europa, want nergens anders op het Europese vasteland kan je dit type haai bewonderen! Speciale kenmerken zijn het zebra-achtige strepenpatroon van de haai en zijn stompe snuit met krullen alsof er een ring door zijn neus zit zoals bij een stier. Onder water kom je hem tegen van Japan tot Australië bij riffen of op grote diepte, tot zelfs 200m diep. Nu dus ook in Aquatopia. Met de komst van deze exclusieve haaiensoort stijgt de haaienpopulatie er aanzienlijk. Je kan er nu al zes uiteenlopende soorten haaien in hun natuurlijke biotoop observeren en met elkaar vergelijken!

De gestreepte stierkophaaien, die hun naam danken aan hun donkere strepen en speciale snuit, zijn met drie: 1 mannetje en 2 vrouwtjes. Het trio zal te zien zijn in het mangrove-aquarium op de 1ste verdieping. “Via een tunnel achter dit aquarium kunnen kinderen (en lenige volwassenen) de stierkophaaien van heel dichtbij zien, alsof ze met de haaien aan het zwemmen zijn,”zegt Peter Van Genechten, hoofdaquarist. “Hierdoor zullen de haaien zich ook niet kunnen verstoppen voor bezoekers, zelfs al zijn ze in het begin nog wat schuchter,” verzekert Peter. “Verwacht je wel niet aan een typische haai,” gaat Peter verder. “Ze hebben een hele speciale, stompe snuit die met enige fantasie wel doet denken aan de ring door een stierenneus. Het zebragestreepte patroon op hun huid geeft ze ook een schattige uitstraling, maar het blijven haaien,” waarschuwt Peter. “Met hun scherpe tanden kunnen ze lelijke wonden maken.”

Het aquaristenteam hoopt bovendien op een actief trio. “We zijn blij dat de haaien met drie zijn. Een leuk spelletje voor bezoekers is om het mannetje te vinden. Die kan je herkennen aan zijn twee penissen of klaspers op zijn buik. Hij is zo goed voorzien omdat ze weinig tijd nemen of hebben om te paren, zoals alle haaien trouwens. Met twee penissen heb je dan al meer kans om goed te zitten,” geeft Peter toe. “Wie weet komen er zo ooit nog kleine ‘stierkopkes’ van. Dat is toch de droom van elke dierenverzorger,” zegt hij. “Maar eerst afwachten of ze zich goed aanpassen aan hun nieuwe omgeving,” besluit hij.

De nieuwe stierkophaaien zijn tussen de 80cm en 1 meter groot, maar kunnen nog doorgroeien tot 1,25 meter. Ze eten kleine vissen en ongewervelden, zoals inktvis.

Het nieuwe trio is te bewonderen vanaf donderdag 17 juli (namiddag) in Aquatopia, aan het Koningin Astridplein tegenover het Centraal Station van Antwerpen.
Flipje
Zoo Freak!

Tip van de week; verheug je op het voorjaar!

« Reageer #1 Gepost op: juli 15, 2008, 11:48:33 pm »

Laat me raden: Svenneke ligt morgenavond in zijn slaapzak voor de deur!!! :D
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #2 Gepost op: juli 15, 2008, 11:57:47 pm »

svenneke is al uitgenodigd door aquatopia personeel, maar gaat een weekje of 2 wachten.
dit weekend al volgeboekt en volgende ook.

maar er volgen snel foto's, daar kan je vanop aan
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Flipje
Zoo Freak!

Tip van de week; verheug je op het voorjaar!

« Reageer #3 Gepost op: juli 16, 2008, 12:09:40 am »

Hehe... ik had je graag in je slaapzakkie op de stoep willen zien liggen.  :D ^-^
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Harimau
Anti-edit-groep
Zoo Liefhebber
*

« Reageer #4 Gepost op: juli 16, 2008, 06:10:40 am »

tja.....en ik geef je dan een ochtendzoen  :-[ ...

want ik passeer daar 's morgens als ik naar m'n werk ga.... :shutup:

en breng voor je een lekker ontbijt mee.... :yes:
Will
Zoo Freak!

Noir desir / Svarta änkan

PBase
« Reageer #5 Gepost op: juli 16, 2008, 02:37:47 pm »

gaan die dieren een eigen tank krijgen of komen ze ook in die grote tank op het eind waar al meerdere soorten haaien in zitten?
/// If we´re all gods children, what is so special about Jezus? /// Science has proof without any certainty. Creationists have certainty without any proof ///
Foto's
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #6 Gepost op: juli 16, 2008, 11:03:09 pm »

ze komen in de mangrove waar ook de koeneusroggen e.d. in zwemmen
Will
Zoo Freak!

