exoten bij particulieren

Zoosite forum - exoten bij particulieren

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 06:17:15 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  exoten bij particulieren
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 18 Omlaag Print
Auteur Topic: exoten bij particulieren  (gelezen 15745 keer)
jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #30 Gepost op: april 07, 2008, 05:23:50 pm »

Citaat
en kom nu niet aan met "het is zo leerzaam voor m'n kinderen" want een goed natuur boek legt veel meer uit dan dat je in je vijver met eigen ogen kunt zien.
gecombineerd leer je nog veel meer, en tis leuker.
Bovendien onthoudt een kind veel beter wat die ziet en beleefd dan wat er in een duf boek staat.

Maar euhm, ik zie niet in waarom mensen geen kangoeroes of opussums mogen hebben.
In Australie en Amerika zijn het plaagdieren die ze op bepaalde/vele plaatsen het liefst weghebben en daarom afschieten.
Dan zie je liever dat ze daar afgemaakt worden dan dat er in plaats daarvan een deel worden verhandeld naar hier?
Als het door erkende organisaties gebeurd die worden gecontroleerd en niet meteen aan de eerste de beste charel worden verkocht, dan kan ik daar ab-so-luut niets tegen hebben.

edit: bovendien, een lama of een wallaby is even makkelijk te houden als een schaap of dwerggeit, dus met het excuus van "het dier valt niet te onderhouden" kun je niet aankomen, dan zijn vissen en reptielen vele malen moeilijker.
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
Flipje
Zoo Freak!

Tip van de week; verheug je op het voorjaar!

« Reageer #31 Gepost op: april 07, 2008, 09:48:53 pm »

Allez allez…

Ik begrijp dat ik soms wat kort ben met mijn zinnen. Niet om hier nu iets toe te voegen aan de discussie, er werd immers in eerste instantie simpelweg de vraag gesteld:

Citaat
is het goed of fout ?
zouden er regels moeten komen zo ja op welk gebied en wat voor regels ?
kent iemand mensen met aparte huisdieren ?

Voor mij bestaat er zoiets als een ethiek naar dieren toe. Een dier is simpelweg een dier. Niet meer en niet minder, maar gewoon iets dat plaats heeft in een systeem zoals alle andere soorten planten, bacterien, en hoe je de rijken maar wil indelen. Geen enkelr soort heeft daar een mindere / meerdere plaats. Ieder zijn eigen niche. Niets is mooi of lelijk, alles is simpelweg zoals het is. De natuur kent geen moraal en geen schoonheidsdenkbeelden. Totdat… yip. Mensen het nut gingen inzien om hen beter te laten lijken. Nu jaagt de vroege mens op dieren.. en da’s normaal. Veel organismen jagen op anderen. Hoort en nu eenmaal bij, daar hoef je niet om te janken. Domesticatie begint natuurlijk pas kort geleden, gemakshalve even, pas 10.00 jaar terug. Een knipoogje in geologisch tijdsbestek uiteraard. Wij hebben daar veel aan te danken. Eten in overvloed, gezelschapsdieren, werktuigen, producent van kleding en ga maar door.
Echter,–ook in de bijbel beschreven- het idee ontstaan dat dieren er zijn om mensen te plezieren en de mens tot nut te zijn de boventoon gaan voeren. En hiermee is in mijn ogen een fundamenteel ethische foute weg ingeslagen. Dieren zijn er niet om mensen te plezieren. Dieren zijn er omdat ze een plek innemen in een ecologische niche. Niet meer en niet minder. Zebra’s zijn er niet om door leeuwen gegeten worden, maar ze worden het wel. Waarom een zebra bestaat weet niemand. Zal wel toeval wezen, ook dat een leeuw ze eet.
Welnu, wat doet de mens met dieren: eten logisch, doen ze al vanaf het begin en hebben er het gebit voor… Erger is dat we ze leuk gaan vinden. Toen domesticatie eenmaal gewoon was zijn er kruisingen ontstaan en rassen ‘verzonnen’. Met alle gedrochten van dien. Perzische katten die niet normaal kunnen ademen, honden die niet zonder keizersnede kunnen bevallen, schapen die je wel moet scheren willen ze blijven leven en vul het lijstje maar tot in den treure aan.
Samengevat, dieren zijn een ge- en verbruiksvoorwerp geworden: ze zijn er om ons te plezieren.. en daar wil ik principieel niet aan.
Ik begrijp dat ik 10.000 geschiedenis niet kan en moet willen terugdraaien… maar een klein stukje wel.
Als je van dieren houdt, dan hou je ze niet klinkt ‘kort door de bocht’ maar ik meen het wel. Als dat dier de keuze heeft… zou die dan blijven of zijn gebleven in de geschiedenis? Waarschijnlijk niet. Er zijn maar weinig dieren die zichzelf hebben gedomesticeerd (de meningen over de hond zijn nog verdeeld, van de kat lijkt redelijk plausibel). Waar hebben mensen ooit de arrogantie vandaan gehaald om fratsen uit te gaan halen in een werkend systeem? Poeh hey. Zal ook wel toeval zijn geweest. Maar mijn principe blijft: dieren zijn er niet voor ons, hoewel we ze van nature eten. Dieren als voedsel.. no problemo dus.. alleen de wijze waarop, daar stel je natuurlijk vraagtekens bij. Dieren voor de lol? Bestaat er humor in de natuur, volgens mij weinig. Oke, bij sommige zoogdieren is zoiets aan getoond (met menselijke onderzoeksmethoden, worth about 2 cents!) Dieren als voedsel ja. (Daarmee al een vraag beantwoord, ik ben geen vegetarier, en ligt er aan hoe: weer een vraag beantwoord: ‘wat bedoel je HIERMEE, toen ik het schieten van een konijn aanhaalde).
Dieren houden voor de lol? Waar halen we de arrogantie vandaan, ik begrijp het echt niet: he-le-maal niet, past niet in mijn denkwijze. Ook hier moet ik niet de geschiedenis willen terug draaien. Gedomesticeerde dieren mogen in mijn ogen ook gebruikt worden als hulphond of op een kinderboerderij, of dierentuinen. Daar dragen ze nog iets bij..al is het maar verwondering t.o.v. natuur. En de grens ligt hier niet bij wel / niet exoot. Een kippie is ook in beginsel een exoot. Een kip hoort in de kinderboerderij, dan zien kinderen waar die eieren vandaan komen. En natuurlijk gaan we voor de lol naar de dierentuin, althans de meesten.. ik niet in ieder geval.

