Zoosite forum - exoten bij particulieren

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 06:14:38 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  exoten bij particulieren
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 18 Omlaag Print
Auteur Topic: exoten bij particulieren  (gelezen 15745 keer)
Harald
Zoo Freak!

« Reageer #15 Gepost op: april 06, 2008, 05:35:34 pm »

het houden van exoten verbieden heeft absoluut geen zin. de mensen hebben er al aan "geroken"en weten dat deze hobby bestaat.
als het houden ervan verboden gaat worden zal alles in een zwart circuit komen en daar zijn de dieren helemaal niet mee geholpen.

en Flipje.. je kan met mij maar 2 kanten op:
OF je zegt dat je helemaal geen dieren mag houden (ook geen honden katten en konijnen,
OF je zegt dat alle dieren gehouden mogen worden, mits je voldoet aan de eisen die horen bij het houden van die dieren.
enkel de dierenbescherming maakt onderscheid tussen soorten waarbij het niet gaat om de manier waarop je het dier houdt.

Heb je een tuin zo groot als de veluwe en je hebt de tijd, geld, kennis, ervaring ervoor, waarom zou je als particulier dan geen olifanten mogen houden?

Jan, je hebt gelijk dat er nu veel diersoorten zijn waarvan niet bekend is of ze gekweekt kunnen worden en dieren waarvan dat wel bekend is maar die nog niet geimporteerd worden.
deze zullen dan ook in eerste instantie niet op de lijst voorkomen.
het zou mooi wezen als zo'n lijst b.v. jaarlijks bijgewerkt zou worden waarbij dan gekeken wordt of er eventueel dieren aan toegevoegd kunnen worden. dit doen ze bij CITES overigens ook.

ik vindt wel dat controleerbare kweekcijfers vanuit andere landen ook mee zouden moeten tellen bij het samenstellen van zo'n lijst

Stichting Artisklas Haarlem
www.artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiele dierentuin van Nederland
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #16 Gepost op: april 06, 2008, 07:16:51 pm »

waar trek je de grens van wat wild is en wat niet?

een goudvis is niet wild volgens flipje. hoe zit het met die honderden andere vissoorten en varieteiten die er gekweekt worden in singapore, thailand, maleisie, china, ... ? veel ervan zijn kweekvormen en net zulke "freaks" als goudvissen. en zelfs diegenen die er normaal uitzien, zouden maar moeilijk in het wild overleven omdat ze in een quasi steriele omgeving zijn opgegroeid.

zelfde vraag voor reptielen. van talloze slangen en schildpadden zijn al kleurmutaties en andere varieteiten gekweekt welke al niet meer op het oorspronkelijke dier lijken. imo kan je hier al bijna het woord "ras" op kleven.

met de vogels is dit europees vrij simpel opgelost. import is verboden. al wat je nu vindt is gekweekt. punt (althans, zou het moeten zijn)

en om enkele mensen van de andere partij te stangen:
de eenvoudigste manier van werken, is men nu mee bezig. positieflijsten. al wat daarop staat mag, de rest niet. simpel, eenvoudig, doeltreffend. je kan er misschien tegen zijn, maar het is vanuit het oogpunt van de staat gewoon de meest eenvoudige manier. allerlei regeltjes, richtlijnen, ... vereisen controle. controle die er niet kan komen omdat er te weinig mensen zijn om die controle uit te oefenen.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Flipje
Zoo Freak!

Tip van de week; verheug je op het voorjaar!

« Reageer #17 Gepost op: april 06, 2008, 07:55:46 pm »

....
de eenvoudigste manier van werken, is men nu mee bezig. positieflijsten. al wat daarop staat mag, de rest niet. simpel, eenvoudig, doeltreffend. je kan er misschien tegen zijn, maar het is vanuit het oogpunt van de staat gewoon de meest eenvoudige manier. allerlei regeltjes, richtlijnen, ... vereisen controle. controle die er niet kan komen omdat er te weinig mensen zijn om die controle uit te oefenen.

Juist, en omdat die controle ontbreekt ben in falikant tegen het houden van exoten. Voor de van oudsher standaard huisdieren zoals katten/honden/paarden etc etc ben ik voor een soort van 'rijbewijs' als het ware. Ik bedoel het is van de zotte dat ik naar de winkel kan stappen om van alles en nog wat te gaan kopen...
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Hacker
Zoo Bezoeker
**

« Reageer #18 Gepost op: april 06, 2008, 08:07:09 pm »

Het probleem van een positieflijst ligt niet bij de lijst maar bij de mensen die exoten willen houden, die klagen altijd over de lijst want als dier A mag, waarom dier B dan niet? Als al die mensen nou eens tevreden zouden zijn met wat allemaal wel mag dan was er al veel minder gezeur, ook van de tegenstanders.

