Een weekje Franse Zoos

Zoosite forum - Een weekje Franse Zoos

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 06:17:40 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Europa
| | |-+  Frankrijk
| | | |-+  Een weekje Franse Zoos
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Een weekje Franse Zoos  (gelezen 898 keer)
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Gepost op: mei 04, 2008, 01:42:23 pm »

Ik zal in de komende weken alle zoos plaatsen ook fotos gaan proberen toe te voegen.

De afgelopen week heb ik met mn tante en oom een reis gemaakt door het Noord-Westen van Frankrijk en daarbij 10 dierentuin bezocht. Daaronder zaten een aantal fabuleuze parken met verblijven die je nergens anders tegenkomt. In dit topic een verslag van deze reis.

Na eerst een dagje Paradisio waarover ik niets meer hoef te vertellen omdat iedereen het wel kent gingen we zondag naar Zoo Amiens.

Zoo Amiens

Om een uur of tien stonden we in een heerlijk zonnetje voor de ingang van de zoo van Amiens. Ik had dit park 1 keer eerder bezocht in 2005 en wat benieuwd wat er inmiddels in het park was vernieuwd. Het werd al gauw duidelijk dat dit niet veel was. Enkel een voliere voor caracara’s en een voor sneeuwuilen waren toegevoegd aan het park.
Toch was het wederom een aangenaam bezoek. De bij de ingang liggende eilanden voor apen zijn heel erg natuurlijk, iets wat eigenlijk voor het hele park geldt. In het midden van het park liggen 3 verblijven die allen vrij ruim zijn opgezet. Een kinderboerderij waar de kleintjes hun hart kunnen ophalen, een Australie gebied met wallabies, emoes, kasuarissen en kookaburra’s en een Afrikaanse savanne die wordt bewoond door struisvogels, zebra’s en opvallend gieren. Naast dit verblijf is een afgescheiden verblijf voor gnoes.
Langs de buitenrand van het park kom je langs een leuk verblijfje voor pinguins, een grote voliere met ara’s en een prachtig verblijf voor zeeleeuwen. Deze dieren zijn door een ruit ook onder water te bekijken.
De hele sfeer in het park is erg gemoedelijk. Het park dat het met slechts 6 hectare moet stellen heeft ook niet de mogelijkheden om naar een grote zoo door te groeien. Echter op de plattegrond zag ik iets wat ik totaal niet had verwacht. In 2009 komen er 2 nieuwe verblijven in het park waar 2 interessante diersoorten zullen worden gehuisvest. Op een stuk dat nu nog achter de schermen ligt komen giraffes en op een stuk grond naast de kleine panda’s ( helemaal in de uithoek) komen volgend jaar tijgers. Leuke vooruitzichten dus.
Maargoed we gaan verder met de route die verder gaat langs een aantal dwergapen. Een heel klein stukje Zuid-Amerika is in het park gecreerd, met naast de dwergapen ook een ruim verblijf voor doodshoofapen een 2 verblijven voor manenwolven. Na de catering die bestaat uit een broodjes automaat en een drankenautomaat zijn er ook nog ocelotten, waarvan ik niet zeker meer ben of die er bij mijn vorige bezoek ook al waren.
Tot slot is er nog een hoek met olifanten. Deze dieren passen op dit moment totaal niet in het park. Er leven eigenlijk alleen maar kleinere diersoorten en opeens olifanten is heel raar, maargoed dit zal wel anders worden als de tijgers en giraffes volgend jaar erbij komen. De olifanten beschikken in ieder geval wel over een mooi verblijf, zeker voor oude surplus koeien. Verder leven er hier ook nog tapirs en kleine panda’s.
Kortom ik vind Zoo Amiens een erg leuke dierentuin. Het is allemaal niet groot maar er is met een beperkt oppervlakte wel een erg mooi, natuurlijk park aangelegd waar ik over 1 of 2 jaar zeker nog wil terugkomen voor de 2 nieuwe verblijven.

Toen we hier om een uur of 1 klaar waren besloten we nog door terijden naar de zoo van Cleres. De naam doet een volwaardige dierentuin vermoeden, dit is het absoluut niet. Gelukkig had ik van tevoren gelezen wat ik bij dit park moest verwachten want anders zal het wel een behoorlijke teleurstelling zijn.

volgende keer meer
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #1 Gepost op: mei 06, 2008, 10:42:16 am »