< Intermezzo: Principieel walg ik er van. Het ligt in de doelstelling van dierenparken om een bijdrage te leveren in natuurbehoud.. etc etc… Naja. Als dat evenwicht er dus weer is, dat sluit ieder dierenpark de deur weer. Dat ligt immers intrinsiek in hun doelstellingen. Dat zou nog eens mooi zijn he?. Heeft Zoeffmans ook zijn zin: alleen maar gebouwen>

Een stapje verder: Tja als Homo sapiens is e.e.a. gedaan. Maar nu op individueel vlak. Waar haalt een persoon het recht vandaan om zich voor de lol (dus niet als voedsel) een ander leven toe te eigenen? Beats me. Snap ik dus he-le-maal niks van. Je kunt ook je eigen lol maken. Theather, Andre van Duin.. muziek, sport.. da’s mensenlol die niet over de ruggen van dieren gaat (voor wat ze ‘waard’ zijn’…)

Wat moet jij met je exoten? Weinig… je eet ze niet op, (op de kip en zo na). Je hebt bar weinig bezoekers thuis als particulier..die er iets van opsteken. Ik kan maar een conclusie trekken. Voor je eigen welbehagen!! En da’s niet mijn ding, immers; als je van dieren houdt, dan hou je ze niet. Ze stinken bovendien. Jaja exotenhouder, je bent een held omdat jij dat zo goed kan, Goh!! Jij bent goed… en je voelt je ook zo waarschijnlijk.

Nu voel ik me al ‘schuldig’ genoeg als ik hier schaamtevol opbiecht dat ik in mijn vijver van 6 bij 1.5 meter wel 20 goudvissen en Shubinski’s heb zwemmen en precies geteld 3 voorns, en af en toe een konijn vreet dat zijn hele leven heeft rondgehuppeld. Niet dus, principieel.

Vraag: waarom heb jij (niet 1 pesrsoon, maar in zijn algemeenheid) als exotenhouder (zoals ik, want die goudvis is ook een exoot) het gore lef om te zeggen dat je daar recht op zou hebben?? Ik schaam me tenminste nog….

Waarom schaam jij je niet om het gore lef de vrijheid te willen hebben, om dieren zo-wie-zo als huisdier te willen mogen houden…

Jij bent een held en hebt aanzien in je kennissenkring. Je hebt immers een exoot thuis. Een slang die niet meer dan een intrinsieke waarde heeft (en jij maar opscheppen wat je ervoor betaald hebt), Showing-Off  wat je met je dier kan doen) Lol… ja lol.

