Zoosite forum - Thuistuin peiling met een twist

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 05:54:34 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dierentuinen algemeen
| | |-+  Thuistuin peiling met een twist
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Thuistuin peiling met een twist  (gelezen 7492 keer)
Dragonlady
Admin
Administrator
Zoo Freak!

A clean house is a sign of a broken computer

Davinia.nl
« Gepost op: oktober 19, 2007, 12:24:21 pm »

Ik weet dat er ergens een poll loopt met hetzelfde idee, maar heb met deze vraagstelling toch een ander doel.
Wat ik graag zou willen weten van iedereen is het volgende:

Wat is jouw "thuistuin"?
Waarom?

Wat zijn de positieve punten van jouw thuistuin?
en nog belangrijker;
Wat zijn de negatieve punten van jouw thuistuin?

Ik zou hierbij iedereen willen vragen echt 1 tuin te kiezen. Indien je toch meerdere tuinen kiest, beantwoord dan de vragen apart voor elke tuin. Probeer je te beperken tot het antwoord geven op de stelling en niet op het bekritiseren van iemand anders zijn/haar stelling.
Ik hoop hiermee te bewerkstelligen dat mensen een beter inzicht krijgen in de mensen die tegenover hen staan. In de toekomst volgen misschien nog meer stellingen om ditzelfde op een ander punt te bereiken.

Mijn antwoord op de stelling volgt nog, ik wacht even wat antwoorden af.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2012, 12:26:52 pm door Borisje » Gelogd
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #1 Gepost op: oktober 19, 2007, 12:36:33 pm »

Wat is jouw "thuistuin"?

Olmense zoo

Waarom?

Prachtige evolutie door de jaren heen. De collectie spreekt mij enorm aan en het is een zeer gezeligge dierentuin.

*mooie verblijven
*kindvriendelijk (ik kan er met mijn petekind naar gaan)
*prachtige collectie roofdieren (vogels en katten)
*mooie collectie watervogels (of waadvogels)
*prachtige circusvoorstelling
*mooie collectie opgezette dieren

*somigge verblijven zijn te klein. Hier wordt echter aan gewerkt
*de naamplaatjes kunnen beter
*de wegen kunnen ook beter
*reptielenhuis komt zeker voor verbetering in aanmerking
Soms zou ik een vogel willen zijn.
Chrysoberyl
Zoo Bezoeker
**

« Reageer #2 Gepost op: oktober 19, 2007, 02:31:45 pm »

Wat is jouw "thuistuin"?

Diergaarde Blijdorp

Waarom?

1e dierentuin die ik ooit heb bezocht. Heb al een abbonnement sinds 1998. Het is heel dichtbij mijn huis is Vlaardingen. Hecht erg veel waarde aan de tuin. Heel veel gebeurd sindsdien. Vind veel verblijven super. De collectie is geweldig. Ik heb er stage gelopen, wat ook weer wat extra's aan het gevoel geeft. Ik hou gewoon heel erg van de sfeer die in Blijdorp hangt. Tis lastig uit te leggen, maar als ik door Blijdorp loop dan voel ik me helemaal relaxed, het voelt vertrouwd.

- Grote (bijzondere) collectie
- Mooie, ruime verblijven
- Kindvriendelijk
- Fijne sfeer
- Goede educatie
- Botanische gedeelte vind ik erg mooi
- Hamburgers zijn lekker :P

- Sommige verblijven (zoals leeuwen/hyena verblijf) zijn monument en mogen dus niet weg. Ik houd van ruime, mooiere verblijven, dus vind dit jammer.
- Een aantal verblijven vind ik niet mooi en mogen wat mij betreft weg (zoals bijv de kattenrotonde), maar goed, ze kunnen niet alles tegelijk aanpakken natuurlijk.
- Geen beren (maar die komen natuurlijk weer als Arctica af is)
- Hamburgers zijn duur :P

Zo dit zijn momenteel even mijn plus- en minpunten. Misschien verzin ik later nog andere punten, maar momenteel laat ik het even hierbij.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2007, 04:50:45 pm door Chrysoberyl » Gelogd
Gerald
Anti-edit-groep
Zoo Freak!
*

« Reageer #3 Gepost op: oktober 19, 2007, 02:41:06 pm »

Hieronder mijn "thuistuinen" de volgorde is willekeurig gekozen!