Zoo de Cleres
Het park is dus meer een vogelpark met enkele zoogdieren. En ook de naam vogelpark vind ik eigenlijk al wat overdreven. In ieder geval na de ingang loopt de bezoeker een enorm stuk door een doorloopverblijf met indische antilopes, wallabies en verschillende vogelsoorten waaronder flamingo’s. Eigenlijk is ongeveer drie kwart van het park dit gedeelte, wat dan ook al snel 10 hectare zal zijn. In het midden ligt een mooi landhuis wat het park een mooie aanblik geeft. Let op: dit gedeelte van het park ligt volledig tegen een helling op dus een beetje hoede schoenen zijn wel handig, ook omdat de paden nou niet al teveel voorstellen. Tussendoor kom je trouwens nog bij een paar kooien met wat fazantendingen die er niet echt bijzonder uit zagen en iets van muntjaks. De meeste vogels liggen echter helemaal bovenaan. In een paar hofjes zijn hier best wel wat leuke volieres ingericht al zijn de meest wel behoorlijk gedateerd. Een bordje laat weten dat er wel wat plannen zijn om dit te vernieuwen. 1 voliere voor wat wadvogels is al vernieuwd en ziet er gewoon leuk uit. Verder in dit gebied een paar uilen en verder de bekende niet-interessante vogels. Hierna kom je alweer bijna bij de uitgang. Voordat je daar bent komt eerst echter nog het meest boeiende verblijf van het hele park. Een oude lelijke gave gibbonkooi. Echt prachtig, en ze hebben zelfs een jong dus ze zullen het wel fijn hebben. Om deze kooi heen zitten allemaal kaketoes en papegaaien. Zelfs boven de gibbons zijn volieres gebouwd.
Na bij de uitgang te zijn valt dit parkje voor mij onder het mom je moet alles gezien hebben, want verder stelt het niet veel voor. Zeker met de naam Zoo en een EAZA lidmaatschap verwacht ik heel wat meer.

Hierna overnacht in het plaatsje Cambrai voordat we de volgende dag vertrokken naar de voor mij eerste nieuwe deirentuin die ook een beetje serieus was: CERZA.
CERZA
CERZA, een park wat mij alleen al door de naam altijd had aangesproken, het trok me op de een of andere manier. Na uren over landweggetjes gereden te hebben waar je denkt dat je aan het einde van de aarde bent aangekomen kom je opeens toch bij borden met Parc Zoologique. Als je eenmaal bij de dierentuin zelf bent aangekomen zie je eerst een stuk of 15 lodges. Deze vakantiebungalows, a la SBB, alleen dan mooier kijken uit over de Aziatische weide waarover later meer.
Bij de kassa gevraagd of je met een abbo van andere zoo korting krijgt. Er werd me meteen gevraagd of ik vanmiddag door het hoofd dierverzorging wou worden rondgeleid, naja daar zeg je natuurlijk geen nee tegen. Dus na de kassa gepasseerd te hebben(van die kassa’s waar je vanuit de auto moet betalen, zoals altijd dus onhandig) kom je bij een middelgrote parkeerplaats. Het entreegebied doet het beste vermoeden, het ziet er allemaal prachtig uit, veel bamboe en een mooi bruggetje. Apart is dat het park beschikt over 2 restaurant en dat beide meteen te vinden zijn bij de ingang. De ene is de Aziatische Pagode die tegelijk met de lodges is gebouwd en uitzicht biedt over de aziatische vlakte. Deze wordt door een hoop nietszeggende hertjes bewoond maar belangrijker, ook door 2 Indische Neushoorns die elke een eigen, erg ruim verblijf hebben. Het andere restaurant is de Baobab die uitkijkt over de 6(!) hectare grote Afrikaanse vlakte voor giraffes, neushoorns en wat antilopen. De route begint pas echt na dit hele gebied gepasseerd te zijn. Na een blik te kunnen werpen over de reeds besproken Aziatische vlakte komt de bezoeker bij de keuze om voor de rode of gele route te gaan. We besluiten eerst maar de rode te nemen die au coeur de l’Afrique(in het hart van Afrika) heet. Je verwacht, zeker na de prachtige en grote savanne een erg Afrikaans ogend gebied. Dit valt echter een beetje tegen. Ja komt eerst door een kinderboerderij, die je moet ingaan om het Afrika gebied te bereiken. Afrika begint dan met een leeuwenverblijf wat redelijk is. Via verblijven voor penseelzwijnen, gestreepte hyena’s, afrikaanse wilde honden en ringstaartmaki’s kom je bij de bongo’s. Al deze dieren leven in van die standaard bosverblijven die je meer doen vermoeden dat je beren en damherten tegen het lijf kan lopen. Opzich ziet het er verder best leuk uit. Het wordt pas echt interessant bij het volgende verblijf, voor de dwergnijlpaarden. Deze delen een ruim verblijf met colobusapen. Hun stallen zitten in 1 gebouw met dei van de breedlipneushoorns. Mooi dat deze dieren binnen te bewondren zijn want dit is wat mij betreft altijd een van de hoogtepunten. O ja vergeten ook de giraffes kan je helemaal bij de ingang binnen bewonderen in een oude vieze stal, heerlijk dus. Maargoed na deze stal kom je bij de zwarte panters( leven die in Afrika, ik dacht toch meer Amerika ofzo??) in ieder geval is hun verblijf, net zoals heel veel verblijven alleen te bekijken door gaas, ik vraag me dan af hoeveel het zou kosten om al dei roofdierverblijven te voorzien van een glazen wand, dat is toch voor de vezoekers zo’n enorme meerwaarde?! De fotografen krijgen eht in dit park in ieder geval wel lastig. Maargoed na de panters bereiken we wederom de savanne en is er nog een verblijf voro ara’s(ook al niet Afrikaans). Ergens aan de rand is nog een verblijf voro gelada’s, die wel erg mooi en ruim zitten.
Afrika is dus zeker wel interessant qua collectie maar de verblijven houden op de savanne na niet echt over. Er is vlakbij het beginpunt ook nog een Afrikaanse voliere, die wel erg mooi is. Hier is ook nog een verblijfje voor mangoesten en stelekvarkens.