In mijn ogen dienen dieren niet tot onze lol. Nooit en te nimmer. Niet in dierenparken en zeer zeker niet bij particuliere narcisten die exoten willen houden.

Vraag drie hier in het begin zegt genoeg:
Is het jouw nu werkelijk te doe om iets aparts te hebben? Koop dan een Ferrari ja.

Alles om je heen is apart: ga eens goed kijken en laat alles met rust. Je moet dieren niet willen mogen houden...voor de lol of zelfbevrediging.

Smakelijk eten overigens ... mijn hert zit weer in mijn buik ... Jammie.

@ Willem... wat een KAK hey... maar ik meen het echt. We zijn anders blijkbaar, in fundamenteel denken.

EDIT: post samengevoegd
« Laatst bewerkt op: april 07, 2008, 10:36:06 pm door IceQueen » Gelogd
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
jurggie
Zoo Freak!

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #32 Gepost op: april 07, 2008, 10:13:04 pm »

Ik begrijp je standpunt zeer zeker flipmans, maar je kunt de geschiedenis inderdaad niet terugdraaien.
Exotische dieren worden al 200 jaar naar onze contreien gehaald, in die tijd hadden ze nog geen goede boeken met foto's of interessante docu's, de enigste plek om die vreemde creaturen te bezichtigen was in een reizend circus of in een zoo.
En dan neemt een particulier dat al is over, al was het vroeger (en in Amerika nu) natuurlijk nog vele malen erger.

Stel dat er hier helemaal geen exoten gehouden zouden worden en we vanaf nul alles uit de natuur gaan halen zou je nog kunnen zeggen van "hmm, dit kan niet", maar na een paar eeuwen, nee, er zijn er hier toch al, dan ga ik er niet zoveel meer om malen, wat gekweekt wordt is gekweekt en heeft hier vanaf de geboorte dus gezeten.
Flipje
Zoo Freak!

« Reageer #33 Gepost op: april 07, 2008, 10:20:18 pm »

Ik begrijp je standpunt zeer zeker flipmans, maar je kunt de geschiedenis inderdaad niet terugdraaien.

Een beetje wel...strenge regelgeving. En daar zijn naar mijn idee geen partirulieren bij. Mits een 'rijbewijs' voor gedomesticeerde dieren' zoals hond, kat, cavia, vis, konijn etc etc.
(jaja weer maar een zinnetje)
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
jurggie
Zoo Freak!

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #34 Gepost op: april 07, 2008, 10:29:28 pm »

je rijbewijs voor gedomesticeerde dieren zul je er zowiezo niet doorkrijgen, een land waarin makkelijk 5 miljoen honden en katten leven en evenveel vissen en konijnen etc. en daar wil jij bewijzen etc. voor doorvoeren, ik dacht het niet...

Een strengere regelgeving dan hier in Belgie is mijn inziens bijna niet mogelijk

2 zinnetjes ^-^
Flipje
Zoo Freak!

« Reageer #35 Gepost op: april 07, 2008, 10:37:44 pm »

Mmmz, ik meen mij vaag te herinneren dat al die automobilisten iets van een vaardighiedstest hebben moeten afleggen, ooit ingevoerd toen er nog geen rijbewijs bestond. Dus werd toen ook de 'gewoonte van de geschiedenis' teruggedraaid... Het kan!!!! Weg met exoten (e.a.) bij particulieren!!! Wetgeving a.u.b. 5 zinnetejs dan. ^-^
Harald
Zoo Freak!

« Reageer #36 Gepost op: april 08, 2008, 07:05:53 am »

je kan wel met erg hoogdravende woorden je standpunt duidelijk willen maken maar het probleem is er al.
zoek een oplossing voor het probleem dat er is en niet hoe dit 200 jaar geleden voorkomen had moeten worden.

met dit soort mensen schieten dieren niets op. veel praten en met oplossingen komen aandraven die absoluut niet realiseerbaar zijn.

VERBIEDEN HEEFT GEEN ZIN MEER.

nog even dit als de indicatie "gedomesticeerd" aan zou geven of een dier wel of niet gehouden zou mogen worden, maak je borst dan maar nat.
o.a. Indische Olifant, Lama, Kameel, Yak, Chinchilla, Fret  worden als gedomesticeerd gezien.

iemand die zo afgeeft op het houden van dieren (en de mensen die dit doen) zou zich de ogen uit z'n kop moeten schamen dat hij wel vissen in vijver zet.
dit is totaal inconsequent en niet het discusieren mee waard.
Stichting Artisklas Haarlem
www.artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiele dierentuin van Nederland
Gerald
Anti-edit-groep
Zoo Freak!
*

« Reageer #37 Gepost op: april 08, 2008, 09:53:28 am »

VERBIEDEN HEEFT GEEN ZIN MEER.

