Modelbouw: Zoeff Dierenpark

Zoosite forum - Modelbouw: Zoeff Dierenpark

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 06:11:11 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Community
| |-+  Fictieve zoo's
| | |-+  Modelbouw: Zoeff Dierenpark
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Modelbouw: Zoeff Dierenpark  (gelezen 9065 keer)
Zoeff
Zoo Freak!

Mede-oprichter van Zoosite

« Gepost op: april 07, 2007, 12:38:48 pm »

Verklaar mij voor gek, of vind het leuk. Er zijn blijkbaar meer volwassen mannen die spelen met treintjes enz, want het is altijd druk in die winkels. Nu speel ik niet met treintjes, maar ben ik bezig met een dierentuintje te bouwen. De eerste stappen zijn gezet, maar het lijkt allemaal nog niet op een echte tuin. Maar goed, dat komt wel zo met de tijd.

Dierenpark Zoeff, opende zijn deuren in 1930 aan de rand van het Mastbos gelegen in Breda. Deze stadstuin werd begin jaren negentig gebombardeerd tot monument en sindsdien zijn aanpassingen erg lastig te maken. Maar dit heeft wel weer zijn charmes en heerst er in het park op veel plaatsen het echte dierentuin gevoel. Uiteraard staat dieren welzijn op nummer 1 en word er getracht hier zoveel mogelijk rekening mee te houden.

Zeehonden verblijf:
Het zeehondenverblijf opende in 1935 en is geheel naar ontwerp van de heer Carl Hagenbeck gebouwd. Van 1935 tot en met 1965 is het perk bewoond door Walrussen, het laatste exemplaar overleed helaas in 1965 en tot en met 1985 heeft dit perk leeg gestaan en is het deels in verval geraakt. In 1985 werd de rots opgeknapt en sindsdien word het perk bewoond door een groep zeehonden.

Perk is nog in aanbouw, maar zoals je ziet de basis is af.

Rond voedertijd, zitten de meeuwen altijd klaar om een visje te kunnen meepikken.

Dienst terrein:
Het eerste stukje dierentuin is zo goed als af, het gaat hier om het Dienst terrein gelegen aan de achterkant van het (toekomstige) dierenpark. Het dienstterrein word gekenmerkt door zijn monumentale poort, gebouwd in 1903 en was de toegangspoort tot de voormalig Melkfabriek “Kaatje Keels”. De melkfabriek branden totaal af in de winter van 1910 de poort is toen gespaard gebleven en het terrein van de fabriek is toen deels Dierenpark zoeff gebouwd. Anno 2006 is de poort nog steeds behouden gebleven en in 1995 nog geheel gerestaureerd met een subsidie van de Rijksmonumenten dienst.

Monumentale poort gezien vanuit het dienst terrein.

De elextrische schuifdeur word bediend vanuit het opzichters huisje, die je rechts ziet staan.

De groenvoorziening en het verzorgend personeel beschikken over kleedruimtes, kantine enz op dit dienst terrein. De overige personeels ruimtes zijn te vinden op het (toekomstig) dienst terrein  nabij de (toekomstige) ingang. De Dierenarts was op moment van het maken van de foto aanwezig en heeft zijn dikke mercedes geparkeerd voor het Vreet-krot. Zoals het door het personeel ook wel genoemd wordt. Overigens net zoals in elk ander bedrijf geld er een rookverbod. “Joop is hier de dupe van en zit op zijn bankje z’n peukje te roken.”

Aangezien er dieren zijn die vlees en vis op het menu hebben staan beschikt Dierenpark Zoeff over een fikse koelcel waar het vlees/vis word opgeslagen. In de naast gelegen schuur staat ons Veeg-wagen, die op moment van foto maken zijn ronde door het park doet.

Voliere:
De voliere heeft nog geen plekje gekregen, maar is wel zo goed als klaar. Het gaat hier om een houten gebouwtje wat in 1965 geschonken is door de toenmalige burgemeester van Breda.

