Als ik zo naar de dierenverblijven van umkhosi kijk, het nieuwe olifantenverblijf en het ijsberenverblijf begrijp ik niet helemaal waarom je je zorgen maakt wat ouwehands betreft. Dat zal wel snor zitten, maar het zou ze sieren als ze haast maken met een nieuw zeeleeuwenverblijf.
olifant verblijf is inderdaad oke / goed (maar niet geweldig wat ik toch eigenlijk verwacht van een nieuw verblijf met nieuwe dieren. weinig vernieuwend)
umkhosi vind ik persoonlijk niet geweldig.
de mandrils zitten erg donker en het zelfde geld voor de vogels (tok tok, spreeuwen, wevers etc ??) naar ik dacht zelfs zonder buitenverblijf.
de bongo's zitten in een hoekje weggestopt het straalt geen jungle uit maar zandbak
het afrikaanse sausje is er alleen voor de bezoeker en geef tgeen meer waarde aan de dieren.
en voor witte leeuwen kom ik mijn bed niet uit.
en de 'savanne' is de minste van nederland (weet niet precies hoe de savanne in de artisklas eruit ziet) (elke zich zelf respecterende dierentuin heeft toch een savanne)

het ijsberen verblijf is echt goed, vereweg de beste die ik heb gezien.
de grote vrije vlucht voliere is ook maar matig qua beplanting sfeer en diersoorten (jan heeft hier ook al een keer over geschreven dat het niet zo wil lukken met de fok van verschillende soorten)
pinguins is net een vierkante betonnen bak alleen dan met een laagje kunstrots
de nieuwe hoge volieres bij de ingang zijn mooi maar totaal niet geschikt voor hun bewoners zoals neushoornvogels.
het liefst een lange voliere ipv hoog
als je een nieuwe voliere maakt dan moet de desbetreffende vogelsoort toch minimaal een klein beetje kunnen vliegen (zie gieren voliere blijdorp)
in ouwehands kunnen ze ongeveer drie keer hun vleugels uitslaan en dan zitten ze weer tegen het gaas.
(ja ik weet neushoornvogels hoppen in de natuur ook veel van tak naar tak)
het zeehonden bassin is inpotentie best leuk maar het lukt ze niet om er een leuk wad van te maken
leuke combi van zeehonden en grote groepen kluten, kemphanen etc (het oude wad verblijf in emmen was best leuk idem de artis weidevogelvoliere hoewel een beetje versleten en ook de nieuwe weidevogelvoliere in blijdorp vind ik geweldig)
tip van de week:
een dijk achter in het verblijf (kan dan meteen dienst doen als achterkant van pinguin verblijf ipv van die lelijke betonnepkunstrotsenwand, want humbult pinguins broeden niet in rots maar in holen in de aarde) gevolgt door een kwelder / grasland (kluten,kemphanen en lepelaars) en een paar duintjes (wulp bergeend) en dan het water (zeehonden, jan van genten, zeeeenden).
kortom ik krijg het gevoel dat er een gebrek is aan gevoel wat een diersoort nodig heeft qua verblijf en dat haal je niet direct uit de husbandary guidelines maar dat is een soort fingerspitzen gevoel en heel goed en veel observeren / lezen / praten .