Wat is jouw "thuistuin"?
1. Emmen
2. Amersfoort
3. Ouwehand
4. Apenheul

Waarom?
1. Mooiste olifantenverblijf van Nederland. Verder is voor mij de Savanne, Americasa en de Zuid-Amerikaanse vliegkooi reden om deze tuin te blijven bezoeken. In het algemeen ben ik zeer tevreden over de verblijven in Emmen.
2. Het op een na mooiste olifantenverblijf van Nederland. Van de rest van de tuin zijn het vooral de neushoorns en de roofdieren die mij steeds weer naar Amersfoort doen gaan.
3. Ouwehand heeft een prachtig olifantenverblijf en natuurlijk het Tijgerbos en het Berenbos. Reden genoeg om daar regelmatig even te kijken.
4. In een prachtige groene omgeving naar de apen kijken. Wat wil een mens nog meer?

1. De mooie grote verblijven met dito groepen. De grote kuddes olifanten en nijlpaarden springen daar boven uit. De tuin is goed verzorgd en de verzorgers zeer aanspreekbaar en altijd vriendelijk. En als je eens met een brandende vraag zit is er altijd wel een vrijwilliger in de buurt.
2. Een prachtig groen park met veelal mooie verblijven. De verzorgers zijn goed aanspreekbaar. Hoogtepunten zijn altijd weer het olifantenverblijf, de neushoorns en de dieren van de nacht. Leuk ook zijn de min of meer verborgen plekjes in de tuin.
3. Het park is niet al te groot en daardoor kan je er lekker veel tijd besteden aan je favoriete dieren. De olifanten, de beren van het Berenbos, de tijgers, de leeuwen, zijn mijn favorieten.
4. De verblijven zijn groot, fraai, en erg groen (m.u.v. de orang oetans). De loslopende dieren geven de tuin een informele sfeer.

1. De twee gescheiden lokaties. Verder kan ik zo snel niets negatiefs ontdekken.
2. Sommige dierenverblijven zijn niet echt meer van deze tijd (met name de vogelkooien). Vaak erg druk (vooral in de weekenden/vakanties) met kinderwagens.
3. Sommige verblijven zijn dringend aan verbetering toe, met name bij de vissende katten e.o. Bij drukte kom je soms moeilijk door het Berenbos heen. De bongo's staan een beetje achteraf, wat ik jammer vind.
4. Uhh.

Verder heb ik nog een aspirant thuistuin: Burgers Zoo. Ik wacht nog even de verbouwing van het middengedeelte af en waarschijnlijk zal ik ook daar vaker te vinden zijn. Het is nu al een tuin om vaak naar toe te gaan maar wellicht vanaf volgend jaar dat ik nog vaker ga en ook een abonnement neem. Van de hierboven genoemde vier tuinen heb ik van alle een abonnement/seizoenskaart.

Niet opgenomen in mijn criteria zijn de restaurants of winkels. Dat interesseert mij niets, zolang ik maar ergens een kop koffie en een broodje kan halen vind ik het best.

Dat ik zoveel thuistuinen heb komt natuurlijk in de eerste plaats vanwege de olifanten en ook speelt de bereikbaarheid voor mij een grote rol: behalve Rhenen ben ik binnen het uur bij de andere dierenparken. Maar verder vind ik het altijd heerlijk om rustig door zo'n park te wandelen en als je er maar vaak genoeg komt dan ga je je ook vanzelf wat verdiepen in bepaalde dieren.
jwer
Zoo Freak!

« Reageer #4 Gepost op: oktober 19, 2007, 03:00:43 pm »

Ik snap de poll niet helemaal, je vraagt wat je favoriete tuin is en daarnaast wat je thuistuin is? Dat ligt bij mij nogal uit elkaar... Als je thuistuin vraagt is de "waarom" vraag nogal irrelevant, omdat dat 9 v/d 10 keer zal zijn "omdat die het dichtste bij is"? Nouja ik doe m'n best ;)

Wat is jouw "thuistuin"?

Emmen

Waarom?

Voornamelijk omdat het het dichtste bij is  ::)

*Alle verblijven zijn op z'n minst voldoende, erg knap
*Grote groepen geven soms een wat saaie soort een erg nieuwe interessante kijk erop
*Vlindertuin vind ik, ondanks de erg hoge warmte nog altijd leuk om te bezoeken
*AmeriCasa, voor een relatief kleine kas erg leuk gedaan
*Mooiste Voliere die ik tot nu toe gezien heb

*Collectie is echt (veel) te standaard
*Twee locaties is echt waardeloos, gezeur met kaartjes omdat je eigenlijk niet weer terug mag naar de andere locatie
*Geen aansprekende uitbreidingen of de verkeerde uitbreidingen
I stand on the crossroads where the roads of ideology and reality meet
Grace
Zoo Freak!

