Zoosite forum - zeezoogdieren in gevangenschap

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 06:28:46 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  zeezoogdieren in gevangenschap
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 42 Omlaag Print
Auteur Topic: zeezoogdieren in gevangenschap  (gelezen 38525 keer)
Adriaan
Zoo Freak!

Elke dierentuin moet je gezien hebben!!!

« Reageer #420 Gepost op: augustus 24, 2010, 09:52:15 pm »

Jammer dat het zo moet gebeuren :(.

Tja maar aan de andere kant ben ik wel blij dat er op deze manier wat vers bloed binnen komt, in de vrije natuur zijn er toch genoeg walrussen.
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #421 Gepost op: augustus 24, 2010, 10:03:40 pm »

Tja maar aan de andere kant ben ik wel blij dat er op deze manier wat vers bloed binnen komt, in de vrije natuur zijn er toch genoeg walrussen.

Kom op zeg, dat is toch geen excuus om de dieren zo te vangen. Er zijn ook andere mogelijkheden om deze dieren wat vriendelijker te vangen.
ralph
Zoo Freak!

Ralph's picasa
« Reageer #422 Gepost op: augustus 24, 2010, 10:09:52 pm »

Wie zegt dat het ook echt zo gebeurt is?
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #423 Gepost op: augustus 24, 2010, 10:35:24 pm »

Citaat

Ja, omdat jij walrussen wil zien. We hebben toch liever dat de populatie in het wild groter is dan in een zoo? En moeten dan van alle soorten waar er in het wild 'genoeg van zijn' gaan importeren om de dierentuinpopulatie aan te vullen? Hoewel dat wenselijk is lijkt me dat niet de bedoeling.

DutchDolphin: Hoe 'diervriendelijker'' moeten ze dan een walrus vangen?
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #424 Gepost op: augustus 24, 2010, 10:37:54 pm »

het MOET helemaal niet zo gebeuren, het is zelfs onnodig. Uit het wild halen van met name zoogdieren strookt in tegen alles waar dierentuinen voor zouden moeten staan.
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #425 Gepost op: augustus 24, 2010, 11:38:27 pm »

DutchDolphin: Hoe 'diervriendelijker'' moeten ze dan een walrus vangen?

Er zijn andere mogelijkheden waardoor dieren in het water gevangen worden. Dit schijnt minder stressvoller te zijn en zo zouden de wetten ook voorgeschreven zijn. O.a. het WNF dwingt er op aan dat de dieren op die manier gevangen worden, als dit is toegestaan.

het MOET helemaal niet zo gebeuren, het is zelfs onnodig. Uit het wild halen van met name zoogdieren strookt in tegen alles waar dierentuinen voor zouden moeten staan.

Hoezo is het onnodig? De huidige populatie in dierentuinen kan wel wat vers bloed gebruiken. De manier waarop dat gebeurt is een ander verhaal.
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #426 Gepost op: augustus 24, 2010, 11:42:33 pm »

het is onnodig omdat het niet nodig is om walrussen in gevangenschap te tonen. Als de huidige populatie niet groot genoeg is om behoud voor dierentuinen te waarborgen dan moet de collectieplanning aangepast worden en dit dier verdwijnen uit de dierentuin. En anders moeten ze eens stoppen met al dat geblaat over bescherming en conservatie.
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
ZOOgr
Zoo Freak!

« Reageer #427 Gepost op: augustus 25, 2010, 12:37:28 am »

het is onnodig omdat het niet nodig is om walrussen in gevangenschap te tonen. Als de huidige populatie niet groot genoeg is om behoud voor dierentuinen te waarborgen dan moet de collectieplanning aangepast worden en dit dier verdwijnen uit de dierentuin. En anders moeten ze eens stoppen met al dat geblaat over bescherming en conservatie.

Ben ik met je eens.
Het vreemde is dat ik graag meer walrussen zou willen zien omdat het echt vette dieren zijn, alleen natuurlijk niet op deze manier. Dusja dat is heel tegenstrijdig.