Als je dat zegt dan heeft het inderdaad geen zin. We moeten even onze denkwijze herzien. Ja, je kan het wel degelijk verbieden maar niet als we met z'n allen blijven denken dat het verbieden geen zin heeft. Dus even die knop om.

We hebben een probleem en dat heet "vernietiging van onze planeet". Daar moeten we dus iets aan doen. Zoals ik reeds heb verwoord veroorzaakt de exotenhandel heel veel schade in de oorspronkelijke leefgebieden. Dus verbieden die handel.
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #38 Gepost op: april 08, 2008, 10:40:45 am »

Als je dat zegt dan heeft het inderdaad geen zin. We moeten even onze denkwijze herzien. Ja, je kan het wel degelijk verbieden maar niet als we met z'n allen blijven denken dat het verbieden geen zin heeft. Dus even die knop om.

We hebben een probleem en dat heet "vernietiging van onze planeet". Daar moeten we dus iets aan doen. Zoals ik reeds heb verwoord veroorzaakt de exotenhandel heel veel schade in de oorspronkelijke leefgebieden. Dus verbieden die handel.

Veel wordt er niet meer ingevoerd he. Hoogstens vis, reptielen en amphibieen. Zoogdieren en vogels worden bijna niet meer ingevoerd. Er wordt meer en meer overgegaan op nakweek. Wat wel goed is natuurlijk.

Verbieden heeft ind geen zin, dan zijn er vele meer mensen die ze illegaal gaan houden.

Wat kan je er op tegfen hebben dat je muntjaks, wasbeerhonden of poolvossen gaat houden??
Hier in Belgie moet je een vergunning aanvragen, maar dan moet je eerst een buurtonderzoek doen. Als er iemand weigerd kun je het vergeten, hoe flauw kun je zijn. Hier in het dorp weigeren ze gewoon omdat ze jarloes zijn dat jij iets hebt wat zei niet hebben!

Ik ga dat anders oplossen, vraag mijn vergunning aan, als iemand nee zegd in de omliggende straten zet ik een kudden ezels en een colonie grijze roodstaarten en blauwgele ara's  ;D ; daar heb je meer last van dan van bv. een muntjak of een wasbeerhond.
Soms zou ik een vogel willen zijn.
Harald
Zoo Freak!

« Reageer #39 Gepost op: april 08, 2008, 11:41:26 am »

ik geloof dat je mij niet goed begrijpt.
handel in dieren die rechtstreeks uit de natuur komen zou wat mij betreft ook verboden mogen worden.
dus import van wildvang dieren verbieden, OK

handel in dieren die in gevangenschap zijn geboren levert absoluut geen gevaar meer op voor de wilde populatie of hun leefruimte.
Stichting Artisklas Haarlem
www.artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiele dierentuin van Nederland
Gerald
Anti-edit-groep
Zoo Freak!
*

« Reageer #40 Gepost op: april 08, 2008, 12:21:24 pm »

ik geloof dat je mij niet goed begrijpt.
handel in dieren die rechtstreeks uit de natuur komen zou wat mij betreft ook verboden mogen worden.
dus import van wildvang dieren verbieden, OK

handel in dieren die in gevangenschap zijn geboren levert absoluut geen gevaar meer op voor de wilde populatie of hun leefruimte.

Oke, dat erste stukje is duidelijk maar zolang er exoten verkrijgbaar zijn bij fokkers zolang zal er dus ook vraag naar deze dieren zijn. En zolang er vraag is zal er ook aanbod via illegale wegen zijn. Als je een verbod instelt op alle handel zal de vraag tenminste gaan afnemen want gelukkig zijn er nog genoeg mensen die zich wel aan de wet houden. De vraag zal dus gaan minderen en derhalve zal ook het aanbod afnemen en dus ook via de illegale wegen. Dan ben je er uiteraard nog niet want de illegale handel zal niet 123 verdwijnen. Daarom is zeer strenge controle een noodzaak en daarnaast moeten degenen die betrapt worden torenhoge boetes opgelegd krijgen. Ze moeten het goed in de portemonnee voelen. Maar noodzaak is om echt alle handel te verbieden als wij tenminste de wilde dieren willen laten overleven.
jurggie
Zoo Freak!