Het tweede gedeelte, de zogenoemde gele route heet la vallee sauvage (de wilde vallei). Nou ja een vallei is het wel, althans eentje met een hele hoop heuvels. Een paar stukken waren echt enorm klimmen. Maargoed. Dit stuk zou een beetje het Aziatische deel van het park moeten zijn, en er zijn inderdaad ook wel behoorlijk wat aziatische dieren te zien. Echter ook Amerika en Australie komen langs. We beginnen zelfs nog met een Afrikaans soort dat hier helemaal verkeerd zit, de baviaan. Langs baardapen kom je dan bij het oude berenverblijf, dit wordt inmiddels bewoond door gnoes. Het is een beetje een nietszeggend verblijf. Het brilberen verblijf, bovenop de berg is wat dat betreft leuker, al is ook hier een groot nadeel dat er geen goede kijkplekken zijn.
Via gemsbokken en bizons in grote verblijven kom je dan bij een grote banteng kudde van ongeveer 7 dieren. Het volgende stuk met o.a. manenwolven en sri Lanka panters is echt heel erg mooi aangelegd, veel bamboe en ook kijkplekken door glas!
Het nieuwe berenverblijf is voor de beren een stuk minder, omdat er simpelweg geen beschutting is. Voor de bezoekers is het echter een stuk beter want eindelijk zie je eens wat.
Hierna komt een verblijf met een witte tijger, later zou ik tijdens de rondleiding horen dat er nog 2 witte tijgers zijn waarvan er 1 binnenkort naar het dier in het park gaat. Het derde dier, een oud vrouwtje heeft een nieuw verblijf(naja ze zeggen nieuw, het ziet er namelijk echt niet uit) langs de safari per trein. Na de tijgers komt een nieuw Australiestukje, simpel, maar ik vonden het verder wel geslaagd. Ditzelfde geldt voor een grote tapirweide die er best leuk uitziet. Na nog wat zuid Amerikaanse dierjes komt de bezoeker weer bij het beginpunt. Er is ook nog een voliere met wat losvliegend spul en een paar volieres. Na de neushoornstallen van de indische neushoorns, die overigens erg groot zijn kom je weer bij de entree.
Om 2 uur had ik ene afspraak met de verzorger. Eerst ging ik met iemand wat dieren voeren. Zo hoorde ik dat een aantal van de wilde honden uit Gaia kwam. Nog leuker om te horen was echter dat de gestreepte hyena zwanger was en vandaag of morgen wel zou gaan werpen. Voor een kipkwam het dier wel even naar buiten wat mooie plaatjes opleverde. IK had gevraagd of het mogelijk was om de nushoornstal is binnen te gaan, en dit was gene enkel probleem. En opeens stond ik daar tussen neushoorns wat tuurlijk wel en erg mooie ervaring is. Ik hoorde ook dat weer een van de neushoorns binnen enkele maanden zou gaan werpen. TUurlijk wel een mooie ervaring. Minder om te horen was dat er in korte tijd 3 giraffes waren gestorven, waaraan dat had ik even gemist want dat Frans ging wel erg snel. Daarna kreeg ik een rondleiding met een andere verzorger die mij de binnenverblijven van de beren en tijgers liet zien. Ook gingen we nog even kijken bij de Indische neushoorns in hun stal. Al met al was het met de rondleiding natuurlijk een erg bijzonder bezoekje. Het park zelf was een beetje zoals ik had verwacht. Er waren stuken die echt schitterend waren maar ik vond ook nog wel veel verblijven oud, en zeker voor de bezoekers lieten bepaalde stukken op het punt van inkijk de wensen over. Maargoed voor de toekomst is er dus nog verbetering mogelijk, wat niet wil zeggen dat het geen leuke dierentuin was, want verder was het een superpark.