Wat ik bedoel te zeggen, waarom is 1 soort eekhoorn niet genoeg, of 1 soort wilde kat? Of erger nog, waarom zijn de soorten die nu op de positieflijst staan niet genoeg, waarom moet net die ene soort die er niet opstaat er "opeens"  ook op, complete onzin als je het mij vraagt.
Flipje
Zoo Freak!

« Reageer #19 Gepost op: april 06, 2008, 08:22:02 pm »

Volledig mee eens. Ik zou persoonlijk alle exoten  willen verbieden voor particulieren, maar snap dat dat idee geen kans maakt. Dus laat iedereen lekker blij wezen met wat een positieflijst toestaat. Ik vraag me trouwens af wat de motivatie is van mensen die exoten houden. Die kan niet van intrinsieke aard zijn lijk me. Waarom wil iemand eigenlijk een boa in huis..of voor mijn part een baardagame?? Wat moet je er in godsnaam mee... ik snap het echt niet. Welke malloot verkoopt die? En waarom.. juist handel. Ik ben fel tegen het 'beprijzen' van dieren. Ik begrijp al helemaal niet wie op grond van wat een prijskaartje aan al die dieren hangt. Per definitie onethisch imo. Dieren hebben geen waarde zou ik zeggen...hooguit hun intrinsieke.
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #20 Gepost op: april 06, 2008, 08:30:15 pm »

hmmmm, ik geniet al bij voorbaat van deze discussie.

voor ik me er definitief tussen werp, wacht ik nog een paar reacties (waar ik erg benieuwd naar ben) af...

flipmans, we gaan ons amuseren ik voel het!
Hacker, ik ken je nog niet, maar ik denk dat voor jouw hetzelfde geldt.
 :D
Harald
Zoo Freak!

« Reageer #21 Gepost op: april 06, 2008, 08:34:56 pm »

wat moet je in godsnaam met een hond of een kat of konijn (behalve dat die laatste erg lekker is, van die eerste twee weet ik dat niet)
www.artisklas-haarlem.nl
Flipje
Zoo Freak!

« Reageer #22 Gepost op: april 06, 2008, 09:24:49 pm »

wat moet je in godsnaam met een hond of een kat of konijn (behalve dat die laatste erg lekker is, van die eerste twee weet ik dat niet)

Geen flauw idee... hoewel ik het nut van gezelschapsdieren voor eenzame weduwen- en aars wel inzie, evenals hulphonden. Voor kindertjes is een konijn/hamster en zo best wel leerzaam om ze wat verantwoordelijkheid te leren t.a.v. dieren. Vandaar dat ik ook een vijver met vissen heb. Die zijn van en voor mijn zoontje. Niet meer en niet minder. Hij leert er van dat katten/reigers vissen eten.. er 'spontaan' slakken in zo'n vijver komen, libellen mooi vinden, evenals 'schaatsers' die op het water staan, met zieke of dode vissen omgaan etc etc. Maar dit soort motieven lijken mij niet van toepassing op mensen die per se exoten moeten willen houden. Gaat meer om 'kijk eens wat ik heb'-principe lijkt me. Je snapt wel wat ik bedoel...
jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #23 Gepost op: april 06, 2008, 10:37:23 pm »

aahzo, en kippen dan? want die zie ik niet in je lijstje.
Dan kan je zoontje kijken hoe ze pieren uit de grond wroeten,  slapen op een stok, en mss worden opgegeten of gedood door een vos als je geluk hebt. En dan kun je als kers op de taart het ontbindingsproces van het desbetreffend kadaver in kaart brengen!
vette lol!! EN educatief :D
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
Flipje
Zoo Freak!

« Reageer #24 Gepost op: april 06, 2008, 10:46:55 pm »

Jazeker.. hij wil ook dolgraag een keer een konijn mee gaan schieten. (zelf noemt hij het afknallen) Maar die kip is niet voor de vos..maar voor hem. Kan hij hem ook leren 'bordklaarmaken'. Gaat allemaal nog gebeuren. Maar da's Off Topic.

Er zitten hier ongetwijfeld veel exotenhouders. Waarom hebben jullie zo'n dier eigenlijk? Kom nu niet aan met 'ze zijn zo mooi' of 'ik hou er nu eenmaal van'. Wat is de reden dat jullie welke exoten willen houden. Redenen dus en geen emotie's. Wie trapt af?
Harald
Zoo Freak!

« Reageer #25 Gepost op: april 07, 2008, 06:58:05 am »

vraag aan jou terug, waarom heb jij vissen in je vijver?
en kom nu niet aan met "het is zo leerzaam voor m'n kinderen" want een goed natuur boek legt veel meer uit dan dat je in je vijver met eigen ogen kunt zien.

en hoezo is het houden van dieren leerzaam voor kleine kindertjes?
het verzorgen kunnen ze niet zelf en de dieren lopen enkel het risico om als speelgoed gebruikt te worden.

verder, hoe groot is je vijver en welke vissen heb je hierin?
en hoezo MEEGAAN met het afschieten van konijnen?
www.artisklas-haarlem.nl
jtb
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #26 Gepost op: april 07, 2008, 08:10:09 am »

Ik heb een eenvoudige vraag voor flipje ben je vegetarier?