Bezig Bijtje

Jeanette's foto's
« Reageer #5 Gepost op: oktober 19, 2007, 03:21:46 pm »

Ik weet dat er ergens een poll loopt met hetzelfde idee, maar heb met deze vraagstelling toch een ander doel.
Wat is jouw "thuistuin"?

Diergaarde Blijdorp

Waarom?

Het is de eerste tuin die ik ook (zover ik mij kan herinneren) heb bezocht, daarnaast geografisch gezien erg snel en makkelijk te bereiken en ik voel me er ook gewoon waanzinnig thuis.

* Mooie kudde olifanten en mooi olifantenverblijf ;)
* Mooie dierencollectie
* Continentale indeling
* Heel veel groen (als de bomen blaadjes hebben in ieder geval)
* het nostalgische gevoel door het Ravesteyn gedeelte in de tuin
* goed bereikbaar met OV

* Kattenrotonde, kleine roofdierenverblijven
* de roofdierenterrassen zijn wel wat aan de kleine kant, eigenlijk zou het 1 groot verblijf moeten worden op den duur
* de spoorlijn (op den duur wordt je er doof voor maar ik vind soms die treinen wel erg irritant, maar ja het zorgt ook wel weer voor de bereikbaarheid waar ik zo blij mee ben)
* gorilla verblijf binnen (na ontsnapping van Bokito, al die afzettingen en afplakkingen grrrrrr)
* dat er al een paar jaar geen (ijs)beren zijn
* weinig mooie combinatieverblijven

als k nog wat bedenk dan tiep ik het er ngo wel ven bij

kuifmangabey
Zoo Fanatiekeling

Zoo Fotopic
« Reageer #6 Gepost op: oktober 19, 2007, 04:43:13 pm »

Wat is jouw "thuistuin"?
Diergaarde Blijdorp
Waarom?
1. Het is dichtbij en goed bereikbaar
2. Ik heb al sinds '99 een abo en heb dus al veel veranderingen meegemaakt.
3. Er hangt gewoon een geweldige sfeer (oude gedeelte vooral).

1. Er is altijd wat nieuws te zien door de vele verbouwingen.
2. Interessante collectie.
3. Interessante geschiedenis.
4. Ook negatieve gebeurtenissen worden naar buiten gebracht (tenzij er in veel andere tuinen echt niks gebeurd natuurlijk :P)
Enzovoorts.

1. Altijd aanhoudende drukte bij de gorilla's (sinds de ontsnapping uiteraard alleen maar erger geworden)
2. Wachttijd in het Oewanja restaurant. Helaas na een jaar nog geen verbetering in dit McDonalds-systeem.

Lion
Gast
« Reageer #7 Gepost op: oktober 19, 2007, 05:12:17 pm »

Mijn favoriete tuin (niet echt "thuistuin")
OLMENSE ZOO!!!!!

Waarom:
Veel katachtigen

Positieve punten.
1. veel katachtigen
2. Mooie verblijven
3. Altijd goeie sfeer
4. Personeel is niet zo arrogant als in de Ned. tuinen
5. Veel jong grut, eigenlijk wel hele jaar door

Negatieven punten

1. Kunnen nog wel meer katachtigen bij  ;)
2. Jammer dat er door allerlei instanties zoveel moest veranderen in mijn zoo
3. voorheen jongen te vaak weg bij hun moeder, nu gelukkig niet meer

Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #8 Gepost op: oktober 19, 2007, 06:05:28 pm »

Wat is jouw "thuistuin"?
Gaiapark Kerkrade Zoo

Waarom?
Dierentuin van de 21ste eeuw trekt me aan. Ik heb er 2x 5 dagen gelogeerd waardoor ik toch wel een soort freak ervan ben geworden. Het park van 2005 af zien groeien naar een nu nieuw park met veel uitstraling.

-Krappe kooien zijn er niet
-Mooi beplant voor een nog niet 3 jaar open park.
-Toevoeging op Nederlandse soortenaabod
-Themagebieden met speciale gedachten
-Park heeft nog een grote toekomst en met de neushoorns word daarmee de eerste stap gezet.

-Horeca is niet de snelste en wel duur.
-Sommige stukken zijn leeg en bijna niks overdekt.
-Intreeprijs beetje aan de dure kant.