De volgende dag zouden we 2 dierentuin gaan bezoeken: La Fleche en Spaycific zoo. Beide waren vanuit ons hotel niet meer dan een uur rijden. Het weer zag er deze ochtend heel wat midner uit dus het was maar hopen dat het een beetje redelijk werd.
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #2 Gepost op: mei 06, 2008, 12:32:06 pm »

Mooi verslag Steven, en natuurlijk leuk die kijkjes in de binnenverblijven.

Wilde honden uit Gaiapark? Gaiapark had er vorige week maandag nog 7, een mannengroep. Ik denk dat ze bedoelen door Gaia, want die zijn stamboekhouder.
Will
Zoo Freak!

Noir desir / Svarta änkan

PBase
« Reageer #3 Gepost op: mei 06, 2008, 01:48:05 pm »

Leuk weer een x verslagen uit frankrijk te lezen. Dat duitsland altijd... Cerza lijkt me een erg leuke tuin, best interessante collectie ook.
over die panters; panters komen voor in afrika en azie (amerika is jaguar en poema). Zwarte varianten komen vooral voor in de ondersoorten die in tropische gebieden leven (tropisch afrika, maleisie enz), maar er is ook wel eens een zwarte amoerpanter gevonden (volgens mij ook ergens in gevangenschap.. een engelse tuin?). Maar zoals met zo veel kleurvarianten zijn zwarte panters doorgefokt zodat er zwarte nakomelingen kwamen en is een zwarte panter meestal dus niet zuiver te noemen.
Mooi dat ze gestreepte hyenas fokken. Zulke gave dieren.
/// If we´re all gods children, what is so special about Jezus? /// Science has proof without any certainty. Creationists have certainty without any proof ///
Foto's
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #4 Gepost op: mei 08, 2008, 01:29:42 pm »

De volgende dag zouden we 2 dierentuin gaan bezoeken: La Fleche en Spaycific zoo. Beide waren vanuit ons hotel niet meer dan een uur rijden. Het weer zag er deze ochtend heel wat midner uit dus het was maar hopen dat het een beetje redelijk werd.