Noir desir / Svarta änkan

PBase
« Reageer #7 Gepost op: juli 17, 2008, 01:30:00 pm »

ah dat is mooi ja. Leuke bak, maar die was bij mijn bezoek een tijd terug nogal leeg en suf, dus dan zijn die haaien wel een mooie toevoeging daar.
/// If we´re all gods children, what is so special about Jezus? /// Science has proof without any certainty. Creationists have certainty without any proof ///
Foto's
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #8 Gepost op: juli 19, 2008, 12:19:49 am »

Hehe... ik had je graag in je slaapzakkie op de stoep willen zien liggen.  :D ^-^

geen slaapzak, maar deze middag toch naar aquatopia afgezakt.

ik moet zeggen: ze zijn echt mooi! blij dat ik deze soort live gezien heb.
gistermiddag omstreeks 11u toegekomen en hebben intussen allemaal al gegeten. een erg goed teken.

ook vrij actief en nieuwsgierig. echt leuk om te zien.

verder nieuws: nu ja, wat anders was dan ons vorige bezoek van pakweg een jaar geleden.
het "moeras" met de slangen en schildpadden is opgedeeld in 3 verschillende verblijven. 1 met boa's en schildpadden, 1 met gele rattenslangen en schildpadden en een met teju's.

de koraalriffen staan er per keer beter bij. ook hier weer enkele mooie soorten toegevoegd sinds vorig jaar. enkele leuke dokters en keizersvissen.
Harimau
Anti-edit-groep
Zoo Liefhebber
*

« Reageer #9 Gepost op: juli 19, 2008, 09:14:28 am »

misschien dan toch nog eens de moeite om langs te gaan... ;)
van vorig jaar geleden dat 'k nog eens een puur-aquarium heb bezocht, was toen in Lissabon...
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #10 Gepost op: augustus 12, 2008, 07:50:16 pm »

het gaat goed met de zebra-stierkophaaien in aquatopia.

volgens recent persbericht zijn er al paringspogingen waargenomen.
tot dusver wel beperkt tot vinnenbijten, maar hey, het is een begin he.
Dragonlady
Admin
Administrator
Zoo Freak!

A clean house is a sign of a broken computer

Davinia.nl
« Reageer #11 Gepost op: augustus 26, 2008, 08:33:58 pm »

Persbericht
Citaat
Aquarist redt rog van haaiendood

In Aquatopia, de unieke wonderwaterwereld recht tegenover het centraal station van Antwerpen, werd het even spannend toen de verpleegsterhaaien een lekker hapje zagen in hun aquariumgenoot, de pijlstaartrog. Door de snelle en moedige interventie van aquarist, Thomas Van Puymbroeck, kon de rog gered worden van een geweldadige haaiendood. De rog bekomt nu van zijn belevenissen in de “intensieve zorgen”, waar haar toestand minutieus wordt opgevolgd door de dierenarts en de aquaristen.
dennis!
Zoo Liefhebber

Dennisje :)

« Reageer #12 Gepost op: augustus 26, 2008, 11:10:00 pm »

Persbericht
Is het gewoon toeval of wordt deze combinatie normaal niet gehouden?
Weten de aquariumliefhebbers hier meer van, hoe dit kan gebeuren?
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #13 Gepost op: augustus 27, 2008, 08:44:42 am »

dat dier zit al van het prille begin in de grote tank en dit is de X-de keer dat ze er zo gerafeld uitziet.
sterker nog, nu valt het nog redelijk mee.

alle combinatie's met haaien houden een zeker risico in. zelfs voor een rog van 80 cm diameter.
als ze een paar weken/maanden met rust wordt gelaten, ziet ze er vanzelf weer "als nieuw" uit.
sharkmember
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #14 Gepost op: augustus 27, 2008, 04:25:47 pm »

Ik had het in de krant gelezen, dus ik mij haaste om de eerste te zijn voor een topic te typen, maar er was iemand voor.

Nu lees ik ook dat er zebra stierkophaaien zijn dus het weekend bezoekje antwerpen. Ik zag de datum dat het in juli gepost was, maar zat een tijdje zonder pc. Weer een soort bij mijn collectie. :)

Ik hou van HAAIEN maar het meest nog van mijn gezin:)
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, [nieuwtjestopic] Aquatopia - Theme by Mustang Forums