Niet om aan te vallen op Geralds zijn mening want vind Apenheul ook een mooi park, maar ik dacht laats te hebben gelezen dat je er dit jaar voor de eerste keer was geweest en nu noem je het je Thuistuin?

« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2007, 08:16:25 pm door Hupie » Gelogd
Dragonlady
Admin
Administrator
Zoo Freak!

A clean house is a sign of a broken computer

Davinia.nl
« Reageer #9 Gepost op: oktober 19, 2007, 06:58:12 pm »

Ik snap de poll niet helemaal, je vraagt wat je favoriete tuin is en daarnaast wat je thuistuin is? Dat ligt bij mij nogal uit elkaar... Als je thuistuin vraagt is de "waarom" vraag nogal irrelevant, omdat dat 9 v/d 10 keer zal zijn "omdat die het dichtste bij is"? Nouja ik doe m'n best ;)
Omdat het potentieel een probleem zou kunnen zijn heb ik het even aangepast. Ik heb het dus wel degelijk over wat je je thuistuin noemt. Bij mij is dit (surprise surprise) Paradisio, maar aangezien ik hiervoor 1,5 uur moet rijden is het in geen geval de dichtbijzijnste tuin. Dus voor mij had ik die link niet gelegd.
Evenwel, beginpost en titel aangepast.
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #10 Gepost op: oktober 19, 2007, 08:15:34 pm »

Wat is jouw "thuistuin"?
Zoo Parc Overloon
Waarom?
Sinds de opening in 2000 had ik al wat met dit park, en na mijn eerste bezoek in 2001 heb ik dit park langzaam zien uitgroeien tot een serieuze peiler in het Nederlandse dierentuinenaanbod.

-Zo goed als alle verblijven zijn groen en ruim
-Het park is heel rustig gelegen wat het dierentuingevoel extra versterkt.
-De collectie krijgt steeds meer zeldzame en grotere diersoorten.

-Collectie is nog steeds erg zodiac, wat betekent erg standaard en algemene dieren.
-Het park mist nog steeds 1 of 2 echte publiekstrekkers zoals neushoorns, giraffen.
-Een aantal plekken in het park zijn erg 'dood zoals de witte vallei en de hoek met kinderboerderij/wallaby doorloopverblijf
-Collectie is niet bepaald uitgebalanceerd, 80% zoogdier, 18% vogels, 2% reptiel.
-Zodra het onder de 10 graden komt is het park amper de moeite van het bezoeken. Geen enkele overdekte attractie.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #11 Gepost op: oktober 19, 2007, 08:47:40 pm »

thuistuin
Paradisio

waarom
domein met rijke geschiedenis. oog voor die geschiedenis en toch niet bang om vernieuwingen aan te gaan. gezellige sfeer, vriendelijk personeel (diegenen die ik ken dan toch  :D ), prachtig evenwicht tussen botanische en dierentuin, ...

pluspunten
meest vernieuwende park van Belgie, grote collectie reptielen, prachtig aangelegde, ruime verblijven, onevenaarbare sfeer

minpunten
enkele verblijven zijn verouderd, alsook enkele gebouwen (niet in het minst aquarium), er ontbreken toch enkele "echte" dierentuindieren.
horeca is niet de beste in zoo-land.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Black-star
Zoo Freak!

« Reageer #12 Gepost op: oktober 19, 2007, 11:17:39 pm »

Wat is jouw "thuistuin"?
Diergaarde Blijdorp

Waarom?
Het begon als 'Lekker dicht bij huis' , maar door de jaren heen ga je de 'tuin' begrijpen en er van 'houden'.
En dan bedoel ik de mensen (van de tuin) en dieren, je leert de karakters kennen als je vaak gaat.
Met de mensen maak je een praatje en de dieren observeer je.

En dan het moeilijkste, de positieve en negatieve kanten, ik moet eerlijk bekennen dat ik veel dingen als gewoon ga vinden.
Maar om het toch maar een beetje in te delen voor jullie, doe ik een poging, ik zal ongetwijfeld nog wel iets vergeten.

-Botanische tuin. Elk jaargetijde heeft er zijn charme bijv. Cyclaampjes, hyacintjes die er bloeien.
-Mooie verblijven met bijbehorend groen.
-Okapi's.............moet ik nog meer zeggen  :D
-Mutatielijst op het voorplein.
-De eerlijkheid en openheid over Surplus....