La Fleche

Deze dierentuin adverteert echt overal. In elke straat zag je wel billboards met La Fleche, de folders van het park lagen zelfs in restaurants 200 kilometer verder. Ja, dan krijg je dus wel verwachtingen. Voor je het park hebt gevonden duurt het echter wel even. Het ligt volledig buiten het plaatsje maar zodra je de ingang ziet krijg je het gevoel dat je hier met een hele bijzondere dierentuin te maken hebt. Alles ziet er echt tot in de puntjes verzorgd uit. Alles in het park is betegeld met mooie klinkers, nergens een stukje onkruid te vinden en overal palmen en bamboe, je krijgt dus wel enige verwachting. Ik had van tevoren al gelezen dat het park in de afgelopen jaren sterk bezig was met vernieuwen maar dat er nog steeds wel wat oude stukken in het park waren.
Zodra je echter het park betreedt kan je niet geloven dat er in dit park nog oude dingen zijn. Je ziet een groen eiland voor vari’s en een simpel maar schitterend flamingoverblijf. Daarna loop je over een bruggetje en kom je bij een mooie toekanvoliere en vervolgens een nieuw verblijf voor witte leeuwen. Dan krijg je eventjes een dipje te verwerken. Inderdaad is nog niet alles mooi hier. Eerst een vies chimpanseebinnenverblijf, met een redelijk buitenverblijf en vervolgens komt er echt een oud vies reptielenhuis. Iets wat totaal niet meer pas in dit park en ik snap ook niet dat ze niet besluiten om dit te sluiten. Maargoed met het gevoel dat er vast nog wel veel mooie dingen aan gaan komen gaan we verder. Eerst 2 grote maar oude kooien voor apen. Prima voor de dieren maar in zo’n park verwacht je meer. Dat komt ook bij het volgende verblijf. Een schitterend tijgerverblijf. Precies genoeg beplanting en heel veel inkijkpunten. De giraffeweide daarna is ook wel aardig, al zou ik liever een savanne zien met meer soorten, maar daarover later meer. Nog steeds ziet alles er in het park erg verzorgd uit. Geen kapotte paden, papiertjes in het park etc.etc. De verblijven voor gibbons, kangoeroes, servals en vari’s die hierna komen zijn prima maar verder niet bijzonder. Het nijlpaardenverblijf echter is heerlijk. Een kleine maar mooie waterbak en een redelijk landgedeelte niet mooi maar wel een heerlijk dierentuingevoel. Daarna komen we bij de beren. Deze dieren leven echt in een prachtig verblijf dat, ik vermoed, heel kort geleden is geopend. Ik had nog fotos gezien van 4 jaar geleden dat ze nog in een berenkuil zaten(ook mooi). Maar nu leven ze in Yukon Village. Een mooi verblijf met voor bezoekers heel veel mooie inkijkpunten.
De zoo heeft een beetje een rare plattegrond. Er zijn veel stukken waar je een rondje loopt maar weer helemaal terug moet om verder te gaan. Zo ook hier. Na een verblijf voor neusberen kom je bij de show met papegaaien. Daanra verblijven voor pelikanen, wallabies en uilen. Dan moet je echter weer terug naar de neusberen om vervolgens een anderen kant op te gaan. De roofvogelshow, die daar zit, oogt echter wel erg mooi met een grote tribune. Daarna komt het enige stukje in het park waar de paden niet mooi zijn betegeld. Hier ligt nog oud vies asfalt met allemaal kuilen etc. Hier kom ik dan ook weer terug op mijn savanneverhaal. Omdat dit stukje totaal verwaarloosd is met nietszeggende verblijven voor mara’s, emoes, zebra’s en struisvogels zie ik hier een mooie kans om een echte Afrikaanse savanne te bouwen. Iets wat in dit park zeker niet zou misstaan. Nu stelt het echter vrij weinig voor.
Wat je na dit stukje ziet, maar echter weer een heleboel goed. Eerst is er het zogenoemde Marine World. Het klinkt allemaal natuurlijk spectaculairder dan het is. Een leuk verblijf voor zeeleeuwen en 2 kleine verblijfjes voor otters en pinguins vormen dit gebied. Iets wat niet in Marine World zit, maar wat er prima bij zou passen is het daarna gelegen verblijf voor de ijsberen. Echt aahhh….zo mooi, een 18 meter lange kijkruit, met heerlijk blauw glashelder gloor water. Een heel mooi verblijf dus:P
Na vervolgens wat kinderboerderij diertjes, kleine pandas etc. moet je weer helemaal terug naar het begin van marine World, weer zo’n raar stukje qua paden in het park.
Maargoed na een pampa en wat kleine diersoortjes kom je langzaam weer bij de ingang. Eerst nog 2 hele mooie verblijven voor manenwolven en panters, echt weer zo mooi!
Tot slot is het wel heel leuk dat het allerlaatste diersoort in het park de olifanten zijn, iets wat je niet echt heel vaak ziet. Het park vangt oude Afrikaanse koeien op, en die hebben het hier echt heel erg goed, een mooi modern verblijf is er aangelegd!

AL met al echt een top zoo, zo zie je ze niet vaak. Verschillende keren vond ik het park echt heel veel lijken op Amneville o.a. bij de beren, de entree, de olifanten en zo nog een paar keer. In ieder geval zag het er dus echt heel erg goed uit en ik kan dit park zeker aan iedereen aanraden, ook aan de fotografen want dat gaat hier heel wat makkelijker dan in CERZA.

Daarna reden we door naar de 2e zoo een kleintje, dus weinige verwachtingen.