Er zitten hier ongetwijfeld veel exotenhouders. Waarom hebben jullie zo'n dier eigenlijk? Kom nu niet aan met 'ze zijn zo mooi' of 'ik hou er nu eenmaal van'. Wat is de reden dat jullie welke exoten willen houden. Redenen dus en geen emotie's. Wie trapt af?

ik denk dat dit een nieuw topic is dus bij deze
Gerald
Anti-edit-groep
Zoo Freak!
*

« Reageer #27 Gepost op: april 07, 2008, 11:26:31 am »

Ik heb niet alles goed doorgelezen dus wellicht zeg ik nu iets wat ook al eerder is geroepen maar ik wil toch graag even mijn mening kwijt.

Ik kan heel goed begrijpen dat iemand zo gecharmeerd is van een bepaald dier dat hij het ook graag in huis zou willen hebben. Gelukkig snappen de meeste mensen wel dat het met de grotere diersoorten erg lastig is. Zo zie je niet snel een giraf of een olifant bij iemand in de tuin staan. Maar in de VS is het niet vreemd om bij iemand een tijger te zien rondlopen.

Waar het echter om gaat is het gebruik van je volle verstand. Is het door jouw aanbeden dier wel geschikt voor thuis en is het niet veel beter om het gewoon daar te laten waar het hoort? In het wild dus. Bij de kleinere diersoorten hebben mensen blijkbaar minder bezwaren en deze zijn ook relatief erg makkelijk te houden natuurlijk.

Toch zou ik het houden van dieren beperkt willen houden tot de erkende huisdieren om de simpele reden dat deze soorten ondertussen zo gewend zijn om met mensen samen te leven dat zij hun levenshouding daarop aangepast hebben.  Laat de exoten met rust en laat ze alstublieft in hun eigen biotoop leven.

Ik zou dan ook erg graag zien dat er een wettelijk verbod op de handel in ALLE exoten komt. Ongeacht of ze in Nederland (of enig ander land) zijn gefokt of niet. Gewoon verbieden en heel streng erop toezien en heel hoge boetes uitdelen, etc. Stoppen met die handel want de illegale leegroverij in de oorspronkelijke landen van herkomst tiert welig. En dat laatste schijnen veel mensen maar niet te willen begrijpen. Enig idee hoeveel papegaaien er jaarlijks worden gevangen voor de handel? En hoeveel er sterven alvorens verscheept te worden? En hoeveel er sterven tijdens het transport? Om daarna als groepsdier eenzaam in een kooitje bij oma in het bejaardentehuis weg te kwijnen. Enig idee hoeveel papegaaien er daardoor nog in het wild over zijn? Waar ze ook al door illegale houtkap bedreigd worden. Moeten we eerst alles oogsten alvorens tot de conclusie te komen dat het op is? En gaan we dan nadenken? Als het te laat is dus?

Maar goed. Ga vooral maar door met deze handel maar loop dan straks niet te janken als het laatste door jou zo gewaardeerde diersoort is gestorven...

NB: zie ook www.parrots.org
« Laatst bewerkt op: april 07, 2008, 12:26:41 pm door Gerald » Gelogd
Harald
Zoo Freak!

« Reageer #28 Gepost op: april 07, 2008, 12:45:12 pm »

het gaat bij mij dan ook niet om dieren die uit het wild gevangen worden.
het verbieden van de import van wildvangdieren vind ik prima, laat die dieren lekker in het wild leven.
het verbieden van dieren die in gevangenschap geboren zijn is nutteloos. het blijft hoe dan ook gebeuren (en het wordt een nog groter status symbool)

en kom even niet met die dierenbeschermingtermen aan als huisdier, gedomesticeerd of wild dier, want de DB begrijpt zelf niet eens wat die termen inhouden en welke dieren daar onder vallen.
www.artisklas-haarlem.nl
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #29 Gepost op: april 07, 2008, 04:57:39 pm »

EDIT, blijkbaar ergens deel tekst kwijtgespeeld tijdens het posten.

waar ik mij bij veel dierenhouders aan stoor, is de modegril.
en dat geldt voor zowel exoten als "echte" huisdieren.

wie wilde allemaal een dalmatier na het zien van die 101? of een St bernard na Beethoven? sneeuwuilen zijn populairder sinds harry potter, enzovoort enzoverder... bij reptielen iets minder filmgericht. maar het aantal "liefhebbers" met baardjes of gutjes of luipjes is bedroevend hoog. en het overgrote deel van al bovengenoemde mensen beseft maar half wat ze in huis hebben en hoe ervoor te zorgen.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2008, 07:06:26 pm door Svenneke » Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 18 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, exoten bij particulieren - Theme by Mustang Forums