Uit de oude doos...Een verslagje van parc zoologique du bois d'attilly. Waarom nu speciaal dit parkje, ik heb immers meer "bijzondere" dierentuinen bezocht dan dit onbekende tuintje. Dit parkje is het foutste dierentuintje wat ik tot nu toe bezocht heb. Ik heb niets tegen fouten dierentuinen. Ik zal niet ontkennen dat ik zelfs kan genieten van mooiste statige oude verblijven waar dieren misschien niet al te veel ruimte hebben. Maar dieren moeten dan wel goed verzorgd worden, als je de dieren verwaarloosd dan vind ik het mishandeling.
Mei 2005: parc zoologique du bois d'attilly. Niet al te ver van Disneyland paris.Vandaag deden we het wat rustig aan en hebben we zelfs uitgeslapen tot 8.00. Ontbijt hebben we even overgeslagen omdat we iets bij de supermarkt gingen halen. Uiteraard moest er weer iets gebeuren en kwamen wij in een demonstratie terecht. Maar goed na het ontbijt naar de vierde dierentuin. Terwijl we in de lift staan wilt steven er ook bij, maar toen was de lift te zwaarbeladen.

parc zoologique du bois d'attilly. Een dierentuin van 12 hectare. De ingang belooft een parkje zonder veel spectaculaire dingen. De entree prijs van 12,50 is aan de hoge kant, en heel vreemd je kan biscuits kopen om de dieren te voederen. Dat had ik nog nooit meegemaakt.
Het eerste deel van de dierentuin bestaat uit simpele verblijven met simpel hekwerk met wederom veel geitachtige en lama’s paardjes, herten watsoesjirunderen en zelfs een bizon. Van de meeste diersoorten hadden ze een of twee exemplaren.
Hekwerk waarmee mijn oma de geiten van de moestuin scheid zaten hier dus bizons. Dan weer wel positief was het gibbon eiland dat was heel natuurlijk aangelegd. En het chimpancee verblijf dat was ook niet slecht. Hier hadden ze twee groepen van 2 dieren, maar het was niet enorm groot maar wel goed. Uiteraard hier bedelende apen.
Chimps zaten best oke.Zebra’s en weer lama’s zaten ook weer in een standaard verblijf. Servals en lynxen zaten in een verblijf wat je hier in deze tuin nieuw kon noemen.
Lynxen verblijf.Tot nu toe viel het opzich allemaal nog wel mee. Het waren simpele vierkante verblijven. Er lag enorm veel modder in. Maar het was nog ruim. Het tweede stuk van de dierentuin was echt schrikbarend slecht. Ik heb niets tegen dieren die beperkt leven, maar ook ik heb mijn grenzen. De dieren moeten fatsoenlijk verzorgd worden en toch wel enig sinds ruimte hebben.
Op een klein vierkant stuk land leefde dus een giraf. Ik mag hopen voor de giraf dat die weg is of dood is. Want we hebben hem niet gezien. Wel gezien een stal voor de giraf die dus gewoon te laag is! Dat dier moet dus overnachten in iets wat te laag is.

De roofdieren bestonden uit tijgers, poema’s leeuwen, panters en sneeuwpanters. Ook dit was niet enorm slecht. Maar het kan veel beter. Gelukkig waren ze hier wel zo slim om de dieren niet achter het standaard simpel hekwerk te stoppen. Er was hier gewoon echt geinvesteerd.

Tegenover de roofvogels zaten nog prairiedogs en stokstaartjes. Oude verblijven maar wel ruim zat voor deze dieren. Heel raar de stokstaartjes hadden geamputeerde staarten.

Verder zaten hier nog gieren in een stuk afgezet groen. Ooievaars zaten er naast in een heel klein iets achtig wat een verblijf moest heten.

De eendenvijver werd naast de diverse eenden ook bewoond door wat papegaaiachtige die hier wel heel vreemd gehuisvest zijn. Overigens was hier ook een wc. Ik heb zoiets smerigs nog nooit gezien. Dit was echt ranzig.
Humj..als dit boven je hangt terwijl je op je gemak de donald duck zit te lezen tijdens het poepen..dan ben je snel klaar..
De buitenvoliere’s met vogels. Er zaten dus gewoon een boel gieren in en wat andere zeldzame dieren. Het waren prima verblijven voor een hondenopvangcentrum, maar hier zitten dus gewoon grote vogels in.
Best beperkt voor een vogel met een spanwijdte van 3 meter.
Flamingo’s zaten hier goed. Mooie natuurlijk verblijf, achter de flamingo’s nog een of ander groot antilopensoort. Wederom maar 2 exemplaren. In een of ander afgrijselijk iets zaten twee enorm dikke wasberen. Dit is echt gewoon mishandeling.
Dit is wel heel triest…
De maki-achtige apen zaten in een verblijf wat je ook geen verblijf kan noemen.

In het gebouwtje waar de maki achtige overnachten waren in enkele kijkruiten nog wat dieren te bewonderen. Onder andere neushoornvogels.

In zeer slecht onderhouden houten verblijven. Zaten nog diverse apen en poolvossen. De verblijven waren totaal niet ingericht. Met een stok mochten de meeste apen het hier dus doen.

Tenslotte bleven de nijlpaarden over. Na alles wat we gezien hadden verwachten we niet veel soeps. Maar serieus dit is een van de mooiste nijlpaarden verblijven die ik tot nu gezien heb. Oke mooi is groot woord, maar het is verdomd groot. Er zaten 3 nijlpaarden in waarvan de grootste en lelijkste alleen maar kwam bedelen en werd volgestouwd met brood en chocolade koek.
Je kon ze gewoon aanraken… Hierna hadden we het park van 12 hectare volledig gehad. Het park is enorm groot, mooie ligging en nog veel mogelijkheden tot uitbreiding. Prima gelegen in de buurt van snelweg maar waarom er niets mee gedaan wordt geen idee. Oke geld zou wel een rol spelen, maar het was gewoon druk in het park. Ik snap niet dat fransen hier massaal naar toe komen. Ik zou dit park heel graag overnemen en er iets heel mooi’s van maken. Kijk naar olmen daar kan het ook. Wat trouwens wel opvallend was, geen enkel dier hebben wij stereotyp gedrag zien vertonen.
Met een bijsmaak verlieten we het park en het was toch wel een beetje tegenvallende afsluiter van onze trip. Aangezien het pas 13.00 was, zijn we stuk omgereden richting huis en hebben we nog een dierentuin in Amien bezocht. Onderweg op de ring van parijs moesten we nog door een tunnel vol met rook, bleek er dus gewoon een auto in de vik te staan. En al die stokbroodeters maar gewoon doorrijden.
In 1 foto de schoonheid van dit park samengevat.