Op deze foto nog in aanbouw.

Aan de linkerzijde bevind zich een verblijf met 4 oehoe’s.

In de kleinere voliere worden 3 Zwarte wouwen gehuisvest. De zwarte wouw (Milvus migrans) is een roofvogel uit de familie arendachtigen

Johan, de vogelverzorger probeert doormiddel van zich zelf groter te maken met een schop, de Oehoe naar buiten te jagen om de eieren in het nest te kunnen verwisselen voor kunst eieren.

Update: 25-03-07
Heb vandaag verder gewerkt aan het olifantenperk. Ben nog lang niet klaar, maar deze foto vond ik wel erg leuk om te delen.

Indra, test voor mij even uit of het geheel wel olifantproef is.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2007, 01:35:25 pm door Zoeff » Gelogd
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #1 Gepost op: april 07, 2007, 12:40:40 pm »

Hey Mark, waar blijven de olifatenfoto's?
Zoeff
Zoo Freak!

« Reageer #2 Gepost op: april 07, 2007, 12:42:36 pm »

Hey Mark, waar blijven de olifatenfoto's?
Rustig aan, ventje...

Update 29-03-07:
Het zeehondenverblijf heeft zijn educatie bordjes gekregen, uiteraard wilt Dierenpark Zoeff een steentje bijdragen aan het voorlichten van mensen.

Het olifantenhuis gebouwd in 1929, heeft jaren geen aandacht gekregen. De laatste renovatie dateerde uit 1974 en sindsdien is er zo nu en dan alleen noodzakelijk onderhoud gepleegd. Begin 2007 is er begonnen met de renovatie van het gebouw, waar aan uiteraard niet zonder toestemming van de monumentencommissie gesleuteld mag worden. De buitenzijde van het gebouw is dan ook geheel gerenoveerd en langs de muren flink beplant om het geheel een wat betere uitstraling te geven.
Voor het buitenperk zijn grote plannen gemaakt, alleen zijn deze alle geheel afgeketst door de monumentencommissie. Het budget en de ruimte waren er om het buitenperk om te toveren tot een natuurgetrouwd perk. Maar dat zit er dus niet in en de dieren moeten het doen met hun vierkante betonnen bak.

Aangezien we door de renovatie in het stallencomplex de dieren nu dag en nacht als kudde kunnen huisvesten zal er zeker op termijn een of  2 dames naar het dierenpark komen. Bouwtechnisch is het mogelijk om een bul te gaan houden in het park, alleen moet dit uiteraard weer in overleg met de monumentencommissie, kortom dat kan nog even duren.

Het bezoekersgedeelte is nog niet toegankelijk, er word nog hard gewerkt om dit gereed te krijgen voor de paasdagen.

Op verzoek van het verzorgend personeel is de doorgaande route langs de dienstingang voor het publiek afgesloten. Tijdens drukke zomerdagen was het soms erg lastig voor de dierenverzorgers hun werk uit te voeren. Soms was het gewoon erg gevaarlijk als men van de helling moest rijden met containers vol mest! In overleg met de monumentencommissie is er gekozen voor een natuurlijk ogende afscheiding. Vanuit de gemeentelijke dienst zijn toen enkele dode bomen gebracht die zijn neergezet in ons park.

Bezoekerspad, loopt sinds 2005 dus dood.

Het klein dienst-terreintje voor het verzorgendpersoneel. En ze zijn er blij mee, maar harder werken doen ze helaas niet…

Voor de Olifanten-freaks:
Indra:
Sinds 1984 (Sluiting dierenpark Wassenaar) gehuisvest in Dierenpark Zoeff. Indra heeft nog nooit gejongd en is geboren op 12-04-1981 in Frankfurt.