Spaycific Zoo

Je komt aan in de stromende regen, er staan 2 auto’s op de parking en de entree is 9 euro. Wat doe je dan, ja als zoofan natuurlijk meteen naar binnen. Spay Zoo. Ja wat moest ik me daarbij voorstellen. Ik had echt zo’n nietszeggend klein familieparkje in m’n ogen. Enigszins klopte dat ook wel, al was het allemaal wel iets beter dan ik had verwacht. Het parkje is 6 ha. groot.
Alsof je in Berlijn Zoo staat heeft het park 3 routes, een rode, gele en groene.
Volgens de vrouw was het verstandig om eerst met de rode te beginnen, nou ja dat doen we dan maar. De rode route is een klein rondje aan de rechterkant van de ingang. Na eerst een leuk verblijfje met stekelvarkens kom je bij een aantal totaal niet boeiende vogelverblijfjes, dit doet nog terugdenken aan de tijd dat dit park een vogelpark was, zo staat het park in het dorpje overigens nog steeds aangegeven. Maar goed. Opeens steekt er een wallabie over. Het bleek later dat deze dieren overal in het park tussen de bezoekers konden lopen, een leuk idee! Maargoed verder bij de rode route kom je langs een aantal volieres. Opeens is er dan een groot hek voor je neus, en blijkt er een verblijf voor dingo’s te zijn. Een verrassend leuk soort in dit park, iets wat je niet echt verwacht hier.
daarna een verblijf voor parma wallaies. Een paar van de soorten vogels die ik me nog kan herrineren waren kea’s, wat parkieten en ook papegaaien. Daarna een groot verblijf muntjaks en nog wat andere dieren, maarja door de regen hadden die ook geen zin om naar buiten te komen. Een nieuw diersoort in 2008 zijn de wasbeerhonden die hier een heel simpel verblijf bewonen, echt zo’n vierkant stukje aarde. Na de stelekvarkens nogmaals te zien ben je klaar met route rood en kan je verder met het eerste stuk van geel. Je moet namelijk eerst een stukje geel lopen voordat je groen kan doen, heel ingewikkeld allemaal:P
Geel bestaat allereerst uit een verblijf voor bevers die ik niet zag. Daarna zo’n uilenvoliere maarr wat voor uilen erin zaten durf ik niet te zeggen. Daarna wel iets heel ergs grappigs wat ik in dit park totaal niet verwachte. Tussen vier bomen was een groot net gespannen waar doodshoofdaapjes een erg grappig buitenverblijf hadden gekregen. Via mangoesten en nog wat uilen die opmerkelijk genoeg een voliere delen met vossen kom je dan eindelijk bij route groen.
Groen heeft meteen rechts een erg groot en mooi verblijf voor wasberen samen met stinkdieren, ze werden net gevoerd. Dat was erg mooi want anders zie je die ook niet. De andere 2 bezoekers dei we tegen waren gekomen vroegen aan de verzorgster of de animatie van vandaag ook nog doorging. Met 4 bezoekers zei ze dat het niet de moeite was. Erg jammer ik had de poppenkast show toch erg graag meegemaakt.
Nou ja dan maar verder in het park. Allereerst een pekari verblijf en vervolgens een emoe weitje. Aan de andere kant staan een paar leuke cactussen in het verblijf en de spanning stijgt welk exotisch dier zal erin zitten….naja…toen ik zag dat dit ‘biotoop’ door eenden werd bewoond werd ik toch lichtelijk boos. Naja….dan maar verder naar een heel mooi ringstaartmakieiland. Echt zo’n verblijf wat in een park als dit te mooi is. Het grootste dier van het park is een mannetjes struisvogel die in zn eentje een verblijf bewoond. De kinderboerderij is echt totaal niet boeiend, maarja je moet er doorheen om bij de Afrikaanse voliere te komen. Dat is wel een erg mooie voliere, die echt in elke EAZA tuin zou passen. Daaran nog een voliere voor gieren en dan is ook route groen af. Maar route geel gaat nog verder. Eerst met 2 doorloopvolieres met wat duifjes, vinkjes en andere rotzooi. Hier zit ook een nieuw verblijf voor ene jagoearundi, weer een opmerkelijk soort in zo’n tuin. Maar het leukste gedeelte an het park is eigenlijk het daarnaast liggende exotarium. Eerst is er een hal met o.a. het binnenverblijf van de doodshoodaapjes, een verblijf voor gordeldiere en dwergapen en zelfs een tunnel door een verblijf met slangen. Ook nog wat aquaria met schildpadden etc. De gemiddelde aquariumwinkel is mooier. Maar het allerraarst is wel dat een aantal schilpadden leven in………..van die toonbanken waar de slager vlees in heeft liggen, echt dit ziet er zo stom uit.
Maar er is ook nog een tweede gedeelte een nachtdierenhuis. Hier een verblijf met kangoeroeratten, een met voskoesoes en eentje met nachtapen. Ook nog wat vleermuisjes en vieze reptieletjes.
Het allerlaatste in het park is een soort woestijnkas. Ik dacht dat er wel wat boeiende woestijdierjes in zouden zitten, maar dit had ik goed mis wat het bleef bij….konijnen en cavia’s.
Daarna kom je weer bij de ingang waar de animatieruimte er maar verlaten bij lag.

Dit parkje was qua collectie echt veel interessanter dan ik had gedacht. Het ziet er natuurlijk allemaal niet uit als in een EAZA tuin maar toch vond ik het een stuk beter dan wat ik eerst had gedacht. Een leuke verrassing mag dit parkje dus zeker heten!

Hierna sliepen we in een hotel in Le Mans om de volgende dag naar een hotel te gaan waarvan ik veel had gehoord maar ik me niet precies kon voorstellen hoe het zou zijn:

Doue La Fontaine
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #5 Gepost op: mei 10, 2008, 08:49:56 pm »

Thnx voor de verslagen boomkaneroe, boeiend om te lezen, gezien wij ook nog eens die kant op willen gaan.

