Zoosite forum - Dierenpark Haarlem

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 18, 2012, 05:53:12 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Community
| |-+  Fictieve zoo's
| | |-+  Dierenpark Haarlem
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Dierenpark Haarlem  (gelezen 3328 keer)
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Gepost op: april 04, 2007, 07:43:06 pm »

We gaan hier gewoon door met mijn dierenpark, ik ben niet voor niks begonnen.
Allereerst het oude nieuws.

Na al verhalen over dierentuinen van verschillende mensen hierbij ook mijn verhaal. Deze dierentuin zal in de loop der tijd in Maquette vorm ontstaan!

Dierenpark Haarlem - 13 oktober 1938

In 1938 besluit het gemeentebestuur van de Noord-Hollandse gemeente Haarlem dat de stad nou toch wel een dierentuin nodig heeft. De Burgemeester P. van Wonderen is zelf groot fan van dieren en vind het ook belangrijk dat zijn inwoners hier wat meer over mee krijgen.
Als locatie wordt een braakliggend stuk grond niet ver van de rivier het Spaarne genoemd. Het stuk grond waar het park op zal moeten komen is een kleine 6 hectare groot. Eventueel zal het park nog uitbreidingsmogelijkheden krijgen, afhankelijk van het succes van het park.

Het park ligt hier niet ver van het centrum van de stad af zodat het park ook te voet vanuit het centrum of vanaf haarlem station te bereiken is.
De gemeente wil het park vooral gaan zien als extra attractie voor toeristen, het zal niet veel extra bezoekers naar de stad gaan trekken, echter, de mensen die nu een dagje naar Zandvoort gaan om het strand te bezoeken zullen hopelijk ook erover na denken om de Haarlemse dierentuin te bezoeken.

Over de collectie die in het park zal komen te wonen is op dit moment nog niks bekend. Een enquete onder de 68.000 koppen tellende bevolking van Haarlem en omgeving leert echter dat maar liefst 81% van de inwoners een dierentuin wel ziet zitten.

Ook de datum voor de officiele opening van het park staat op dit moment nog niet vast. Op 25 januari 1939 zal de raad van de Gemeente Haarlem een defintief oordeel vellen of de Dierentuin van Haarlem er zal komen, en op welke locatie dit zal gebeuren.

25 januari 1939

Vandaag heeft de Haarlems gemeenteraad met een ruime meerderheid voorgestemd voor een dierentuin in Haarlem.

De plek die het park toegewezen heeft gekregen ligt inderdaad aan de rivier het Spaarne zoals al eerder vermeld. Hier is op dit moment enkel een boer met enkele koeien en paarden die zal moeten wijken voor dit grootschalige project.

Voordat alle vergunningen binnen zijn om met de bouw van dit project te gaan beginnen zal het al snel enkele maanden verder zijn. Maar verwacht wordt dat omstreeks september 1939, zal worden begonnen met het weghalen van de dieren en de hekken om de weilanden van de boer.

Er wordt inmiddels ook gesproken over een opening van een deel van het park in voorjaar 1941.

Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #1 Gepost op: april 07, 2007, 02:39:53 pm »

Eind 1939

De bedoeling was om rond deze tijd te beginnen met de bouw van het park.
Echter doordat het slecht gaat met Nederland, en het Nazi-regime in opkomst is, besluit de gemeente om voorlopig af te zien van de bouw van het dierenpark. Wanneer en of het park er in de toekomst nog wel zal komen is afwachten

23 Maart 1947

Na de vreselijke oorlog die in de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden is Nederland en Haarlem er weer een beetje bovenop gekomen. De economie trekt langzaam weer aan en de gemeente heeft de Dierentuinplannen weer uit de kast gehaald. Echter inmiddels is een deel van de bevolking zich tegen het dierentuinproject gaan keren. Zij zijn van mening dat de gemeente het geld wat ze in de dierentuin willen steken beter eerst kunnen gebruiken voor de heropbouw van de stad en om het leven van de inwoners te verbeteren.
De gemeente ziet echter nog steeds het belang van een dierentuin in en ziet de bouw daarvan tevens ook als een manier tot heropbouw van de stad.

Zij besluiten om na de zomer van 1947 te beginnen met de sloop van de spullen die op het toekomstige terrein van de dierentuin staan.

15 Oktober 1947

Vandaag was het zover, er werd echt begonnen met Dierenpark Haarlem.

het terrein van boer Piet met koeien en paarden

Boer Piet kwam al om 9 uur zijn dieren van het terrein afhalen. Om deze tijd hadden zich echter al verschillende boze Haarlemmers bij het terrein verzameld zij vonden dat boer Piet niet voor het geld dat de gemeente hem had geboden had moeten vertrekken.

Boze inwoners blokkeren de toegang tot het weiland van de boer

Hierna besloot Boer Piet de politie te waarschuwen.
Deze kwamen met 2 auto's uitrukken en besloten hierop alle demonstranten te arresteren.

Hierna kon boer Piet met zijn dieren voor de laatste keer het terrein afrijden. De politie sloot de weg voor omstanders af.

Echter om 11 uur kwam groot geschut het terrein oprijden. Bouwvakkers kwamen met bulldozers om het hele terrein om te ploegen en alle bomen en hekken die op dat moment aanwezig waren te slopen.

Wat er aan het eind van de dag overbleef was niet veel meer dan een grote zandhoop op de plek waar eens een natuurlijk weiland lag.

Voorlopig zullen er vooral bouwwerkzaamheden plaatsvinden. Het eerste project wat zal openen in Dierenpark Haarlem is een zeeleeuwenshow!

Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #2 Gepost op: april 07, 2007, 03:23:09 pm »

Lol, geweldig Steven, inclusief de riots ;)
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #3 Gepost op: april 07, 2007, 06:19:32 pm »

Ik dacht dat ik het jongste forumlid was ;)

Maar leuk gedaan Steven, welke dieren gebruik jij (Schleich?)
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #4 Gepost op: april 07, 2007, 06:35:20 pm »

Nee, wees niet bang, ik weet dat wat er tot nu toe te zien was niet echt mooi uitzag. Ik wou echter het verhaal toch een beetje inleiden met beelden zonder er een vermogen aan uit te geven dus heb de zolder even geplunderd. Daarom dat wat je nu ziet niet echt heel mooi is, het echte park zal natuurlijk er veel beter uit komen te zien.

Ik gebruik overigens gewoon Modeldieren dus Preiser, faller etc.
willem
Zoo Freak!

« Reageer #5 Gepost op: april 07, 2007, 06:47:33 pm »

Ben vooral gecharmeerd van die bruine klikhekjes van boer Piet, gaan we die terugzien in het uieindelijke resultaat? :)
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #6 Gepost op: april 07, 2007, 08:38:21 pm »

Die liggen al 55 jaar op de schroothoop :)
Zoeff
Zoo Freak!

Mede-oprichter van Zoosite

« Reageer #7 Gepost op: april 07, 2007, 11:21:18 pm »

Super dat ze met zulk zwaar geschut (die 2 buldozers) hekjes komen slopen :P

jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #8 Gepost op: april 08, 2007, 05:49:56 pm »

Super dat ze met zulk zwaar geschut (die 2 buldozers) hekjes komen slopen :P

Bij ons zouden dat 3 gemeentewerkens zijn die er enkele dagen mee bezig zijn :P

Ik vind wat er nu te zien is ook niet slecht hoor, ondanks dat het mss niet nieuw is en niet alles in formaat.
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Dierenpark Haarlem - Theme by Mustang Forums