Jotain:
Sinds 1992 in Dierenpark Zoeff. Jotain heeft in de zomer van 1989 een jong ter wereld geholpen in de dierentuin van Amiensic in Frankrijk. Jammer genoeg overleed dit jong enkele dagen later. Jotain is geboren op 23-10-1973.
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #3 Gepost op: april 07, 2007, 01:08:04 pm »

Mooi verblij en leuke foto's Mark! Jammer dat het dak van de nieuwe olifantenstal niet meer openging, anders had je nu een mooi zichtbaar binnenverblijf.

Wat word het volgende project?
Zoeff
Zoo Freak!

« Reageer #4 Gepost op: april 07, 2007, 01:22:15 pm »

Mooi verblij en leuke foto's Mark! Jammer dat het dak van de nieuwe olifantenstal niet meer openging, anders had je nu een mooi zichtbaar binnenverblijf.

Wat word het volgende project?

Het was niet mogelijk het dak er los op te laten zitten. Komt van de week steven kijken, denkt die dat ik grapje maakt..trekt die bijna het dak eraf de Kastanje!

Next project word een chimpancee verblijf. Een glazen kas waarvan het dak open kan zodat de dieren in de zomer een buitenperk hebben. Zoals dus in Hamburg.  Klinkt heel gaaf maar verwacht er maar niet te veel van.
willem
Zoo Freak!

« Reageer #5 Gepost op: april 07, 2007, 01:30:29 pm »

Ik vind dit er serieus heel soepel uitzien zoeff! Kan niet wachten op je volgende project! Ben je ook van plan (en heb je de ruimte) om op termijn alles echt zo te plaatsen dat je 1 geheel krijgt, dus echt een miniatuurdierentuin, of bouw je voorlopig alleen losse verbliven? Ik hoop dat je dit lange weekend niets te doen hebt, zodat je kan knallen aan nieuwe verblijven! Succes!
Zoeff
Zoo Freak!

« Reageer #6 Gepost op: april 07, 2007, 01:59:29 pm »

Ben je ook van plan (en heb je de ruimte) om op termijn alles echt zo te plaatsen dat je 1 geheel krijgt, dus echt een miniatuurdierentuin, of bouw je voorlopig alleen losse verbliven? Ik hoop dat je dit lange weekend niets te doen hebt, zodat je kan knallen aan nieuwe verblijven! Succes!
Het is de bedoeling dat ik een soort module's bouw waarbij door het aan elkaar schuiven van planken je een gehele zoo krijg. Maar zover zijn we nog niet en weet ook niet of we ooit zo ver komen. ;)
Helaas het gehele weekend/pazen werken dus knallen zit er verloopig niet in..;)

Update: 7-4-07
Midden in de zomer van 2000 branden in Dierenpark Zoeff een deel van de tropische plantenkas complex af gelegen achter het monumentale olifanten pand. De plantenkas die nog stamde uit 1895 branden geheel plat. 1895, zou je misschien denken? Het park opende pas immers in 1930. De plantenkas is in 1975 verhuisd vanuit het stadspark in Breda naar Dierenpark Zoeff, de kas was met regelmaat doelwit van vandalen waarop de gemeente heeft besloten deze kas te verhuizen naar het dierenpark.

Plantenkas anno 2000, helaas brand een paar dagen later het geheel af.

De gehele stalenconstructie was dermate niet meer herstelbaar dat restauratie helaas niet meer mogelijk was. Nog voordat het park zelf plannen had voor de invulling van het vrij gekomen stuk land, stond de monumentencommissie al op de stoep. Deze zagen het liefst de kas herbouwd worden, maar de leiding van het park dacht hier anders over. In het mensapenhuis zaten de dieren te springen op verbetering er werd besloten om een van de soorten te verhuizen naar een nieuw verblijf op de plaats van de oude kas. Zodat de 2 soorten die over bleven meer ruimte tot hun beschikking kregen.
Het enigste punt waar de monumentencommissie overviel was het buitenperk, dit mocht niet aangelegd worden omdat dit niet in hun straatje viel…Zucht…

De keus was dus of de Chimpansees bleven in het mensapencomplex en op de locatie herees een nieuwe plantenkas. Optie twee was een nieuwe kas, waarbij de chimps geen buitenperk zouden krijgen. Vanuit onverwachte hoek kregen wij hulp van de Duitse tuin uit Hagenpreek, waar het park tijdens de openingsjaren goed bevriend mee waren. Immers lagen er in dit park plannen klaar voor een nieuw orang-oetang verblijf waarbij er een enorm schuifdak gebouwd zou gaan worden zodat zomers de dieren door het openschuiven van het dak toch de buitenlucht konden proeven.