Weet je trouwens over dat oude tijgervrouwtje een Sumatraanse tijger was?
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #6 Gepost op: mei 11, 2008, 11:48:23 am »

Bedoel je de witte tijger in CERZA of had je het over een andere?
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #7 Gepost op: mei 11, 2008, 12:40:35 pm »

Cerza bedoel ik ja. Maar dat was ook een witte tijger dan, neem ik aan? Was me niet helemaal duidelijk uit je verhaal. Maar er zou ook nog een Sumatraanse moeten zitten, of die moet inmiddels naar Parc des Felins zijn (zelfde eigenaar, word nog wel eens wat gewisseld)
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #8 Gepost op: mei 11, 2008, 01:33:41 pm »

In CERZA zaten in ieder geval 3 witte tijgers(2 vrouwen en man) en volgensmij 2 mannen gewone tijgers. Ik ben ook in Parc des Felins geweest, en heb daar 2 verblijven met ieder 2, ik denk siberische tijgers gezien en  1 verblijf met 2 witte en een gewone.
jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #9 Gepost op: mei 11, 2008, 04:32:57 pm »

volgens mij kweken manenwolven in frankrijk als konijnen, amiens heeft ze, maubeuge heeft ze, cerza ook...
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #10 Gepost op: mei 11, 2008, 04:39:57 pm »

In CERZA zaten in ieder geval 3 witte tijgers(2 vrouwen en man) en volgensmij 2 mannen gewone tijgers. Ik ben ook in Parc des Felins geweest, en heb daar 2 verblijven met ieder 2, ik denk siberische tijgers gezien en  1 verblijf met 2 witte en een gewone.

Ok, thnx! :)
Nog foto's toevallig?
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #11 Gepost op: mei 11, 2008, 07:43:09 pm »

Ja, maar ik kan ze alleen niet plaatsen dus moet daar iemand voor hebben.
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #12 Gepost op: mei 13, 2008, 11:09:09 am »