Zijn van die weesjes ook dieren naar waza leden gegaan? Ik dacht van niet, en anders is het echt slecht dat ze het toelaten.
stef
Zoo Liefhebber

« Reageer #428 Gepost op: augustus 25, 2010, 02:55:39 am »

Als ik zo naar de dierenverblijven van umkhosi kijk, het nieuwe olifantenverblijf en het ijsberenverblijf begrijp ik niet helemaal waarom je je zorgen maakt wat ouwehands betreft. Dat zal wel snor zitten, maar het zou ze sieren als ze haast maken met een nieuw zeeleeuwenverblijf.

olifant verblijf is inderdaad oke / goed (maar niet geweldig wat ik toch eigenlijk verwacht van een nieuw verblijf met nieuwe dieren. weinig vernieuwend)

umkhosi vind ik persoonlijk niet geweldig.
de mandrils zitten erg donker en het zelfde geld voor de vogels (tok tok, spreeuwen, wevers etc ??) naar ik dacht zelfs zonder buitenverblijf.
de bongo's zitten in een hoekje weggestopt het straalt geen jungle uit maar zandbak
het afrikaanse sausje is er alleen voor de bezoeker en geef tgeen meer waarde aan de dieren.
en voor witte leeuwen kom ik mijn bed niet uit.
en de 'savanne' is de minste van nederland (weet niet precies hoe de savanne in de artisklas eruit ziet) (elke zich zelf respecterende dierentuin heeft toch een savanne) :bengel:

het ijsberen verblijf is echt goed, vereweg de beste die ik heb gezien.

de grote vrije vlucht voliere is ook maar matig qua beplanting sfeer en diersoorten (jan heeft hier ook al een keer over geschreven dat het niet zo wil lukken met de fok van verschillende soorten)

pinguins is net een vierkante betonnen bak alleen dan met een laagje kunstrots

de nieuwe hoge volieres bij de ingang zijn mooi maar totaal niet geschikt voor hun bewoners zoals neushoornvogels.
het liefst een lange voliere ipv hoog
als je een nieuwe voliere maakt dan moet de desbetreffende vogelsoort toch minimaal een klein beetje kunnen vliegen (zie gieren voliere blijdorp)
in ouwehands kunnen ze ongeveer drie keer hun vleugels uitslaan en dan zitten ze weer tegen het gaas.
(ja ik weet neushoornvogels hoppen in de natuur ook veel van tak naar tak)

het zeehonden bassin is inpotentie best leuk maar het lukt ze niet om er een leuk wad van te maken
leuke combi van zeehonden en grote groepen kluten, kemphanen etc (het oude wad verblijf in emmen was best leuk idem de artis weidevogelvoliere hoewel een beetje versleten en ook de nieuwe weidevogelvoliere in blijdorp vind ik geweldig)
tip van de week:
een dijk achter in het verblijf (kan dan meteen dienst doen als achterkant van pinguin verblijf ipv van die lelijke betonnepkunstrotsenwand, want humbult pinguins broeden niet in rots maar in holen in de aarde) gevolgt door een kwelder / grasland (kluten,kemphanen en lepelaars) en een paar duintjes (wulp bergeend) en dan het water (zeehonden, jan van genten, zeeeenden).

kortom ik krijg het gevoel dat er een gebrek is aan gevoel wat een diersoort nodig heeft qua verblijf en dat haal je niet direct uit de husbandary guidelines maar dat is een soort fingerspitzen gevoel en heel goed en veel observeren / lezen / praten .
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #429 Gepost op: augustus 25, 2010, 07:45:37 am »

je initiele stelling is erg zwartwit, maar hier kan ik me 100% in vinden.
ik zit er niet mee in dat er bedreigde soorten uit het wild gehaald worden voor dierentuinen, maar dan op voorwaarde dat ze idd helpen een gezonde dierentuinpopulatie in stand te houden. gewoon "beessies tonen" is echt iets van vorig millenium

het zeehonden bassin is inpotentie best leuk maar het lukt ze niet om er een leuk wad van te maken

Je beseft hoe gemakkelijk deze grap is???
maar ff serieus, ik begrijp je standpunt ergens wel.
ouwehands heeft best veel leuke verblijven, maar je merkt toch een soort niveauverschil met tuinen als Blijdorp of Burgers.
Al moet ik zeggen dat ik op die tuinen een net zo mooi rijtje met op- en aanmerkingen kan maken als jij deed op ouwehands.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #430 Gepost op: augustus 25, 2010, 07:54:25 am »

Ben het (blijkbaar als enige) niet echt eens met u. Er is een populatie walrussen in gevangenschap. De kweek loopt (al is het nog niet vlot). In het wild daald de populatie walrussen gestaag, en de opwarming van de aarde doet hier geen goed aan.

Wil je dan wachten tot binnen 10 jaar als de walrussen wel bedreigd zijn?? Dan bestaat de populatie in gevangenschap waarschijnlijk niet meer, moeten er opnieuw verblijven gebouwd wordet etc.