Hagenbeck Zoo: Orang oetang verblijf met enorm schuifdak.

Er werd dus voor in ons Dierenpark gekozen voor optie twee een nieuwe plantenkas zonder buitenperk maar wel met een schuifdak! Het geheel zou iets minder groot en spectaculair worden als het verblijf in Hamburg, maar we kregen wel groen licht van de monumentencommissie.

Binnenkort foto’s van de kas…
« Laatst bewerkt op: april 07, 2007, 02:01:23 pm door Zoeff » Gelogd
Zoeff
Zoo Freak!

« Reageer #7 Gepost op: april 08, 2007, 05:21:40 pm »

Update: 8-4-07
De kas is zo goed als klaar...hier alvast voorproefje. Verhaaltje enz, komt zodra de kas geplaatst word op de plank.

jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #8 Gepost op: april 08, 2007, 05:47:24 pm »

De kas is echt knap, nadat je zei dat we er niet teveel van moesten verwachten overstijgt dit het dan toch weer ;D
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
willem
Zoo Freak!

« Reageer #9 Gepost op: april 20, 2007, 12:41:06 am »

Zoeff, tijd voor een tipje van de sluier van je nieuwste project!
BreBart
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #10 Gepost op: april 20, 2007, 06:47:41 am »

Ik ben er wel jaloers op, was nooit zo heel sterk in die Modelbouw vroeger, en heb er nu helaas de tijd niet meer voor....
Maar ik blijf het top vinden, kan er uren naar kijken! :)
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #11 Gepost op: april 20, 2007, 08:13:15 am »

Ik ben er wel jaloers op, was nooit zo heel sterk in die Modelbouw vroeger, en heb er nu helaas de tijd niet meer voor....
Maar ik blijf het top vinden, kan er uren naar kijken! :)

:o ::) ;D :D :schater:
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
Zoeff
Zoo Freak!

« Reageer #12 Gepost op: april 20, 2007, 09:34:04 am »

Citaat
Zoeff, tijd voor een tipje van de sluier van je nieuwste project!

Ik heb wat spannende dagen achter de rug, die gelukkig goed zijn afgelopen en ook met het erg mooie weer ga ik natuurlijk niet boven op de zolder zitten. ;-) Maar wees gerust ik heb gister het Ravot Aapia geplaatst en "aangekleed" om hem in de tuin te kunnen zetten. Er volgen nu nog wat kleinere projectejs om de eerste module aan te kleden en dan ga ik verder op plank 2 met een hagenbeck stijl project
BreBart
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #13 Gepost op: april 20, 2007, 12:46:18 pm »

Boris, zoiets maken duurt meer dan uren he...  ::)
Een paar uurtjes kijken kan ik opbrengen, maar niet de talloze uren om het te bouwen hoor...  :zzz:
Dryomys
Zoo Liefhebber

« Reageer #14 Gepost op: april 20, 2007, 03:50:31 pm »

Gewoon te lui noemen ze dat dan;  :P
Zeg Zoeffie Boy knap hoor. Ik wist niet dat er zo'n creatieve geest achter je schuil ging.
Het ziet er beter uit als de Antwerpese zoo in Miniatuurstad.
Planckendael? Vanwaar zou ik dat moeten kennen?
Later als ik groot ben word ik Forumbully.
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Modelbouw: Zoeff Dierenpark - Theme by Mustang Forums