Doue La Fontaine

Deze dierentuin is gebouwd in een oude steengroeve. Een ligging die je niet elke dag ziet dus ik had ook wel enige verwachtingen bij het park. Toen ik bij de entree aankwam had je totaal geen idee wat er achter de entree zou komen. Een leuke entree in een Afrikaanse stijl waar ook meteen de souvenirsshop is. Maar na de ingang wacht er een hele andere wereld. Het pad daalt langzaam en je komt terecht in een tunnel. Je waant je echt in een andere wereld. Het eerste gedeelte van het park ligt op een laag niveau. Allereerst is er in een stuk van een groeve een verblijf voor vleermuizen. Daarna 2 natuurlijke verblijven voor neushoornvogels en kleine panda’s. Doordat veel verblijven tegen de muren van de voormalige steengroeve aanliggen zijn er weinig hekken nodig waardoor het geheel een enorm natuurlijk uiterlijk krijgt. Het volgende verblijf, van de flamingo’s heeft ook bijna geen afscheiding. Slechts een rij met stenen. Na wederom een klein tunneltje gepaseerd te hebben sta je opeens voor het lynxenverblijf. Daarna kom je bij een waterval die het geheel nog wat natuurlijker maakt, daaromheen liggen verblijven voor papegaaien. Via een lange tunnel kom je dan bij de panterverblijven. Hier leven 3 soorten: Sneeuwluipaarden, sri Lanka panters en ceylon panters(als ik het goed heb). Deze dieren hebben allemaal prachtige verblijven. Ik merk dat het heel moeilijk is dit park te beschrijven, het is eigenlijk gewoon onwerkelijk als je er loopt. Maargoed ik ga het verder proberen. Hierna kom je in de langste tunnel van het park. Halverwege is een tunnel naar rechts die nu nog dicht is. Vanaf volgend jaar komt hier een 1(!) hectare grote voliere. Deze komt midden tussen de rotsen te liggen en zal bezet worden door zuidamerikaanse vogels.
De tunnel verder lopend kom je in de huidige voliere voor deze vogels. Je vraagt je af waarom ze eigenlijk moeten verhuizen want ze zitten nu al werkelijk prachtig, zoiets heb ik nog nooit gezien. Hierna loop je via een hoge grot terug richting het vivarium, dit is leuk omdat het een natuurlijke ligging heeft maar verder is het vrij klein. Daarna ga je als bezoeker naar het 2e niveau. Hier is ook een lift, die dan ook meteen het enige object in het hele park dat niet in de omgeving past. Als je omhoog loopt zie je al iets van het giraffe en zebraverblijf maar daar kom je later pas echt langs.
Boven aangekomen is een vrij simpel poedoeverblijf het eerste wat je ziet. Daarna kom je via een ruim leeuwenverblijf bij iets heel opmerkelijks: een doorloopverblijf met gieren. Het is best raar om 50cm. Langs een gier te lopen die er toch wel gevaarlijk uitziet maar niets doet. Overigens hebben deze dieren een prachtig verblijf.
Daarna komt een, in mijn ogen iets minder boeiend stukje. Hier liggen eilanden voor o.a. vari’s, siamangs en gibbons. De verblijven zijn mooi maar niet anders dan in andere parken en dat verwacht je eignlijk wel een beetje in deze zoo. Het tijgerverblijf, dat aan een doodlopend pad ligt is erg ruim. Teruglopend kom je bij een van de mooiste verblijven van het park namelijk een dwergnijlpaarden verblijf. Ik denk dat veel wel eens een foto van dit verblijf hebben gezien. Het is een van de weinige dwergnijlpaardenverblivjen waar je onder water panorama hebt met helder water, geweldig maar helaas wilden ze niet zwemmen. Als je over een brug loopt kan je de 2 andere verblijven achter het hoofdverblijf zien, deze stellen een stuk minder voor.
Na de nijlpaarden kom je bij een nieuwe hoek van het park. Eerst een vrij simpel maar wel ruim en mooi verblijf voor de jachtluipaarden. Maar wat daarna komt dat slaat echt alles: het zwarte neushoornverblijf. Dit 2-hectare grote verblijf is echt uit de rotsen uitgehouwen. Maar voor de dieren is het ook niet slecht, er groeit wat gras en er is een modderpoel. Enige jammere is dat de stal niet zichtbaar is voor de bezoekers wat toch wel leuk was geweest om bij slecht weer ook de belangrijkste bewoners van het park te kunnen zien. Tegenover de neushoorns is overigens ook nog een verblijfje met wat geitjes etc.
Daarna kom je weer terug op het oude pad. Eerst een verblijf met rode vari’s, en daarna een mooi verblijf voor otters. Ook deze hebben een mooi onderwaterpanorama. Na een eiland met iets van diana meerkatten kom je bij het nieuwe verblijf voor de reuzenotters. Ik heb geen otter gezien maar was toch volledig onder de indruk, want dit verblijf is echt een prachtig reuzenotterverblijf. Oja tegenover deze dieren is ook nog een mooi pinguinverblijf die je ook onder water kan zien. Daarna kom je bij een wat ouder verblijf voor brilberen. Toch ziet het er helemaal niet slecht uit en is het erg ruim. Na nog wat apeneilanden eindig je bij een van de bijzonderste verblijven van het park. De ‘savanne’ echt zo prachitg. Tussen de rotsen zie je ene giraffe voorbij komen en tussendoor een zebra. Vanaf het prachtige nieuwe restaurant met terras heb je een heel mooi uitzicht. Echt, zoals ik al zei is het heel moeilijk deze zoo te beschrijven, hopelijk helpen de foto’s te overtuigen dat deze zoo echt geweldig is, en elke dierentuinfan dit park MOET bezoeken!

Met een goed gevoel daarna weggegaan. Om de volgende dag een bezoek te gaan brengen aan Parc Animalier la Haute Touche

De volgende ochtend vertrokken we richting dit park. Hun site is erg onduidelijk, maar op les zoos dans le monde vond ik dat het park vandaag open moest zijn. Bij de ingang was er echter een potdicht hek. Er stond een bord dat het park in april en mei elke dag open zou moeten zijn. Het was vandaag 1 mei, dus het park moest al zeker een maand open zijn, echter er hing doodleuk een briefje dat ze wat langer bezig waren met vernieuwingen en dus nog maar niet open waren. Na de hele boel vol gescholden te hebben toch maar besloten door te rijden naar een andere geweldige dierentuin, beauval.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2008, 04:09:57 pm door Boomkangeroe » Gelogd
Will
Zoo Freak!

Noir desir / Svarta änkan

PBase
« Reageer #13 Gepost op: mei 13, 2008, 03:28:09 pm »

Doue klinkt echt gaaf. (sri lanka = ceylon dus dat zijn dezelfde panters ;)). Wat jammer van la haute touche. Dat leek me echt een geweldige collectie hoefdieren.
Ben benieuwd naar je volgende verhaaltje ;)
/// If we´re all gods children, what is so special about Jezus? /// Science has proof without any certainty. Creationists have certainty without any proof ///
Foto's
jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #14 Gepost op: mei 13, 2008, 04:52:41 pm »

Hoelang duurt het om doue te bezoeken?
En hoe ver ligt het van de autosnelweg?
Anders is het misschien wel de moeite om daar naar toe te gaan als we naar Zuid-Frankrijk rijden deze zomer.
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Een weekje Franse Zoos - Theme by Mustang Forums