-Ze mogen best trots zijn op hun oude dieren, zo mis ik nog steeds een bordje bij het bejaarde Gibbon stel, waarop hun leeftijd staat en hoe oud ze gemiddeld worden.
-Het nieuwste verblijf, de Alligator verblijf heeft een zeer moeilijke kijkgehalte. Dit komt door het groen-strookje ervoor met het bijbehorende bamboehekje. Kinderen kunnen daar niets zien en klimmen of op het hekje of gaan in het groen staan.
-Juist omdat ik zo vaak ga, weet ik dat veel slechte verblijven (gallerij/rotonde) ooit een tweede functie krijgen, maar omdat nu veel kleinere diersoorten er tijdelijk zitten kan ik het niet geheel als negatief zien.
Het glas in noch half vol, noch half leeg. Het is gewoon tweemaal zo groot als het zou moeten zijn.
Flipje
Zoo Freak!

Tip van de week; verheug je op het voorjaar!

« Reageer #13 Gepost op: oktober 19, 2007, 11:21:03 pm »

thuistuin?
Wissel

waarom?
Ligt om de hoek
Lage entreeprijs

pluspunten?
Kleinschalig
Groen
Kindvriendelijk
Leuke diersoorten
Personeel is heel klantgericht

minpunten?
Foute parkeerplaats
Restaurant heeft te weinig keuze
Sommige verblijven wat klein
Geen lekkere satesaus e.a.
Kleding personeel lijkt nergens op
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Hippo
Zoo Freak!

Mijn dierentuinfoto's
« Reageer #14 Gepost op: oktober 20, 2007, 10:27:58 am »

Wat is jouw "thuistuin"?
ZOO van Antwerpen

Waarom?
Goed bereikbaar voor mij, 15 minuutjes met de tram en ik ben er.
Door er vaak te komen begin je de tuin te 'kennen' in de maten dat het mogelijk is. Je hoort verhalen, leert mensen kennen en ook de dieren. Dat laatste vind ik steeds belangrijker worden voor mezelf om naar de ZOO te gaan. Je bent toch weer eens benieuwd of bijvoorbeeld Victoria (gorilla) nog pijn heeft aan haar been, etc.
En door die jaren heen ben ik Antwerpen ook beginnen te begrijpen. Wat voor veel mensen misschien als raar of negatief overkomt maak ik me niet druk over omdat ik vaak weet waarom dat zo is.

* Rijke geschiedenis wat ik zeer interessant vind.
* Door die lange geschiedenis zijn er veel oude gebouwen / verblijven en bijzondere dieren. En oude stadstuinen blijven bij mij toch wel dat puntje meer hebben.
* Leuke collectie. Zowel bijzondere als standaard dieren vind je terug in Antwerpen. Er mogen dan misschien wel veel dieren uit de collectie gehaald zijn de afgelopen jaren (ze kunnen niet anders natuurlijk), maar toch blijft de collectie bijzonder en durven ze nog wel eens leuke toevoegingen te doen zoals tamandua (2005), brilbeer (2005) en komodovaraan (2007).
* De tuin van de okapi's natuurlijk. Okapi's verdienen bij mij toch wel een 2de plaats...
* ... na de nijlpaarden. Zij hebben een mooi verblijf in Antwerpen en Imani maakt het natuurlijk helemaal af voor mij.
* Ondanks de kleine beschikbare ruimte, Monumentendienst problemen, etc. toch geslaagde keuze's in oud en nieuw in mijn ogen en leuje nieuwe projecten.
* De laatste jaren veel vernieuwingen.
* Prachtige tuin.
* En nog vele andere dingen ...

* Communicatie zowel binnen ZOO zelf als naar de buitenwereld toe. Maar er wordt aan gewerkt.
* Veel personeel is niet zo vriendelijk of behulpzaam. Denk vooral aan de restaurants maar ook aan enkele verzorgers, kassa (hoewel weinig ervaring daarmee door abonnement natuurlijk, maar wel gemerkt als ik iemand mee heb die geen abonneehouder is bijvoorbeeld) en van de Ledenservice mag je toch verwachten dat je daar als klant welkom bent maar dat ervaar ik meestal niet zo.
Het Jungleshop personeel is dan wel weer heel vriendelijk en behulpzaam net zoals de Botanische medewerkers.
* Hier en daar natuurlijk nog de kleine verblijven. Maar ja, ze zijn er nu door de leeftijd van de tuin en dat kunnen ze niet in een keer allemaal gaan veranderen.
* En nog vele andere dingen ...
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Thuistuin peiling met een twist - Theme by Mustang Forums