Allez allez…
Ik begrijp dat ik soms wat kort ben met mijn zinnen. Niet om hier nu iets toe te voegen aan de discussie, er werd immers in eerste instantie simpelweg de vraag gesteld:
is het goed of fout ?
zouden er regels moeten komen zo ja op welk gebied en wat voor regels ?
kent iemand mensen met aparte huisdieren ?
Voor mij bestaat er zoiets als een ethiek naar dieren toe. Een dier is simpelweg een dier. Niet meer en niet minder, maar gewoon iets dat plaats heeft in een systeem zoals alle andere soorten planten, bacterien, en hoe je de rijken maar wil indelen. Geen enkelr soort heeft daar een mindere / meerdere plaats. Ieder zijn eigen niche. Niets is mooi of lelijk, alles is simpelweg zoals het is. De natuur kent geen moraal en geen schoonheidsdenkbeelden. Totdat… yip. Mensen het nut gingen inzien om hen beter te laten lijken. Nu jaagt de vroege mens op dieren.. en da’s normaal. Veel organismen jagen op anderen. Hoort en nu eenmaal bij, daar hoef je niet om te janken. Domesticatie begint natuurlijk pas kort geleden, gemakshalve even, pas 10.00 jaar terug. Een knipoogje in geologisch tijdsbestek uiteraard. Wij hebben daar veel aan te danken. Eten in overvloed, gezelschapsdieren, werktuigen, producent van kleding en ga maar door.
Echter,–ook in de bijbel beschreven- het idee ontstaan dat dieren er zijn om mensen te plezieren en de mens tot nut te zijn de boventoon gaan voeren. En hiermee is in mijn ogen een fundamenteel ethische foute weg ingeslagen. Dieren zijn er niet om mensen te plezieren. Dieren zijn er omdat ze een plek innemen in een ecologische niche. Niet meer en niet minder. Zebra’s zijn er niet om door leeuwen gegeten worden, maar ze worden het wel. Waarom een zebra bestaat weet niemand. Zal wel toeval wezen, ook dat een leeuw ze eet.
Welnu, wat doet de mens met dieren: eten logisch, doen ze al vanaf het begin en hebben er het gebit voor… Erger is dat we ze leuk gaan vinden. Toen domesticatie eenmaal gewoon was zijn er kruisingen ontstaan en rassen ‘verzonnen’. Met alle gedrochten van dien. Perzische katten die niet normaal kunnen ademen, honden die niet zonder keizersnede kunnen bevallen, schapen die je wel moet scheren willen ze blijven leven en vul het lijstje maar tot in den treure aan.
Samengevat, dieren zijn een ge- en verbruiksvoorwerp geworden: ze zijn er om ons te plezieren.. en daar wil ik principieel niet aan.
Ik begrijp dat ik 10.000 geschiedenis niet kan en moet willen terugdraaien… maar een klein stukje wel.
Als je van dieren houdt, dan hou je ze niet klinkt ‘kort door de bocht’ maar ik meen het wel. Als dat dier de keuze heeft… zou die dan blijven of zijn gebleven in de geschiedenis? Waarschijnlijk niet. Er zijn maar weinig dieren die zichzelf hebben gedomesticeerd (de meningen over de hond zijn nog verdeeld, van de kat lijkt redelijk plausibel). Waar hebben mensen ooit de arrogantie vandaan gehaald om fratsen uit te gaan halen in een werkend systeem? Poeh hey. Zal ook wel toeval zijn geweest. Maar mijn principe blijft: dieren zijn er niet voor ons, hoewel we ze van nature eten. Dieren als voedsel.. no problemo dus.. alleen de wijze waarop, daar stel je natuurlijk vraagtekens bij. Dieren voor de lol? Bestaat er humor in de natuur, volgens mij weinig. Oke, bij sommige zoogdieren is zoiets aan getoond (met menselijke onderzoeksmethoden, worth about 2 cents!) Dieren als voedsel ja. (Daarmee al een vraag beantwoord, ik ben geen vegetarier, en ligt er aan hoe: weer een vraag beantwoord: ‘wat bedoel je HIERMEE, toen ik het schieten van een konijn aanhaalde).
