Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

|
 |
« Reageer #16 Gepost op: mei 15, 2008, 10:00:10 am » |
|
Zoo Parc de Beauval
Ik denk dat elke dierentuinfan wel eens heeft gehoord over dit park. Iedereen heeft het erover, het is geweldig, onvergetelijk, uniek en misschien wel de mooiste zoo van Europa. De verwachtingen waren dus vrij hoog gespannen. Aangekomen op een vrij volle parkeerplaats viel me meteen op dat het park een heel wagenpark heeft. Echt heel wat auto’s volledig beplakt met mooi stickers van het park, zo mag ik het graag zien!
Maargoed, na de weg overgestoken te zijn kom je bij de entree, waar je even 19 euro mag ophoesten, de verwachtingen worden steeds groter. Echter na de entree worden alle hoge verwachtingen snel de kop in gedrukt. Het eerste wat je ziet is een lange rij met oude vogelkooien. Daarna komt een vogelhuis, wat best leuk is maar nou niet de hoge verwachtingen bevredigd. Maar we gaan verder en geven voorlopig nog niet op. Hierna kom je bij een groot aantal ruime verblijven voor roofvogels. In deze hoek wordt wel duidelijk dat het park vroeger een vogelpark was, want na ruim 20 minuten hebben we nog steeds bijna niks anders gezien. Maar dat verandert al snel. 2 verblijven voor gevlekte hyena’s huisvesten samen meer dan 10 van deze dieren, echt een hele grote groep. Als we dan de berg oplopen wat best een klim is komen we bij een erg ruime savanne met o.a. neushoorns en giraffes. Echt een heel aardig verblijf wat zeker de status van het park eer aan doet. De stallen voor de dieren zijn overigens ook te bekijken. Terug van de savanne kom je bij een roofdierenhoek. Echt van alles zit hier: leeuwen, witte leeuwen, tijgers, witte tijgers, servals, panters, pum’s, beren, sneeuwluipaarden en ga nog maar even door. Veel van deze verblijven zijn met een hoop kunstrotsen gebouwd maar eigenlijk is er geen van deze echt bijzonder, er zijn er een aantal zelfs echt te klein. Ik ben trouwens tussendoor nog een heel mooi verblijf vergeten. Het pinguinverblijf dat geopend is in 2007 is echt heel indrukwekkend. Zo dan gaan we weer verder. Er zijn in deze hoek, die echt behoorlijk oud is en nou niet echt boeiend ook nog verblijven voor kleine apen, otters, nandoes en nog wat van dei dierjes. Aangekomen aan de achterkant van het park valt het geheel voorlopig enorm tegen. Al is wel op de plattegrond te zien dat de ander helft van het park allemaal veel moderner is en ookwel veel van de hoogtepunt heeft. We gaan dus door. De showlocatie voor zeeleeuwen en roofvogels is zeker indrukwekkend, grote tribunes en een heel mooi verblijf voor de zeeleeuwen. Over het bruggetje lopend besluiten we eerst wat te gaan eten. Om 12 uur gaat het restaurant pas open, en om 5 voor 12 besluiten we maar even voor de deur te wachten. Dat was maar goed ook, om 12 uur stond er opeens een rij van minimaal 50 mensen, echt niet normaal, van 12 tot 2 heeft er daarna echt continu een enorme rij gestaan, die Franse geilen echt op eten dat is niet normaal. Wij gaan daarna maar snel verder en besluiten eerst de uitbreiding van het park te gaan bezoeken. Dit gebied werd geopend ongeveer 5 jaar geleden en ziet er vanaf het begin een heel stuk frisser uit. Alles is mooi onderhoeden, geen verroeste hekken en dode planten. We gaan rechtsom. Ik wist dat Beauval okapi’s had, het bleek om 3 dieren te gaan. Echter de binnenstallen zijn niet normaal groot, in totaal zijn er maarliefst 10 boxen voor deze dieren, ze hebben dus duidelijk grote toekomstplannen met deze dieren. Buiten zijn er 3 grote, groene perken en nog 2 separatieperken. Als we verder lopen komen we dan het enorme verblijf voor olifanten. 