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #41 Gepost op: april 08, 2008, 04:03:53 pm »

neenee, dat is niet waar, een illegaal wildvang dier kost stukken meer dan eentje dat gekweekt is in gevangenschap.
dus als je niet de helft zit te verbieden en het een beetje in goede banen leidt is er zelfs helemaal geen wildvang meer nodig.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #42 Gepost op: april 08, 2008, 04:22:06 pm »

@ Gerald: import van vogels is sedert 3-4 jaar verboden. smokkel is niet onbestaande, maar ook niet explosief gestegen. dus dat valt wel mee.

ik volg harald: handel/import van wildvang dieren verbieden en concentreren op de gekweekte soorten.

en positieflijsten? uiteindelijk dienen ze het welzijn van dieren niet. ze zijn niet consequent opgesteld, er zijn geen verdere vereisten aan verbonden en er is hoegenaamd geen controle op illegale soorten. het is gemakszucht.

een "rijbewijs" is dan een betere optie. en laat daar de liefhebbers zelf voor zorgen. maak gewoon een wet: je mag een vogel, reptiel, vis, zoogdier kopen/houden op voorwaarde dat je een lidkaart van een vereniging kan voorleggen. op die manier sluit je impuls aankopen uit. en heeft men al op zijn minst de moeite moeten doen om "gelijkgestemden" te zoeken. bijgevolg weet men ook waar men terecht kan voor info of bij problemen.

enige controle die je dan als wetgever moet doen is nagaan of de handelaars/kwekers het vertoon van een lidkaart eisen. dit vereist het minste personeel voor het meest effectieve bereik. zeker als er op verzuim dit te vragen grote boetes staan.

en om op flipje te reageren. de evolutie van jagen over houden van vee, naar huisdieren is identiek aan die van planten. verzamelaar, eetbare gewassen kweken tot nu sierplanten. is het erger omdat het dieren zijn? of moet ik nu mijn palmen ook buitensmijten?

waarom houden mensen exoten? waarom hou ik exoten? voor het geld? van mijn reptielen word ik niet rijk en aan mijn vissen leg ik geld toe. voor het aanzien? ik maak er geen geheim van, maar loop er ook niet mee te koop. het aantal mensen dat mijn dieren heeft gezien is zeer beperkt. voor mijn eigen ego? ten dele. ik ben er best trots op dat ik bepaalde moeilijke soorten kan houden en zelfs kweken. ter educatie van anderen? ten dele, ik heb verschillende artikels geschreven en lezingen gegeven over reptielen en vissen (zowel qua houden als halve biologielessen) omdat ik ze mooi vind? ja, ik hou enkel dieren die ik zelf mooi vind. goudvissen zijn foeilelijk.

begrijp je waar ik heen wil? dieren houden, ongeacht gedomesticeerd of exoot, is iets gevoelsmatig. net zoals je keuze van kleren of auto of de voetbalploeg waar je voor supportert.
de ene mens vind dieren niet boeiend. de andere wel, maar bestudeert hen theoretisch en nog een 3e zet de theorie om in praktijk. waarom? omdat hij dat een logische stap vindt.

althans, zo zou het moeten zijn. jammer genoeg zijn er idd teveel mensen die zoals ik al eerder aangaf in een gril handelen of een modetrend willen volgen. dat zijn vaak de mensen waar het dierenwelzijn erg te wensen over laat. of het nu om een slang, mangoest, hond, tetra of kanarie gaat. en dat zijn ook de mensen waardoor jij een hekel hebt aan exoten bij particulieren.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #43 Gepost op: april 08, 2008, 04:50:03 pm »

smokkel is niet onbestaande, maar ook niet explosief gestegen. dus dat valt wel mee.

Hoe kun je weten dat smokkel erg gestegen is, die mensen gaan echt nietg zeggen van nou we hebben net 50 ilegale papegaaien vervoerd. De gemelde cijfers kunnen flink afwijken van de echte aantallen.
Hacker
Zoo Bezoeker
**

« Reageer #44 Gepost op: april 08, 2008, 05:09:43 pm »

Je mag dan de geschiedenis misschien niet kunnen terugdraaien, maar je kan natuurlijk wel hopen dat het algemene IQ van de mensheid stijgt waardoor ze beseffen dat er fouten zijn gemaakt in het verleden en dat ze dus kunnen stoppen met dit soort vreemde hobbies
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 18 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, exoten bij particulieren - Theme by Mustang Forums