Dieren houden voor de lol? Waar halen we de arrogantie vandaan, ik begrijp het echt niet: he-le-maal niet, past niet in mijn denkwijze. Ook hier moet ik niet de geschiedenis willen terug draaien. Gedomesticeerde dieren mogen in mijn ogen ook gebruikt worden als hulphond of op een kinderboerderij, of dierentuinen. Daar dragen ze nog iets bij..al is het maar verwondering t.o.v. natuur. En de grens ligt hier niet bij wel / niet exoot. Een kippie is ook in beginsel een exoot. Een kip hoort in de kinderboerderij, dan zien kinderen waar die eieren vandaan komen. En natuurlijk gaan we voor de lol naar de dierentuin, althans de meesten.. ik niet in ieder geval.
< Intermezzo: Principieel walg ik er van. Het ligt in de doelstelling van dierenparken om een bijdrage te leveren in natuurbehoud.. etc etc… Naja. Als dat evenwicht er dus weer is, dat sluit ieder dierenpark de deur weer. Dat ligt immers intrinsiek in hun doelstellingen. Dat zou nog eens mooi zijn he?. Heeft Zoeffmans ook zijn zin: alleen maar gebouwen>
Een stapje verder: Tja als Homo sapiens is e.e.a. gedaan. Maar nu op individueel vlak. Waar haalt een persoon het recht vandaan om zich voor de lol (dus niet als voedsel) een ander leven toe te eigenen? Beats me. Snap ik dus he-le-maal niks van. Je kunt ook je eigen lol maken. Theather, Andre van Duin.. muziek, sport.. da’s mensenlol die niet over de ruggen van dieren gaat (voor wat ze ‘waard’ zijn’…)
Wat moet jij met je exoten? Weinig… je eet ze niet op, (op de kip en zo na). Je hebt bar weinig bezoekers thuis als particulier..die er iets van opsteken. Ik kan maar een conclusie trekken. Voor je eigen welbehagen!! En da’s niet mijn ding, immers; als je van dieren houdt, dan hou je ze niet. Ze stinken bovendien. Jaja exotenhouder, je bent een held omdat jij dat zo goed kan, Goh!! Jij bent goed… en je voelt je ook zo waarschijnlijk.
Nu voel ik me al ‘schuldig’ genoeg als ik hier schaamtevol opbiecht dat ik in mijn vijver van 6 bij 1.5 meter wel 20 goudvissen en Shubinski’s heb zwemmen en precies geteld 3 voorns, en af en toe een konijn vreet dat zijn hele leven heeft rondgehuppeld. Niet dus, principieel.
Vraag: waarom heb jij (niet 1 pesrsoon, maar in zijn algemeenheid) als exotenhouder (zoals ik, want die goudvis is ook een exoot) het gore lef om te zeggen dat je daar recht op zou hebben?? Ik schaam me tenminste nog….
Waarom schaam jij je niet om het gore lef de vrijheid te willen hebben, om dieren zo-wie-zo als huisdier te willen mogen houden…
Jij bent een held en hebt aanzien in je kennissenkring. Je hebt immers een exoot thuis. Een slang die niet meer dan een intrinsieke waarde heeft (en jij maar opscheppen wat je ervoor betaald hebt), Showing-Off wat je met je dier kan doen) Lol… ja lol.
In mijn ogen dienen dieren niet tot onze lol. Nooit en te nimmer. Niet in dierenparken en zeer zeker niet bij particuliere narcisten die exoten willen houden.
Vraag drie hier in het begin zegt genoeg:

Is het jouw nu werkelijk te doe om iets aparts te hebben? Koop dan een Ferrari ja.

Alles om je heen is apart: ga eens goed kijken en laat alles met rust. Je moet dieren niet
willen mogen houden...voor de lol of zelfbevrediging.
Smakelijk eten overigens ... mijn hert zit weer in mijn buik ... Jammie.
@ Willem... wat een KAK hey... maar ik meen het echt. We zijn anders blijkbaar, in fundamenteel denken.
EDIT: post samengevoegd