Kunnen ze beter nu een kleine populatie halen (de groepen waar dit gebeurt zijn groot genoeg om dit verlies op te vangen) en deze actief inzetten in de kweek. Alleen gebeurt dit steeds weer door landen waar de EAZA en het WAZA niet zo veel mee samenwerken. Rusland en Japan.

Een beperkte vangst kan geen kwaad, het is niet zo dat ze de dieren vangen om ze alleen te tonen, ze willen er ook mee kweken. Dus de vergelijking met de 20ste eeuw is niet echt van toepassing.
Soms zou ik een vogel willen zijn.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #431 Gepost op: augustus 25, 2010, 08:02:19 am »

Een beperkte vangst kan geen kwaad, het is niet zo dat ze de dieren vangen om ze alleen te tonen, ze willen er ook mee kweken. Dus de vergelijking met de 20ste eeuw is niet echt van toepassing.

wordt er actief onderzocht waarom de kweek zo slecht gaat?
wordt er geexperimenteerd met voeding, waterkwaliteit, verblijfsopbouw, ... om andere/betere voortplantingsstimulansen te bieden?

Als dat het geval is, dan ben ik het met je eens. maar zover ik weet, gebeurt daar heel weinig mee.
het meeste wat er is, is wildvang en wordt bijna letterlijk in een verblijf gedumpt om daar te zitten tot ze sterven.

Als ik de vgl mag maken met schoenbek ooievaars. dat was eeuwenlang idd puur vangen om te tonen.
Maar de tuinen die recent geimporteerd hebben, hebben nieuwe manieren van huisvesten en koppelen geprobeerd met als resultaat dat er nu 2 tuinen al gefokt hebben en nog minstens 1 ook die richting uit lijkt te gaan.
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #432 Gepost op: augustus 25, 2010, 08:20:23 am »

Als ik de vgl mag maken met schoenbek ooievaars. dat was eeuwenlang idd puur vangen om te tonen.
Maar de tuinen die recent geimporteerd hebben, hebben nieuwe manieren van huisvesten en koppelen geprobeerd met als resultaat dat er nu 2 tuinen al gefokt hebben en nog minstens 1 ook die richting uit lijkt te gaan.

Dit zal meer dan waarschijnlijk met walrussen ook gebeuren, er zijn reeds enkelle tuinen (waaronder dolfinarium harderwijk) die kweken met deze dieren. En als er nu nieuwe verblijven komen zullen die zeker groter worden dan die van deze reeds kwekende tuinen.

Wat Schoenbekken betreft, ook hier zal nieuwe import nodig zijn, anders heeft de soort geen kans op overleven. De huidige groep bestaat uit 2 delen, een oud (voor het fokken onbelangrijke) groep, en een nieuwe (met kans of kweek) groep. Maar met die nieuwe groep redden ze het niet, en dat is met die walrussen hetzelfde hoor. Laat die tuinen hun verblijven maar maken, haal maar wat wildvang en ze zijn vertrokken.
Soms zou ik een vogel willen zijn.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #433 Gepost op: augustus 25, 2010, 08:31:07 am »

Ezeltje, trust me ,met walrussen gebeurt dat nauwelijks.
waarom denk je dat het niet -EAZA/WAZA parken zijn die importeren? In landen die niet bepaald bekend staan om hun liefde voor dieren?

En de fok in EAZA/WAZA tuinen die ze wel hebben is nagenoeg onbestaande.
laatste keer (keren?) is het in harderwijk op niks uitgedraaid en in andere parken staat het bijna even bedroevend.

Dus met een paar uitzonderingen (Valencia en wss hagenbeck) waagt niemand in het Westen zich meer aan wildvang.
Als die en die paar parken die een gezonde groep hebben nu opeens gaan fokken, dan is het wat anders. maar dat zit er niet echt in. De paar geboortes die er waren, blijven netjes in de eigen tuin, mag jij raden hoe dat komt.
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #434 Gepost op: augustus 25, 2010, 11:37:56 am »

Zijn van die weesjes ook dieren naar waza leden gegaan? Ik dacht van niet, en anders is het echt slecht dat ze het toelaten.

Naar Dubai en Hong Kong zouden er nog wat gaan. Moscow wou er zelf 7 houden.

het ijsberen verblijf is echt goed, vereweg de beste die ik heb gezien.

Dan heb jij nog weinig goede gezien.
Pagina's: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 42 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, zeezoogdieren in gevangenschap - Theme by Mustang Forums