5 olifanten op 5 hectare gaat eigenlijk nergens over. De stal is echter al wel de moeite. Zo’n enorme stal met lekker veel ijzeren hekken geeft een heerlijke dierentuinsfeer. Het buitenverblijf bestaat uit 2 delen. Een gedeelte wat ene beetje als een woestijn aandoet en een grasgebied. Vandaag mochten de dieren alleen op het grasgedeelte, maar als ze alleen dat hadden gehad als verblijf dan was het nog groter dan 99 van de 100 olifantenverblijven. Oja, vergeten te zeggen, het zijn Afrikaanse olifanten. Via een kinderboerderij kom je dan bij het 2e hoogtepunt van deze hoek, de australie kas. Beauval is de enige Franse tuin met koala’s en daar zijn ze tevens trots op. In 3 vrij ruime verblijven leven 2 koala’s. De borden zeggen 3 maar ik zag er echt maar 2, en het middelste verblijf was niet meer in gebruik, dus er zal er wel eentje zijn vertrokken of gestorven. Eigenlijk veel leuker dan de koala’s zijn de boomkangoeroes. Volgens de borden is Beauval de enige zoo in de Wereld die zowel Matschie als Goeddwellow-boomkangoeroes heeft. Ik heb 2 Matschies gezien en 4 Goodfellows, waarvan 1 vrij jong. Beide soorten beschikken over 2 ruime binnenverblijven, maar kunnen niet naar buiten. Overigens is deze hal echt schitterend, hier zag ik echt het Beauval wat ik had verwacht. Na nog wat kooien met aapjes en nevelpanters en wat kangoeroes kom je weer bij de brug die terug gaat naar het andere gedeelte. Hier besloten we een bezoek te brengen aan de tropische kas voor gorilla’s en zeekoeien. Het buitenverblijf van de gorilla’s, waar je daarvoor al langskomt, is in ieder geval erg ruim. Binnen is de hal een echte tropsiche kas. Het eerste gedeelte voor de gorilla’s bestaat uit 2 vrij ruime kooien. De dieren kunnen naar hun buitenverblijf door gebruik te maken van tunnels over de weg a la Koln. Volgensmij is het stuk met de zeekoeien er later bijgebouwd want dit ziet er allemaal nog veel moderner uit. De dieren beschikken over een enorm lang bassin, en een 2e kleiner bassin. Ze zaten allemaal(ik heb er 5 gezien) in de kleine bak want die was warmer en dat schenen ze fijner te vinden, mij ontging het waarom dan niet de hele bak warmer wordt gemaakt maargoed dat zal wel Franse logica zijn. De andere mensapenhal is die van de chimps en orangs. Eigenlijk is alles een kopie van het gorillaverblijf. Buiten hebben ook deze dieren ruime eilanden en binnen beschikken beide soorten ook over 2 verblijven die in dezelfde kooiconstructie zijn gebouwd. In dit gebouw is ook het reptielenhuis te vinden. Het is dat ik niks met reptielen heb want anders zou ik langer blijven het ziet er allemaal namelijk wel heel goed en mooi aangelegd uit. Verder leven er in deze hal nog heel wat kleine apensoorten. Je loopt nu weer terug richting de ingang. Maar voordat je terugbent kom je nog 3 vrij grote verblijven tegen. Allereerst een redelijk oud verblijf met watussi’s en dromedarissen. Het past eigenlijk niet echt in de uitstraling van de rest van het park. Vervolgens is er een heel modern verblijf voor pelikanen. De bezoeker betreedt daarna een loopbrug die je langs het mooie verblijf van de sitatunga’s en somalische wilde ezels voert. Het laatste verblijf voor de uitgang is wederom vanaf een brug te bekijken en is vorig jaar geopend. Dit Zuid-Amerikaanse verblijf met tapirs, capibara’s en mara’s ziet er opzich helemaal niet slecht uit al zijn de hekken die voor de afscheiding zijn gebruikt wel een beetje jammer.
Al met la begrijpen jullie uit dit verslag waarschijnlijk al wel een beetje dat Beauval niet helemaal is wat ik had verwacht. Als ik dat park had bezocht zoals de meeste zoos, zonder veel verwachtingen was het een stuk positiever uitgevallen, maar na verhalen van wow…oeehh…aahh etc. had ik toch wat meer verwacht. Sommige stukken, zoals Australie, de mensapen en de olifanten zien er echt heel goed uit, maar ongeveer de helft van het park is gewoon nog oud en totaal niet interessant. Toch is het een mooie tuin en met iets minder verwachtingen vooraf zal hij zeker niet tegenvallen.
Vandaag was het vrijdag en besloten we naar de laatste tuin te gaan, die we eigenlijk zaterdag zouden bezoeken maar dat ging door La Haute Touche dus even anders. Op dus naar Parc des Felins.
|